Framtidens MC hjälm?

Hjälmar är för mycket förbrukningsvara för att bygga in tekniken så hårt. Hur mycket hjälm får man för dom 10000 kronorna om man plockar bort lullet? Är det en moppehjälm för 1099kr kvar?


Kit med anpassade visir (eller universal typ pinlock) till befintliga hjälmar och sen trådlös kommunikation till en liten hoj-eller hjälmkamera riktad bakåt och en hojmonterad centralenhet tror jag skulle vara skapligt lättsålt om man bygger in telefonstöd, navigation, och lite sånt.
 
Hoppas det finns någon väldigt smidig laddstation för hjälmen då. Vill inte behöva lägga hjälmen på konstiga platser varje gång man ska ladda den eller dra kablar hit och dit.

Det kommer nog inte minska vikten direkt heller. Vet inte vad den väger men måste väl vara runt 2 kg?
 
10 papp för en plasthjälm tar jag hellre en kik i backspegeln å lyssna på musik och navigation kan man göra via intercom. hade den varit gjord av glasfiber/carbon så kanske...
 
Är faktiskt jäkligt sugen på att beställa en, men vet inte hur jag skulle försvara det...

Samma här. Bak kamera skulle vara fint att ha bla. Dubbla priset mot en vanlig hjälm men va fa... :-), viktigast är nog hur mycket den väger och sitter på skallen?
 
Last edited:
XXL väger 1792gram, kanske lite tungt jämfört med de hjälmar jag vanligen använder.

Finns en del info på http://www.skullysystems.com/faq/

Vad gäller priset är det väl inte helt överjävligt egentligen, man får ju med gps o lite annat skrot. Frågan är väl vad det är för kvalitet på resten av grejerna.
 
Var det inte på g med en analog backspegelhjälm för något år sedan? Slog inte den så lär nog inte denna göra det heller.. Personligen tycker jag att den gick över gränsen för mitt tycke, någon måtta för antalet finesser att hålla reda på lär det vara, man ska kunna få lite tid och uppmärksamhet till motorcykelkörningen också..
 
lite väl saftigt pris kanske men kul att tekniken går framåt.
ge det ett par år så finns tekniken i fler hjälmar och priset kommer vara överkomligt.
jag har ingen större användning av varken gps, telefon eller musik när ja kör hoj. men kameran var ju nice för att få en konstakt koll bakåt, och slippa flytta fokus ifrån vägen. :tummenupp
 
Reevu MSX1 har den teknik som jag refererade till i mitt tidigare inlägg, inbyggd backspegel, den verkar finnas att köpa, ca $400 på amazon..
 
Har inte den här hjälmen stötts och nötts i långt över ett år nu? Eller var det 2-3 år sedan man såg den första gången? Minnet på farbror börjar bli suddigt... :)

Personligen har jag ingen önskan av massa trams i hjälmen. Undantaget kanske automatiskt tonande visir, men de brukar vara sådär när det väl kommer till krita.
Tycker backspeglar funkar bra och jag skulle störas något grymt av en stor HUD i visiret. Samtal likaså. Jag anser mig knappast så viktig så jag måste svara i telefonen när jag kör hoj. Gör det inte ens när jag kör bil då jag anser att körning och mobiltjatter om allsköns skit inte hör ihop.
GPS vill jag inte heller ha i plytet hela tiden heller. De få gångerna man kan ha nytta av GPS är det väl beprövat att ha den på styret/styrkronan.
Sen att det är en plasthjälm som påstås gör det hela inte direkt mer intressant, även den är godkänd enligt DOT och ECE.

Gu´va gammal jag känner mig. :D

Reevu provade jag på MC-mässan 2010. Den hade ju en liten suddig "backspegel" på insidan precis ovanför visiröppningen. Den gav en liten, suddig bild vad som fanns bakom. Dock BARA om man hade en upprätt körställning, på sporthoj hade man tittat på molnen mest hela tiden.
 
En hjälm med smartphonens egenskaper. Inget omöjligt med dagens teknik. Tror att det snart kommer hjälmar där man trycker in sin smartphone in i innerväggen på hjälmen så får man alla dessa finesser.
 
Det största problemet med "skullys" affärside är att man är tvingad och köpa hela hjälmen. Vi vet alla mycket väl att en hjälmtillverkare ofta tilltalar en viss typ av "huvudform" vilket kommer begränsa antalet köpare av "skully".

Låt företag som är bäst på att tillverka hjälmar göra det och undvika uppfinna hjulet på nytt.

Då är NUVIZ mycket mer tilltalande dock utan kamera i nacken, men just den funktionen är något jag personligen aldrig upplevt att jag behöver då det är JAG som kör om alla :rolleyes:

Dom har till och med besvärat sig att svara på varför dom valt bort vissa lösningar.

http://www.ridenuviz.com/#intro

1.jpg

Why is the NUVIZ Ride:HUD designed as an external accessory rather than being build into a NUVIZ helmet?

We are display technology, software design and mobile device development experts that happen to love riding and want to stick to our core competency. It's taken us years to become leaders in the wearable display technology market and we understand that you can't become a helmet manufacturer overnight. Helmet manufacturers are the experts in designing safe, comfortable and affordable protection for your head and we all love our current helmets, brands, colors and styles. We want to offer the NUVIZ experience to every motorcyclist at the lowest possible barrier of entry, which means: you continue using the helmet you already own and like and we provide you with our HUD.


Why is there no rear-view camera installed?

When we set out to determine what functionality to include, a rearview camera was certainly one of the features we initially thought would be nice – but in the end we decided against it for a few reasons:

The information presented to the user on a near-to -eye display or head-up display need to be minimalistic and intuitive in other words symbology. Streaming video of what's behind was often reported in tests to be distracting and still did not replace checking your mirrors or looking over your shoulder.
A camera on the back of your helmet will move with your head at all times. If you look to your right, you will see what’s behind you on your left side, etc. This is difficult for your brain to correlate where the camera is looking with what you’re seeing.

That said, we believe that Ride:HUD will serve as the central hub for many of the Bluetooth and Wi-Fi enabled devices along with your smartphone. A wireless camera attachment to the back of the bike (not the helmet) is something we will investigate as we continue to build out the complete ecosystem for NUVIZ.
 
Last edited:
En hjälm som tillåter att man kopplas upp till sociala medier och dylikt är iskall för min del. Jag tycker inte att det hade varit någon tjusning att se inkommande samtal, sms, Facebook uppdateringar och dylikt i en display i hjälmen. När jag kör motorcykel vill jag vara bortkopplad från allt sådant.

Det hade dock inte varit så dumt om man kunde omvandla natt till dag i visiret. Fast det hade väl slutat med att folk hade slagit av lamporna på sina motorcyklar för att i skydd av mörkret köra som idioter.
 
En hjälm som tillåter att man kopplas upp till sociala medier och dylikt är iskall för min del. Jag tycker inte att det hade varit någon tjusning att se inkommande samtal, sms, Facebook uppdateringar och dylikt i en display i hjälmen.

Nu gjorde du nog en grov gissning utan att läst vad dessa produkter handlar om. Gör om gör rätt :huvet

Skully funktioner:

-Nackkamera
-Navigation GPS
-Musik hantering

Nuviz funktioner:

-Telemetri färd statistik
-telefonsamtal
-Musik hantering
-Foto och Videoinspelning (actioncam)
-Väderleksrapporter.
-Racing Telemetri för bana.
-Navigation GPS



I dagsläget är det många som kör med tex teknik som Scala Rider eller dyligt för att hantera telefonsamtal och musik.

Många använder också någon typ av GPS monterad på styret under längre mc resor. Och den absoluta majoriteten använder sin smartphone till att kolla väderleksrapporter under sina mc resor.

Sen har vi alla som kör GoPro och spelar in sina härliga mc turer och kan senare dela med sig av sina upplevelser när de kommer hem från resan.

Så marknaden finns redan men det Skully och Nuviz gör är att aggregera dessa produkter till ETT användargränsitt som går att använda UNDER mc färden och inte stanna konstant för att pilla på inställningarna.
 
Så om man skall spåna vidare på de olika funktionaliteterna kommer nog Nuviz och skully fortfarande ha svårt att jämföra sig med enskilda produkter/funktioner som GPS/navigation, Filminspelning.

Om jag suttit med Nuviz eller skully skulle jag jobba fram en standardiserings process och sedan låta befintliga aktörer som Garmin och TomTom bygga in sin mjukvara. På så sätt finns valmöjligheten att byta GPS leverantör precis som Iphone Appstore eller Android Market.

Filminspelningen blir väldigt svår att slå. GoPro är en brutalt grym produkt som verkligen kan leverera. Att lyckas konkurrera med tillverkare som dessa på kamerafronten blir en omöjlighet. Som sagt tidigare är det bättre att lyckas bygga alians med tex GoPro så man kan styra GoPro kameran via "Huden".

Äger ingen GoPro men sätt att dess användbarhets design går att slipa ordentligt på då många har svårt att styra kamerans funktioner och få den att spela in när man vill utan att det skall trilskas med skakig bild, sned bildvinkel, batteritorsk, ej startat inspelningen osv.....

Telefonfunktionerna är ju nästan rak konvertering från skärm till skärm så det är minsta problemet. Telefonsamtal kan vara lite besvärligt där Scala Rider lyckats mycket bra med sin brusreducering och röststryning som faktisk fungerar i väldigt bullriga miljöer.

Tyvärr blir det svårt att packa ihop alla funktionalitet i en produkt utan att begränsa valmöjligheten. Tror jag även i framtiden kommer köra extern interkom/telefon och extern GPS. Detta då saker har en tendens att gå sönder och att förlita sig på en sketen pryl under tex en 3 veckors mc resa är en ren chansning.
Men visst skulle det vara trevligt som hjälmedel om man pendlar till jobbet dagligen men då behöver du inte GPS eller andra funktioner för du ska ju bara till jobbet......
 
Last edited:
En hjälm som tillåter att man kopplas upp till sociala medier och dylikt är iskall för min del. Jag tycker inte att det hade varit någon tjusning att se inkommande samtal, sms, Facebook uppdateringar och dylikt i en display i hjälmen. När jag kör motorcykel vill jag vara bortkopplad från allt sådant.

Det hade dock inte varit så dumt om man kunde omvandla natt till dag i visiret. Fast det hade väl slutat med att folk hade slagit av lamporna på sina motorcyklar för att i skydd av mörkret köra som idioter.

Jag har haft nöjet att köra en del med bildförstärkare, utan belysning förstås, och det går inte fort. Förbaskat svårkört faktiskt. Men kul samtidigt, och en viss vaffan?-effekt på de som är i närheten...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top