Framgaffelproblem Sv1000s

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
började med att bägge packboxarna vart läckage på, så jag köpte "japanise quality fork seals" och köpte ny quaker state 5w olja.

Satte ihop allt och det såg rent och fint ut, efter 4 mil hade högerbenet gått läck på igen.
Tog isär, rengjorde och satte ihop med ny olja igen(bara det läckande benet förståss)
ihop och nu läcker det efter ca 10 mil igen, vänstra är torrt och fint.

Har kännt på bägge benen efter glapp men inget glapp, dragit rent med bladmåttet 0.05(fungerade inte).

har nya boxar påväg hem, men har funderingar hur jag ska göra.
Tänkte bara byta packboxen på högersida, tömma båda på olja och hälla i 10w olja i bägge.

Vad tror ni om det? orkar inte med mer strul nu.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Du har inte samma problem som jag hade på min R1 gaffel? Utslitna bussningar (styrningarna för innerbenet)?
Inget synligt slitage på utsidan, dvs anläggningsytan mot röret. De var däremot ovala på insidan och slitna som fasen i kopparn. Bytte den undre, ej den övre då det behövdes specialverktyg. Nu helt tätt efter 30 mil i sadeln.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Du har inte samma problem som jag hade på min R1 gaffel? Utslitna bussningar (styrningarna för innerbenet)?
Inget synligt slitage på utsidan, dvs anläggningsytan mot röret. De var däremot ovala på insidan och slitna som fasen i kopparn. Bytte den undre, ej den övre då det behövdes specialverktyg. Nu helt tätt efter 30 mil i sadeln.

man kan se viss slitage på kopparn, men det är just det med glappet.. borde det inte vara glapp eller kan det vara slitet utan att glappa?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
nu har jag hittat en OEM suzuki handlare i usa, men jag har oxå 2 ringar, fast eftersom jag har standard gaffel är det ju min övre som motsvarar din undre, men räcker det att bara byta övre?

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Mitt ena gaffelben som läckte mest hade hade minst glapp av de 2, knappt kännbart. Skillnaden före och efter bytet var kännbar, men bara knappt. Enligt min uppfattning ligger brytvinkeln som värst på den nedre bussningen, i ditt fall den övre. Finns som sagt specialverktyg med utskjutbara" klor" som greppar runt kanten på den övre bussningen. Demontaget är som med en vanlig glidhammare. För att få dit bussningen igen krävs ett grövre rör, förslagsvis även en hydraulpress.

Mitt råd är att byta den övre i ditt fall och pröva. Passa även på att byta packboxen samtidigt då den kan ha vidgats av ett ev. glapp. Småpengar i sammanhanget! Har du ringt runt till svenska leverantörer? MC Varuhuset som jag kontaktade hade inte dessa på lager, men de kunde ta hem dem på 2-3 arbetsdagar. Min polare kontaktade PC Proffsen som fixade nya på ett par dagar.

Antar att du har undersökt gaffeln efter ev. skador på innerbenet?
Byt bussningar och håll tummarna!

Det enda andra alternativet jag kan tänka mig är att benet är krökt, men det brukar kännas när du kör.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
man kan se viss slitage på kopparn, men det är just det med glappet.. borde det inte vara glapp eller kan det vara slitet utan att glappa?

Om det är visst slitage på kopparn betyder det då alltså att teflonbeläggningen är helt borta? Tror inte det är så du menar men DÅ är det slitet.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Mitt ena gaffelben som läckte mest hade hade minst glapp av de 2, knappt kännbart. Skillnaden före och efter bytet var kännbar, men bara knappt. Enligt min uppfattning ligger brytvinkeln som värst på den nedre bussningen, i ditt fall den övre. Finns som sagt specialverktyg med utskjutbara" klor" som greppar runt kanten på den övre bussningen. Demontaget är som med en vanlig glidhammare. För att få dit bussningen igen krävs ett grövre rör, förslagsvis även en hydraulpress.

Mitt råd är att byta den övre i ditt fall och pröva. Passa även på att byta packboxen samtidigt då den kan ha vidgats av ett ev. glapp. Småpengar i sammanhanget! Har du ringt runt till svenska leverantörer? MC Varuhuset som jag kontaktade hade inte dessa på lager, men de kunde ta hem dem på 2-3 arbetsdagar. Min polare kontaktade PC Proffsen som fixade nya på ett par dagar.

Antar att du har undersökt gaffeln efter ev. skador på innerbenet?
Byt bussningar och håll tummarna!

Det enda andra alternativet jag kan tänka mig är att benet är krökt, men det brukar kännas när du kör.

Inspekterat benet och kännt mycket utan vassa kanter och krökt är den inte för den känns inte konstig när jag kör, jag får ta och ringa malma racing imorgon och se om dom kan ta hem.
då tar jag sär bägge igen och byter båda bussningarna och boxar.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Om det är visst slitage på kopparn betyder det då alltså att teflonbeläggningen är helt borta? Tror inte det är så du menar men DÅ är det slitet.

ja alltså lite skiftningar på beläggningen, om du förstår vad jag menar:)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du kan ju faktiskt ha haft otur med den nymonterade packboxen.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Du kan ju faktiskt ha haft otur med den nymonterade packboxen.

jo den tanken har slagit mig oxå men jag har redan missat fina dagar för att jag har väntat på delar och vill inte behöva riva 2 ggr om det fortfarande skulle läcka efter bara packbox byte.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Hoppas du inte har gjort samma tavla som mig med att sätta radialtätningen på fel håll? om inte, byt den övre bussningen.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Hoppas du inte har gjort samma tavla som mig med att sätta radialtätningen på fel håll? om inte, byt den övre bussningen.

allt är korrekt dit satt, men en sak som jag grubblar över är ju att den där bussningen är en styrning och för att inte benet ska glappa, men det är packboxen som ska täta så jag kan inte greppa varför bussningen ska täta:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
allt är korrekt dit satt, men en sak som jag grubblar över är ju att den där bussningen är en styrning och för att inte benet ska glappa, men det är packboxen som ska täta så jag kan inte greppa varför bussningen ska täta:va

Den tätar int men med glapp i fjädringsrörelsen börjar även en frisk box läcka. För övrigt är det vanligt att folk får i boxarna snettså de börjar läcka några mil efter bytet

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Den där sidan får usa:dummer, frakten skulle kosta 150$ och bussningarna 9.99$ styck, jag höll på trilla av pinnen när jag såg fraktkostnad för 2 kopparbussningar. har sökt runt lite och fick tag i oem nummer och sökte på det och rm125 89-91 har samma bussningar så jag har nu beställt 2st eg till rm125 men ska ju vara samma bussning, blev 17£ från wemoto.com:tummenupp

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Den tätar int men med glapp i fjädringsrörelsen börjar även en frisk box läcka. För övrigt är det vanligt att folk får i boxarna snettså de börjar läcka några mil efter bytet

ja det låter logiskt, men det sitter en bricka under packboxen och över sitter en låsring, ska väl egentligen inte kunna bli snett då om den är längst ner mot brickan?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ja det låter logiskt, men det sitter en bricka under packboxen och över sitter en låsring, ska väl egentligen inte kunna bli snett då om den är längst ner mot brickan?
Det går utmärkt att både skada den vid montering och få den att sitta liiite snett så att den snart börjar läcka.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Bussningen agerar inte oljetätning utan styrning för gaffelbenet (inre). P-boxen klarar inte av att ta upp glapp i sidled, därav läckage. Se till att både bussning och p-box ligger i bott och ligger an mot sätet i benet. Använd fett+gaffelolja när du monterar gaffelbenet så att du inte skadar bussningarna. Olja behöver du inte byta igen. Häll upp den i ett rent kärl, gör bytena och häll sedan tillbaka den. Komplettera vid behov. Kolla även att du har korrekt oljenivå då för mkt olja kan resultera i att p-boxen läcker.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Bussningen agerar inte oljetätning utan styrning för gaffelbenet (inre). P-boxen klarar inte av att ta upp glapp i sidled, därav läckage. Se till att både bussning och p-box ligger i bott och ligger an mot sätet i benet. Använd fett+gaffelolja när du monterar gaffelbenet så att du inte skadar bussningarna. Olja behöver du inte byta igen. Häll upp den i ett rent kärl, gör bytena och häll sedan tillbaka den. Komplettera vid behov. Kolla även att du har korrekt oljenivå då för mkt olja kan resultera i att p-boxen läcker.

okej. tack för tips, jag har inget bra måttkärl så det får införskaffas, ska vara 498ml i varje och när jag bytte förra gången köpte jag en 1liters med måttvisning på sidan och försökte komma så nära hälften som möjligt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping