Frågor om iskörning ...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Här är en video med finndubb, detta var 2005 då springzz hade kortat bakdämparen men inte framgaffeln... Så den var 3cm längre fram... Det var -30 den här dagen och det frös inne i gasvajjern så man fick ta i som fan för att röra på den. Allt går bara man vill nog mycke ;)

[YOUTUBE-ID]ajMJ9lBfYlc[/YOUTUBE-ID]

MC Doktorn

Guest
Herrejävlar va kallt! men grymt läckert.

Trodde det skulle sladda mindre med finndubb?

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag hajar inte heller hur han bär sig åt att få sådana uppställ med finndubb, men -30 kanske hjälper till?? Möjligtvis att jag kan få det på avslag in i en kurva men direkt jag går på gasen så smackar det till och bettar.

Mvh Christer

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här är en video med finndubb, detta var 2005 då springzz hade kortat bakdämparen men inte framgaffeln... Så den var 3cm längre fram... Det var -30 den här dagen och det frös inne i gasvajjern så man fick ta i som fan för att röra på den. Allt går bara man vill nog mycke ;)

Kul att se! Men akta dig för att köra utan skydd för ögonen i sådan kyla. En kompis till mig förfrös ögonen som MC-ordonnans i lumpen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag hajar inte heller hur han bär sig åt att få sådana uppställ med finndubb, men -30 kanske hjälper till?? Möjligtvis att jag kan få det på avslag in i en kurva men direkt jag går på gasen så smackar det till och bettar.

Mvh Christer

Det gäller bara att gasa mer och ha mer nerlägg :) I videon har jag nästan full gas sista tredjedelen av kurvan, CRF 450.

Kul att se! Men akta dig för att köra utan skydd för ögonen i sådan kyla. En kompis till mig förfrös ögonen som MC-ordonnans i lumpen.

Ja man fick lära sig den gången, ingen bra idé det där att köra utan visiret.

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Kanske skulle bjussa på träningstips för olika förartyper på is också:

Motocross: Slappna av lite, fortsätt att hålla dig "på insidan" hojjen och försök att hålla ut i ingången och öppna gasen tidigare
Enduro: Håll i hojjen mer med hela kroppen och fall inte över på "utsidan" av hojjen (dvs följ med lutningen av cykeln), våga ta ut spåret både i ingången och i utgången.
Roadracing: Fortsätt åka samma spår men lämna lite utrymme för att bakhjulet inte ska ta i vallarna och när du öppnar gasen håll kvar även om bakändan tappar fäste. Häng inte över styret, försök sitta centrerat och följa med hojjen dit den far. När du fixat det, sluta fundera över var du är på cykeln, hur mycke du hänger ut osv. Jobba med att känna greppet och lär dig styra cykeln med gasen.

Supermotoförare är oftast ganska hemma på isen, mer broms och mer gas bara, försöka styra mer med gasen speciellt just när man går över från broms till gas, det är här man tjänar mest på att sladda.

När jag visar körteknik så brukar jag göra det i rally-bilen. I en bil är man mer skyddad och då är det lättare att släppa sina naturliga reaktioner. Dessutom kan man sitta breve varann och jag kan säga tex att den som jag lär ska titta på ratten medans jag går genom kurvan. :tummenupp

Ojoj,nu får man lära sig...:mattias ser fram emot lite praktiska övningar senare,för du kör väl antingen Is-SM(finndubb) eller Nyströms-cupen(endurodubb) i år 2008 OM det blir is.....:tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ojoj,nu får man lära sig...:mattias ser fram emot lite praktiska övningar senare,för du kör väl antingen Is-SM(finndubb) eller Nyströms-cupen(endurodubb) i år 2008 OM det blir is.....:tummenupp

Jag blev lite sugen på prova ett iaf :)

Annars, varför inte dra ihop ett gäng och åka upp hit när vi fått is? Det rymms många i min villa :tummenupp

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
jag fick dubbdäck till min rmx ska bli kul som fan om det bara fryser till is nån gång här på kusten

vad är det för skilnad på enduro/finn dubb ? för jag har ingen aning om vilka jag har

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Olof, var är det för hjälmkamera du filmat med i den första filmen? Alltså den filmen där du kör där det är blött och på en smal bana.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Kan intyga att det ser lamt ut när man filmar!
Filmade en riktigt bra dag med perfekt före och finndubb i våras 07, ser inte alls ut som det känns :rolleyes: Körde linsen på hjälmen och det enda man såg av en hjulning var en liten röd plastbit i underkant. Kanske vore bättre att sätta linsen på svingen eller nåt, så man ser sladdarna och hjulningarna o så, ska testa snart förhoppningsvis :tummenupp

Redan åkt is!?! :mad:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Kan intyga att det ser lamt ut när man filmar!
Filmade en riktigt bra dag med perfekt före och finndubb i våras 07, ser inte alls ut som det känns :rolleyes: Körde linsen på hjälmen och det enda man såg av en hjulning var en liten röd plastbit i underkant. Kanske vore bättre att sätta linsen på svingen eller nåt, så man ser sladdarna och hjulningarna o så, ska testa snart förhoppningsvis :tummenupp

Redan åkt is!?! :mad:

Jag har funderat på det där också, kanske skulle sätta upp en arm från bakskärmen 1,5 meter upp och bak. Man skulle ha haft en vidvinkellins bara, dom har tyvärr int komme från VIO än :/

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Ok,hmmm.
Jag tror inte så mycket vidvinkel är bra. Jag har inte filmat så mycket på isen men på banåkning och då är vidvinkel mest dåligt för man måste känna varann så bra åkmässigt för att kunna ligga nära och säkert och samtidigt få närbild. Tror att en lägre position skulle vara ballare än att höja upp, men det är bara att testa!

vore ju skoj att se bakhjulet jobba tex!

Jag fick äntligen ordning på bra motorljud utan dist och vindbrus i somras så nu jäklar :p

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Ok,hmmm.
Jag tror inte så mycket vidvinkel är bra. Jag har inte filmat så mycket på isen men på banåkning och då är vidvinkel mest dåligt för man måste känna varann så bra åkmässigt för att kunna ligga nära och säkert och samtidigt få närbild. Tror att en lägre position skulle vara ballare än att höja upp, men det är bara att testa!

vore ju skoj att se bakhjulet jobba tex!

Jag fick äntligen ordning på bra motorljud utan dist och vindbrus i somras så nu jäklar :p

Det beror ju på vilken typ av körning man gör och vad motivet är tänkt att vara! Ska motivet vara körningen hos den som kameran sitter på tror jag på ett vidvinkel

Jag har skrapat upp båda mina dojjor på isen när jag lånat ut dem till en polare ;) Det ska va tight annars kan det va :D

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Hehe, det låter som samma inställning till åkning/filmning!
Vi testar lite med olika vinklar och återkommer tycker jag, det blir skoj?!

/T

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det är en sån här:
http://www.vio-pov.com/

Man kan få bättre kvalité me andra kameror men den här är så sjukt mycke smidigare att använda

Här har du samma i 1mbit stream wmv:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/Gallery/Film 2006/first_ice_run2008.wmv

Är den där allt i ett alltså både kamera och lagring i ett? Man behöver ingen annat alltså? Verkar ju smidigt. Undrar vilken som är bäst utan denna och samsungs lilla sportkamera 300?
Kör du något skydd för hjälmkameran när du filmar?
Vore ju tråkigt att få stenskott in i linsen om man kör på crossbanan tex.

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Är den där allt i ett alltså både kamera och lagring i ett? Man behöver ingen annat alltså? Verkar ju smidigt. Undrar vilken som är bäst utan denna och samsungs lilla sportkamera 300?
Kör du något skydd för hjälmkameran när du filmar?
Vore ju tråkigt att få stenskott in i linsen om man kör på crossbanan tex.

Japp det är allt i ett. En kamera, en inspelningsenhet och en kabel emellan, micen sitter mitt på kabeln.

Jag har itne användt något skydd än men jag har inte kört crossbana än heller (förutom vintertid). Den e vurpad med typ 10 gånger nu (varav hälften är av andra förare) och det är inga skador alls på den.

Batteri man använder är AA-batterier. Jag köpte 2700mha uppladdningsbara och jag har nog filmat åteminstone 4 timmar och det är fortfarande inte slut på första laddningen!

Minneskort är SD, max är 2gb och det ger 1,5h film. Minneskort är bättre för att med band kan det skaka och bilden försvinner.

Amerikanska militären använder dessa, de sätter dem blandannat på kulsprutorna, så de är god för tuffa tag!

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Herrejävlar va kallt! men grymt läckert.

Trodde det skulle sladda mindre med finndubb?
OM man kör med felvända Duro och/eller Kisarengas,så blir det inte bättre.:pannkyss
Annars kan det se ut så här som Davve kör...:tummenupp

Bifogat

• starnberg.jpg
    starnberg.jpg
    34.4 KB · Visningar: 222
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...