Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna?
Har du ändrat uppfattning nu Two stroke?
Du tar fortfarande priset.
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...Det är irrelevant i sakfrågan, eftersom en människa vid hastigheten 50km/h på en mc har lika stor energi som någon som ramlar från 5:e våningen, om han inte mystiskt ändrar sin massa påväg ner. Det är exakt vad Energiprincipen säger W1=W2. Ta inte in mc:n i beräkningarna eftersom dennes energi är irrelevant om han inte är ihopbyggd med den.
Skinnstället hjälper fortfarande inte när du hoppar från nåt våningshus!
Vad gäller hastigheten vid landningen från 5e våningen tog jag tidigare för givet att dom uppgifterna stämde men gjorde ett litet överslag när det började ifrågasättas.
Efter ett fall på 1s är man uppe i 10m/s eller 36km/h, medelhastigheten är 5m/s så man hinner alltså falla 5 meter och för att översätta till våningshus så blir det 3e våningen.
Efter 2s är farten 20m/s = 72km/h och sträckan 20 meter, alltså 9e våningen.
Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?
Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...
Men mest av allt så har du saker du kan slå i som ställer till det..
Hur många träd står det i avåkningszonen på tex slingerbulten... 30 km/h ut bland träd...
...Man kan se det så här. Om inte mc:n antingen trycker eller drar på/i dig så påverkar den inte den energin du måste ta upp.
Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna?
Utan hänsyn till luftmotstånd och strikt utifrån energilagarna - närmare tredje våningen...
Eller ca 3.53m.
...mycket bra text...
...Trots det inbillar jag mig att jag skulle må rejält mycket sämre om jag hoppade ut från våning 2 - 5...
Min poäng var mera att den jämförelse som Sensei gjorde mellan räddningstjänstens/SOS bedömning av fallande människa vs mc-olycka på föregående sida förmodligen/förhoppningsvis är baserad på skadestatistik i stället för en rent matematisk betraktelse.
Du kan säkert få svar om du ställer frågan på SMC:s forum.Landar man hårdare om ev gräsmatta nedanför är nyklippt tro?Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
Nej det blir ingen skillnad.
Energiprincipen: W1=W2. Där W1= mgh (massan x g x höjden, där g=9.82m/s^2)
W2=(mv^2)/2) (massan x kvadrathastigheten, hastigheten v i m/s)
Eftersom du har m på båda sidor, och m inte förändras från läge 1 till läge 2 kan du stryka m.
Energinivåer är ju bara ett sätt att göra en jmf.Att jämföra energinivåer för en som faller rakt ner i marken och en som färdas med energimässigt samma horisontala hastighet kan ju vara kul, men är totalt irrelevant om man vill se vilka skador som kan orsakas.
Att SMC, eller...
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |