Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Finns snickare som blivit av med moraknivar av nitiska poliser.:tummenupp

sen är ju morakniv och hammare verktyg som används dagligen av många yrkesgrupper.

ska man in på krogen med sin "religiösa" kniv med då??:va

mvh.T

Ja den lagen är bisarr i alla aspekter, men dom där nitiska poliserna brukar få lite bassning uppifrån så dom lugnar ner sig efter ett tag.

Det jag menade var att där finns ju redan "undantag" och dessa gäller ju riktiga knivar, så om någon nu väljer att bli sikh med allt vad det innebär och sen bära sitt plattjärn så kan det väl omöjligt ses som ett problem men något tusen utövae. Det är ju inte så att dom större religioner kan komma och hävda samma rätt.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att sprit är tillåtet, men nu är det inte det diskussionen handlar om.

Vi har trots allt inte sett killens kniv, hur vet du att det är en liten smörkniv och inte en av de där man såg bild på i länken? Hade det bara varit en tandpetare i metall är det ju inte ens säkert att någon ens uppmärksammat eller velat förbjuda den, så det kanske faktiskt handlar om en mer regelrätt kniv som killen nu fått undantagstillstånd att bära av religiösa skäl? Hur vet vi ens att killen är religiös på riktigt och att han håller sig till sitt nykterhetslöfte? Han kanske bara vill bära kniv offentligt och hävdar sin rätt till religionsutövande... Vem vet...

:D

Tja, jag blev tillsagd att inte ha med den igen och fick den dessutom omhändertagen och lämnad åter först i slutet av dagen... Jag gick dock inte ut i media och whinade och hävdade min rätt att bära nagelsax:D

Riskgrupp tror jag inte jag var, skötsam student med bra betyg som aldrig var inblandad i bråk...

Hur fick du dessa bra betyg när du inte ens kan läsa? Det står ju klart och tydligt tidigare i tråden att det var inte någon vass kniv, och det var inget undantag på grund av religion. Det var helt enkelt inte ett föremål som gick under knivlagen!

"den sikhiska dolken är religiös symbol som varken är vass eller skadlig och därmed faller utanför knivlagen"

Last edited:
De kommer inte in:
- "Tyvärr, inga shorts!" :dörrvaktsbiff

...dessutom dricker inte sikher alkohol så jag har svårt att se vad de skall göra på krogen...

DET GÖR JU INTE MUSLIMER HELLER!!!!!:D:D

Att röka gräs/brass är nog däremot helt ok även för sikher:tummenupp

Sikhernas tro är väl ett mellanting mellan muslim och hinduism eller??

Det handlar om att vissa saker som ex. vapen , knivar etc inte ska finnas på vissa platser som ex. skolor , krogar etc.

mvh.T

Är man så troende att man har alla symbolerna så lär man även leva efter buden att avstå alkohol och andra droger samt att aldrig använda våld...

Det där med icke våld finns överallt och ändå tar emellanåt samma folk som förespråkar icke våld till våld när det passar.

Jag hamnade i en konflikt en gång pga arbete(dvs vi vara alla nyktra) med just en sikh och han hade samma attityd som buset på stan. Han försökte sig på en aggresiv översittarattityd för att få som han önskade trots att han var helt fel ute och försökte utnyttja den svenska låtgåmenatliteten. Vilket inte funkar med mig.

Det blev inte nåt fysiskt våld men både jag och alla som såg på trode att han skulle hoppa på mig. Vilket han förvisso inte gjorde men kanske mycket väl kunde ha gjort. I hans ögon kanske det rent av skulle ha räknats som det självförsvar dom har kniven till. Trots att jag bara hindrade honom att snylta på mig.

Hur fick du dessa bra betyg när du inte ens kan läsa? Det står ju klart och tydligt tidigare i tråden att det var inte någon vass kniv, och det var inget undantag på grund av religion. Det var helt enkelt inte ett föremål som gick under knivlagen!

"den sikhiska dolken är religiös symbol som varken är vass eller skadlig och därmed faller utanför knivlagen"

Jag har läst en massa spekulationer från andra deltagare i tråden, var i artikeln framgick det att kniven i fråga var en smörkniv?:va Läste du ens artikeln two stroke man länkade till innan?

Ja, jo. Knivarna man får se bilder på om man googlar sikh knife eller kirpan knife ser ju verkligen varken vassa eller spetsiga ut...:rolleyes:

Last edited:

Källan är tråden?
Eller DO ?

Är det "den sikhiska" som i just hans, eller är det menat att DO tror att den sikhiska dolken normalt sett inte är en kniv?

Om det är alternativ 2 så verkar de ju vara ute och cykla om du utnyttjar google lite.

Källan är tråden?
Eller DO ?

Är det "den sikhiska" som i just hans, eller är det menat att DO tror att den sikhiska dolken normalt sett inte är en kniv?

Om det är alternativ 2 så verkar de ju vara ute och cykla om du utnyttjar google lite.

Vem vet, världen kanske är så fantastiskt konstruerad att gösen ena dagen bryter mot lagen för att andra dagen inte göra det. För på måndagen har han sin machethestora kirpan och då bryter han mot lagen. På tisdagen har han bordsknivsmodellen och då blir han undantagen...

Vem vet, det skulle ju kunna vara så. Fast jag hoppas att jag har fel för det är roligare att vara arj över att det springer macheteturbaner i våra skolor.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick