från Götet till spanien på hoj

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
hallå så. Är det någon som kört net till spanien från typ GBG eller nått som vet hur lång tid det tar vilka vägar som e bäst om det finns nån sida med kartor bra o billiga övernattnings ställen på vägen osv

tacksam för svar
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
Det finns ju den där röda europa-vägatlasen som man kan köpa överallt,den e det enda du behöver.sen ner till madrid e det väl ca 250 mil,det e ju fina motorvägar hela vägen till solkusten...vill du ha härliga vägar så e det väl en bra ide att köra rakt ner till franska kusten via lyon och sen neråt...beror ju på vart i spanien du ska och hur mkt du vill köra...sen hur lång tid det tar beror ju på hur långa sträckor du orkar me...

personligen tar jag gärna 2-3 dagar på mig ner till alicante,stannar och sover på hotell efter vägen när man tröttnar bara...finns många schyssta ställen.
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
www.viamichelin.com är en utmärkt kart/reseplanerare :tummenupp
Hur det är bäst o bo beror ju lite å budget o hur många som åker.

Vi bodde mestadels på hotell ibis (accor hotels) på vår tripp genom europa.
Hyfsat billigt o gött med rejäl frulle!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det är för långt!

Precis, har en del polare sam varit nere och dom säger aldig mer köra!

Däremot så har de 2 år i rad satt hojen på en godsvagn och åkt tåg med hojen ner till Spanien, det sparade tid och mycket pengar + att de fick tid/lust att köra runt i spanien i ett par extra dagar!

Första året när de körde ner så var det ingen som vill köra när de väl kom dit, träsmak i röven, de fick åka och byta däck mm, å hur kul är det egentligen att ligga å nöta motorväg hela dagarna...?

Lycka till!
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
Det är för långt!

Visst det beror ju på vart i spanien du ska. Är ju 100 mil från norr till söder.

http://www.se.map24.com/

Tror det är med denna man kan får fram bra mc vägar.

varför e det för långt...sist körde jag raka vägen ner te rotterdam,sov en natt,sen vidare dagen efter till en schysst stad i frankrike som heter nancy,sov en nat och sen till marseille,en natt där och sen till alicante...ok,visst det var rätt segt från marseille så nästa gång tar jag nog en dag extra,men vägarna och landskapen e ju helt underbara att köra efter...
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
vi bara snackar än så länge.har inte bestämt var vi ska åka är inne på allt från Norge till spanien.men andra förslag är hjärtligt välkommna.gärna med goa vägar motorväg är ju inte så kul.

nån som kan rekomendera nått?
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
om du bara vill kryssa runt så e ju södra kusten det bästa alternativet,men om du inte vill bränna en massa pengar på hotell m.m så finns det ju en del vandrarhem osv,kan ge dig en lång lista på ett antal alternativ till vägar och billiga övernattningar om du vill.

vill du hyra min lgh i alicante kan du pm:a.

nog kan jag rekommendera södra europa framför norge...fattar inte riktigt folk som tycker det e kul att köra omkring i norge på mc,världens tråkigaste land med total avsaknad av matkultur:gnissla (dom gör dock världens bästa pizzor:) )

längs hela rivieran från italien till portugal händer det ju saker överallt,strand/nattlivet e helt grymt på dom flesta ställen längs rivierorna,att komma genom en mindre stad sent på kvällen och stanna till och parkera och käka när det e fullt ös i stan e bra mkt härligare än vad norge/norden kan erbjuda....

fast det beror väl på vad ni tänker er för typ av resa,själv föredrar jag länder där folk e lätta att ha och göra med,där man kan stanna en natt och ha skoj samt träffa personer som går att ha trevligt med vart man än stannar...holländare e riktigt shyssta,men vägarna e bra tråkiga,men att lägga mc-resan längs kusterna tror jag nog ger er mest underhållning om det e det ni vill ha,hamnstäder e väl i regel öppnare och fiskebyar och sånt brukar ha alla typer av människor,oftast riktigt shyssta...

men funderar ni på spanien så e mitt tips att undvika att spendera nån längre tid i storstäderna i norra spanien och norra kusten(t.ex barcelona)och satsa på att köra efter södra kusten och följa gränsen till portugal...sen kan ni ju ta färjan över te marocko bara på en dagstur...kostar nån hundralapp och tar ca 1-2 tim,då menar jag den kortaste vägen,det finns massvis med färjor vid gibraltar.

ett riktigt bra/härligt alternativ om man kör mc är att ta färjan från spanien(alicante) till tanger(marocko) och sen köra från tanger till ceuta och ta färjan tillbaka till spanien.den vägen e verkligen underbar kan jag säga,går bitvis upp bland bergen,den turen gör ni på en dag,då hinner ni stanna och se er omkring med.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo


men funderar ni på spanien så e mitt tips att undvika att spendera nån längre tid i storstäderna i norra spanien och norra kusten(t.ex barcelona)och satsa på att köra efter södra kusten och följa gränsen till portugal...sen kan ni ju ta färjan över te marocko bara på en dagstur...kostar nån hundralapp och tar ca 1-2 tim,då menar jag den kortaste vägen,det finns massvis med färjor vid gibraltar.

ett riktigt bra/härligt alternativ om man kör mc är att ta färjan från spanien(alicante) till tanger(marocko) och sen köra från tanger till ceuta och ta färjan tillbaka till spanien.den vägen e verkligen underbar kan jag säga,går bitvis upp bland bergen,den turen gör ni på en dag,då hinner ni stanna och se er omkring med.

Färgorna går ifrån Algeciras och Tarifa.

Skulle aldrig våga åka motorcykel i Afrika efter det jag varit med om i Tanger.

Det krävs väll speciel försäkring när man kommer över till Marocko?

Autozug som går ifrån Hamburg ända ned till södra Frankrige skulle jag sattsa på. Kostar ett par tusen men då slipper du autobahn och alla tranportsträckor.

Har strosat runt väldigt mycket i södra spanien så ska du dit kan jag vägarna:)
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Körde ner till Valencia på en Triumph SpeedTriple. Inga problem!!!

Tog vägen genom Tyskland till Schweiz och sen till Italien. Därifrån blev det kustvägen hela vägen till Valencia, den enda transportsträckan var Tyskland och det var tråkigt men allt annan var verkligen underbart!!!

Vi tältade där vi kunde och använde oss av F1 hotell där det fanns. Dom flesta campingplatser var riktigt fina, med dusch, restaurang och en del hade tillochmed pool!!!

Sadeln på en S3a är ganska hård så att lite ont fick man men inget allvarligt.

Trodde inte att jag skulle sätta mig på hojen överhuvudtaget när jag var i Spanien pga. den långa resan men det dröjde 2 dagar sen var man ute o körde!

Totalt blev det 700 mil tor.

Just nu är jag i Belgrad i Serbien (jobbar), sen ska jag till Makedonien, ska köra hem om 2 veckor, 450 -500 mil totalt tills jag kommer hem och allt detta på en Fireblade 900 RR - 95.

Den enda varningen jag kan ge dig förutom att ta det lugnt och inte stressa är var försiktig när du kör på dom vita linjer och övergångställen för att färgen är inte av samma kvalité som hemma och är hal som fan, cykeln spinner loss på halvgas!!!!!

Kör så att det ryker!!!!!!!!!
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
kan ge dig en lång lista på ett antal alternativ till vägar och billiga övernattningar om du vill.

fattar inte riktigt folk som tycker det e kul att köra omkring i norge på mc

en lista tack :)

har inte kört i Spanien men vad är det för fel på Norge?, mycket fina vägar, några dagar där och man är svängsjuk, får abstinens när man kommer till Sverige:tummenupp

är det OK köra dit i september via schweiz?, någon som har länk till en site som visar medeltemp osv. ?
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
en lista tack :)

har inte kört i Spanien men vad är det för fel på Norge?, mycket fina vägar, några dagar där och man är svängsjuk, får abstinens när man kommer till Sverige:tummenupp

är det OK köra dit i september via schweiz?, någon som har länk till en site som visar medeltemp osv. ?


Det verkar vara en omväg att köra till Schweiz även om vägarna i alperna är fina. Kör direkt till Oslo istället, direkt när du kommer ut ur Oslo mot Hemsedal/Geilo så börjar kurvorgierna.
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
Färgorna går ifrån Algeciras och Tarifa.

Skulle aldrig våga åka motorcykel i Afrika efter det jag varit med om i Tanger.

Det krävs väll speciel försäkring när man kommer över till Marocko?



vad hände dig i tanger då?
kanske skulle nämnt att när jag vart i marocko så har jag rest me kompisen som har sin släkt där osv,så då känner man sig helt lugn,sen e det en stor skillnad på övriga afrika och nån dagstur i norra marocko.

i tanger passerar tusentals turister varje sommar,mest spanjorer och fransmän på väg,ser den stan som helt lugn att passera och stanna till i.jag skulle inte heller köra i övriga afrika.
då har jag ändå rest runt i hela marocko.

mitt försäkringsbolag sa att dom inte hade nån försäkring som skulle täcka nåt där.möjligt att det hade kunnat diskuterats me dom jag vet inte...jag sket i det iaf,vi hyrde ju mc där och lämnade våra i alicante.fast att bara täcka trafikdelen ska nog inte vara så svårt lr dyrt tror jag...
 
Last edited:

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
en lista tack :)

har inte kört i Spanien men vad är det för fel på Norge?, mycket fina vägar, några dagar där och man är svängsjuk, får abstinens när man kommer till Sverige:tummenupp

är det OK köra dit i september via schweiz?, någon som har länk till en site som visar medeltemp osv. ?


www.resebokhandeln.com :här kan du köpa europa atlasen.
om du vill ta reda på vilka alternativ som finns och planera vägen så:

www.viamichelin.com (bästa)
www.travelnotes.org
www.freedom-tour.com
www.travelswise.com
www.multimap.com
www.mappy.com
www.maps2anywhere.com (här kan du köpa det mesta,bra sida)

sen när du vet hur du tänkt köra så kan du ju alltid kolla igenom vägen med google earth,kanske ingen nutidskoll direkt men rätt intressant att kolla,man känner ofta igen vissa saker man sett och reagerat över från nätet.

Norge e bara det tråkigaste landet jag vart i iaf,sen e maten bara så värdelös.
sen kanske mitt hat mot norge beror på att jag jobbat där väldigt mkt,men kurviga och hyffsade vägar e väl det enda då.

ja,det e väl lugnt att köra ner i september om du frågar mig,men det beror ju helt och hållet på vart du ska....finast tycker jag e ju att köra på sensommaren/hösten i mellersta europa.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo


vad hände dig i tanger då?
kanske skulle nämnt att när jag vart i marocko så har jag rest me kompisen som har sin släkt där osv,så då känner man sig helt lugn,sen e det en stor skillnad på övriga afrika och nån dagstur i norra marocko.

i tanger passerar tusentals turister varje sommar,mest spanjorer och fransmän på väg,ser den stan som helt lugn att passera och stanna till i.jag skulle inte heller köra i övriga afrika.
då har jag ändå rest runt i hela marocko.

mitt försäkringsbolag sa att dom inte hade nån försäkring som skulle täcka nåt där.möjligt att det hade kunnat diskuterats me dom jag vet inte...jag sket i det iaf,vi hyrde ju mc där och lämnade våra i alicante.fast att bara täcka trafikdelen ska nog inte vara så svårt lr dyrt tror jag...

Har under hela min uppväxt varit mycket i Marbella (Malaga) och senaste året har jag bott där nere. Har varit över till marocko flertalet gånger och det ger bara ett väldigt dåligt intryck på mig. Men du lär ju ha stor fördel om du åker dit med någon som har sin släkt där.

Neråt Marrakech har jag hört allt ska bli finare och lugnare.
 

be_real

"ja jo men visst..."
Gick med
28 May 2007
Ort
Hisingen/norrland
Hoj
gsxr-1000 k5
Har under hela min uppväxt varit mycket i Marbella (Malaga) och senaste året har jag bott där nere. Har varit över till marocko flertalet gånger och det ger bara ett väldigt dåligt intryck på mig. Men du lär ju ha stor fördel om du åker dit med någon som har sin släkt där.

Neråt Marrakech har jag hört allt ska bli finare och lugnare.


ja alltså,jag håller nog med dig om det mesta,landet e riktigt skitigt m.m. men vägarna och landskapet e helt underbart att köra efter...ja när man har folk som bor där så blir ju allt mkt lättare,inte minst maten,som e helt ok hemma hos folk men ute....:gnissla

att köra från tanger till kenitra-rabat-casablanca e en grym upplevelse,men till marrakech har jag inte ens tänkt på med mc,känns som att allt blir svårare och svårare ju längre söderut man kommer,då menar jag typ om man behöver byta däck m.m.m,men vägarna e fina.

då har du vart i marinasmir lr? kan ju knappast kallas för skitigt...e du medlem i Club Mediterranean lr?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top