Frågor om körkort till lätt mc

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Hejsan!
Är ny här på forumet men har suttit här och läst många långa trådar många korta timmar. Tänkte att nu var det dags! Är ju snart dags för lätt mc, så nu har jag ju en orsak :)

Till frågorna:
Får man övningsköra med lätt mc innan man är 16, som med bil?
Får jag bara övningsköra med en körskole lärare eller kan jag köra med min farsan som kör en bil bakom?
Kan man övningsköra med sin egen hoj?
Vad går det ungefär på, med högst 5 lektioner, har tagit eu-kort innan så köra kan någorlunda,?

Tack på förhand!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
StoneCold skrev:
1. Får man övningsköra med lätt mc innan man är 16, som med bil?
2. Får jag bara övningsköra med en körskole lärare eller kan jag köra med min farsan som kör en bil bakom?
3. Kan man övningsköra med sin egen hoj?

1. Nope. 16 år är det som gäller
2. Nope med bil får man inte, dock får han köra hoj bakom
3. Japp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
en lektion går på ungefär 450kr .. beror lite på vart du kör också.
Ang övningskörning så måste din handledare om du kör privat ha A kort.. (haft prickfritt i 5 år) och vara 25 eller äldre.
Han FÅR sitta bak på hojen när du kör. Så gjorde jag.. kanske inte så roligt men är det enda sättet så..
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Får man övningsköra med lätt mc innan man är 16, som med bil? Nej. Inte får man väl köra bil innan man är 16?

Får jag bara övningsköra med en körskole lärare eller kan jag köra med min farsan som kör en bil bakom? Nej, han måste antingen sitta på din motorcykel eller på en egen.

Kan man övningsköra med sin egen hoj? Det går alldeles utmärkt, dock inte på egen hand. ;)

Vad går det ungefär på, med högst 5 lektioner, har tagit eu-kort innan så köra kan någorlunda? Som billigast går det att klara sig en bit över tusenlappen, sen så finns det väl inget tak direkt.

Lycka till! :tummenupp

edit: men snabbizar :mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
en lektion går på ungefär 450kr .. beror lite på vart du kör också.
Ang övningskörning så måste din handledare om du kör privat ha A kort.. (haft prickfritt i 5 år) och vara 25 eller äldre.
Han FÅR sitta bak på hojen när du kör. Så gjorde jag.. kanske inte så roligt men är det enda sättet så..


24 år
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Din farsa måste haft mckörkort i minst 4år för att få vara din handledare. Då får han sitta bakom på din hoj eller köra efter dig på sin hoj. Han får inte köra bil efter. /Chrille
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Tack för snabba svar!

Hej,
tack för alla otroligt snabba svar.
Dom var verkligen snabba, lr är det någon tävling? att svara snabbast på nybörjarnas inlägg :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
StoneCold skrev:
Hej,
tack för alla otroligt snabba svar.
Dom var verkligen snabba, lr är det någon tävling? att svara snabbast på nybörjarnas inlägg :hihi
Skillnad på snabba svar och RÄTT svar.. :hihi
Ne jag bara skojar lite med dig.. stämmer som grabbarna sagt. :tummenupp
Råder dig inte till att skussa handledaren bara.. i af inte om han väger "lite".. :rofl
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tzr91 skrev:
Din farsa måste haft mckörkort i minst 4år för att få vara din handledare. Då får han sitta bakom på din hoj eller köra efter dig på sin hoj. Han får inte köra bil efter. /Chrille


5år är det
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Var ju det jag sa.. :hördu


Ja det hade du rätt på, men du sa att personen va tvungen att vara 25 år, och det är fel. 24 år är det där.

Sen kom nån annan nisse och rättade dig med att det var 4 år handledaren är tvungen att haft kk och det är fel. 5 år där ..
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Hehe
Va ni tjafsar små pojkar :3freak
Är nog tyvärr yngre :rolleyes:
Går även i köptankar på en NSR 125, -98, -99 lr -00 är dom mest aktuella årsm. Finns det några sk. "svaga punkter" som man bör titta extra på, saker som bör bytas efter visst många mil etc?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
StoneCold skrev:
Hehe
Va ni tjafsar små pojkar :3freak
Är nog tyvärr yngre :rolleyes:
Går även i köptankar på en NSR 125, -98, -99 lr -00 är dom mest aktuella årsm. Finns det några sk. "svaga punkter" som man bör titta extra på, saker som bör bytas efter visst många mil etc?
Det är Honda!!.. bara tuta och köra!!.. :tummenupp

Ang handledare har jag en fråga.. om någon kört upp för A1 .. Alltså om en 24åring som haft kortet i 5 år och har A1 behörighet.. får man övningsköra med honom då?.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Det är Honda!!.. bara tuta och köra!!.. :tummenupp

Ang handledare har jag en fråga.. om någon kört upp för A1 .. Alltså om en 24åring som haft kortet i 5 år och har A1 behörighet.. får man övningsköra med honom då?.


Japp


Nej dom där hojarna är nog ganska skottsäkra, kolla bara det vanligaste som man gör på alla hojar (vet du vad jag menar?)
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Har hört att honda är bra grejor.
Njaa :rolleyes: , men det är väll typ att kolla drivpaket, svinglager, dämpare och el.
Vad mer bör man kolla?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
StoneCold skrev:
Har hört att honda är bra grejor.
Njaa :rolleyes: , men det är väll typ att kolla drivpaket, svinglager, dämpare och el.
Vad mer bör man kolla?
kolla:
bromsklossar
styrlager
se till att al EL funkar!..
lyssna på motorn se om den knackar.. kolla gärna på stiftet om du får. (kanske lite krångligt med alla kåpor).
Däcken ska vara hela och fina .. annars PRUT!!
leta efter lackskador och pruta på..
Öppna oljepluggen och stoppa ner fingret.. kolla färgen på olja och leta på locket efter eventuella spån.

Kan inte komma på så mycket mer.
 

StoneCold

Beginner
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Övik
Hoj
Kines
Ok!
Bra att veta, men om de blir köp så blir det nog inte förrän till våren/tidig sommar. Men man är aldrig ute i för god tid :rofl
Dock så fyller man inte förrän i september :huvet
Vad tänkte päronen med? Kunde inte ha tänkt på det?? :kocko
:3freak
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top