Framtiden -> Eldrivna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men övriga 90% ( vill minnas att de va 90% som nämdes skulle klara sina dagliga behov med en elbil) kan köra med en elbil och allt vad det innebär..

Behöver man göra en resa på 100mil så hyr man en bensinbil...

Om man behöver göra en resa på sju mil då?
Sen kanske man vill hem igen?

Du tog dig väl 6 mil med din golfbil, samma som dom gjorde med Citroen's golfbilar i danmark förövrigt.

Ja räcker det inte med jordens dragningskraft:krama

Den är magnetisk, inte elektromagnetisk växlandes med 50Hz.

för idag så vet man att det är purfärsk bensin man tankar:rolleyes:

undrar resonerade med gasflaskor när de skulle lämnas in och man bytte... :näsblod

Näe, men oavsett om jag får purfärsk bensin, eller tre år gammal bensin så tar jag mig 70 mil på en tank.
Dina batterier var ju misshandlade av tidigare ägare sa du, det var ju därför dom inte längre höll måttet, annars skulle ju din elbil gå 10 mil på en laddning, eller hur det nu var :rolleyes:

Last edited:

überkill

Guest
Jag drog igång en tråd om eldrivna hojar förra året tror jag. Läs även den. Massa intressant!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
en positiv sak, se där de går framåt

Kommer du på fler:)

Näe, inte en enda, och tro mig, jag vill verkligen att tekniken ska ta det hoppet så att det blir lika bekvämt och bra att åka elbil som det är att åka bensinbil.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Om man behöver göra en resa på sju mil då?
Sen kanske man vill hem igen?

Du tog dig väl 6 mil med din golfbil, samma som dom gjorde med Citroen's golfbilar i danmark förövrigt.

Den är magnetisk, inte elektromagnetisk växlandes med 50Hz.

Näe, men oavsett om jag får purfärsk bensin, eller tre år gammal bensin så tar jag mig 70 mil på en tank.
Dina batterier var ju misshandlade av tidigare ägare sa du, det var ju därför dom inte längre höll måttet, annars skulle ju din elbil gå 10 mil på en laddning, eller hur det nu var :rolleyes:

7 mil inga problem då är man lätt på gasen oj förlåt.. lätt på elen...

Glöm nu inte att detta är med Ni/Cd som har nästan 15år på nacken..

Men jag förstår poängen. vill man åka om så bara 1 mil längre än va elbilen klara om det så är 1- 10 - eller 100mil så får man ta bensinbilen

Hmm nja... lite sanning med modifikation de batterier som är kass har exploderat pga misshandeln.

Men samma sak har man på en beinsinmotor...

10mil är optimistiskt och inte en siffra som de skulle lovat, hade de sagt 5mil så tror jag inte samma situation hade uppstått

Näe, inte en enda, och tro mig, jag vill verkligen att tekniken ska ta det hoppet så att det blir lika bekvämt och bra att åka elbil som det är att åka bensinbil.

Jag tror dig men jag tror också att du är lite för negativ :krama

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Eftersom el = elektromagnetiska fält, så ser det onekligen mörkt ut om man är elallergiker.

Antar att du har foliehatt på när du sitter vid datorn & skriver inlägg.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Näe, näe, näe.
Du återkommer ständigt till att elen för att driva elfordon skulle komma från smutsiga tyska kolkraftverk.
Har du några siffror på hur mycket av elen vi konsumerar i Sverige som faktiskt kommer från kolkraft? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du återkommer ständigt till att elen för att driva elfordon skulle komma från smutsiga tyska kolkraftverk.
Har du några siffror på hur mycket av elen vi konsumerar i Sverige som faktiskt kommer från kolkraft? :va

Tillräckligt mycket för att vattenfall ska investera i kolkraftverk uppenbarligen!

Och ju fler elbilar vi laddar ju mer el därifrån behöver vi!

Eftersom el = elektromagnetiska fält, så ser det onekligen mörkt ut om man är elallergiker.

Antar att du har foliehatt på när du sitter vid datorn & skriver inlägg.

Jag är långt ifrån någon foliehatt, men om vi nu har beslutat om skyddsavstånd till kraftledningar och gränsvärden för elektromagnetisk strålning så är det väl jävligt korkat att föreslå induktiv överföring av kraft till bilar?

Det är ju inte små avstånd mellan vägbanan och bilen som ska överbryggas heller....

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tillräckligt mycket för att vattenfall ska investera i kolkraftverk uppenbarligen!

Och ju fler elbilar vi laddar ju mer el därifrån behöver vi!
Inga siffror där inte...
Något hum om Sveriges kolkraftsanvändning borde du väl ändå ha?

F.ö. är Vattenfall såvitt jag vet ett vinstdrivande företag på en internationell marknad. De investerar i kolkraftverk för att de tjänar på det, inte för att det huvudsakliga syftet är Sverige skall få billig el.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Det är ju inte små avstånd mellan vägbanan och bilen som ska överbryggas heller....
Om man har "induktionsupptagaren" på taket ja, ..men dom kanske har gjort en fiffig släpa som håller sig 0,5 mm från den till synes ytliga "givaren". Vad vet jag, ...eller du ?
Det jag vet är att du föredrar att se problem framför möjligheter i frågan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man har "induktionsupptagaren" på taket ja, ..men dom kanske har gjort en fiffig släpa som håller sig 0,5 mm från den till synes ytliga "givaren". Vad vet jag, ...eller du ?
Det jag vet är att du föredrar att se problem framför möjligheter i frågan.

Jag vet att 0.5mm är praktiskt omöjligt, vad du vet har jag ingen aning om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
4,7TWh av totalt 138,3TWh är siffrorna för det senaste året så ca 3,4%

Och ökar vi energibehovet innan vi har byggt ut mer ren kärnkraft så måste vi elda mera kol.

DVS ska vi ersätta det som produceras av katalysatorrenade diesel och bensinbilar måste vi skyffla mera kol.

Mycket mera kol...

Bäst att du inte åker till Syd-Korea, ...dom är heeeeelt dumma i huvvet där ! :D

Jo, jag skulle vilja åka till sydkorea när dom har tre dm is på vägarna och se hur det fungerar med ett avstånd på 0.5mm till vägbanan.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu orkar jag inte tjafsa med er mer, jag föreslår att vi bestämmer att ni klarar er helt utan fossila bränslen under 2011 (gäller även kollektivtransporterna) så fortsätter jag som inte tror på elfrälsningen att köra på bensin och diesel!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hälften av världens elproduktion är producerad av fosila produkter och eftersom el är en global produkt som kan exporteras och imorteras mer eller mindre fritt, dvs den el vi inte köper av Vattenfall kommer dom exportera och om vi istället konsumerar mera än vattenfall producerar så tvingas vi importera el.

Alltså är det 50% man ska räkna med. Att räkna med kvoten för svensk elkonsumtion vore bara korrekt om vi klippte av alla elkabel som passerar våra gränser.

Hur el produceras både globalt och i Sverige hittar du på wikipedia.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hälften av världens elproduktion är producerad av fosila produkter och eftersom el är en global produkt som kan exporteras och imorteras mer eller mindre fritt, dvs den el vi inte köper av Vattenfall kommer dom exportera och om vi istället konsumerar mera än vattenfall producerar så tvingas vi importera el.

Alltså är det 50% man ska räkna med. Att räkna med kvoten för svensk elkonsumtion vore bara korrekt om vi klippte av alla elkabel som passerar våra gränser.

Hur el produceras både globalt och i Sverige hittar du på wikipedia.

Men de va de löjligaste jag hört.
Bara för att min granne slaktar människor i sin gillestuga så betyder inte det att jag måste döda dem innan de går in till honom..

Nu orkar jag inte tjafsa med er mer, jag föreslår att vi bestämmer att ni klarar er helt utan fossila bränslen under 2011 (gäller även kollektivtransporterna) så fortsätter jag som inte tror på elfrälsningen att köra på bensin och diesel!

Jo då
De e kul o ha dig med i diskutionen:banana

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men de va de löjligaste jag hört.
Bara för att min granne slaktar människor i sin gillestuga så betyder inte det att jag måste döda dem innan de går in till honom..

Din logik haltar avsevärt och jämförelsen är stendum.

Blir det översvämning hos din granne så blir det sannolikt översvämning även hos dig.

Om det finns billig öl i Danmark så skulle ingen skåning åka över bron för att handla öl?
Och om ölen vore ännu billigare i Putgarden så skulle ju ingen åka vidare dit bara för att handla lite öl?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Din logik haltar avsevärt och jämförelsen är stendum.

Blir det översvämning hos din granne så blir det sannolikt översvämning även hos dig.

Om det finns billig öl i Danmark så skulle ingen skåning åka över bron för att handla öl?
Och om ölen vore ännu billigare i Putgarden så skulle ju ingen åka vidare dit bara för att handla lite öl?

Bara jag som inte hänger med i öl liknelsen..?

Enligt din logik så är det bättre att vi använder alla el som produceras för annars exporteras den...?
Byggs det 8 nya "el tillverkare" så måste vi använda även den elen annars blir den ändå bara exporterad.

Men om man tänker så istället..

Om ingen börjar så kommer ingen förändring o ske..

Så genom att bara använda den el man behöver så kan man skita i vad som händer med resten så vidare den inte bara "kastas i sjön"

I förlängningen så lär det bli en förändring.

Och jag ser inga problem med o ha kvar "orena" alternativ när de rena inte räcker till.
I de stora hela är det bättre än va de tidigare var.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara jag som inte hänger med i öl liknelsen..?

Troligen.

Enligt din logik så är det bättre att vi använder alla el som produceras för annars exporteras den...? .

Tvärtom.

Byggs det 8 nya "el tillverkare" så måste vi använda även den elen annars blir den ändå bara exporterad..

Vem har sagt att det är negativt med att vi exporterar el? Det är snarare du som vill konsumera mer el än sverige producerar vilket leder till att vi måste importera.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka