Det var ju bara ett exempel för att åskådliggöra vad jag menade....
Saken är ju den att även om de absoluta olyckstalen med äldre på hoj har gått upp så är det forfarande en lägre procentandel av de äldre förarna som är inblandade i olyckor än bland yngre.
Jag har för mig (ånyo som bara som exempel) att för ett år sedan vart ca 46% av alla nyförsålda R1
r försäkringsärenden redan det första året. Och det är inte företrädesvis äldre med fådda körkort som kör sådana...
Jag tror att många av de yngre är vansinnigt duktiga på att köra hoj, både på fram och bakhjulet desutom!
. Men det som gör att äldre inte har lika stor kraschrisk per capita beror på att de inte gärna tar så stora risker... De "sticker inte in foten i buren" helt enkelt. En defensiv feg körstil med kanhända sämre fordonskontroll är nog faktiskt lyckosammare i trafikmiljö än stor förarbegåvning parat med en thrillseeking attityd.
Så jag tror att SMC börjar svänga om till att utbilda oss äldre i körteknik och de yngre i riskbeteende. Hittills har ju utbildningen av yngre mest varit inriktad på bättre körtteknik. Det undrar man ju om det behövs när de flesta 18-åringar kan åka flera 100 meter på bakhjulet samt knäskrapa redan första sommaren med kortet.
Jag tittar gärna på rapporten du vill visa!