Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna?
Har du ändrat uppfattning nu Two stroke?
Du tar fortfarande priset.
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...Det är irrelevant i sakfrågan, eftersom en människa vid hastigheten 50km/h på en mc har lika stor energi som någon som ramlar från 5:e våningen, om han inte mystiskt ändrar sin massa påväg ner. Det är exakt vad Energiprincipen säger W1=W2. Ta inte in mc:n i beräkningarna eftersom dennes energi är irrelevant om han inte är ihopbyggd med den.
Skinnstället hjälper fortfarande inte när du hoppar från nåt våningshus!
Vad gäller hastigheten vid landningen från 5e våningen tog jag tidigare för givet att dom uppgifterna stämde men gjorde ett litet överslag när det började ifrågasättas.
Efter ett fall på 1s är man uppe i 10m/s eller 36km/h, medelhastigheten är 5m/s så man hinner alltså falla 5 meter och för att översätta till våningshus så blir det 3e våningen.
Efter 2s är farten 20m/s = 72km/h och sträckan 20 meter, alltså 9e våningen.
Och vilka av dom där skadorna skulle ha undvikits med bättre skydd?
Om vi antar att han körde i den utrustning du räknar upp så är det nog bara en bättre hjälm som skulle ha lindrat skallskadorna men dom skulle nog fortfarande varit rejäla.
Svårt att se det som irrelevant. Du sitter på den när det smäller. Visst du kan kastas av. Vilket också är det vanligaste och troligaste. Men det fall du inte gör det...
Men mest av allt så har du saker du kan slå i som ställer till det..
Hur många träd står det i avåkningszonen på tex slingerbulten... 30 km/h ut bland träd...
...Man kan se det så här. Om inte mc:n antingen trycker eller drar på/i dig så påverkar den inte den energin du måste ta upp.
Om man krockar i 30km/h, vilken våning måste man hoppa ifrån då för att likställa skadorna?
Utan hänsyn till luftmotstånd och strikt utifrån energilagarna - närmare tredje våningen...
Eller ca 3.53m.
...mycket bra text...
...Trots det inbillar jag mig att jag skulle må rejält mycket sämre om jag hoppade ut från våning 2 - 5...
Min poäng var mera att den jämförelse som Sensei gjorde mellan räddningstjänstens/SOS bedömning av fallande människa vs mc-olycka på föregående sida förmodligen/förhoppningsvis är baserad på skadestatistik i stället för en rent matematisk betraktelse.
Du kan säkert få svar om du ställer frågan på SMC:s forum.Landar man hårdare om ev gräsmatta nedanför är nyklippt tro?Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
Blir det någon skillnad om man hoppar med hojen från andra våningen? Och vad blir skillnaden mellan kromsläde kontra plastraket?
Nej det blir ingen skillnad.
Energiprincipen: W1=W2. Där W1= mgh (massan x g x höjden, där g=9.82m/s^2)
W2=(mv^2)/2) (massan x kvadrathastigheten, hastigheten v i m/s)
Eftersom du har m på båda sidor, och m inte förändras från läge 1 till läge 2 kan du stryka m.
Energinivåer är ju bara ett sätt att göra en jmf.Att jämföra energinivåer för en som faller rakt ner i marken och en som färdas med energimässigt samma horisontala hastighet kan ju vara kul, men är totalt irrelevant om man vill se vilka skador som kan orsakas.
Att SMC, eller...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |