Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Läste den här artikeln på DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sikh-far-bara-dolk-i-skolan

Sikh får bära dolk i skolan

En man som bekänner sig till sikhernas tro bryter inte mot knivlagen för att han bär en religiös dolk, en så kallad kirpa. Han kan nu åter delta i undervisningen i skolan som stängde av honom. En kirpa är vanligtvis inte vassare än en bordskniv.

Mannen vände sig till ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) när han inte tilläts delta i undervisning sedan han berättat om sina religiösa symboler, bland annat kirpan som han alltid bär under skjortan.

Skolan har nu gett med sig. Mannen får behålla sin för sikherna obligatoriska lilla dolk utan att lärare eller rektor säger att han för den skull bryter mot knivlagen.

Det satt långt inne, men nu är han välkommen tillbaka. Han får bära sin kniv, säger John Stauffer, handläggare hos DO.

I början av april anmälde mannen till DO att han inte fick vistas på skolans område med kirpan. En månad tidigare hade han hållit ett föredrag om sin religion, och då reagerade läraren. Hon ansåg inte att en elev med kniv kan delta i undervisningen, och fick medhåll av rektor.

"Det är förbjudet att ha kniv på sig på alla platser i samhället", skrev skolan i ett brev till mannen och åberopade stöd från handläggare på Migrationsverket.

"Nu sitter jag hemma då jag inte får komma till skolan om jag inte gör avkall på min religion vilket jag inte vill", skrev mannen i sin DO-anmälan.

Manliga sikher bär fem symboler - en turban, ett järnarmband, en liten träkam, ett par särskilda shorts och så kirpan. Den är vanligtvis inte vassare än en bordskniv.

DO handlägger ytterligare ett ärende som handlar om en sikhs kirpan. Det gäller en man som arbetar som personlig assistent och som förbjudits av sin arbetsgivare att bära kniven i tjänsten.

:huvet När ska det här vansinnet sluta? Vart har rim och reson tagit vägen?
Samtidigt så är jag inte ett dugg förvånad faktiskt. Vi ha ju en invandringspolitik som tydligt visar att religon går före vår lag och kultur.
Vi ska anpassa oss efter de som kommer hit inte tvärtom.

Det är lungt, jag ska skicka med mina ungar varsin Lappkniv till skolan i morgon, det är ju samisk sedvana.....

Åhh, jag vill också vara diskriminerad så jag får göra massa idiotiska saker.

Vad behövs för att starta en ny religion med massa sjuka regler? Sen kan man bara skylla på den, vattentätt :banana

Det är så idiostiskt att religioner ska få påverka något öht, dumma jävla sagor bara. Var det inte någon som sa typ; Tror någon på en saga är han dum i huvet, tror många på den är det religion.

Hur går detta ihop

"Den är vanligtvis inte vassare än en bordskniv."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kirpan
"To that end, the kirpan is a tool to be used to prevent violence from being done to a defenseless person when all other means to do so have failed. Symbolically, the kirpan represents the power of truth to cut through untruth"

Ngo för att jag brukar tycka att sporthoj består av väl så många rassar men här har ju DO verkligen spårat ur.

Bifogat

• Kirpa.jpg
    Kirpa.jpg
    14.6 KB · Visningar: 465
Det är lungt, jag ska skicka med mina ungar varsin Lappkniv till skolan i morgon, det är ju samisk sedvana.....

Jag tog med mig torkad suovas till centralprov i gymnasiet, och givetvis lappkniven för att karva loss bitar att äta. Detta var f ö innan knivlagen. Lika perfekt för energi under skrivning som på fjället.

Blev givetvis ett jävla liv så småningom... :D

Edit:
Picture.aspx

Last edited:
Tycker det är märkligt att människor med hög intelligens tror på en massa sagor som skrevs för några tusen år sen

Det är helt sjukt vilket jävla land vi lever i. Att det är snorkallt 3/5 av året känns plötsligt som ingenting mot den jävla vrickade politiken och rättssystemet..
Fyfan för alla äckliga jävlar som driver detta land

Ifall det nu är så att den är som en trubbig bordskniv som det står i artikeln bryr jag mig faktiskt inte ett skvatt.

Hur går detta ihop

"Den är vanligtvis inte vassare än en bordskniv."

...Är den vassare/skadligare så är den heller inte undantagen från knivlagen såvitt jag förstått det...

Fast det är roligare att tro att någon fått ett plötsligt frikort och numera kan ha en machete i bältet när han går till skolan.

Dags för en FB-grupp
- "Vi som inte vill se våra syskon/barn bli machetestrimlade i skolan!"
:mad::mad::mad:

Last edited:
Ifall det nu är så att den är som en trubbig bordskniv som det står i artikeln bryr jag mig faktiskt inte ett skvatt.

Vem ska kontrollera det på 600 elever varje morgon och bedöma om den är trubbig nog?

Är det inte enklast att följa svensk lagstiftning.

Vem ska kontrollera det på 600 elever varje morgon och bedöma om den är trubbig nog?

Vem skall kolla 600 elever efter knivar, pistoler, tårgas eller knogjärn?

...och när det gäller kirpan är det ju plättlätt. Stoppa killen med turban, shorts och järnarmband, kolla hans smörkniv och sen är det klart...

Är det inte enklast att följa svensk lagstiftning.

Det finns 1000 sikher i Sverige. De är rätt lätt att se dem på avstånd. turban och shorts sitter ju inte på gemene man så att säga.

Är man så troende att man har alla symbolerna så lär man även leva efter buden att avstå alkohol och andra droger samt att aldrig använda våld..

Då är jag mer orolig för den genomsnittlige hantverkaren som har en sylvass morakniv i byxorna. Efter någon AW-bärs så är han tio resor farligare än en liten nykter turbanklädd lirare i shorts.

vad är det man säger.. Alkohol är inblandat i 8 av 10 våldsbrott och du går apeshit över en smörkniv som 1000 nykterister i turban bär med sig?!

Edit:
Om Ankan, eller annan juridikkunnig, kommer hit och förklarar för mig att Sikherna minsann kan ha en Rambokniv i brallan utan att åka dit kommer jag givetvis bli arJ jag med...

- "Har du något signalement på gärningsmannen som rispade dig på kinden med en smörkniv"?
- "Det kan bli svårt för er att hitta honom men han såg ut typ såhär..."

Punjabbild__b475m.jpg

Last edited:

...och när det gäller kirpan är det ju plättlätt. Stoppa killen med turban, shorts och järnarmband, kolla hans smörkniv och sen är det klart...

Det finns 1000 sikher i Sverige. De är rätt lätt att se dem på avstånd. turban och shorts sitter ju inte på gemene man så att säga.

Är man så troende att man har alla symbolerna så lär man även leva efter buden att avstå alkohol och andra droger samt att aldrig använda våld..

Då är jag mer orolig för den genomsnittlige hantverkaren som har en sylvass morakniv i byxorna. Efter någon AW-bärs så är han tio resor farligare än en liten nykter turbanklädd lirare i shorts.

vad är det man säger.. Alkohol är inblandat i 8 av 10 våldsbrott och du går apeshit över en smörkniv som 1000 nykterister i turban bär med sig?!

Vad hände med likhet inför lagen?

Jag känner förövrigt en Sik, han är jättetrevlig, men han bär inte kniv, för han bor i Sverige nu.

Edit:
Om Ankan, eller annan juridikkunnig, kommer hit och förklarar för mig att Sikherna minsann kan ha en Rambokniv i brallan utan att åka dit kommer jag givetvis bli arJ jag med...

- "Har du något signalement på gärningsmannen som rispade dig på kinden med en smörkniv"?
- "Det kan bli svårt för er att hitta honom men han såg ut typ såhär..."

Punjabbild__b475m.jpg

För mig ser det ut att vara jävligt mycket mer udd på den där smörkniven än vad jag har på mina.
Och det är inte skärskador som är farligast med kniv, det är hugg. Räcker med 2.5cm djupt hugg för att döda någon. ;)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick