Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Religionsfrihet är en grundläggande internationell mänsklig rättighet, oavsett vad du tycker om det.

Så länge inte var & en får hitta på sin egen religion & utöva den på samma religionsfrihetsbasis är det ändå ingen äkta religionsfrihet.

Och sålänge även "konfirmerade" religioner innehåller, & tillåts utöva, tydliga naziliknande ingredienser som är fallet idag, så röstar inte jag på religionsfrihet i det fall det skulle bli folkomröstning.

Exakt ,mitt i mellan

mvh.M

Jag känner en kille som är sikh, som visserligen inte alls lever på nåt traditionellt vis. Han kan nog vara den person jag vet som tycker sämst om muslimer. Har hört massa historier om hur sikherna minsann krigade mot muslimerna från Pakistan osv. Har inte lyssnat så noga iofs.

mvh./B

De kommer inte in:
- "Tyvärr, inga shorts!" :dörrvaktsbiff

...dessutom dricker inte sikher alkohol så jag har svårt att se vad de skall göra på krogen...

Du får antagligen ut mer av att dunka huvudet i väggen.
Har pöbeln bestämt sig för att något är dåligt spelar det ingen roll hur mycket sakliga argument, forskning eller fakta man tar fram.

Lite dubbelt ändå. De får inte bära sin "kniv" med sig under flygningar eller i rättssalar men det är ok bland barn.

Jag tycker det hela faller tillbaka på en grundläggande princip: Likhet inför lagen.

Jag tycker inte den principen lämnar något utrymme för olika lagtillämpningar beroende på religionstillhörighet.

Kort sagt, det handlar inte om att hans religion påbjuder att han bär en kniv. Det handlar helt enkelt om att han vill bära en kniv. Man väljer sin religion, och man väljer hur man vill tillämpa den. Han har valt att vara sikh, och han väljer att följa påbudet om kniv - alltså vill han bära kniv. Vill. Vare sig mer eller mindre. Motivet till att han vill det skall som jag ser det inte spela någon roll överhuvudtaget.

Det skall alltså vara noll och ingen skillnad mellan om en sikh vill bära slö kniv i skolan eller om en ateist vill det. Religiösa skäl skall likställas med skäl som att man helt enkelt tycker det är snyggt.

Är det OK för en sikh att bära slö kniv i skolan skall det vara OK för alla. Är det inte tillåtet för icke-sikher att bära slö kniv i skolan skall det vara otillåtet även för sikher. Som sagt, likhet inför lagen.

F ö, och på samma tema, är det jävligt märkligt att det är diskriminering och ger dryga böter att porta folk som klär sig som zigenare från en affärsförättning, men att det samtidigt är helt OK att porta t ex folk som klär sig som punkare...

Det här är den enda kniv som hör hemma i skolor, sådeså! :högstadiet

RTEmagicC_k005_02.jpg.jpg

Om Ankan, eller annan juridikkunnig, kommer hit och förklarar för mig att Sikherna minsann kan ha en Rambokniv i brallan utan att åka dit kommer jag givetvis bli arJ jag med...

Du kan vara lugn. Så är det naturligtvis inte.

Citat 1 § Knivlagen.

"1 §
Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148)."

Det är väl andra stycket som kan vara intressant här.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick