Benevolensky
Screw you guys.
Nä hallå, nu tycker jag vi alla håller varandra i händerna och sjunger Wii tjall åverkamm.
[YOUTUBE-ID]Aor6-DkzBJ0[/YOUTUBE-ID]
Inom motorsport så trycks vi bort från bana efter bana p g a ljudet. Med elhojar kanske vi t o m kan bygga nya banor.
Tror nog du uppskattar en vanlig MC med rejäl ljuddämpare bättre.
Jag är allvarligt sugen på att köpa en sådan här, låg vikt (som en 85cc?) borde ge härliga köregenskaper och priset är inte farligt alls.
Och prestanda som en trimmad moppe
Om man skulle göra ett värsta scenario...Nu orkar jag inte tjafsa med er mer, jag föreslår att vi bestämmer att ni klarar er helt utan fossila bränslen under 2011 (gäller även kollektivtransporterna) så fortsätter jag som inte tror på elfrälsningen att köra på bensin och diesel!
Ett löjligt och småaktigt argument.Hälften av världens elproduktion är producerad av fosila produkter och eftersom el är en global produkt som kan exporteras och imorteras mer eller mindre fritt, dvs den el vi inte köper av Vattenfall kommer dom exportera och om vi istället konsumerar mera än vattenfall producerar så tvingas vi importera el.
Alltså är det 50% man ska räkna med. Att räkna med kvoten för svensk elkonsumtion vore bara korrekt om vi klippte av alla elkabel som passerar våra gränser.
Hur el produceras både globalt och i Sverige hittar du på wikipedia.
Om man skulle göra ett värsta scenario...
Man tänker sej att ALL elkraft produceras av fossila bränlen.
Ja, då så skulle det ÄNDÅ vara energimässigt fördelaktigt att gå över till elfordon. Detta beror på att:
* Ett fossilt kraftverk har högre effektivitet när det gäller att producera el än en vanlig motor har att producera framdrivning.
* En elmotor har MYCKET högre effektivitet att producera framdrivning än motsvarande vanlig motor.
* Förluster i elnätet är inte tillräckligt stora för att kompensera ovanstående.
Sammantaget är elfordon både ekonomisk och miljömässigt överlägsna redan med existerande teknik, och denna överlägsenhet kommer inte minska med bättre batterier och mer el från miljövänliga källor.
Jag anser därmed att vi bör satsa på att fasa över fordonsflottan till elfordon och biobränsledriva elhybrider så fort som möjligt.
Ett löjligt och småaktigt argument.
Man hör liknande resonemang från miljöhatarna ibland: "Det är ingen ide att vi i Sverige försöker minska våra utsläpp för det är ändå resten av världen som står för det mesta!"...
Jag nöjer mej med att konstatera att kolkraften står för en bråkdel av den svenska elkonsumtionen och att vi som land skulle tjäna oerhört på att gå över till elfordon och biobränsledrivna elhybrider.
Var nånstans har jag pratat om att skrota mina fordon?Det är ingen som hindrar dig att skrota dina motorcyklar och dina eventuella bilar och så att säga visa så bra det är.
Det är mig veterligen bara en i tråden som kör elbil och INGEN som kör elmotorcykel. ..
Lustigt nog är han som kör elbil en av dom som inser deras tillkortakommanden .
Vem har sagt att det är negativt med att vi exporterar el? Det är snarare du som vill konsumera mer el än sverige producerar vilket leder till att vi måste importera.
Det är mig veterligen bara en i tråden som kör elbil och INGEN som kör elmotorcykel. ..
Lustigt nog är han som kör elbil en av dom som inser deras tillkortakommanden .
Om eldrivna fordon har en högre verkningsgrad än förbränningsmotorer så går ju den totala energiåtgången ner oavsett hur vi framställer den energiform vi behöver. Det måste ju vara bra. Mycket prat om hur elen framställs, hur framställs fossila bränslen då? Helt ren och miljövänlig process? Används ingen el heller är jag säker på.
...
Tror nog du uppskattar en vanlig MC med rejäl ljuddämpare bättre.
Du får säkert en begagnad el-pack för 20 000:-, förvisso med slutkörda batterier, men dom odlas väl biodynamiskt i din värld eftersom det bara är hur elen tillverkas som räknas i din hobbymässiga miljökonsekvens beskrivning.Bla bla bla, alla andra borde, men inte jag, jag har inte råd och vill inte offra prestanda....
När du fulciterar mej sådär tyder det på att du antingen inte förstått eller inte vill förstå min poäng.Du får säkert en begagnad el-pack för 20 000:-, förvisso med slutkörda batterier, men dom odlas väl biodynamiskt i din värld eftersom det bara är hur elen tillverkas som räknas i din hobbymässiga miljökonsekvens beskrivning.
Put your money where your mouth is!
På sikt kommer inte effekten/räckvidden att vara några problem med elhojar, när väl hybridtekniken blir förfinad. Eftersom en elmotor har extremt hög verkningsgrad jämfört med en bensinmotor är man inte precis utrustad med ett sjätte sinne om man påstår att dessa är framtiden.
Alla stora förändringar innebär att man har ett antal personer som strävar att bromsa och vägra den nya tekniken. Fanns flera gamla tjuriga gubbar som vägrade dra in el i huset den tiden då det var aktuellt. Det var ju bara en tidsfråga innan de oxå hade ett elskåp.
Mer vrid än en 450 4t, tillgängligt hela tiden. I oberoende tester går den ungefär jämnt med en 250 4t.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |