Frågor om iskörning ...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hehe, då borde jag kunna besikta hojen med dubbdäcken på.
Sitter "ej dot märkta" regndäck på motardfälgarna.

Efter ha sett dina filmer och bilder, är jag ganska övertygad om att det är finndubb jag ska ha på hojen.:yoparty Vill åxo skrapa svingen:va :D

Tänkte först köra med Endurodubbat för att bli van med lite sladd.
//
Benny

dot-märkning krävs väl fortfarande inte i Sverige? Men även om det som på crossdäcken står skrivet "Not for highway use" på dina regndäck så kan du vara lugn den besiktningsman som bryr sig om det har nog nåt personligt agg mot dig.

Jag vet folk som halkat in med dubbade endurodäck på bilprovningens betonggolv och fått godkänt.

Vad gäller filmerna så är dom Olofs själv har jag bara kört endurodubbat eftersom jag inte vill begränsa min åkning till isbana.

Ett tips till alla iskörare, när isflaken är ca 4 kvadratmeter stora och ligger med en decimeters mellanrum. Ta ordentligt med fart innan ni genar över. För om man gasar när man kommer ut på isflaken så glider dom undan bakåt, och ju mer du gasar desto större mellanrum blir det till nästa isflak.

Och jo, vattnet är kallt. Tur det bara var en halvmeter djupt och närmsta varmgarage bara var 1 km bort... :va

ojdå... Fick du ringa dit kranbilen för att lyfta upp KLRen ur vattnet sen?

Last edited:

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
ojdå... Fick du ringa dit kranbilen för att lyfta upp KLRen ur vattnet sen?

Hur tänkte du nu? Klart man inte lämnar en KLR vind för våg (huhu). Nån kan ju sno den... Nä, efter tre misslyckade försök att ställa mig upp i vattnet bland all krossad is bröt jag upp den ur vattnet (ev. sträckning känns nog först imorrn). Sen vet ni väl om K.U.S när man är ute på is? Kunskap.Utrustning.Sällskap. Som tur var hade jag det sistnämnda med mig i alla fall, och han klev i och hjälpte till att lyfta upp den. Och eftersom det är en KLR så startade den på tredje försöket.

Under körningen tillbaka uppstod de mest konstiga fenomen, först vart frambromsen stum, sen började gasen gå trögt, så jag beslutade att den skulle få fastna på kvarts gas. Bakbromsen gick att pressa lös med hälen. Och efter en kvart i varmgarage funkade allt igen. En lagom adrenalinfylld tur då allt gick bra.:D

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Jag tänkte bara att en KLR lyfter man ju inte med lillfingret. "Rätt utrustning" skulle väl vara en vinsch...
:tungan
Jo, men riktiga män kör en hoj som väger minst 2,5 ggr kroppsvikten. Allt under det klassas som moped eller cykel eller möjligtvis PW 50. Tack vare det kan jag ha en så pass lätt (189 kg fulltankad) hoj som KLR:en. Tur va? (Dessutom kom jag precis från macken där jag fyllt 23 liters tanken full, dubbeltur!)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
:tungan
Jo, men riktiga män kör en hoj som väger minst 2,5 ggr kroppsvikten. Allt under det klassas som moped eller cykel eller möjligtvis PW 50. Tack vare det kan jag ha en så pass lätt (189 kg fulltankad) hoj som KLR:en. Tur va? (Dessutom kom jag precis från macken där jag fyllt 23 liters tanken full, dubbeltur!)

Puh, då är jag en riktig man då :D :tungan

Vi kör idag på Gummarksträsket förresten :tummenupp

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Jag som alltid trott att finndubb helt enkelt har varit hemdubbade däck. Så kommer ni här och förstör alla mina teorier! :tungan Man blir inte så sugen på att åka i alla fall!

Angående isen så hade vi nog en tre decimeter kärnis dagen innan julafton här, jag blev mäkta förvånad över det. Men trevligt var det! :)

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Jag har ett Metzeler MC5 bakdäck som börjar tappa greppet en aning. Dubbarna lutar lite och är en aning nötta. Är man korkad om man vänder på däcket för att få bättre driv och kunna ta det sista ur däcket? Jag har alltid vänt på däck på mina RR-hojar och där har det fungerat.

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Ä fan prova ,,, risken är väl att dubbarna flyger omgående men det är ju skit samma om däcket ändå ska till tippen.
Det är ju jobbet att kränga som inte är så kul om du bara kommer 2 varv typ.

Mvh Christer

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett Metzeler MC5 bakdäck som börjar tappa greppet en aning. Dubbarna lutar lite och är en aning nötta. Är man korkad om man vänder på däcket för att få bättre driv och kunna ta det sista ur däcket? Jag har alltid vänt på däck på mina RR-hojar och där har det fungerat.

Det går bra eftersom dubben är limmad.

Bildäck mm där dubben inte är limmad bör inte vändas.

btw så har jag precis beställt mig en dubbpistol. Om någon vill ha lite speciallösningar på dubbningar så kan ni höra av er. t.ex tänker jag själv dubba mina bakdäck med kortare rallydubb i mitten pga att det är så lite snö här nere. Jag räknar med att däcken kommer hålla bättre på det viset.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024