Lartes skrev:T6:an har väll dubbla turbos och en sisådär 250 hästar orginal...
sportarn skrev:Hela tiden tjatas det om att vi kör fort, men det är ofta man ser att snuten kör som idioter utan blåljus på :kocko
Vad jag har läst så måste polisen ha blåljus på annars räknas dom in som vanliga trafikanter! Är ju även en trafikfara om snuten skulle få för sig att köra som en idiot utan blåljus på!sEiKo skrev:Dom måste inte ha blåljusen på för att få köra fort, men vid utryckningar så ska dom ha det.
Sen är det sällan dom kör omotiverat fort i onödan.
INte poliserna här iallafall, vet inte hur dom är söder/norr-över.
sportarn skrev:Vad jag har läst så måste polisen ha blåljus på annars räknas dom in som vanliga trafikanter! Är ju även en trafikfara om snuten skulle få för sig att köra som en idiot utan blåljus på!
adl skrev:Nej, de behöver inte blåljus för att få köra för fort, kallas för "brådskande yrkesutövning" eller nåt liknande (givetvis måste polisen vara i tjänst...). Under yrkesutövning kan en polis bryta mot de flesta trafikreglerna har jag för mig.
För att påkalla fri väg, dvs att du MÅSTE flytta på dig och släppa fram polis krävs blåljus.
Givetvis med reservation för att jag har helt fel...
Säpos S80 lär vara chiptrimmade till kring 300 hk.The Hammer skrev:272 hk
Lartes skrev:T6:an har väll dubbla turbos och en sisådär 250 hästar orginal...
Biturbo skrev:Jag vet inte hur många gånger man har blivit sinkad på Bogesundsvägen av motorcyklar.. Så speciellt förvånad är jag inte...
Volvo T6 är trots dubbelturbo alltjämt en Volvo...
KaZ skrev:Om en bil under utryckning smäller i... låt oss säga en korsning där högerregel gäller och han kommer från vänster, så e han torsk och vållande till olyckan!
Spelar ingen roll om han har blåljus eller sirener å skit på!
Föraren av fordonet är ansvarig i alla fall!
Vet om en snubbe i norra sverige som körde en akutbil, dvs en pickup åt brandförsvaret. Han klämde en privatbil i en korsning... tror fan han fick skaka galler 1 månad eller 2. Han blev def. av med kort och jobb!
Det e vad jag har hört, och jag tycker att det låter logiskt... Hur skulle det annars se ut. Då skulle det inte bara vara 1 unge som får sätta livet till i sthlm på övergångsställen, nermejad av utryckande fordon... skulle nog smälla varje vecka! Klart att föraren alltid skall ha ansvar för att föra fram fordonet säkert, speciellt dessa fordon!
/KaZ
Ballen skrev:Volvo S80 T6 går som en påse piss..... Känns snarare ung som 180-200hk. Blääääää!!!!!
No1 skrev:Anser mig vara en hyffsat snabb mc förare och kan med lätthet säga att jag åker fortare fram och tillbaka på Tungelstavägen med bil än med mc!!!
No1...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |