Friskt kopplat hälften brunnet. El KTM 950 sm

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

I sommras fick jag hjälp av forumet att identifiera att startreläet på min KTM 950 sm var anledningen dess minst sagt varierande önskan att starta när man tryckte på startknappen.

Snabbt och enkelt beställdes ett nytt relä från ktmshop.se.

Med det nya reläet på plats startade hojen troget varje gång jag tryckte på knappen. Dock uppstod nu ett nytt problem. Om jag hade lite för högt varvtal på motorn sekunderna efter start så gick huvudsäkringen som sitter monterad på startreläet. Det räcker om chocken är lite för mycket intryckt så det är inte så att jag tokvarvar en kall motor. Men en liten spjällöppning brukar vara bra för att få igång motorn. Det är dock inte görbart nu.

Jag testade att koppla bort jorden från laddningsregulatorn och då försvann detta problem. Men det är ju inte aktuellt att åka utan laddningsregulator.

Är det någon som har några idéer på vart jag kan ha fuckat upp eller på vad som kan vara tokigt!

Alla (seriösa) tips mottages tacksamt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Om laddningsregulatorn är trasig och släpper igenom för hög spänning så vill du nog byta den innan mer saker går sönder.
Du kan ju mäta hur mycket spänning du har ut från regulatorn när du varvar för att bekräfta att den är trasig.

Jag vet dock inte varför det är just säkringen till startrelät som skjuter.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Har du satt i en 30A säkring?
Kanske det blir överslag i laddningsregulatorndp varvtalet ökar?
Skjuter säkringen oavsett om du släppt eller håller in startknappen?
Elschema från 950 adventure 2005, borde vara samma grundkopplingar.
1000006949.jpg
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Har du satt i en 30A säkring?
Kanske det blir överslag i laddningsregulatorndp varvtalet ökar?
Skjuter säkringen oavsett om du släppt eller håller in startknappen?
Elschema från 950 adventure 2005, borde vara samma grundkopplingar.
View attachment 495374
Herre jävlar vilken bra fråga! Det sitter en röd 10A säkring där. Jag är 99,9% säker på att jag bara flyttade över den från det gamla startreläet. Men då lär jag byta till 30A och så borde problemet vara ett minne blott.

Jag dunkar huvudet i väggen och tar på mig dumstruten.

Tusen tack för hjälpen.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Herre jävlar vilken bra fråga! Det sitter en röd 10A säkring där. Jag är 99,9% säker på att jag bara flyttade över den från det gamla startreläet. Men då lär jag byta till 30A och så borde problemet vara ett minne blott.

Jag dunkar huvudet i väggen och tar på mig dumstruten.

Tusen tack för hjälpen.
Vi håller tummarna för att det är så enkelt! Lätt hänt att sätta fel :)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top