Man skall naturligtvis öva på att bromsa, det är en självklarhet.
Att dagens avancerade ABS-system är ruskigt bra är också en självklarhet.
På samma sätt som fotkoppling, vänstergas och handväxel inte längre är ”riktig” motorcykelkörning så kan vi nog räkna med att hojar utan ABS kommer att försvinna ur trafikbilden.
Poängen är att artikeln belyser det faktum att den tidigare ganska spridda uppfattningen att ABS inte funkar på grus - är felaktig.
Likaså uppfattningen att en duktig förare - jag själv är ju ALLTID duktig - bromsar bättre än ABS. Får man öva på känt underlag kommer man att straffa ABS-en med någon meter men den första oförberedda inbromsningen inför det uppdykande hindret blir alltid kortare och stabilare med ABS.
Betyder det att man inte behöver öva bromsningar? Tvärtom - det gäller att lära känna sin hoj och hur den beter sig på olika underlag men Offroad-ABS som låter framhjulet gräva med sig lite för bästa grepp men hindrar omkullbromsning kombinerat med att man kan låsa bakhjulet är otroligt bra idag. Och lär bli ännu bättre för varje år.
Gärna i kombination med Telelever, som låter fjädringen arbeta fullt även vid maxbroms.
Att dagens avancerade ABS-system är ruskigt bra är också en självklarhet.
På samma sätt som fotkoppling, vänstergas och handväxel inte längre är ”riktig” motorcykelkörning så kan vi nog räkna med att hojar utan ABS kommer att försvinna ur trafikbilden.
Poängen är att artikeln belyser det faktum att den tidigare ganska spridda uppfattningen att ABS inte funkar på grus - är felaktig.
Likaså uppfattningen att en duktig förare - jag själv är ju ALLTID duktig - bromsar bättre än ABS. Får man öva på känt underlag kommer man att straffa ABS-en med någon meter men den första oförberedda inbromsningen inför det uppdykande hindret blir alltid kortare och stabilare med ABS.
Betyder det att man inte behöver öva bromsningar? Tvärtom - det gäller att lära känna sin hoj och hur den beter sig på olika underlag men Offroad-ABS som låter framhjulet gräva med sig lite för bästa grepp men hindrar omkullbromsning kombinerat med att man kan låsa bakhjulet är otroligt bra idag. Och lär bli ännu bättre för varje år.
Gärna i kombination med Telelever, som låter fjädringen arbeta fullt även vid maxbroms.