Fram med popcornen, en artikel med åsikter om ABS

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man skall naturligtvis öva på att bromsa, det är en självklarhet.

Att dagens avancerade ABS-system är ruskigt bra är också en självklarhet.

På samma sätt som fotkoppling, vänstergas och handväxel inte längre är ”riktig” motorcykelkörning så kan vi nog räkna med att hojar utan ABS kommer att försvinna ur trafikbilden.

Poängen är att artikeln belyser det faktum att den tidigare ganska spridda uppfattningen att ABS inte funkar på grus - är felaktig.

Likaså uppfattningen att en duktig förare - jag själv är ju ALLTID duktig - bromsar bättre än ABS. Får man öva på känt underlag kommer man att straffa ABS-en med någon meter men den första oförberedda inbromsningen inför det uppdykande hindret blir alltid kortare och stabilare med ABS.

Betyder det att man inte behöver öva bromsningar? Tvärtom - det gäller att lära känna sin hoj och hur den beter sig på olika underlag men Offroad-ABS som låter framhjulet gräva med sig lite för bästa grepp men hindrar omkullbromsning kombinerat med att man kan låsa bakhjulet är otroligt bra idag. Och lär bli ännu bättre för varje år.

Gärna i kombination med Telelever, som låter fjädringen arbeta fullt även vid maxbroms. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Man måste bromsa RÄTT ordentligt för att få ABS att aktiveras på torr asfalt, som jämförelse, hur många gånger har du fått ABS att aktiveras i en bil på torr asfalt?
Sen kommer det att finnas en massa folk som åker hoj på samma sätt som det är en hysterisk massa folk som åker bil, men de skulle inte bli bättre för att de inte har ABS under körskolan är min syn. Se bara hur många det är som använder blinkers eller kollar i döda vinkeln, det lär man sig garanterat på körskola och kontrolleras om man gör under uppkörning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tog körkort med ABS, övningskörde både med och utan. Kan inte minnas att den gick in mer än någon enstaka gång under övning. Sen dröjde det flera år innan jag skaffade hoj som hade det.

Det verkar finnas någon sorts villfarelse att man får lära sig att bromsa på samma sätt på MC som i bil med ABS. Det är ju helt fel.

På bilskolan lärde man mycket riktigt ut att våga pallnita så hårt som möjligt och våga hålla i tills det stannade. På MC gällde det att lära sig bromsteknik. ABS var en sista livlina, t.ex. i fall greppet skulle vara sämre än väntat precis där man bromsar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tog körkort med ABS, övningskörde både med och utan. Kan inte minnas att den gick in mer än någon enstaka gång under övning. Sen dröjde det flera år innan jag skaffade hoj som hade det.

Det verkar finnas någon sorts villfarelse att man får lära sig att bromsa på samma sätt på MC som i bil med ABS. Det är ju helt fel.

På bilskolan lärde man mycket riktigt ut att våga pallnita så hårt som möjligt och våga hålla i tills det stannade. På MC gällde det att lära sig bromsteknik. ABS var en sista livlina, t.ex. i fall greppet skulle vara sämre än väntat precis där man bromsar.

Så har du någonsin låst framhjulet vid en inbromsning? Hur många meter har du "kört" med låst framhjul? Har du fått in i ryggmärgen att släppa frambromsen och ta om när framhjulet låst sig?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Så har du någonsin låst framhjulet vid en inbromsning? Hur många meter har du "kört" med låst framhjul? Har du fått in i ryggmärgen att släppa frambromsen och ta om när framhjulet låst sig?
Det har hänt, ja. Nu var det så pass länge sen på asfalt att jag inte kan minnas hur många meter. Har än så länge inte bromsat omkull mig så i närheten av ryggmärgen borde det ha satt sig.

Var privat-instruktör åt en kille som skulle ta körkort nästan 100 % privat, riktigt duktig på att köra. Men bromsning, och särskilt på hans 30 år gamla DR600 med oklar servicehistoria, hade han inte tränat nämnvärt på. Höll på att köra över mig med låst framhjul första vändan...

Han höll sig dock på hjulen och lyckades få till några bromsningar utan att låsa upp nåt hjul till slut. Vi slutade när det började ryka om beläggen fram. Gaffeln som skulle ha lite övertryck var tom på luft, däcken hade förvandlats till gammalt förtorkat suddgummi, bromsarna behövde allmän översyn.

Även med bra teknik så var det hög svårighetsgrad att bara bromsa kontrollerat på torr varm asfalt med den bågen, otrevligt minsann.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Begreppet "funkar på grus" gällande ABS är lite diffust för mig. Att jag inte vill ha ABS på grus handlar inte om panikbromssträcka om faster Agda hoppar ut i vägen, utan för mig om hur jag vill att hojen och bromsarna ska uppföra sig i själva körningen/hanteringen av hojen.

Jag kan köpa att bromssträckan blir kortare med ABS, även på grus. Vill ändå inte ha ABS där. Om jag bara vill säkerställa minimal bromssträcka känns det effektivare att minska hastigheten till 1/3-del av vad jag normalt håller. Men det förstör hela nöjet. Och grusbus är primärt nöjeskörning för mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är extremt få gånger jag har låst framhjulet oplanerat, och det har varit väldigt odramatiskt. Jag har bromsat omkull mig en gång, och det var i promenadhastighet, dvs när ABSen inte jobbar ändå. Att köra så att ABSen går in på daglig basis är i min värld lite som att använda den där balken innanför p-platsen för att stanna istället för att bromsa in innan den.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Efter att ha läst den här tråden har jag kommit fram till att jag nog ska träna/gå kurs på detta att köra hoj med ABS. Har kört hoj i runda slängar 45 bast men först förra året införskaffades hojar så nya att dom har ABS. Har slagit till en gång för mig och tyckte det var otäckt som jag även tycker med bilen. Har blivit så att jag tänker på när jag bromsar att bromsa så att inte ABS slår till. Inte bra så ska banne mig på äldre dar "lära en gammal hund sitta" :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Begreppet "funkar på grus" gällande ABS är lite diffust för mig. Att jag inte vill ha ABS på grus handlar inte om panikbromssträcka om faster Agda hoppar ut i vägen, utan för mig om hur jag vill att hojen och bromsarna ska uppföra sig i själva körningen/hanteringen av hojen.

Jag kan köpa att bromssträckan blir kortare med ABS, även på grus. Vill ändå inte ha ABS där. Om jag bara vill säkerställa minimal bromssträcka känns det effektivare att minska hastigheten till 1/3-del av vad jag normalt håller. Men det förstör hela nöjet. Och grusbus är primärt nöjeskörning för mig.

ABS på framhjulet förstör nog inte så mycket nöje. Men givetvis måste man kunna låsa bakhjulet om man skall köra med teknik på grus. Moderna ABS-system fixar det där, men har man en äldre hoj med på/av så kör man såklart med ABS-en avstängd i de lägena.

Artikeln handlar om moderna ABS-system och hur bra de faktiskt är idag, även på grus.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En maximal inbromsning har ca 15% så kallad "slip", dvs att däcket slirar en aning, precis som en maximal acceleration också har lite slir. Ett ABS system på asfalt låter sliret bli ca 20% innan ABS-pumpen släpper trycket och låter sliret minska till ca 10%, sen trycker den på igen till sliret blir 20% och så jobbar den där emellan. En duktig bromsare kan ligga konstant på 15% slip och kan då följaktligen slå ett ABS-system. Men det är under konstanta former som t ex på en asfaltbana. Gatasfalt och grus är inte ett konstant underlag och det är också mycket svårare att hålla konstant slip, speciellt på grus. Som grusbromsare vill man också använda gruset till sin fördel och då låter man däcket bygga en liten vall framför däcket för att få extra motstånd, det är därför man låser bakhjulet på grus och bromsar mot bakdäckets vall. (OBS! detta gäller bara "släta" däck. Kör man med seriösa nabbdäck så bromsar man utan låsning för att få maximal kraft.)

När man ställer in "Offroad-ABS" på en modern hoj som t ex Tiger 900 i artikeln eller en KTM 790 Adv så kommer även programmeringen av hur ABS:en jobbar att ändras. På asfalt i Streetmode så låser hjulet väldigt lite och i korta stötar. På grus i OffroadMode låser hjulet i långa stötar, dels för att få den här vallen framför däcket men också för att den mindre friktionen gör att hjulet naturligt tar längre tid på sig att rulla igång.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man måste bromsa RÄTT ordentligt för att få ABS att aktiveras på torr asfalt, som jämförelse, hur många gånger har du fått ABS att aktiveras i en bil på torr asfalt?
Sen kommer det att finnas en massa folk som åker hoj på samma sätt som det är en hysterisk massa folk som åker bil, men de skulle inte bli bättre för att de inte har ABS under körskolan är min syn. Se bara hur många det är som använder blinkers eller kollar i döda vinkeln, det lär man sig garanterat på körskola och kontrolleras om man gör under uppkörning.

Moderna bromsar är VÄLDIGT kraftfulla och så länge du kör i Streetmode så kan du få ABS:en att slå till var som helst och hur som helst utan att behöva ta i särskilt mycket. Programmeringen för Streetmode är i regel också relativt snäll/ konservativ, den går egentligen in alldeles för tidigt. Har du en sporthoj och byter till Sportmode eller Slickmode/Racemode så är det en helt annan sak, då kan du till och med låsa hjulet om du har saggiga gatdäck och kör på kall eller blöt asfalt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Moderna bromsar är VÄLDIGT kraftfulla och så länge du kör i Streetmode så kan du få ABS:en att slå till var som helst och hur som helst utan att behöva ta i särskilt mycket. Programmeringen för Streetmode är i regel också relativt snäll/ konservativ, den går egentligen in alldeles för tidigt. Har du en sporthoj och byter till Sportmode eller Slickmode/Racemode så är det en helt annan sak, då kan du till och med låsa hjulet om du har saggiga gatdäck och kör på kall eller blöt asfalt.
Med bromsa rätt ordentligt menar jag inte att ta i som sjutton utan att bromsa hårt. Folk som hänger här har jag inte direkt några problem att se bromsa på torrt så ABS tar i men om man kikar på gemene hojåkare. Krängde en ER6a för några år sedan och köparen, som kom på en R1 tror jag det var, kan varit en R6 också, klagade på att ABSen inte funkade, jag tog hojen och testade och den funkade. Alltså en snubbe som kommer på en sporthoj bromsar inte så att ABS aktiveras.
Med det menar jag att jag inte tror att ABS i sig skapar dåligt bromsbeteende, alltså att många ligger och bromsar så att ABS tar i för jämnan och litar på systemet, det är nog snarare så att de flesta bromsar för lite.
Jag tror heller inte att ABS i sig gör att man inte lär sig bromsa rätt utan de som inte kan bromsa rätt inte skulle lärt sig det utan ABS heller.

Men det är bara vad jag tror, har inga bevis för det.

/R
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har/har haft hojar både med och utan ABS och bromsar på samma sätt oavsett vilket och det är inte många gånger jag har bromsat så att ABS kickar in på hoj med ABS, däremot så kan det tjuta till lite från framdäcket vid hårda inbromsningar, särskilt på bana, med hoj utan ABS, men det sitter i ryggmärgen att "pumpa" lite med bromsen och det har aldrig slutat med att jag har gått omkull, men det har varit nära när det har varit blött och kallt eller varm och "svettig" asfalt och man har kört några meter med låst/kanande framhjul innan det har fått grepp igen.

Jag tycker att det känns säkrare med ABS på gata, särskilt på pendlingshojen som körs i alla väder och låga temperaturer, men på bana/aktiv körning så trivs jag bättre utan. Har dock ingen direkt erfarenhet av hojar med ABS som går att byta till racemode/slickmode, så det är mycket möjligt att det hade fått mig att ändra inställning gällande ABS på bana och vid aktiv körning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är visserligen mest bilar ute nu, men man ser hur illa folk kör när det är lite halt. När dom ska iväg är konceptet "ju mer det spinner, desto mer gas" och ska man stanna så är det pallnit, med fullt jobbande ABS och låsta hjul sista biten. Få anpassar avstånd eller sänker tempot i snömodd heller. Det är nästan som att folk är totalt ointresserade av att lära sig hur man ska köra bilen i olika förutsättningar, förlitar sig helt på dom olika säkerhetssystemen och är för stressade för att hålla vettiga avstånd. Själv ser jag det som ett misslyckande om ABSen kickar in, eller antispinn-lampan blinkar, då har jag inte haft tillräckligt bra känsla eller planering av min körning. Jag har också väldigt sällan problem med att ta mig fram med bilen vintertid, även ute på skogsvägar, med framhjulsdrift och dubbfritt :fakta
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Med bromsa rätt ordentligt menar jag inte att ta i som sjutton utan att bromsa hårt. Folk som hänger här har jag inte direkt några problem att se bromsa på torrt så ABS tar i men om man kikar på gemene hojåkare. Krängde en ER6a för några år sedan och köparen, som kom på en R1 tror jag det var, kan varit en R6 också, klagade på att ABSen inte funkade, jag tog hojen och testade och den funkade. Alltså en snubbe som kommer på en sporthoj bromsar inte så att ABS aktiveras.
Med det menar jag att jag inte tror att ABS i sig skapar dåligt bromsbeteende, alltså att många ligger och bromsar så att ABS tar i för jämnan och litar på systemet, det är nog snarare så att de flesta bromsar för lite.
Jag tror heller inte att ABS i sig gör att man inte lär sig bromsa rätt utan de som inte kan bromsa rätt inte skulle lärt sig det utan ABS heller.

Men det är bara vad jag tror, har inga bevis för det.

/R
Jag har jobbat med bland annat bromskurser i 30 år och nuförtiden har de flesta ABS. När jag då ställer frågan om hur många det är som har provat att låta ABS:en gå in så är det kanske 5% som räcker upp handen så jag tror att du har helt rätt.
Som kollektiv betraktat så är vi usla på att bromsa. Vi kan gasa satan men vi kan inte bromsa... Visst, efter bara ett par timmars träning så fixar de flesta att göra en riktigt bra inbromsning och de som har nytaget körkort är ofta riktigt duktiga, vilket bara visar att förkunskap är färskvara.

Första inbromsningen på kurserna är nästan alltid usel!

...och när bilisten plötsligt kör ut framför oss så är det alltid första bromsningen.

Vi skulle behöva bränna tre-fyra uppsätttningar belägg varje sommar bara på bromsträning, då hade kunnat bli skillnad... ;)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har jobbat med bland annat bromskurser i 30 år och nuförtiden har de flesta ABS. När jag då ställer frågan om hur många det är som har provat att låta ABS:en gå in så är det kanske 5% som räcker upp handen så jag tror att du har helt rätt.
Som kollektiv betraktat så är vi usla på att bromsa. Vi kan gasa satan men vi kan inte bromsa... Visst, efter bara ett par timmars träning så fixar de flesta att göra en riktigt bra inbromsning och de som har nytaget körkort är ofta riktigt duktiga, vilket bara visar att förkunskap är färskvara.

Första inbromsningen på kurserna är nästan alltid usel!

...och när bilisten plötsligt kör ut framför oss så är det alltid första bromsningen.

Vi skulle behöva bränna tre-fyra uppsätttningar belägg varje sommar bara på bromsträning, då hade kunnat bli skillnad... ;)

Jag brukar ”bromsträna” en del på trafiktomma vägavsnitt under säsongen, genom att gasa upp till ”ganska snabbt” och sedan bromsa hårt till nästan noll. Dels för att det är kul och dels för att hålla förmågan aktiv. En intressant lärdom med det är att asfalt på gata inte har konstant grepp, ofta kan ABSen slå till momentant även på synbart ren (och torr) asfalt. Troligen damm, smuts eller fint grus på just de partierna. Bra att ha med sig när hornen växer ut och man vill brassa järnet på gatan och trail brakea hårt med nedlägg i kurvorna, och kanske tänka om och ta det lite lugnare istället...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
1612096882015.png

Källa: Puget Sound Safety
Studie under 11 år med mc-poliser. Alla värden är i G

Siffrorna är från deras ständigt återkommande avrostningar och visar tydligt hur även duktiga MC förare kastar bort 20-25% bromsverkan vare gång de bromsar.
Tänk på att ALLA bilar bromsar 1G, alltid, även med Augusta 83 bast bakom ratten. Hon behöver bara trycka så hårt hon kan på en pedal...

Lägg också märke till att de som har ABS har kortare bromssträcka oavsett hojmodell. Det finns testförare som har lyckats bromsa 1,2 G med tex en Ducati Panigale och någon modell av en HD, men det är ganska sällsynt. I motoGP bromsar de konstant runt 1,5G vilket har med asfalten, däcken och framgafflar för 250 000 kr att göra...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag brukar ”bromsträna” en del på trafiktomma vägavsnitt under säsongen, genom att gasa upp till ”ganska snabbt” och sedan bromsa hårt till nästan noll. Dels för att det är kul och dels för att hålla förmågan aktiv. En intressant lärdom med det är att asfalt på gata inte har konstant grepp, ofta kan ABSen slå till momentant även på synbart ren (och torr) asfalt. Troligen damm, smuts eller fint grus på just de partierna. Bra att ha med sig när hornen växer ut och man vill brassa järnet på gatan och trail brakea hårt med nedlägg i kurvorna, och kanske tänka om och ta det lite lugnare istället...

Precis, gatasfalt och grus är ungefär lika oberäkneligt, skillnaden är att på grus är man medveten om det och kör därefter. Jag fattar inte folk som törs försöka köra fort i t ex rondeller. Tänk alla lastbilar och långtradare som skvimpar ut diesel där...huga!!!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top