Frågor om Kx500/Cr500

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
jra_racing,har du några kopior på dessa 80-85hkr dynokörningar på bakhjulet? :confused:

Jag VET att dom ger ca 55-56 hkr på bakhjulet standard och 64-65hkr på veven. :7peta

Min KX500 har bänkats till ca 70hkr på bakhjulet, vilket anses som väldigt bra i dom tvåtakts-forum jag är med i och den är skapligt moddad. :tummenupp

Bifogar min dyno-körning iaf (obs! 51,8 kWatt (ca 70hkr) och vrid 71,1 nm) :fakta

Trimma tvåtakt=EBOS :yoparty
 

Bifogat

  • kx500 2002.JPG
    kx500 2002.JPG
    114.6 KB · Visningar: 229
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Skulle inte ens drömma om att ta en 500 2-t o köra någon annanstans än där det går lite fortare än i skogen. Grusväg, grustag, is, stubb och crossbana är väl nåt den kan va grymt kul till. Tror dock att du får böka betydligt mer med den i skogen än vad du tycker är kul.
 

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Dalarna
Hoj
KX250 CR500
Brännström skrev:
2208932 Det som jag vet har ändrats från 89-01 är att 1993 så vart 4:an och 5:ans växel högre växlad och 1994 så vart motorblocken silverfärgade istället för svarta.
Tror inte heller man nöter ner en kolv på 20timmar,tror säkert kolven kan gå 100 timmar med dom låga varven,iallafall jag klarar då inte av att hålla fulla varv hela tiden med 500:an och man behöver inte varva ur dom för att den ska orka på nästa växel heller.Det finns ett bra 500 forum du kan gå in och titta på www.cr500riders.com
...och 89'ans koppling är ej samma som 90-01. Annars ganska lika.
Var någon ändring på ramen 89-92, samt att bakdämparen/gafflarna blev uppgraderade genom åren. Tror sista uppgraderingen skedde till 96'an.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
FreddaAbborre skrev:
2211866 Skulle inte ens drömma om att ta en 500 2-t o köra någon annanstans än där det går lite fortare än i skogen. Grusväg, grustag, is, stubb och crossbana är väl nåt den kan va grymt kul till. Tror dock att du får böka betydligt mer med den i skogen än vad du tycker är kul.
Skulle en Kx/Cr 250 vara bättre för det ändamålet då?
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Busaberg skrev:
2211965 Ljusår bättre om du tänker åka enduro.
Kan man hitta en Kx/Cr 250 -89 eller nyare för runt 4-5k som fungerar men kanske inte är i toppskick då?

Vilken av Kx/Cr 250 är bäst nu då? Har alltid gillat kaworna bäst.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
turbo-mupp skrev:
2211982 Kan man hitta en Kx/Cr 250 -89 eller nyare för runt 4-5k som fungerar men kanske inte är i toppskick då?

Vilken av Kx/Cr 250 är bäst nu då? Har alltid gillat kaworna bäst.
Att hitta en som inte är i toppskick är nog ganska lätt....Att få tag på något väl fungerande är nog värre.När det gäller så pass gamla hojjar kan du bortse från märket och försöka hitta en som inte är alltför söndermekad istället.Lycka till!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag får sånna här förfrågningar ibland och jag tycker de alltid e lika dåliga pga:

1. Det är farligt att köra på en hoj som inte ens e någorlunda fräsch (för 5000 kr är det vad du får)
2. Det är en tredjedel så kul att köra på något som e ofräscht
3. Man motionskör inte på en så kraftig hoj. Inte i skogen. På en isbana eller som supermoto däremot är den ok.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
turbo-mupp skrev:
2212047 ok.....

Ingen som vill sälja en Kx 250/500 från -89 och nyare för 4-5k till mig? =)


Blir nog svårt att hitta något sådant.
kolla länken så får du en uppfattning om priserna. Eller vänta till senhösten o köp då.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Ska du köpa en gammal cr500 så titta så inte motorkåporna börjar spricka runt kicken den är ju ganska hårdtrampad och får du bakslag så kan kåpan spricka och kicken och axeln ramlar bort:3freak Köpte min CR500 med detta fel för 1000:- och fick det svetsat av en som kan svetsa aluminium så nu går hon och det hårt :yoparty Jag använder min som motions/bushoj och den är kanonkul,men man måste tänka på att behandla den med respekt då dom är riktigt farliga om man vevar för mycket med högerhanden...övningskörning med CR500...skulle inte tro det :rofl
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Ta och spara pengarna tills du har råd till nått bättre!
Ni som kör cr500 vad kör ni med för pipa och bestyckning?
btw vass moppe du har doordie :D
 

Mr.Yoshimura

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Norge
Hoj
KTM530SM,380SX,300TXTpro,gixxer600
turbo-mupp skrev:
2206662 Hej!

Funderar på att skaffa mig en gammal Kawasaki Kx500 eller en Honda Cr500. Eventuellt en Kx250 ifall jag ej finner en Kx500.
Vilka årsmodeller är "bra"? Jag hade tänkt mig en Kx500 från -87 och nyare typ. Har sett några lite då och då som har sålts för 4-6000kr. Hade tänkt hitta nåt för 4-5000kr. Att motionsköra med i skogen bara. Inte för tävling, så den behöver ej vara i toppskick eller så.

Den ska bara fungera helt enkelt. Helst vill jag ha en Kx500. Vad ska man tänka på och vilken av de äldre årsmodellerna är bäst? Var kan man hitta en Kx500 för dom priserna som jag skrivit? Har kikat på många ställen men hittade bara en Kx250 -87 för 3000kr men den blev såld.

Berätta gärna allt ni kan om Kx500.



Berätta gärna lite om Kx500 vs. Cr500 också.

Btw, jag har sökt på detta forumet om det och har även läst på enduromx´s forum.

hei. jeg har hatt 6 crossere...du må ikke finne på og kjøpe en til 5-6000...du kommer bara at skru hela tiden.
legg ihvertfall 10-15000kr i en cross hoj.
etter min erfaring så liker jeg CR bettre enn KX når det gjelder eldre modeller.
finn en som er i bra stand. en kolva kan gå fint i 100 timmar med mosjons kjøring. BARE VÆR FLINK MED LUFTFILTERET. tvetta varje gång efter kørning og smør på luftfilterolje! det er det viktigste. og ha to på er ikke noe problem bare bakdemperen er iorden. kjøper du en eldre crosser så bruk 3% 2t olje. 95bensin.håper jeg var til hjelp :)
 

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Dalarna
Hoj
KX250 CR500
Brännström skrev:
2214178 Ta och spara pengarna tills du har råd till nått bättre!
Ni som kör cr500 vad kör ni med för pipa och bestyckning?
btw vass moppe du har doordie :D
Kör 178 main, 58 pilot, nålen på "mittenhacket", 1.5varv.
Dock är den deltatrimmad. Stiftet är mjölkchokladbrunt.
Den varvar ganska mycket, antar att det på beror på deltatrimmningen då
den varvar betydligt högre av vad dom gör original.
Kör deppipa och fmf turbinecore II Q/fmf powercore 1 lr 2.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Mr.Yoshimura skrev:
2214231 hei. jeg har hatt 6 crossere...du må ikke finne på og kjøpe en til 5-6000...du kommer bara at skru hela tiden.
legg ihvertfall 10-15000kr i en cross hoj.
etter min erfaring så liker jeg CR bettre enn KX når det gjelder eldre modeller.
finn en som er i bra stand. en kolva kan gå fint i 100 timmar med mosjons kjøring. BARE VÆR FLINK MED LUFTFILTERET. tvetta varje gång efter kørning og smør på luftfilterolje! det er det viktigste. og ha to på er ikke noe problem bare bakdemperen er iorden. kjøper du en eldre crosser så bruk 3% 2t olje. 95bensin.håper jeg var til hjelp :)
Jadå du var till stor hjälp.

SKa se hur mycket pengar jag kan frammana.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Raiker skrev:
2214332 Kör 178 main, 58 pilot, nålen på "mittenhacket", 1.5varv.
Dock är den deltatrimmad. Stiftet är mjölkchokladbrunt.
Den varvar ganska mycket, antar att det på beror på deltatrimmningen då
den varvar betydligt högre av vad dom gör original.
Kör deppipa och fmf turbinecore II Q/fmf powercore 1 lr 2.

okej på min sitter det en portad cylinder och spes pipa,jag har 182 i main,pilot har jag inte kollat och nålen står på hacket näst längst ner.Tycker hojjen verkar gå lite fett,tidigare stod nålen på hacket längst ner men jag flyttade upp den ett snäpp.Då jag köpte hojjen så följde det med ett 178 munstycke så det kan ju kanske va lönt att prova och se hur den går och sen läsa av tändstiftet.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
185 i munstycke.
DEP expansionskammare , DEP ljuddämpare.
Portad cylinder , höjt komp , expanderpackning under cylindern.
 

AlmostOriginal

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Garaget
Hoj
Dt125lc, Kx500 och Honda Cr83
14/42, 88ans krök och ljuddämpare och 400 i munstycke :p (Kx500 1986) Vad menas med sönder mekad? :va
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top