Framtiden -> Eldrivna hojar

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om eldrivna fordon har en högre verkningsgrad än förbränningsmotorer så går ju den totala energiåtgången ner oavsett hur vi framställer den energiform vi behöver. Det måste ju vara bra. Mycket prat om hur elen framställs, hur framställs fossila bränslen då? Helt ren och miljövänlig process? Används ingen el heller är jag säker på.

Sedan att elfordon inte ersätter allt på en gång är väl inget konstigt, det är ju inte så att alla bilar fungerar för alla idag heller. Olika behov, olika fordon. Rena elbilar borde fungera bra som andrabil för jobbpendling utan direkta nackdelar. Som förstabil torde dock hybriderna leva länge ännu.

Inom motorsport så trycks vi bort från bana efter bana p g a ljudet. Med elhojar kanske vi t o m kan bygga nya banor. :yoparty
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tror nog du uppskattar en vanlig MC med rejäl ljuddämpare bättre.

Ja visst, ljud är viktigt, inget är bättre än en vass 2-takt men snart (10 år?) kommer alla att skratta åt en ännu mer när man står och kickar igång en relik.

Jag är allvarligt sugen på att köpa en sådan här, låg vikt (som en 85cc?) borde ge härliga köregenskaper och priset är inte farligt alls.

http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/

zero-mx-electric-motorcycle-MG_3955-1680-1200-press.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Och prestanda som en trimmad moppe :näsblod

Mer vrid än en 450 4t, tillgängligt hela tiden. I oberoende tester går den ungefär jämnt med en 250 4t. För mig som amatör tror jag att jag har mer nytta av den låga vikten än avsaknad av effekt. Måste vara bra i endurospåret också, den går ju längre än någon slinga jag känner till, det går snabbt att ladda batteriet och dessutom byter man batteri på en minut utan verktyg så aktionsradien är inget problem.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
På sikt kommer inte effekten/räckvidden att vara några problem med elhojar, när väl hybridtekniken blir förfinad. Eftersom en elmotor har extremt hög verkningsgrad jämfört med en bensinmotor är man inte precis utrustad med ett sjätte sinne om man påstår att dessa är framtiden.

Alla stora förändringar innebär att man har ett antal personer som strävar att bromsa och vägra den nya tekniken. Fanns flera gamla tjuriga gubbar som vägrade dra in el i huset den tiden då det var aktuellt. Det var ju bara en tidsfråga innan de oxå hade ett elskåp.

De som är pionjärer på ny teknik och köper densamma skall ha en eloge, för de har provat ut tekniken åt oss andra då vi köper produkter som i helhet fungerar väldigt bra.

På frågan om miljöbelastning vid produktionen av fossila bränslen så finns den där. Bensin är värre belastning på miljön än Diesel om man jämför 1 liter av varje, ungefär 20% högre miljöbelastning för Bensin mot Diesel. Dessutom har dieselmotorer högre verkningsgrad. Därför är ett jämförelsetal i Bilhallen väldigt missvisande på koldioxidutsläpp.

Jag är inte exakt säker på siffran 20%, ska försöka leta fram den exakta siffran, har den här hemma någonstans i högarna med papper. Men runt 20%
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu orkar jag inte tjafsa med er mer, jag föreslår att vi bestämmer att ni klarar er helt utan fossila bränslen under 2011 (gäller även kollektivtransporterna) så fortsätter jag som inte tror på elfrälsningen att köra på bensin och diesel!
Om man skulle göra ett värsta scenario...
Man tänker sej att ALL elkraft produceras av fossila bränlen.
Ja, då så skulle det ÄNDÅ vara energimässigt fördelaktigt att gå över till elfordon. Detta beror på att:
* Ett fossilt kraftverk har högre effektivitet när det gäller att producera el än en vanlig motor har att producera framdrivning.
* En elmotor har MYCKET högre effektivitet att producera framdrivning än motsvarande vanlig motor.
* Förluster i elnätet är inte tillräckligt stora för att kompensera ovanstående.

Sammantaget är elfordon både ekonomisk och miljömässigt överlägsna redan med existerande teknik, och denna överlägsenhet kommer inte minska med bättre batterier och mer el från miljövänliga källor.
Jag anser därmed att vi bör satsa på att fasa över fordonsflottan till elfordon och biobränsledriva elhybrider så fort som möjligt.
Hälften av världens elproduktion är producerad av fosila produkter och eftersom el är en global produkt som kan exporteras och imorteras mer eller mindre fritt, dvs den el vi inte köper av Vattenfall kommer dom exportera och om vi istället konsumerar mera än vattenfall producerar så tvingas vi importera el.

Alltså är det 50% man ska räkna med. Att räkna med kvoten för svensk elkonsumtion vore bara korrekt om vi klippte av alla elkabel som passerar våra gränser.

Hur el produceras både globalt och i Sverige hittar du på wikipedia.
Ett löjligt och småaktigt argument.
Man hör liknande resonemang från miljöhatarna ibland: "Det är ingen ide att vi i Sverige försöker minska våra utsläpp för det är ändå resten av världen som står för det mesta!"...
Jag nöjer mej med att konstatera att kolkraften står för en bråkdel av den svenska elkonsumtionen och att vi som land skulle tjäna oerhört på att gå över till elfordon och biobränsledrivna elhybrider.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man skulle göra ett värsta scenario...
Man tänker sej att ALL elkraft produceras av fossila bränlen.
Ja, då så skulle det ÄNDÅ vara energimässigt fördelaktigt att gå över till elfordon. Detta beror på att:
* Ett fossilt kraftverk har högre effektivitet när det gäller att producera el än en vanlig motor har att producera framdrivning.
* En elmotor har MYCKET högre effektivitet att producera framdrivning än motsvarande vanlig motor.
* Förluster i elnätet är inte tillräckligt stora för att kompensera ovanstående.

Sammantaget är elfordon både ekonomisk och miljömässigt överlägsna redan med existerande teknik, och denna överlägsenhet kommer inte minska med bättre batterier och mer el från miljövänliga källor.
Jag anser därmed att vi bör satsa på att fasa över fordonsflottan till elfordon och biobränsledriva elhybrider så fort som möjligt.
Ett löjligt och småaktigt argument.
Man hör liknande resonemang från miljöhatarna ibland: "Det är ingen ide att vi i Sverige försöker minska våra utsläpp för det är ändå resten av världen som står för det mesta!"...
Jag nöjer mej med att konstatera att kolkraften står för en bråkdel av den svenska elkonsumtionen och att vi som land skulle tjäna oerhört på att gå över till elfordon och biobränsledrivna elhybrider.

Det är ingen som hindrar dig att skrota dina motorcyklar och dina eventuella bilar och så att säga visa så bra det är.

Det är mig veterligen bara en i tråden som kör elbil och INGEN som kör elmotorcykel. ..

Lustigt nog är han som kör elbil en av dom som inser deras tillkortakommanden .
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är ingen som hindrar dig att skrota dina motorcyklar och dina eventuella bilar och så att säga visa så bra det är.

Det är mig veterligen bara en i tråden som kör elbil och INGEN som kör elmotorcykel. ..

Lustigt nog är han som kör elbil en av dom som inser deras tillkortakommanden .
Var nånstans har jag pratat om att skrota mina fordon?
Var någonstans har jag pratat om att andra ska skrota sina fordon?
Ingenstans...

Jag kör inte elmotorcykel eller elbil eftersom de helt enkelt inte finns i en prisklass som jag har råd med. Du förstår jag har det inte så fett ställt så när jag köper ett fordon blir det i prisklassen >20 000 kr. Det lär tyvärr dröja länge innan vettiga elfordon finns för det priset. Det lär dröja ännu längre om sådana som du kämpar emot alternativen till bensin och dieselmotorer.
Ju förr Sverige fimpar sitt oljeberoende desto bättre tycker jag.

Den ende i tråden som kör elbil har ju också sagt att den går 4 mil på en laddning. Inget för långresan men de flesta fall fullt dugligt för jobbpendla/storhandla/hämtalämnaungar/osv. Du kan ju själv kolla hur långt du tar dej på 2 mil från Böleäng, kanske t.o.m. till jobbet?

Tidigare i tråden har du även argumenterat mot att elfordon skulle vara sämre för miljön. Jag skulle gärna se att du vidareutvecklade det argumentet i relation till vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vem har sagt att det är negativt med att vi exporterar el? Det är snarare du som vill konsumera mer el än sverige producerar vilket leder till att vi måste importera.


De e klart...
Mycket bättre o köra på vår inhemska bensin:D

Det är mig veterligen bara en i tråden som kör elbil och INGEN som kör elmotorcykel. ..

Lustigt nog är han som kör elbil en av dom som inser deras tillkortakommanden .


Jag har en liten elmoppe med:D

Och har kört en Vetrix (scooter som går i 110km/h med ok acc):D

Om eldrivna fordon har en högre verkningsgrad än förbränningsmotorer så går ju den totala energiåtgången ner oavsett hur vi framställer den energiform vi behöver. Det måste ju vara bra. Mycket prat om hur elen framställs, hur framställs fossila bränslen då? Helt ren och miljövänlig process? Används ingen el heller är jag säker på.
...

Skönt o se att de finns folk som hänger med i resonemanget

Tror nog du uppskattar en vanlig MC med rejäl ljuddämpare bättre.



Gör som på den gamla goda tiden.... sätt kontokort i ekerna så det smattrar när du kör:D
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har kommit på den perfekta liknelsen….


Som vi alla vet har vi något där hemma som vi varit på idag.. Toaletten…

Om man nu jämnför bajset med avgaser så tycker jag att de e trevligare om man spolar ner det och det tas om hand om i reningsverk.
Och runt ett reningsverk så brukar det lukta… men de e ingen fara då sånna inte ligger mitt i centrum.
Nu är jag lite dålig på historian men en gång i tiden så bajsade man rakt ut på gatan…
Idag kan ingen tänka sig o bajsa på gatan…

Om 10 år kanske ingen kan tänka sig o släppa up avgaser mitt i centrum… Va vet jag...

Men detta med reningsverk funkar inte alltid tex i en husvagn eller om man bor långt bort… och då löser man det med att de får ta han om sitt eget bajs, (mulltoa, septitank, trekammarbrunn mm)


Men i de stora hela så är reningverket fantastiskt…

Själv tyckte jag de va en skitbra liknelse:p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bla bla bla, alla andra borde, men inte jag, jag har inte råd och vill inte offra prestanda....
Du får säkert en begagnad el-pack för 20 000:-, förvisso med slutkörda batterier, men dom odlas väl biodynamiskt i din värld eftersom det bara är hur elen tillverkas som räknas i din hobbymässiga miljökonsekvens beskrivning.

Put your money where your mouth is!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du får säkert en begagnad el-pack för 20 000:-, förvisso med slutkörda batterier, men dom odlas väl biodynamiskt i din värld eftersom det bara är hur elen tillverkas som räknas i din hobbymässiga miljökonsekvens beskrivning.

Put your money where your mouth is!
När du fulciterar mej sådär tyder det på att du antingen inte förstått eller inte vill förstå min poäng.
Jag skulle uppskatta om vi höll den här diskussionen på en någorlunda seriös nivå.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Av enkla tekniska skäl så kommer motorcyklar säkert inte vara de första transportslaget som konverteras till el-hybridteknik. Min gissning är lastbilar bussar först och sedan personbilar.

Sedan tror jag att själva övergången snarare kommer att motiveras av ekonomiska faktorer snarare än miljömässiga. I praktiken kan ju en motor med en verkningsgrad på 35% slås ut en annan kommande som har en verkningsgrad på minst 65% på samma bränsle.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På sikt kommer inte effekten/räckvidden att vara några problem med elhojar, när väl hybridtekniken blir förfinad. Eftersom en elmotor har extremt hög verkningsgrad jämfört med en bensinmotor är man inte precis utrustad med ett sjätte sinne om man påstår att dessa är framtiden.

Alla stora förändringar innebär att man har ett antal personer som strävar att bromsa och vägra den nya tekniken. Fanns flera gamla tjuriga gubbar som vägrade dra in el i huset den tiden då det var aktuellt. Det var ju bara en tidsfråga innan de oxå hade ett elskåp.

Jag tror att du ha semirätt. Vi kommer att ha (åtminsonde) en övergångsperiod med hybrider, konstruerade som jag vill ha dem: En elmotor vid varje hjul (som audi har nu) där varje elmotor ger en maxeffekt av sisådär 25-50 kusar. Enklare modeller kanske nöjer sig med drivning på en axel, men jag skulle föredra fyra små motorer framför två stora - Eller i värsta fall en per axel med difrential. Man kan även använda en stor som "växellåda" med möjlighet att välja två- eller fyrhjulsdrift. Men en vid varje hjul torde vara utrymmeseffektivast och gå att styra till stabilisering vid både acceleration och bromsning (genom magnetbroms/energiomvandling. Till detta ett batteri som förmår ge motorerna full effekt i sisådär tio minuter. det räcker. Till detta en lagom stor konstantvarvsmotor som ger strax över genomsnittsförbrukningen i laddström. En sådan motor går att bygga väldigt effektiv. Man får då en normalstor, normaltung bil med prestanda motsvarande 200 hästar (korta stunder) och bränsleförbrukning som en högeffektiv 50hästare. När rena elbilar blir vanliga, så är jag säker på att batterierna kommer att standardiseras, varpå man byter batterier på "macken" i en enkel procedur och betalar för strömmen. Som med gasflaskor. Edit: Fungerande elhojjar som folk vill ha ligger enormt långt bort.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mer vrid än en 450 4t, tillgängligt hela tiden. I oberoende tester går den ungefär jämnt med en 250 4t.

Har du någon länk till ett sånt test?

I de klipp jag har sett, så ser den ruskigt slö ut, orkar knappt ett halvmetershopp.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top