Kanske skulle bjussa på träningstips för olika förartyper på is också:
Motocross: Slappna av lite, fortsätt att hålla dig "på insidan" hojjen och försök att hålla ut i ingången och öppna gasen tidigare
Enduro: Håll i hojjen mer med hela kroppen och fall inte över på "utsidan" av hojjen (dvs följ med lutningen av cykeln), våga ta ut spåret både i ingången och i utgången.
Roadracing: Fortsätt åka samma spår men lämna lite utrymme för att bakhjulet inte ska ta i vallarna och när du öppnar gasen håll kvar även om bakändan tappar fäste. Häng inte över styret, försök sitta centrerat och följa med hojjen dit den far. När du fixat det, sluta fundera över var du är på cykeln, hur mycke du hänger ut osv. Jobba med att känna greppet och lär dig styra cykeln med gasen.
Supermotoförare är oftast ganska hemma på isen, mer broms och mer gas bara, försöka styra mer med gasen speciellt just när man går över från broms till gas, det är här man tjänar mest på att sladda.
När jag visar körteknik så brukar jag göra det i rally-bilen. I en bil är man mer skyddad och då är det lättare att släppa sina naturliga reaktioner. Dessutom kan man sitta breve varann och jag kan säga tex att den som jag lär ska titta på ratten medans jag går genom kurvan.