Fredagsfika på jobbet...

Dark_Messenger

Guest
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad
och smöret på låg värme i en kastrull. Rör socker och Kesella till en
jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.

Riv skalet av citron eller lime och pressa därefter ur saften. Blanda
mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner det i smeten lite i
taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

Servera med glass och jorgubbar. :tummenupp Grymt en sommarkväll efter lite grillat. Mycket fräschare och inte ika mäktigt som vanliga chokladkakor.

Jag är imponerad, du har ju skillz. :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är imponerad, du har ju skillz. :D

Ja, CTRL+C & CTRL+V kräver talang! :)

Däremot mindes jag några ingredienser sedan jag bakat den här hemma så det var bara å googla fram resten...

Det är en grymm sommar-efterrätt eftersom den är så fräsch i smaken och med jordgubbar å glass är det oslagbart! :tummenupp :drool :drool

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
-08:a Kawasaki Er6f ABS
Låter perfekt!

Några frågor bara,

Är en folieform samma sak som man har till muffins, fast till muffins är det i papper?

Hur transporterar man detta lättast utan att dom kladdar i varann under transporten?
Eller så kanske Noblessen blir så stel att den inte kladdar... :va

Japp, folieformen är en sån som du har till muffins men ngt lägre, står säkert intill muffinsformar el bullformar.
Ställ in kakorna i kylen el frysen och sen kan du transportera dem hur du vill. Noblessen stelnar.
Har du haft dem i kyl el frys så bör de nog stå framme ca 30min innan, annars är det rätt hårda, å då kan ju damerna på jobbet kanske få krångel med tänderna. :tungan

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Resten av avdelninge är på enhetsmöte så jag har plockat fram mina gosaker undertiden.

Igår när jag lagade middag, hjälpte 3 cheyer mig med att göra kakorna. Det var inte direkt krångligt, men snabbt gick det och jävligt gott blev det.

Lovar att återkomma med kommentarer från kollegorna!

Bifogat

• dumle.jpg
    dumle.jpg
    41.5 KB · Visningar: 77

Dark_Messenger

Guest
Resten av avdelninge är på enhetsmöte så jag har plockat fram mina gosaker undertiden.

Igår när jag lagade middag, hjälpte 3 cheyer mig med att göra kakorna. Det var inte direkt krångligt, men snabbt gick det och jävligt gott blev det.

O det brunguggiga är? :skrämd

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj

HA! Va kul att du gjorde dem, hoppas responsen blev bra, dom är helt makalösa de där frestelserna. KUL!
Nu väntar jag spänt på kollegornas kommentarer.

O det brunguggiga är? :skrämd

Noblessen med Dumlekolan under!

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
hahaha... fi fan... jag kopplade inte förän nu... Den vita kladdkaka jag syftar på har inget med vare sig runkbulle eller bukkaka att göra..

100 g vit choklad
100 g margarin
2 dl strösocker
150 g Kesella lätt
2½ dl vetemjöl
saft och skal av ½ citron eller en hel lime
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad
och smöret på låg värme i en kastrull. Rör socker och Kesella till en
jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.

Riv skalet av citron eller lime och pressa därefter ur saften. Blanda
mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner det i smeten lite i
taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

Servera med glass och jorgubbar. :tummenupp Grymt en sommarkväll efter lite grillat. Mycket fräschare och inte ika mäktigt som vanliga chokladkakor.

Men fiffan nu kom jag på att jag inte provat att laga denna ännu. Tvingade ju av dig receptet förra sommaren. Skall genast marshera till ICA. Är lime eller citron godast?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är lime eller citron godast?

I just detta fall föredrar jag citron. Har du inga jordgubbar kan man göra lite sån där varm hallon eller jordgubbssås av fryst frukt och sen servera med en skopa glass...

Som sagt:
- Min favoritefterrätt efter en skoggshuggarportion med grillat. Inte alls lika kräk-mäktig som vanliga kladdkakor. Syrligt fräsch helt enkelt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Här har vi torsdagsfika istället för fredagsfika, och dumlekakan gick hem med bravur!

Det var många som kommenterade kakan och den var ju pissigt lätt att göra. Så, vill ni sticka ut, GÖR DEN!!!

Jag gjorde 1.5 ggr receptet och det blev ca 26 kakor. Det blev Noblesse över, trots att jag drog på två lager. Men så hade jag köpt två lådor oxå :p

på en skala ett till fem på att baka (enkelt) hemma och hur smaken sedera mera blev, är denna en tvärstark fyra.

Femman håller jag öppen till nåt magiskt, men det är SÅ nära.

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Här har vi torsdagsfika istället för fredagsfika, och dumlekakan gick hem med bravur!

Det var många som kommenterade kakan och den var ju pissigt lätt att göra. Så, vill ni sticka ut, GÖR DEN!!!

Jag gjorde 1.5 ggr receptet och det blev ca 26 kakor. Det blev Noblesse över, trots att jag drog på två lager. Men så hade jag köpt två lådor oxå :p

på en skala ett till fem på att baka (enkelt) hemma och hur smaken sedera mera blev, är denna en tvärstark fyra.

Femman håller jag öppen till nåt magiskt, men det är SÅ nära.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...