Framgaffel släpper luft Kawasaki -82

deluxmannen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2015
Hoj
kawasaki
Hejsan!

Det är så att jag har en Kawasaki LTD 400 -82.
Besiktade den och fick nedslag på dålig luft i höger framgaffel. Testade att pumpa in 0,4. Märker då att luften pyser ut efter några sekunder igen :(
Det är inte ventilen som är paj. Luften pyser ut vid sidorna.
Där jag har målat med grönt. Där pyser luften ut.
KAWASAKI33.jpg
Någon som vet hur man byter denna "packning"?
Skulle vara smidigt om det fanns någon guide hur man gör.
Säkert är det as lätt om man vet hur man göra.

deluxmannen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2015
Hoj
kawasaki
Du trycker ner plattan som nippeln sitter på och tar bort låsringen.

Var och testade att få bort låsringen men helvete vad den satt fast.
Testade att trycka ner plattan med en skruvmejsel så den satt stilla. Så den inte följde med låsringen när jag försökte skruva av den. Men jag fick inte plattan att sitta fast utan repade den bara.
Hur får man plattan att sitta fast medans man skruvar på låsringen?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Svårt att se säkert på bilden, men Sportbike menar nog att det sitter en låsring i ytterkant av brickan, med ett spår invändigt i övre gaffelbenet.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Nu har jag aldrig pillat på såna där gaffelben så jag har ingen aning om var låsringen sitter.
Men en låsring skruvas inte bort, den tas bort antingen genom att tryckas ihop eller tryckas isär och sen lyftas bort, lämpligtvis med en låsringstång om man inte vill öva på nya svordomar.
Använd en hylsa eller en rörbit som går över nippeln för att trycka ner plattan, skruvmejsel låter som ett illa valt verktyg för ändamålet.

Lycka till!

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
deluxmannen skrev:
Besiktade den och fick nedslag på dålig luft i höger framgaffel.

Är du säker på att du jagar rätt sak?
Vilken är den exakta orsaken till "nerslaget", alltså vad står det, ordagrant, på besiktningsprotokollet?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
...å detta skulle vara något som besiktningen tittar på, och som genererar ett 'nedslag'?
Fel tryck = väldigt svampig gaffel, och det borde man kunna få nedslag på, eftersom det gör hojen ganska farlig.

Nu har jag aldrig pillat på såna där gaffelben så jag har ingen aning om var låsringen sitter.
Men en låsring skruvas inte bort, den tas bort antingen genom att tryckas ihop eller tryckas isär och sen lyftas bort, lämpligtvis med en låsringstång om man inte vill öva på nya svordomar.
Använd en hylsa eller en rörbit som går över nippeln för att trycka ner plattan, skruvmejsel låter som ett illa valt verktyg för ändamålet.

Lycka till!
Eller så är det såna där låsringar utan öglor, med bara fasade kanter :huvet Då har man mycket goda möjligheter att träna upp både nya svordomar och jack i både verktyg, prylar och fingrar :mad:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Eller så är det såna där låsringar utan öglor, med bara fasade kanter :huvet Då har man mycket goda möjligheter att träna upp både nya svordomar och jack i både verktyg, prylar och fingrar :mad:

Aha! Tänkte inte på det.
Isåfall rekommenderar jag valium :fakta

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är vanliga låsringar. Tänk på att du inte ska ha mer än ca 0.8 bar i benen. Alltså ska du inte använda kompressorn på macken som förra ägaren till min hoj hade gjort:död. När du väl har fått gafflarna täta så håll koll på trycket. För är trycket för lågt så låser sig hjulet mellan 2:ans och 3:ans grenrör vid inbromsning...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är vanliga låsringar. Tänk på att du inte ska ha mer än ca 0.8 bar i benen. Alltså ska du inte använda kompressorn på macken som förra ägaren till min hoj hade gjort:död. När du väl har fått gafflarna täta så håll koll på trycket. För är trycket för lågt så låser sig hjulet mellan 2:ans och 3:ans grenrör vid inbromsning...

Jösses, låter Illa!
Skulle säga krokiga ben eller knäckt krona/styrhuvud om det händer, det eller byte till fel däckprofil/fälgstorlek.

Kan inte tänka mig, ens på en sådan gammal relik, att den är tillverkad så illa att det tar i någonstans i slaget bara allt är korrekt och uppsatt som tänkt.

TS, du har väl inte hjulet i backen när du försöker trycka ner plattan?

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Hade själv en Kawa Z 750 GT. och den läckte också. Tidigare ägare hade varit på och pillat. På min satt det en nippel på ena gaffelbenet o sen en slang till nästa ben men principen är väl samma. Problemet vart då att den inte va tillräckligt nedtryckt. Fanns ytterligare ett spår till för låsringen. Tryckte ner den ännu mer så fanns det ett spår till. Det blev att trycka hårt och sen pilla bort ringen med 2 små vassa mejslar. Upp med klumpen och kolla så O ringen va hel, sen lite fett på och montera ihop igen. Då vart rek mängd luft ca 0,4 bar med handpump. Va 1995 som jag fixa detta så det va ju ett tag sedan, men hoppas det kan vara till hjälp. Ta en kompis till hjälp att trycka. och se till att ha hojen uppallad, annars far den i backen. På min va det inte låsringar med öglor utan bara en rund ring i gaffelbenet, som va ganska kämpig att få bort.

Last edited:

deluxmannen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2015
Hoj
kawasaki
Laddar upp en bild till. Hoppas ni ser bättre nu.
20150719_203335.jpg

När jag trycker ner plattan så ser jag ingen låsring :rodnar
Får väl ner plattan ca 1mm ser det ut som.

*Får dra iväg till motorcykeln i veckan och testa och trycka ner ännu hårdare. Då kanske jag ser låsringen.
Kan vara att jag hade för kort hylsa så hylsan tog emot nippeln. Får återkomma och berätta om det hjälpte när jag tryckte ner hårdare. Ska be en polare vara med också :tummenupp

*Yes, hojen står uppallad.

*Nedslaget är "fel tryck"
Så skulle ta det försiktigt hem och blåsa i lite luft sa besiktningen.

*Nu vet jag inte om jag har en låsring med ögla eller inte. Men hur får man bort en utan ögla?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Du har en låsring utan ögla, det är den rostiga tråden på bilden.
Dränk i rostlösning över natten och försök sen peta ut den i änden med en liten spårmejsel.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring