Jag bytte precis däck, och när jag satte dit det så var det väldigt trögt att få oken över skivorna, och de kändes inte centrerade över skivorna. Men hur ska man ändra detta? Det var ju inte så när jag tog av dem? (inte så illa iaf)
När jag plockar av hjulet för däckbyte så tar jag också loss bromsoken och tar av bromsbeläggen och kontrollerar att jag lätt kan trycka in bromskolvarna med fingrarna.
Går det lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det bara sätta dit bromsbeläggen igen och eftersom bromskolvarna är intryckta är det lätt montera dit bromsoken igen när hjulet är på plats.
Går det INTE lätt trycka in bromskolvarna med fingrarna är det dags för rengöring av bromskolvarna, tryck ut dom, borsta ren med tandborste. Smörj kolven med bromskolvfett.
Nu ska det gå lätt.
Går det
fortfarande inte lätt så är det dags göra rent i i bromskolvcylindrarna.
Jag låser på 4 kolvsok 3 kolvar med buntband, lägger nått av trä eller plast emellan och blåser ut den 4e kolven med tryckluft.
Sedan lyfta ut "fyrkant" ringarna i cylindern med O-ringsverktyg. Och rengöring i "fyrkant" ringspåren med tandborste / plastskrapa.
Skit i spåren kan göra att "fyrkant" ringarna pressar mot kolven så den går trögt.
När rengjort och sköljt med bromsvätska, dit med "fyrkant" ringarna och kolven.
Och sedan är det bara att ta och göra rent nästa kolv...../ kolvcylinder med ringar och ringspår.