Frambromsen hackar (hjälp) ???

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Hejsan. När jag bromsar kraftigt med frambromsen så hackar den. Typ (pulserar) Kompisen sa att det kan bero på att man hängt ett lås i broms skivan när den varit varm. Men det borde la den hålla för :mad: ???
Nån som vet var det kan vara!???

Tacksam för hjälp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
hoj sugen skrev:
Hejsan. När jag bromsar kraftigt med frambromsen så hackar den. Typ (pulserar) Kompisen sa att det kan bero på att man hängt ett lås i broms skivan när den varit varm. Men det borde la den hålla för :mad: ???
Nån som vet var det kan vara!???

Tacksam för hjälp

Det låter som om skivorna/skivan slagit sig.

Sen att hänga lås i varma skivor gör inte att dom slår sig,däremot om någon glömt att ta bort låset innan som skall köra iväg kan sabba en skiva.

Sen beror det ju på hur mycket den slagit sig,är ingen jätte farar så länge den är hel och utan sprickor,men kan vara lite otrevligt.

Byt skiva är min rekomendation.
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Bromsar

hoj sugen skrev:
Hejsan. När jag bromsar kraftigt med frambromsen så hackar den. Typ (pulserar) Kompisen sa att det kan bero på att man hängt ett lås i broms skivan när den varit varm. Men det borde la den hålla för :mad: ???
Nån som vet var det kan vara!???

Tacksam för hjälp

Kolla att skivorna inte har slagit sig, det gör man med en indikatorklocka. Avvikelsen brukar ligga på max 0,2 mm. Gör även rent skivorna med typ brakecleaner el liknande ifall bromsvätska eller gaffelolja kommit i kontakt med skivorna (om så är fallet måste även beläggen bytas...)

Lycka till! :tummenupp
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Låter som om bromsskivan är skev. Hade liknande problem på min blade efter att jag försökt rulla iväg hojjen (handkraft) med bromsskivelåset i ett par gånger (minnet..).
Fick byta bromsskivan för att bli av med problemet. Dyrt!!

(har slutat använda bromsskivelås)

/B)

ps. måste bara tillägga att min broms pulserade även vid låga farter och lätt bromsning, så min var väldans skev. ds.

hoj sugen skrev:
Hejsan. När jag bromsar kraftigt med frambromsen så hackar den. Typ (pulserar) Kompisen sa att det kan bero på att man hängt ett lås i broms skivan när den varit varm. Men det borde la den hålla för :mad: ???
Nån som vet var det kan vara!???

Tacksam för hjälp
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Instämmer med kören. Min skiva var skev efter att förra ägaren hade lattjat iväg med låset i.

Det behövdes ingen mätning av den skivan vill jag lova. När den var avskruvad och låg på ett plant underlag kunde man nästan använda den som castanjett genom att trycka på ena kanten. Duktigt skev.

Kolla på MCdemonteringar och skrotar för begagnade skivor. Nya är svindyra. Fick en beggad till min hoj från BIKE i Trollhättan för 1100 spänn med frakt. Jmfr med original för 2800...

/H
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
hållundan skrev:
Instämmer med kören. Min skiva var skev efter att förra ägaren hade lattjat iväg med låset i.

Det behövdes ingen mätning av den skivan vill jag lova. När den var avskruvad och låg på ett plant underlag kunde man nästan använda den som castanjett genom att trycka på ena kanten. Duktigt skev.

Kolla på MCdemonteringar och skrotar för begagnade skivor. Nya är svindyra. Fick en beggad till min hoj från BIKE i Trollhättan för 1100 spänn med frakt. Jmfr med original för 2800...

/H

En spegel är bra att lägga upp dom på ,då märker man med en gång om dom "glappar" när man trycker på den.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
BMS skrev:
Låter som om bromsskivan är skev. Hade liknande problem på min blade efter att jag försökt rulla iväg hojjen (handkraft) med bromsskivelåset i ett par gånger (minnet..).
Fick byta bromsskivan för att bli av med problemet. Dyrt!!

(har slutat använda bromsskivelås)

/B)

ps. måste bara tillägga att min broms pulserade även vid låga farter och lätt bromsning, så min var väldans skev. ds.

kollade igår vad en skiva kostade.. 3000 kr vill dom ha för den :huvet
Min pulserar bara vid kraftiga inbromsningar.
Men det är okörbart. Väldigt äkligt. Ska ner och kolla på skivan strax.
Men att köpa den från en skrot var en bra ide. Han säger (kompisen) att han alltid hängde låset i höger fram skiva. Då borde det ju vara höger skiva som är sne???
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Kolla med RN MC-Service på Friggagatan. Har köpt en hel del begagnade prylar av honom för bra priser.
/B)
hoj sugen skrev:
kollade igår vad en skiva kostade.. 3000 kr vill dom ha för den :huvet
Min pulserar bara vid kraftiga inbromsningar.
Men det är okörbart. Väldigt äkligt. Ska ner och kolla på skivan strax.
Men att köpa den från en skrot var en bra ide. Han säger (kompisen) att han alltid hängde låset i höger fram skiva. Då borde det ju vara höger skiva som är sne???
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Var nere och kollade på skivorna nu.. Jag kan inte se med ögat att det är nåt fel på dom. Kan det vara nåt annat som är fel?????
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
hoj sugen skrev:
Var nere och kollade på skivorna nu.. Jag kan inte se med ögat att det är nåt fel på dom. Kan det vara nåt annat som är fel?????

Svårt att se med blotta ögat,så vida dom inte är ordentligt skeva.
Det handlar om mm.

Nja kan ju vara men låter långsökt,med tanke på felbeskrivningen.
 

Cola

Väntar endast på att våren ska komma!
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV 1000
Jag håller med alla inlägg. Det är tyvärr dina skivor som har fått sig en smäll.
Jag har själv varit med om detta, och det är inte bra för plånboken. Men jag vet personer som gör bromskivor till en bra peng.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
http://www.nickesmc.se/
hyfsat billiga
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Cola skrev:
Jag håller med alla inlägg. Det är tyvärr dina skivor som har fått sig en smäll.
Jag har själv varit med om detta, och det är inte bra för plånboken. Men jag vet personer som gör bromskivor till en bra peng.

Har dom nån hemsida? Och vad kostar det??
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
hoj sugen skrev:
Var nere och kollade på skivorna nu.. Jag kan inte se med ögat att det är nåt fel på dom. Kan det vara nåt annat som är fel?????
Ett knep är att demontera en bromsskiva och sedan testköra.
i låg fart. Glöm inte att lägga något mellan padsen som motsvarar
din borttagna skiva.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Långa farbron skrev:
Gissningsvis fram och bak.Iaf om man skall gå på bilderna ovanför.

Det har du nog rätt i :kocko. Är det priset för 1 skiva?? eller 2??
Och om det är 1, så hoppas jag att det är samma färg och märke som orginalet jag har.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
inte säker på om det här stämmer men om du har en skiva som inte är jätte kraftig så kan du prova att göra flera bestämda kraftiga inbromsningar med den. När den har blivit varm så kan den böjas tillbaks till sitt ursprungliga läge.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
hoj sugen skrev:
Det har du nog rätt i :kocko. Är det priset för 1 skiva?? eller 2??
Och om det är 1, så hoppas jag att det är samma färg och märke som orginalet jag har.

För en skiva och räkna inte med att färgen stämmer.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top