Framgaffeln gick av...

F.Red.DE

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Lerum
Hoj
Såld...
Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du ändrat uppfattning nu Two stroke?
Du tar fortfarande priset. :D

Skinnstället hjälper fortfarande inte när du hoppar från nåt våningshus!

Vad gäller hastigheten vid landningen från 5e våningen tog jag tidigare för givet att dom uppgifterna stämde men gjorde ett litet överslag när det började ifrågasättas.

Efter ett fall på 1s är man uppe i 10m/s eller 36km/h, medelhastigheten är 5m/s så man hinner alltså falla 5 meter och för att översätta till våningshus så blir det 3e våningen.

Efter 2s är farten 20m/s = 72km/h och sträckan 20 meter, alltså 9e våningen.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det är irrelevant i sakfrågan, eftersom en människa vid hastigheten 50km/h på en mc har lika stor energi som någon som ramlar från 5:e våningen, om han inte mystiskt ändrar sin massa påväg ner. Det är exakt vad Energiprincipen säger W1=W2. Ta inte in mc:n i beräkningarna eftersom dennes energi är irrelevant om han inte är ihopbyggd med den.
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...

Men mest av allt så har du saker du kan slå i som ställer till det..
Hur många träd står det i avåkningszonen på tex slingerbulten... 30 km/h ut bland träd...

Jag vet inte hur de som "kommit på" direktiven sett det hela.. De har sett effekten. Knappast en regel som de tagit i luften.,,
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Skinnstället hjälper fortfarande inte när du hoppar från nåt våningshus!

Vad gäller hastigheten vid landningen från 5e våningen tog jag tidigare för givet att dom uppgifterna stämde men gjorde ett litet överslag när det började ifrågasättas.

Efter ett fall på 1s är man uppe i 10m/s eller 36km/h, medelhastigheten är 5m/s så man hinner alltså falla 5 meter och för att översätta till våningshus så blir det 3e våningen.

Efter 2s är farten 20m/s = 72km/h och sträckan 20 meter, alltså 9e våningen.

Skinnstället har du för att inte skrapa sönder dig när du vurpar.
Knäskydd... ryggskydd mm för att skydda mot slag och stötar.
Hoppar du med en massa skydd. Så kommer du ha större chans att få mindre skador.
Ingen som sagt att man klarar sig oskadd...
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?

Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.

Är det skinnställ det gällde bara helt plötsligt? Jag rabblade ju upp även mag- ryggskydd samt stövlar tex. Inget kan förhindra fraktur skrev du.

Känns som vissa vänder kappan efter vinden.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...

Det är fel. Om du inte är fassvetsad i mc:n kan du inte påverkas av dennes energi. Det är bara din egen massa som påverkar hur mycket energi som du måste ta upp.
Ett exempel är att du ramlar men "åker med" på motorcykel sidleds. Om man exempelvis träffar en lyckstolpe med ena benet så kommer bara din egen massa och hastighet påverka hur mycket energi som benet måste ta upp, OM du inte är fastsvetsad i mc:n.

Däremot är det skillnad på om du exempelvis kör in i en människa i 50km/h. Då träffas den människan med den samlade energin av dig och mc:n. Men mc:n kan aldrig påverka dig vid en krash om du inte sitter fast i den. Så enkelt är det.

Man kan se det så här. Om inte mc:n antingen trycker eller drar på/i dig så påverkar den inte den energi du måste ta upp.

Men mest av allt så har du saker du kan slå i som ställer till det..
Hur många träd står det i avåkningszonen på tex slingerbulten... 30 km/h ut bland träd...

Nu ska vi inte ta det här för långt, för den här disskusionen kommer inte leda någon vart. Men att krasha i 30km/h kan leda till brutna armar och ben, även död. Men det måste vara i ytterst få fall.

Själv krashade jag i 100km/h och klarade mig i princip oskadd, det var mycket tur inblandat där, det kan jämföras med ett fall från 39 meter (när vi nu snackar om fritt fall :D).
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Var det skinnställ eller våningshus vi pratade om.....hmmm
Nej visst fan framgafflar var det..:näsblod
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Man kan se det så här. Om inte mc:n antingen trycker eller drar på/i dig så påverkar den inte den energin du måste ta upp.

Men ramlar vi ligger vi väl ofta fastklämda under MC:n under i alla fall en del av kraschsekvensen och påverkas av en pådrivande kraft...

Föjderna av en krasch i trafiken är ofta mer oberäkneliga - det tolkar jag som en fundamental del i Sensei:s argumentation. De flesta av oss tänker nog på fallet från femte våningen som en kollision med moder jord. Moder jord är svår att deformera så all min lägesenergi omvandlas i huvudsak till värme + deformation av egen kropp + viss returstuds i kontaktögonblicket, det kan vi nog enas om. Ofta blir kontaktytan relativt stor ( i alla fall med min kroppsbyggnad:rolleyes: ).

I trafiken kan jag glida en del på stället (fri från min MC), rulla ned i ett gräsbeklätt jorddike, kanske lite upp på andra sidan innan jag blivit av med all rörelseenergi och klara mig rätt bra. Fine.

Men jag kan också slå emot en vajer i ett räcke, på grund av dess flexibilitet glida mot den någon meter för att avsluta färden stumt mot ett galvat L-stål i mitträckets stolpe. Liten kontaktyta samt hög friktion kan ge rätt obehagliga konsekvenser...

Jag kan också stöta mot en kant på stötfångaren till ett mötande fordon...

Koncensus är väl att SOS betraktar en MC-olycka i 30-50 km/h som en rätt allvarlig historia. Och det är väl egentligen bara bra för oss. Med eller utan de fysikaliska lagarna i beaktande...

Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna? :va

Edit - fråga Majkie:brinnerup
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Att jämföra energinivåer för en som faller rakt ner i marken och en som färdas med energimässigt samma horisontala hastighet kan ju vara kul, men är totalt irrelevant om man vill se vilka skador som kan orsakas.
Att SMC, eller vem det nu var, använder sig av sådana argument som totalt saknar verklighetsförankring slår i längden mot dem själva pss att folk tappar förtroendet för ALLT de säger. Fast underlaget med folk som sovit sig igenom fysiklektionerna kanske är tillräckligt stort ändå ... vad vet jag ...

Om man kör in i en bergvägg, ok då kan jämförelsen ha en viss överensstämmelse, men om man inte slår i något när man klotar så finns det inga relevanta likheter mellan de olika fallen.

Ta exemplet att du inte träffar något mer än marken när du klotar ...
Du har alltid två olika hastighetsriktningar när du klotar.
Dels en vertikal som bestäms av hur hög hoj du föll ifrån, dels en horisontell som bestäms av vilken hastighet du körde i.
Oavsett om du sitter på hojstödet och välter, eller om du har 280 km/h så kommer du att slå i backen med samma hastighet, om nu inte hojen har gett dig en extra skjuts åt något håll i vertikalled.
Innan man stannat ska dock all den energi som finns upplagrad i kroppen omvandlas till något annat än rörelseenergi, t ex friktionsvärme, dämpning i kroppen, hystereseffekter, osv.
Under tiden detta sker så kan det uppstå krafter som roterar, vrider, böjer, kastar upp eller trycker ner kroppen och då kan det uppstå diverse skador.
Roterar man så är det lätt hänt att en axel eller liknande blir en hävstång som kastar upp en i luften och när man landar igen så kan t ex ett ben som träffar marken först vridas mycket olyckligt och med stor kraft.
När man väl landat så ska man försöka breda ut sig så man bara kanar, men börjar man rotera så måste man så snabbt som möjligt dra in armar och ben mot kroppen.

Alla jämförelser mellan fallande människor och åkande motorcyklister är totalt irrelevanta så länge man inte kör rakt in i något som flyttar sig lika lite som marken!
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag vill inte förringa olycksrisker i låg fart men i detta fall vet jag inte.
Jag har ramlat av min cykel några gånger i 40 - 45 kmh.
Det gör ont. Djävligt ont till och med. Och så får man asfaltsexem, det är
inte heller skönt.
Trots det inbillar jag mig att jag skulle må rejält mycket sämre om jag hoppade
ut från våning 2 - 5.
Nog fan kan man alltid slå sig om man har otur, men 30 är ju knapp styrfart
ens på en trampcykel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...mycket bra text...

Håller med i resonemanget. Ditt resonemang innebär väl att konsekvenserna av en klotning är oerhört svår att kalkylera? En människa kan klara en klotning i hög fart relativt bra medan en annan kan stryka med omgående trots att de fysikaliska omständigheterna var likartade...

Min poäng var mera att den jämförelse som Sensei gjorde mellan räddningstjänstens/SOS bedömning av fallande människa vs mc-olycka på föregående sida förmodligen/förhoppningsvis är baserad på skadestatistik i stället för en rent matematisk betraktelse.

Men vad vet jag...

...Trots det inbillar jag mig att jag skulle må rejält mycket sämre om jag hoppade ut från våning 2 - 5...

Aldrig plankat in på Gatufesten i Sundsvall under Din Norrlandstid?:) Nej, spontant sätter man nog sina 5p på att man har tur och behagligt glider ned i det gräsbeklädda diket. Landar man taskigt vid hopp från t. ex. balkong brukar det väl göra nedrigt ont. Å andra sidan gjorde jag en skitvurpa i låg fart på Virta i somras och det tog lång tid innan min vänstra handled förlät mig...
 
Last edited:

F.Red.DE

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Lerum
Hoj
Såld...
Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Min poäng var mera att den jämförelse som Sensei gjorde mellan räddningstjänstens/SOS bedömning av fallande människa vs mc-olycka på föregående sida förmodligen/förhoppningsvis är baserad på skadestatistik i stället för en rent matematisk betraktelse.

Ja, eller så är dom baserade på värsta tänkbara scenario. Det är väl det dom får jobba efter för att vara på den säkra sidan.

När jag har agerat ambulans och kommit in med skinnställsgubbe till akuten och nämnt orden vurpa och mc i samma mening så tog dom det på jävligt stort allvar. Gött och se alla snopna ansikten på hypokondrikerna och de småförkylda hucklekärringarna! :D
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
Du kan säkert få svar om du ställer frågan på SMC:s forum.Landar man hårdare om ev gräsmatta nedanför är nyklippt tro?
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?

Det blir ingen skillnad i hastighet. Därmot blir det skillnad på hur stor energi du och mcn påverkar marken med. Du kommer inte få mer skador om du hoppar med en mc än om du skulle hoppa själv. Om du inte får mc:n över dig d.v.s.

Om du skulle väga 85 kg, skulle du hoppa med en Triumph Rocket III ner för ett tvåvåningshus. Så skulle marken påverkas av en energi på : 17087 Nm(J).
Skulle du däremot hoppa med en Ducati 1098R skulle marken påverkas med futtiga :
7079 Nm.
Miljöpartistens val blir alltså Ducatin! :tummenupp

Energiprincipen: W1=W2. Där W1= mgh (massan[kg] x g[m/s^2] x höjden[m], där g=9.82m/s^2)
W2=(mv^2)/2) (massan[kg] x kvadrathastigheten[(m/s)^2])

Eftersom du har m på båda sidor, och m inte förändras från läge 1 till läge 2 kan du stryka m.

Vid fritt fall från högre höjd måste du räkna med att friktionskraften från luften påverkar. Friktionskraften påverkar W1 med Fr x h, där f.u.f gäller (fullt utvecklad friktion) och Fr= μ x N.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej det blir ingen skillnad.

Energiprincipen: W1=W2. Där W1= mgh (massan x g x höjden, där g=9.82m/s^2)
W2=(mv^2)/2) (massan x kvadrathastigheten, hastigheten v i m/s)

Eftersom du har m på båda sidor, och m inte förändras från läge 1 till läge 2 kan du stryka m.


Skulle tro att han var ironisk, men man vet aldrig. Det kanske du också var. På SH kan allt hända. :lol

Men vad tror folket om det där med framgaffeln då? Jag tror hela historien är fabricerad för att kamma hem enorma försäkringspengar och stämma skiten ur Honda. :D
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Att jämföra energinivåer för en som faller rakt ner i marken och en som färdas med energimässigt samma horisontala hastighet kan ju vara kul, men är totalt irrelevant om man vill se vilka skador som kan orsakas.
Att SMC, eller...
Energinivåer är ju bara ett sätt att göra en jmf.
Sen beror det ju alltid på vilka faktorer man ska ta med i beräkningarna...
MEN kom inte och påstå att det är detta SMC säger...
Börjar bli många inlägg i denna tråd. Vilket gör att få läser alla inlägg.. Sen läser man dessutom bara det man vill läsa.

Det jag sagt är. Att vara med i en olycka i 30-35 km/h klassas likställs av "RÄDDNINGSTJÄNSTEN/BERÖRDA RÄDDNINGSORGAN" med ett fall från 5 våningen.


Nu ska jag se på bio.. Ha en trevlig kväll.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top