Framgaffel mjuk efter renovering?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
125cc är bra fart i om man piskar dom som dom bör, skit roliga att köra men man får inte tappa fart så ytterböjar på fullt skaft går fortast, är ju inte den umpfen i 125 som i 250-450 då du kan ha 2 växlar upp o klippa med kopplingen ur innern o fara iväg som en slangbella, det är svårt med 125 som annars är riktigt kul att köra, hängde ju med 490 på rakorna när jag tävlade för länge länge länge sedan.

Men visst hoppas du på samma oumf i 125 som i din 450 då blir du besviken men varvtiderna behöver inte bli lidande för det iomed högre kurvhastighet o senare inbromsning samt att man inte behöver bromsa bara att sätta klacken i gruset o kasta runt leksaken?

Jag har kört mycket 125 började just på en 88 kx, men det krävs att man kör väldigt regelbundet för att klara av att hålla farten uppe med 125 och dessutom så är ju en 88 extremt mycket tröttare än dagens 125or.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har kört mycket 125 började just på en 88 kx, men det krävs att man kör väldigt regelbundet för att klara av att hålla farten uppe med 125 och dessutom så är ju en 88 extremt mycket tröttare än dagens 125or.
Jag tror nog att fjädringen är största boven o begränsningen inte effekten. Även om du renoverar/modifierar invändigt i dom Ohyggligt simpla ventilerna så går det aldrig någonsin gämför med nya moderna original dämpare/gaffel

Byggde ju om en gammal öhlin till 88,n med kyb skrot i o den blev väldigt my bättre men sedan när jag satte mej på gasgas300 factory??? tja mer behöver inte sägas..

Men 125cc är kul bara man inte går under 10-12k rpm
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror nog att fjädringen är största boven o begränsningen inte effekten. Även om du renoverar/modifierar invändigt i dom Ohyggligt simpla ventilerna så går det aldrig någonsin gämför med nya moderna original dämpare/gaffel

Byggde ju om en gammal öhlin till 88,n med kyb skrot i o den blev väldigt my bättre men sedan när jag satte mej på gasgas300 factory??? tja mer behöver inte sägas..

Men 125cc är kul bara man inte går under 10-12k rpm

Jag har både sss och Öhlins gafflar på hyllan, även en nyare Öhlins bakdämpare som passar men min 88 ska tekniskt vara så som en 88 var då på den tiden. PunGt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det gick att pumpa små mängder för 40 år sen också men det var fortfarande en dålig ide, speciellt på cykelpumpen som skulle föreställa framgaffel på en CB125T från 1977 (Lägg märke till de vackra ekerfälgarna som ersattes året efter av fula Comstar hjul).
Jo just det, enkelskiva fram, mekaniskt bromsok, inte hydraulik, man kunde lika gärna bromsa med fötterna i backen...

Gaffeln var för övrigt på 31 mm, dvs fem mm klenare än min mountainbike...som väger 14 kg...just saying... ;)

KX_fork.jpg

Jag har precis börjat serva gaffeln på min gamla KX125 och när jag plockar fram en manual så ser jag till min förvåning att dom faktiskt i manualen beskriver hur man kan ha upp till 0.4 bar.

Dessvärre krävs det runt 0.5 bar innan min pump börjar ge utslag så jag har beställt en ny tryckgivare så att jag kan bygga om en pump för tryck upp till 1 bar.

Jag vill minnas att alla beskrev de som big no no med tryck i gafflarna då på den tiden men någon tanke fanns det nog hos ingenjörerna på Kayaba.
Jag väger väl idag runt 30 kg mer än vad fjädringen är byggd för och den har dessutom bara justerbar kompression så jag är rädd det kan dra iväg lite tid innan jag fått gaffeln att fungera bra.

Fast jag har och andra sidan en RM-gaffel från 1987 liggande och den har ställbar både komp och retur och samma diameter på gaffelbenen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag en gaffelpump konverterad med mätklocka som bara går upp till 1 bar och det är dags att börja experimentera med lufttryck i gaffeln. Det som så många förkastat, även jag en gång i tiden bara baserat på hörsägen.
Jag behöver dokumentera vad jag gör så jag kan lika gärna göra det här.

Jag kan konstatera att det krävs över 1 bar bara för att öppna schraderventilen men med gaffelpumpen skruvar man ju det övre stycket och för att öppna ventilen och där konstaterar jag att det redan är nästan 0.1bar i gaffeln.
Trycker man ner nålen i ventilen så pyser det till lite kort och man har 0 bar i gaffeln.

Här inser man ju hur oberäkneligt det vore om man skulle ta däckpumpen och trycka i tex 0.5 bar. Samma sekund som man plockar bort munstycket pyser det till och vad har man då för tryck i gaffeln egentligen?
Det är kanske inte så förvånande att konsensus på 90-talet var att aldrig fylla luft i gaffeln med den utrustning de flesta hade till hands.

Nåväl eftersom min gaffel är åt h-te för mjuk så tryckte jag i 0.5 bar även om manualen säger max 0.4 bar. Jag bedömer det som riskfritt eftersom jag har standandardnivå på oljan.
Man måste lossa styret för att komma åt att pumpa så min quickfix-lösning var att fylla 0.5bar hemma. Är det mot förmodan för styvt släpper jag ut allt tryck hur det ena benet och genomsnittet blir 0.25bar.

Friktionen i gaffeln borde öka med högre tryck men jag känner ingen direkt skillnad när jag bara torrgungar hojen. Luftfjädern blir ju starkare ju mer man komprimerar så det är väl ute på banan man eventuellt märker skillnad i hur mycket av slaget man nyttjar. Jag hoppades att returdämpningen skulle kännas snabbare för det brukar det göra när man byter till styvare fjäder.

Jag hoppades faktiskt att jag skulle kom åt returen märkbart med lufttrycket eftersom returen inte är ställbar.

Men väl ute på banan kunde jag inte säga att jag kände någon skillnad på returen.
Någon skillnad i tröghet pga friktion kunde jag inte heller säga att jag kände av.

Däremot inget snack om att gaffeln blev styvare det kändes direkt och visade sig tydligast via ökad stabilitet på raksträckorna och även att jag började våga hoppa lite mer.

Men gaffeln är fortfarande för mjuk, mitt buntband på gaffelbenet hamnade på exakt samma punkt som innan vilket troligen är där gaffeln bottnar.

Att gaffeln blev styvare gjorde att jag kunde släppa lite på kompet i gaffeln och det förbättrade greppet lite men jag har fortfarande väldigt dåligt grepp fram. Vidare har jag pga den mjuka gaffeln inte vågat öka kompet bak för då skulle framänden troligen blivit ännu mer nervös.

Planerat steg 2, var egentligen att mäta luftvolymen i gaffeln, kanske mäta fjäden och sedan fylla på med mer olja men nu har jag börjat fundera på att istället testa fylla ännu mer luft i gaffeln.

Egentligen borde jag förstås byta gaffelfjädrar och jag det kommer jag väl få göra också men på det här viset kommer jag ju kunna räkna fram en slags ekvivalent styvhet och då blir det lättare att välja fjäder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag gillar dina försök att hålla liv i gamla grejer :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar dina försök att hålla liv i gamla grejer :)

Jag började ju köra cross på en sån. Nu är syftet inte så mycket att hålla liv i utan poängen var att jag ville provköra det jag en gång började på och under någorlunda rättvisa förhållanden.

Och nu börjar jag se en tjusning i att få till den så optimal jag bara kan med delar som fanns under den tidsepoker.

Beträffande hur bra/dålig den är så känns det som att jag sätter ganska likvärdiga Varvtider som med en nyare hoj.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efter ett dygn och 20 min provkörning har trycket i gaffelbenen minskat till 0.2 resp 0.25.
Svårt säga var det läckt, men gaffeln har bara gått drygt 2h efter service med nya tätningar.
Jag misstänker faktiskt att det rent av läckte under körningen igår för på slutet fick jag känslan av att gaffeln blivit mjukare men det var ganska precis det varvet när jag slutade så jag litade inte på känslan då.

Det blir ju dock trist köra med luftassistans i gaffel om man måste pumpa innan varje körning och det dessutom kräver att styret lossas. Man skulle iofs kunna montera en vinklad adapter så skulle man kunna pumpa regelbundet men ändå inte gärna efter 20min körning.

Nu ska ju en gaffel normalt sett hålla tätt så rent generellt så tycker jag väl fortfarande ändå att luftassistans i gaffeln verkar fungera.

Att öka trycket med mer än de 0.5 bar är i alla fall därmed uteslutet.

Mätning av volymen med stöd av allmänna gaslagen.
P1*V1 = P2*V2 = P2*(V1-dV)
V2=V1-dV


Med okomprimerad gaffel och atmosfärtryck, P1= 1 bar i gaffeln.
Komprimering 100mm gav trycket P2 = 1.4 bar.
43mm gaffeln med 100mm komprimering ger dV = (100*pi*43^2)/4 = 145220 mm^3

=> V1 = dV/(1-P1/P2) = 145220 / (1-1/1.4) = 508270 = 508 cl

Enligt manualen ska slaget på gaffeln vara 300mm men mitt buntband har stannat vid 260mm både med och utan tryck i gaffeln. Så antingen har jag 40mm kvar av slaget men har av någon anledning inte lyckats bottna den mjuka gaffeln.

300 mm komprimering är 300 * pi*43*^2/4 => 436 cl och då kvarstår alltså 72 cl
260 mm komprimering är 260 * pi*43*^2/4 => 378 cl och då kvarstår alltså 130 cl

Vi full komprimering blir trycket i gaffeln = P1*V1/V2 =>
vid full komprimering och atmosfärstryck
6,1 bar eller 2.9 bar beroende på vilket slag nu gaffeln har.

Vid mina 0.5 bars övertryck blir trycket istället 9.6 bar eller 4.9 bar.

Ifall Alatalo hittar in i tråden kommer han nog anmärka här på att jag räknat fel för det är egentligen adiabatisk kompression så trycket blir pga värmen högre än så men det får duga som approximation för mig nu.

För nu är jag framme vid att när jag minskar min luftspalt med 30mm från 130 till 100mm kommer det minska volymerna med uppskattningsvis 30 cl.

Och då blir trycket vid komprimering med atmosfärstryck istället 11 bar eller 3.8 bar.
Tittar jag på de 260mm av slaget som jag faktiskt nyttjar så kommer resultatet med atmosfärstryck då bli mjukare hela vägen än med mina 0.5 bar.

Sätter jag gaffeltrycket till 0.3 bar så blir trycket 5.2 bar vid mina 260mm komprimering och minimal luftspalt a 100mm.

Så får nästa testkörning bli, därefter kan jag räkna fram någon slags ekvivalent fjäder.

Arean på gaffelbenet är 14,5 cm^2 så vid 5 bars tryck ger luftfjädern en kraft på drygt 70 kg i benet. Original gaffelfjäder verkar vara 0.35kg/mm så vid mina 260mm komprimering handlar det om 90 kg på fjädern.

Med grundinställningen är trycket som sagt var runt 3 bar vid mina 260mm komprimering och jag ligger ca 2 bar högre alltså 29kg mer kraft.

Jag behöver då (29+90)/90 = 32% styvare fjäder 0.35*1.32 = 0.46 kg/mm, eller egentligen mer för nu har jag räknat på en setting som är för mjuk.

Tror jag ska näta befintlig fjäder samt rita upp fjäderkraften efter nästa provkörning och innan jag börjar jaga fjädrar.

Sen inser jag redan nu att med så mycket styvare fjäder så kommer jag nog istället få problem med returdämpningen som inte ens är ställbar.
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Enligt manualen ska slaget på gaffeln vara 300mm men mitt buntband har stannat vid 260mm både med och utan tryck i gaffeln. Så antingen har jag 40mm kvar av slaget men har av någon anledning inte lyckats bottna den mjuka gaffeln.
...
Sen inser jag redan nu att med så mycket styvare fjäder så kommer jag nog istället få problem med returdämpningen som inte ens är ställbar.
Har bara jämfört data på en gaffel med verkliga mått en gång och det på en rätt simpel mopedgaffel, det kan nog stämma att den har 175mm möjlig rörelse från ändläge till ändläge men då har den blockerat samtliga oljepassager så mycket som möjligt ett par centimeter innan den faktiskt bottnat så att det bör vara ganska tvärstopp mot oljan redan där.
Åt andra hållet sitter ju en "topout spring" som ska hindra att det blir tvärstopp när gaffeln expanderar till ändläget, det blir ett par centimeter av rörelsen även i den änden som man förhoppningsvis aldrig använder - även om det åtminstone ser möjligt ut att använda rörelsen i den änden.

Slutsatsen jag drar är att siffrorna för en gaffels slaglängd inte nödvändigtvis har särskilt mycket att göra med hur mycket användbar slaglängd gaffeln faktiskt har.

Returdämpning är "justerbar" genom att använda olika tjock olja. Leder givetvis till att även kompression ändras så man kan behöva kompensera genom att justera den åt andra hållet, men det är i alla fall möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har bara jämfört data på en gaffel med verkliga mått en gång och det på en rätt simpel mopedgaffel, det kan nog stämma att den har 175mm möjlig rörelse från ändläge till ändläge men då har den blockerat samtliga oljepassager så mycket som möjligt ett par centimeter innan den faktiskt bottnat så att det bör vara ganska tvärstopp mot oljan redan där.
Åt andra hållet sitter ju en "topout spring" som ska hindra att det blir tvärstopp när gaffeln expanderar till ändläget, det blir ett par centimeter av rörelsen även i den änden som man förhoppningsvis aldrig använder - även om det åtminstone ser möjligt ut att använda rörelsen i den änden.

Slutsatsen jag drar är att siffrorna för en gaffels slaglängd inte nödvändigtvis har särskilt mycket att göra med hur mycket användbar slaglängd gaffeln faktiskt har.

Returdämpning är "justerbar" genom att använda olika tjock olja. Leder givetvis till att även kompression ändras så man kan behöva kompensera genom att justera den åt andra hållet, men det är i alla fall möjligt.

Det är som sagt var luftspalt kvar och inte vätskeslag som begränsar mer kompression. Möjligen finns det 40mm kvar och att jag helt enkelt inte kört så hårt som krävs för att bottna gaffeln men jag tror nästan mer på att Kawasaki inte varit ärliga med siffrorna för gaffeln var verkligen mjuk från början. Jag har inga svartstreck i skärmarna och det minns jag att jag kunde ha på 90-talet men det beror ju även på hur högt man har gaffeln i kronan.

Jag kan ha fel men jag tror inte den här har någon topout fjäder, den stoppar ganska hårt. Däremot tror jag den kan ha en hydraulisk broms sista biten på slaget och det kan vara så att jag inte kör den hårdare än dit.

Jag föredrar nog att byta shimsa returen framför att byta viskositet på oljan. Men jag har även en gaffel från en 1987 RM125 och den har ställbar retur så jag överväger att köpa styvare fjädrar till den istället och montera på Kawan. Den är också 43mm så den passar direkt i Kawans krona. Och RM hade dessutom den bästa fjädringen på den tiden så eg är konverteringen en nobrainer. Bara att jag sparat den till en KX500 men dit kan man ju ändå ta den så småningom.
Dessutom tror jag att fjädrarna bara är lite kortare i RM-gaffeln så med hjälp av distanser funkar dom nog i Kawa-gaffeln ifall jag vill det.

Nu kör jag lite laborationer mest för skojs skull, och för att testa det som alla förkastade på 90-talet när de här hojarna var nya. Ibland har jag någon sjuk fetisch för att göra sånt där som alla säger att man inte ska.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Nu kör jag lite laborationer mest för skojs skull, och för att testa det som alla förkastade på 90-talet när de här hojarna var nya. Ibland har jag någon sjuk fetisch för att göra sånt där som alla säger att man inte ska.
Känner igen detdär väldigt väl. Gaffeln jag pratat om är ökänd för sin dåliga dämpning, den väntar sedan länge på att jag ska skaffa metallsvarv och skapa ett nytt, bättre innehåll med bättre funktion än nuvarande med några simpla hål som oljan ska tvingas genom. Inte för att det på något vis är värt jobbet när det finns bättre gafflar att köpa för småpengar, utan för att det borde gå göra, det borde vara hyfsat enkelt att skapa något som fungerar bättre än det fabriken stoppade in från början (dom har inte lagt ribban särskilt högt). Alla andra tar genvägen med gaffelbyte... Jag sjunger som jag vill! 🙃
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gav upp med den där Kawagaffeln.

Fjädern var alldeles för mjuk och returen inte ställbar så jag bestämde mig för att ta den där gaffeln jag fått tillsammans med lite andra delar till en 1987 RM125, men det visade sig att gaffelbenen var inte alls 43mm som på Kawan utan 46mm en gaffel som bara Suzuki hade 1989 i europa.
En gaffel som hyllades i testerna i motsats till upsidedowngafflarna 1989-90.

Kändes som rena vinstlotten, dessutom så visade sig fjädrarna vara 0.44 och ganska nära 0.46-0.48 som jag troligen vore idealt. Det bör bli ett ordentligt lyft från Kawans originalfjädrar på 0.35.
Som grädde på moset blir det även större frambroms från Suzukin.

Så lite större hål i undre kronan och en bussning i den övre så passar Kawans styraxel i Suzukins krona. Plus en helt ny axel tillverkad så att jag senare kan återställa till original och behålla 46mm-gaffeln till min KX500.

Visst jag har mycket modernare och bättre gafflar än så liggande bland mitt skrot men nu har jag begränsat mig till att allt på hojen ska vara inom ramen för EVO-klassen, dvs inget nyare än 1990.

Så nu ligger axlarna i frysen så ska jag värma kronorna imorgon och pressa ihop.
 

Bifogat

  • 1000019948.jpg
    1000019948.jpg
    2.4 MB · Visningar: 12
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag renoverade två 80 talscrossar i vintras, de har bägge luftnipplar original och jag bytte bara det skiktade blasket som tidigare varit Gaffelolja till ny 20w enligt manual, som tydligen beskriver luftspalt och mängd. Gafflarna blev mycket bättre än innan. Men jag fattar inte beskrivningen som handlar om luften? 48BE178E-A4D5-4E9F-BD5D-828CAA4C4CE0.jpeg7F92F091-15E8-48D7-8BEE-D1239311215A.jpeg
 

Bifogat

  • 38252DB9-A60C-4838-9D1B-6C6620E9949F.jpeg
    38252DB9-A60C-4838-9D1B-6C6620E9949F.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 7

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du kan ha 0 psi som är standard eller upp till 35,6 psi som är max.
Lite beroende på förarens vikt och bana.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du kan ha 0 psi som är standard eller upp till 35,6 psi som är max.
Lite beroende på förarens vikt och bana.
Tack! Får prova. Min gaffelpump har iaf en funktion att man stänger ”allt” innan man skruvar av den, att den ska vara tät innan avskruvning så att säga. Det blir inte mycket på skalan med 35psi
 

Bifogat

  • 8F97133A-7CAC-41A7-A521-8FC2734E8E4D.jpeg
    8F97133A-7CAC-41A7-A521-8FC2734E8E4D.jpeg
    3 MB · Visningar: 10

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack! Får prova. Min gaffelpump har iaf en funktion att man stänger ”allt” innan man skruvar av den, att den ska vara tät innan avskruvning så att säga. Det blir inte mycket på skalan med 35psi

Ja, det där läckaget som bekrivs är ju med den angivna original tryckmätaren så det behöver du inte bry dig om.

Nu kanske du förstår varför jag modifierade min pump med en mätklocka som bara går upp till 1 bar.

Jag köpte ett gäng mätare men har bara tillverkat en adapter eftersom min svarv är trasig.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top