Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Vad hände med likhet inför lagen?
Ja, vad hände, varför springer det runt hantverkare överallt med kniv? Vi har redan undantag.

MEN, visar det sig att jag har helt fel och det INTE gäller en slö, ceremoniell dolk utan att de faktiskt har frikort som ger dem rätt att bära vilken slaktkniv som helst så är jag helt enig med dig.

För mig ser det ut att vara jävligt mycket mer udd på den där smörkniven än vad jag har på mina.

De knivar som undantas lär ju knappast se ut så där..

"För sikher i Sverige, liksom på andra platser i världen, har symbolbruket vid flera tillfällen skapat problem eftersom det inte är tillåtet att bära kniv på allmän plats. På senare år har dock svenska myndigheter varit tydliga och betonat att den sikhiska dolken är religiös symbol som varken är vass eller skadlig och därmed faller utanför knivlagen. "
http://www.samarbeta.org/tibet/template/Index.vm?pageid=4481

Last edited:
Ja, vad hände, varför springer det runt hantverkare överallt med kniv? Vi har redan undantag.

MEN, visar det sig att jag har helt fel och det INTE gäller en slö, ceremoniell dolk utan att de faktiskt har frikort som ger dem rätt att bära vilken slaktkniv som helst så är jag helt enig med dig.

Problemet är att det förmodligen är en cermoniell dolk när dom visar upp det för rktorn och media, men den där dage han har bestämt sig för att han är less på att bli mobbad för kalasbyxorna och handuken på huvudet så lämmnar han den trubbiga hemma och tar den vassa med sig till skolan.

.. och tar den vassa med sig till skolan.

Och då åker han dit som vilken annan tonåring som helst som tagit med sig kniv/tårgas/knogjärn/skruvmejsel/grön laser/basebollträ eller annat lämpligt tillhygge i syfte att skada och lemlästa andra elever.

Om turbankillen plötsligt börjat blivit så mobbad att han börjar bli labil så är sannolikheten rätt mycket större att folk lägger märke till det än om den där tyslåtne lite ensamma killen som de puttat in i skåpet dagligen plötsligt blivit labil och tagit med sig pappans sportskyttepistol...

Edit:
Jag reserverar mig givetvis mot möjligheten att de får ta med sig sylvassa knivar i stil med bilden tidigare i tråden. OM så, mot förmodan, är fallet så är det givetvis helt galet och då skall jag spy galla, tills magen är tom, jag med..

Last edited:
Och då åker han dit som vilken annan tonåring som helst som tagit med sig kniv/tårgas/knogjärn/skruvmejsel/grön laser/basebollträ eller annat lämpligt tillhygge i syfte att skada och lemlästa andra elever.

Om turbankillen plötsligt börjat blivit så mobbad att han börjar bli labil så är sannolikheten rätt mycket större att folk lägger märke till det än om den där tyslåtne lite ensamma killen som de puttat in i skåpet dagligen plötsligt blivit stabil och tagit med sig pappans sportskyttepistol...

Jag vidhåller fortfarande att svensk lag står över regler i sagoböcker.

Det kan inte vara livsviktigt för en Sik att bära kniv offentligt, är det livsviktigt får dom bosätta sig i ett land där det är tillåtet.

Religionsfrihet borde vara underordnad alla lagar vi har i samhället. Inte tvärtom.

...kanske den som myntade begreppet religionsfrihet menade vad som som faktiskt står i ordet ? Inga lagändringar behövs, ...endast omtolkning.

Fast sikher är ju lite kul. Har inte hört talas om att dom gjort så många flugor förnär.

Passar det inte så sitt hemma då, men dra in alla bidrag och resterande också för honom i så fall. Kan man inte anpassa sig efter gällande regler och normer så har man inget här att göra, oavsett om man är Sikh, finne, gotlänning eller kines.

Idioti är vad det är, sparka den styrande som lät honom komma tillbaka med kniv från sin post omgående. Det är knappast deras jobb att anse om mannen får bära kniv eller inte, se till att polisen kommer dit och burar in honom för brott mot knivlagen.

Jag känner mig diskriminerad angående detta just nu, hur mycket kan jag få i skadestånd och vart vänder jag mig?

Tycker absolut inte att det är konstigt med att man bär kniv i skolan det har jag alltid gjort!
Det jag anser vara fel och minst sagt förargelseväckande är att personen i fråga inte är finsk! :fakta

Är inte det här precis samma tugg om förbud mot keps/turban/slöja i skolan?

Att ni orkar bry er lixom.
"När ska det här vansinnet sluta? Vart har rim och reson tagit vägen?"
Mitt råd är som korvgubbes, starta en grupp på fejjan och bjud in alla du känner.

Kan någon förklara vad problemet är ifall vi nu utgår från att det inte är en kniv som är farlig.

Kan någon förklara vad problemet är ifall vi nu utgår från att det inte är en kniv som är farlig.

Problemet är ju uppenbarligen att grabben inte är som alla ariska barn och då blir Marcus och Anders lite skitnödiga och tror att vi snart är ett kuvat folk och alla kommer tvingas bära turban och shorts.

Sikens smörkniv lär ju inte vara farligare än gemene skitunges fällkniv för den delen.

Problemet är ju uppenbarligen att grabben inte är som alla ariska barn och då blir Marcus och Anders lite skitnödiga och tror att vi snart är ett kuvat folk och alla kommer tvingas bära turban och shorts.

Sikens smörkniv lär ju inte vara farligare än gemene skitunges fällkniv för den delen.

Ska vi då ta steget ut och tillåta män i vissa religioner att slå både sin fru och sina barn i fostrande syfte, allt annat vore ju inskränkt?

Ska vi inte tillåta lite könsstympningar också, för att vara så där varma och multikulturella?

Ska vi då ta steget ut och tillåta män i vissa religioner att slå både sin fru och sina barn i fostrande syfte, allt annat vore ju inskränkt?

Ska vi inte tillåta lite könsstympningar också, för att vara så där varma och multikulturella?

Nja, nu blandar du ihop begreppen. Skilj som kultur och religion så kan man komma någonvart.
Båda ska såklart anpassa sig efter det svenska lagar men knivlagen är inte direkt en lag som förbjuder knivar.
Från wikipedia:
"... förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser."

Så egentligen kan en smörkniv falla under knivlagen medans en machete är ett redskap man kan promenera runt med. Ingenting som har med hur vass den är allså.

Grejen var ju att det är ingen kniv utan en rituell symbol med sämre dödsverkan än en laglig skruvmejsel ...

Men säger som korven, visar det sig vara vassa mördarknivar backar jag och tycker ej det är rimligt att dessa skulle få bäras då de skulle bryta mot svensk lag.

Grejen var ju att det är ingen kniv utan en rituell symbol med sämre dödsverkan än en laglig skruvmejsel ...

Men säger som korven, visar det sig vara vassa mördarknivar backar jag och tycker ej det är rimligt att dessa skulle få bäras då de skulle bryta mot svensk lag.

Nej, grejjen är att DO anser att en Kirpa är en slö bordskniv, det verkar dom ju vara ganska ensamma om.

http://www.google.se/images?um=1&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&biw=1072&bih=533&tbs=isch%3A1&sa=1&q=kirpa+knife&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Hittade en kul skylt där...

Edit: Det framgår ju inte av artikeln om det är en till exempel en tonåring i 9:an, gymnasiet eller en vuxenstuderande på till exempel på komvux. Känns som att bedömningen skulle vara lite olika där.

Bifogat

• No_weapons_but_kirpans.jpg
    No_weapons_but_kirpans.jpg
    227.1 KB · Visningar: 52
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...