Frågor om iskörning ...

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Idag vart det tydligen premiär 7,5cm tjock is jag jobbade och hann inte men jag tror jag fegar till det är en dm iallafall. Och det dröjer nog för nu är tempen på fel sida igen!!!!!!!!!:huvet

Mvh Christer

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man ska inte fega för mycket! :D Då får man aldrig åka ;)

Var förbi på isen i dag en sväng, hade snört på mina gamla nötta spikdäck på polarens hoj. Dom dög till att göra lite skapliga nerlägg me iaf :tummenupp

Syster sitter på isen när hon tar bilderna, så de e fotat från ganska låg vinkel.

Fuskar lite med foten i men:
1.jpg

3.jpg

7.jpg

tires.jpg

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Var förbi på isen i dag en sväng, hade snört på mina gamla nötta spikdäck på polarens hoj. Dom dög till att göra lite skapliga nerlägg me iaf :tummenupp

Syster sitter på isen när hon tar bilderna, så de e fotat från ganska låg vinkel.
Snygga bilder, man blir vansinnigt sugen & köra.

Lämnade in hojen på "nollställning" dvs. ALLT ska kollas och åtgärdas om det behövs. Den ska bara funka som den ska...

Hämtar torsdag/fredag.... Nu fattas bara isfälgar & däck, sedan är det dax för premiären. Kollade isen på mälaren idag, ca 12cm. Borde räcka??
//
Benny

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Snygga bilder, man blir vansinnigt sugen & köra.

Lämnade in hojen på "nollställning" dvs. ALLT ska kollas och åtgärdas om det behövs. Den ska bara funka som den ska...

Hämtar torsdag/fredag.... Nu fattas bara isfälgar & däck, sedan är det dax för premiären. Kollade isen på mälaren idag, ca 12cm. Borde räcka??
//
Benny

Du gjorde ett bra val när du lämnade in den för det :tummenupp

12 cm räcker utan problem, du kan lägga över ett ton på isen med 12cm.

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe

Fuskar lite med foten i men:

tires.jpg

Olle,du fick finndäcken rättvända också! :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Fick en liten tur idag på Ostträsket (nån mil norr om Skellefteå). Kan säga att det inte bara är sjöarna som är perfekta nu, även skogsvägar och stigar är helt underbara i Norra västebottens kustland. Allt från blankis till 5 cm stenhård skare...
:tummenupp

Bifogat

• DSC00378b.JPG
    DSC00378b.JPG
    123.7 KB · Visningar: 82

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Fick en liten tur idag på Ostträsket (nån mil norr om Skellefteå). Kan säga att det inte bara är sjöarna som är perfekta nu, även skogsvägar och stigar är helt underbara i Norra västebottens kustland. Allt från blankis till 5 cm stenhård skare...
:tummenupp

Vafan kom ut å hälsa på mig i Gummark till helgen, vi åker på träsket medans det är ljust typ :) Annars ring!

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Tackar för inbjudan, får se om jag får vägarna förbi, är inte så lätt att ta sig från mig till dig då jag inte trailar hojjen. Och jag vet inte vad sheriffen säger om dubbutsticket om jag kör allt för allmänna vägar (-Vadå? är det inte max 1,2 cm utstick i Sverige? -Jahaaa, var det millimeter...) Har egna planer på att utforska kustlinjen i kågefjärden i helgen, kan man nog få ihop en mil eller så utan att behöva korsa sina egna spår två ggr. Får se om jag får sällskap, annars så... :yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar för inbjudan, får se om jag får vägarna förbi, är inte så lätt att ta sig från mig till dig då jag inte trailar hojjen. Och jag vet inte vad sheriffen säger om dubbutsticket om jag kör allt för allmänna vägar (-Vadå? är det inte max 1,2 cm utstick i Sverige? -Jahaaa, var det millimeter...) Har egna planer på att utforska kustlinjen i kågefjärden i helgen, kan man nog få ihop en mil eller så utan att behöva korsa sina egna spår två ggr. Får se om jag får sällskap, annars så... :yoparty

Du kan vara lugn! Det finns inga regler för dubbdäck på MC.

Möjligen haffa stoppar dig med skruvdubb kanske dom bedömmer hojen allt för farlig för allmän väg.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

Är det nån som plogar bana där uppåt nånting nu så kan jag tänka mig att lasta hojjen och komma upp annars :tummenupp

En fråga till er som använder finndubb. Vad lindar ni in era däck med när ni transporterar?

Jag har inte brytt mig om att göra det förut men nu känner jag mig fattigare och vill att dom ska hålla längre...

Last edited:

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Du kan vara lugn! Det finns inga regler för dubbdäck på MC.

Möjligen haffa stoppar dig med skruvdubb kanske dom bedömmer hojen allt för farlig för allmän väg.

Menar du att man kan snurra runt inne i stan med Enduro dubbade Trelleborg Winter Friction utan att nån höjer på ögonbrynen? Låter för bra för att vara sant...

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Är det nån som plogar bana där uppåt nånting nu så kan jag tänka mig att lasta hojjen och komma upp annars :tummenupp

En fråga till er som använder finndubb. Vad lindar ni in era däck med när ni transporterar?

Jag har inte brytt mig om att göra det förut men nu känner jag mig fattigare och vill att dom ska hålla längre...
Dom flesta har bara gummi matta i bussen eller på släpet, sen rullar man bara ut cykeln på isen. Det funkar :tummenupp

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Jepp! Det kan du göra! Om det inte kommit nya regler som jag missat.
Sen vill du ju ändå inte halka runt med dom däcken på asfalten.

Nee, precis. Tycker dom bettar hellre lite på asfalt faktiskt. (=
Då kan man känna sig lite lugnare när man snurrar runt på Norra norrlands mindre vägar i fortsättningen på jakt efter den perfekta vintervägen. Mången tack för det.

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Sitter och skummar forumet på den lokala långfärdsskridskoklubbens hemsida. Hittade dom ifjol när jag letade istjocklek. Kan tipsa er om att leta efter eran närmaste klubbs hemsida då ni vill hitta bra sjöar att köra på. Ena rackare på att hitta bra sjöar att åka på. Dom (som vi) vill ju gärna ha lite omväxling med krokiga och långa strandkanter, bra möjlighet att komma fram med bil, lagom avskilt och bäst av allt, när dom varit till sjön så kommer rapport om ungefärlig tjocklek, ytans kvalitet (skrövlig, blank), om var inlopp och utlopp ligger, var isen i övrigt kan vara tunn, ev dubbelis, flödvatten.

Enda kruxet är att dom nöjer sig med lite väl tunna isar ibland, så granska noga.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jepp! Det kan du göra! Om det inte kommit nya regler som jag missat.
Sen vill du ju ändå inte halka runt med dom däcken på asfalten.

Hehe, då borde jag kunna besikta hojen med dubbdäcken på.
Sitter "ej dot märkta" regndäck på motardfälgarna.

Efter ha sett dina filmer och bilder, är jag ganska övertygad om att det är finndubb jag ska ha på hojen.:yoparty Vill åxo skrapa svingen:va :D

Tänkte först köra med Endurodubbat för att bli van med lite sladd.
//
Benny

Rambler

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
KLR 650
Ett tips till alla iskörare, när isflaken är ca 4 kvadratmeter stora och ligger med en decimeters mellanrum. Ta ordentligt med fart innan ni genar över. För om man gasar när man kommer ut på isflaken så glider dom undan bakåt, och ju mer du gasar desto större mellanrum blir det till nästa isflak.

Och jo, vattnet är kallt. Tur det bara var en halvmeter djupt och närmsta varmgarage bara var 1 km bort... :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024