Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Sikherna är ju undantagna i lagstiftningen om att man måste ha hjälm när man kör motorcykel i Sverige om jag inte missminner mig.

Grejen var ju att det är ingen kniv utan en rituell symbol med sämre dödsverkan än en laglig skruvmejsel ...

Men säger som korven, visar det sig vara vassa mördarknivar backar jag och tycker ej det är rimligt att dessa skulle få bäras då de skulle bryta mot svensk lag.

En skruvmejsel kan falla under knivlagen den med, om polisen anser att den kommer användas som vapen.

Precis som ungarnas brännbollsracket i baksätet är ett brott mot gatuvåldslagen :näsblod ....

Hade alla varit Sikher skulle vi haft mindre elände :)

Genom den öppna bildörren fick polismannen därefter syn på ett litet brännbollsrack.

– Och här har vi ett vapen! slog han fast, berättar Johan, som först trodde att polisen skojade.

– Jag är en 34-årig tvåbarnspappa som aldrig har slagits med någon i hela mitt liv, säger han och poängterar att det inte var något skräckingivande basebollträ.

– Det var ett sådant där klent nybörjarrack som man köper på en bensinmack. Det har legat kvar i bilen sedan vi spelade brännboll i somras.

Polismannen beslagtog racket och insisterade på att Johan skulle erkänna brottet så att han kan få ett strafföreläggande på böter – men Johan vägrade.

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.221034-anmaler-polis-for-trakasseri?headlineDate=20100419

Last edited:
Problemet är ju uppenbarligen att grabben inte är som alla ariska barn och då blir Marcus och Anders lite skitnödiga och tror att vi snart är ett kuvat folk och alla kommer tvingas bära turban och shorts.

Sikens smörkniv lär ju inte vara farligare än gemene skitunges fällkniv för den delen.

Om vi bortser från hela diskussionen om kniven är farlig eller ej så ska vi fortfarande inte acceptera religiösa attribut som en ursäkt för idioti.
Religionsfrihet är lika jävla idiotiskt som Montessori-pedagogik, varför ska vi uppmuntra till sånt för :va

Min poäng är i alla fall att vi måste utgå från de fakta vi har. Det som sägs är ju att det här är en ofarlig kniv och då känns det mest dumt att börja spekulera.

Jag tror att de flesta skulle tycka det vore skitlöjligt om nån unge blev avstängd för att han hade en vanlig ovass bordskniv till sin lunchlåda.

Och att han kanske tar med sig en vass kniv till skolan istället nån dag för att knivhugga någon? Exakt som varenda annan elev i skolan kan göra eller? Knivlagen är inte någon magisk barriär som gör att knivar inte kan bäras. Och jag tror inte någon sitter hemma och planerar och grubblar över hur han ska kunna mörda någon när knivlagen säger att han inte får bära kniv.

.. så ska vi fortfarande inte acceptera religiösa attribut som en ursäkt för idioti.

Nej, så fort det faktiskt finns ett bra skäl så skall givetvis lagar gå före religion.
Så hade vi pratat om en vass och farlig kniv så skall den givetvis inte få undantas.
Detsamma gäller att vi aldrig skall tumma på hygienen på ett sjukhus för att någon hävdar att de måste jobba i långärmat.
Vi skall heller inte låta Sikher jobba som rökdykare eftersom det troligen inte är förenligt med långt hår och turban i kombination med ett jobb där man på daglig basis knallar runt i eld.

Religionsfrihet är lika jävla idiotiskt som Montessori-pedagogik, varför ska vi uppmuntra till sånt för :va

Om vi inte skulle ha religionsfrihet i det kristna landet Sverige skulle ju alla tvingas gå i kyrkan på söndagar. Skulle det vara bättre?

Religionsfrihet är en grundläggande internationell mänsklig rättighet, oavsett vad du tycker om det.

Religionsfrihet är lika jävla idiotiskt som Montessori-pedagogik

Vet du över huvud taget vad Montessoripedagogik är? :va
Fördelen med Montessori är ju just att den INTE är baserad på flum utan sätter fokus på att ge barn praktiska kunskaper som de kommer att ha användning för.

hmm undra om fler pundare kommer konvertera till den här knivbärande religionen?

Ja, vi kan ju hoppas med tanke på att alkohol och narkotika är förbjudet inom denna religion och med tanke på att alkohol är inblandat vid 8 av 10 våldsbrott.

Last edited:
Ska vi då ta steget ut och tillåta män i vissa religioner att slå både sin fru och sina barn i fostrande syfte, allt annat vore ju inskränkt?

Ska vi inte tillåta lite könsstympningar också, för att vara så där varma och multikulturella?

Ja det är ju nästan samma sak eller?

Så länge det sker individuella ställningstaganden så tror jag en eller annan sikh inte ställer till något problem.

Tror ingen sikh skulle misstycka om du gick i deras skola UTAN handduk och dolk, så argumentet faller ju lite.

Det gör det väl inte? Att anpassa sig till lagar och regler gällande i det land man flyttar till innebär väl ändå inte att man måste bli religiös bara för att man flyttar till ett land där religion är väldigt vanligt förekommande?:va Tror knappast de har religionstvång där borta... Och hade de det skulle jag antagligen inte flytta dit, då jag inte vill bli tvångsreligiös. Jag skulle med andra ord inte försöka flytta dit och hävda min rätt att inte vara religiös "för så är det minsann hemma", och det av den enkla anledningen att jag inte hade varit hemma längre. Jag hade varit någon helt annanstans med andra lagar och regler, och då får man anpassa sig. Passar det inte får man helt enkelt ge fan i att bo där, vilket då hade varit mitt val.

Edit: Vad jag menade med att ta seden dit man kommer var alltså att man ska anpassa sig till gällande lagar och regler, inte bara att man ska "klä sig som infödingarna".

Ska man dra sakerna till sin spets pga den ändamålsglidnings tendens som vi har i Sverig så kommer det i framtiden att bli så att
"Finnar får bära vass kniv då det ingår i deras kultur"
"Juggar får bära pistol då det ingår i deras kultur"
och råkar du var beduin från libyen eller komma från tjetjenien /etc
så får du springa om king med skarpladdade kalashnikovs :P
Eller hur var det där med fördomar nu igen ???

Herregud vilken inställning vissa har. Man blir fan mörkrädd och undrar hur det står till med verklighetsuppfattningen.

"den är inte så vass, så den skadar ingen" Ingen fara.

Hallå det är kniv vi snackar om, Med vissa av er som tycker att det inte är någon fara! Då ska det vara helt ok att komma till skolan med en hammare också eller annat tillhygge. Fattar ni inte vad idiotiskt det är.

Härmed yrkar jag på att:
- endast plastbestick tillåts i skolans matsalar.
- elever passerar metalldetektor efter träslöjden eftersom en uppsjö med "vapen" kan smugglas med därifrån.
- all användning av sax skall ske på rektorsexpeditionen under övervakning av lärare eller vaktmästare.
- Endast fjäderpennor och blyertspennor på max 5cm (IKEA-storlek) tillåts då alla andra pennor kan användas som vapen.
- Vattenklosetter skall ersättas med vakuum-dito p.g.a. av drunkningsrisken.

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

https://lagen.nu/1988:254#P1

Läser man vad som står så framgår det med all önskvärd tydlighet att det man vill begränsa är det knivar som "vapen" och inte knivar bara för att det är en kniv. Det framgår även att man redan innan gör undantag titt som tätt när man anser att omständigheterna är sådana att det finns utrymme för undantag. Och om man slår ihop kirpans "harmlöshet"(jag utgår alltså för att vi pratar om en symbol snarare än ett vapen) och bärarens tro så är det uppenbart att han heller inte bär kniven i syfte att fungera som ett vapen..

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...