Friluftstråden

Lättviktspresenning kallades även japanpress. Populärt att täcka båtar med. Bra mycket lättare än fuktiga canvaspresenningar eller pvc-presenningar. Väger en tjugondel. Täcka själv eller mha två gubbar till.
Billigt och relativt bra. Om man kunde hålla japanpressen sträckt, fladder i blåst river sönder dom. Snöfri eftersom de inte pallar belastningen så bra. Sedan fixar uv-strålningen resten. Massor av små hål så det regnar in. Vattnet fryser till is. Isen bryter sönder inredning och stuvfack som är plastade mot durken.
Dessutom så låter lättviktspresenningar när det blåser. Billiga och lätthanterliga. Båtägare är snåla och bekväma. Succé när de kom. De som säljs idag är lite kraftigare.
Mitt gamla regnskydd från ett tält låter inget.

Jag har hört tarp både med svenskt och engelskt uttal. Fånigt vilket som.
Vilket leder till uttalet av Barcelona eller stavning av stater och länder som Kanada och Kalifornien. Säger man Helsinki?

Något som snabbt började användas i svenskan är dB-killer. Minns någon vad det hette på svenska?
Plockade ni bort dB-killern på moppen?
Early adopters hakar på direkt. dB-killers it is.
En dB-killer, två dB-killrar. Coolt.

Min moppe saknade en så jag tillverkade en ny insats.

IMG_1211.jpeg

Finsk, men kanske inte den du tänker på.

Många villhöver-saker iaf. 🙂
I Finland.

Och i Tyskland

Råkade köpa mig en till kniv häromdagen. Fällkniven Njord.
Fantastiskt vacker.

Undrar hur många knivar det är lagom att ha?
ea1591ca187242f334b6838aa8f82b9a.jpg

Råkade köpa mig en till kniv häromdagen. Fällkniven Njord.
Fantastiskt vacker.

Undrar hur många knivar det är lagom att ha?
ea1591ca187242f334b6838aa8f82b9a.jpg
X+1 är ideala antalet.

Vacker kniv det där.

Kanske ska damma av min SOG Seal Pup? Inte vacker på samma sätt alls men den funkar och har affektionsvärde.

Knivar kan man inte ha för många. Representerar någonting - antingen den som gjort den, eller själva idén bakom den.

Har lagt lite tid på att leta i gamla lådor och hittade några till schweiziska arméknivar av olika storlekar som jag trodde hade försvunnit…

Bra att ha!

Mvh

Knivar kan man inte ha för många. Representerar någonting - antingen den som gjort den, eller själva idén bakom den.

Har lagt lite tid på att leta i gamla lådor och hittade några till schweiziska arméknivar av olika storlekar som jag trodde hade försvunnit…

Bra att ha!

Mvh
Jag har slängt lite fällknivar en sån där schweizisk mm. Håller på å rensar lådor

Knivar har jag massor av. Blir lätt en extra. Favoriter som Bowie för storleken eller Fairbairn-Sykes pga dess historia och så allehanda bajonetter och tjänsteknivar. Finsk stridskniv hänger ofta i bältet och när det är mer seriöst, så är det "jägarkniven" enligt bild. Massiv och respektingivande tingest 6762f4e1b31ac.jpg

Jag har alltid haft ett knivintresse, men kanske mer åt Victorinox osv... att vara utan kniv är dock svårt, det finns oftast en inom "räckhåll".
Men det är mycket jag inte förstår i detta... denna "jägarkniv" som här visas...
Varför börjar eggen så långt ut på bladet?
Denna verkar vara extrem, men man kanske skall hålla ett finger framför parerstången och på så vis få eggen närmare sig...?
Så visst, just denna kanske funkar så, men annars?
Man är ju klart starkast närmst handen.

Mitt nya tält. 4Bikers Mini jämfört med Originalet och ett gammalt Global från Jula.

Jag har varit påväg till Kungens Kurva för att köpa ett nytt Mini. Köpsugen, nästa vecka får det bli.
Det dök upp ett på Marketplace idag. 900 spänn, använt ett fåtal gånger. Tältpinnar följde inte med för dom var krokiga(!).
Vi är ju några som vill göra en bra affär och spara en hacka. Jag stod utanför hennes port efter 20 minuter. En äventyrare får aldrig tveka.

IMG_1573.jpeg
Jag är otränad på att spänna fast tält utan monterad topbox.

IMG_1576.jpeg
IMG_1577.jpeg
IMG_0352.jpeg
Originalet i verkligheten. 1700 spänn 2017.

IMG_0433.jpeg
Låglågbudget, i Norge. Billig hoj, stol, svensk öl och 299-499 kronorstältet från 2002 eller så.

3-manstältet väger 5 kilo, slås upp på nolltid, en pinne till absiden måste träs igenom. Stort och härlig volym. Ett helsike att få ner i väskan igen. Tricket är att de fyra tvåledade benen inte får ha tältduk emellan. Då blir det för tjorvigt.
Dörren (heter det något speciellt på tält?) och myggnätet vill man ju bara slänga upp, inte rulla upp och fästa i öglorna. Då blåser de ner. Man försöker igen, och igen. Sedan rullar man.
Absiden är bra till stövelparkering och tomma ölburkar.

Mini då?
Väger ”bara” 3,5 kilo mot 5. Tar mindre plats. Väskan är stor jämfört med tältet. Inget problem att packa ihop.
Dörren ligger nog kvar eftersom 2-mans är smalare, dörren når längre. Annars får man väl rulla.
Mått på hemsidan i all ära. Hur är det med liggunderlag och 189 cm gubbe i.
Det svarta Global var gränsfall men funkade.
Mini, samma. Har inte testat med tältpinnar ännu, vill inte borra i köksgolvet.
Volymen i 2-manstält är betydligt mindre. På bilden ser det ut att vara kvadratiskt, det är rektangulärt. Ingång på långsida. Ingen tältpinneögla på motsatt långsida. Det tråcklar jag dit om det behövs. Stormlinor i de fyra hörnen och två i ventilationsöppningarna. Jag vill helst slippa linor.

Svårt att säga hur Global är mot Mini. Global var trångt. Inga stormlinor.
På 3-manstältet har jag bara använt en lina en gång när jag ändå skulle upp och surra fast TDMen mot ett träd. Alltid bra volym.

2-manstältet är ett äkta nolltidstält. 10-20 eller 30 sekunder kvittar. Det är samma på 3-manstältet också. Regnar det så kan man skippa pinnen till absiden.
Har bara satt upp tältet i duggregn en gång och packat ihop en gång i duggregn. Kraftiga regn på natten många gånger. Inga problem. Mysigt. Packat ihop blött tält, inga problem det heller.
Bra att det kan gå snabbt. Även om det inte är brådis så är det smidigt och ett Mini är ännu smidigare. Därför ville jag ha ett sånt.

Global med långa pinnar i kors, inte så snabbt eller smidigt. Det är använt två gånger på 20 år, aldrig i regn. Litet, smidigt, relativt lätt. Nu har tältpinnarna flyttats till det nya, Mini.

Med packning i ett 2-manstält blir det lite trångt.
Hjälm, skinnställ och stövlar.
Tankväska och topbox för alla nödvändiga grejer. Frulle, vatten, tandborste, kök, käk och öl, skormm mm.
Packväskorna innehåller liggunderlag, sovsäck, stol, rena och smutsiga kläder, regnkläder och kedjespray. Jag tar det jag behöver, resten är kvar på hojen.

Exakt hur det blir ger sig. Ev får stövlarna plats i det som nästan kan räknas som en absid.

3-manstältet är kanon och jag kommer att använda det också framöver.
2-manstältet gillar jag redan 👍

Sparade 1400 spänn mot ett nytt.

Brunt och brandgult var inne på 70-talet och har väl aldrig varit omodernt. 😎✌️😄

Bra med ett mindre tält också. kanske inte så mycket med vikt utan packvolym. Det kan hänga med även när man egentligen inte hade tänkt tälta. Men så ser man den där platsen…

6cd85f51c762b56586ad8088339ecd8d.jpg

30626aa63acbea098dd618e3501cc26c.jpg

2cf6441507977873816807599fa0fbf5.jpg

08b0ee351d72bfa3208b47e7f968f505.jpg

Mvh

Bra med ett mindre tält också. kanske inte så mycket med vikt utan packvolym. Det kan hänga med även när man egentligen inte hade tänkt tälta. Men så ser man den där platsen…

6cd85f51c762b56586ad8088339ecd8d.jpg

30626aa63acbea098dd618e3501cc26c.jpg

2cf6441507977873816807599fa0fbf5.jpg

08b0ee351d72bfa3208b47e7f968f505.jpg

Mvh
Fjällräven Abisko Lite? Påminner om det iallafall:

Har själv ett sånt till hojsemestrar. Väldigt smidig typ av tält, väger knappt någonting, otroligt liten packvolym och tar i princip ingen tid alls att resa. Trä igenom två pinnar, spika fast hörnen i marken och sträcka linor i vardera riktning så är det klart. Två personer får god plats inuti, plus att det får plats lite packning i "förtältet". Kan varmt rekommenderas :tummenupp

Fjällräven Abisko Lite? Påminner om det iallafall:

Har själv ett sånt till hojsemestrar. Väldigt smidig typ av tält, väger knappt någonting, otroligt liten packvolym och tar i princip ingen tid alls att resa. Trä igenom två pinnar, spika fast hörnen i marken och sträcka linor i vardera riktning så är det klart. Två personer får god plats inuti, plus att det får plats lite packning i "förtältet". Kan varmt rekommenderas :tummenupp

Gällivareföretaget Northstar lanserade för kanske 20 år sedan fram en tältserie som de kallade för Arctic Alpine. Kort sammanfattat så var det egentligen Hillebergkopior (med lite andra lösningar) uppsydda i Kina och kunde därmed säljas billigt. Man kostade på med värsta silnylontältduken och övriga material, YKK-s dyraste dragkedjor, pinnar i titan, linor i spectra och alubågar från den bästa tillverkare. De begärde 5900 istället för 9000 som motsvarande Hilleberg. Väger 2,3 kilo inkl allt men är byggt även för vinterbruk med reglerbar ventilation osv.

De sålde knappt något tält (då kunderna antingen vill ha dyra ”märken” eller betala 349:- på Jula) utan fick efter något år rea ut kvarvarande tält för typ 3500. Jag köpte mitt privat några år senare helt oanvänt för 1500. Jag tror faktiskt att de gick back på hela serien…

Jag har fyra Hillebergtält utöver detta och anser detta vara minst lika bra. Har kanske 30 nätter i det och imponeras varje gång av kvaliteten.

Och ja, det går väldigt fort att slå upp ett tält.

Mvh

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...