Frontalkrock vid slingerbulten...

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Alla stockholmarna ska trängas på E4/E18 med släpekipage på väg mot Sviestad eller Gelleråsen istället? :corn Vissa vill kanske köra hoj mer än fyra timmar i veckan.

Prova köra bana några gånger. Sen är det inte roligt längre att åka gata.

Om du nu testat och inte tyckte det var roligt så körde du för långsamt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det olustiga i ditt fall är att alla skyller dom höga premierna på SportHojarna.
Rätta mig om jag har fel, men medelåldern på dom som omkom i trafiken på mc förra året var visst 42 år.Mertalet av dem som strök med satt på Kromslädar...

Statistik kan man enkelt mistra med.. MEN, det tar inte bort det faktum att 32% av dödsolyckorna 2006 var yngre personer på sporthojer - och en stor del av dessa fixade det själv med aldels för hög hastighet och ofta på fel sida av gatan..

Hade några intressanrta tuimmewr med ett försäkringsbolag i veckan - och var nog ganska överraskad över att sporthojs premier är så låga som dom är...

Öhh, glöm inte att sporthojer endast är under 10% av MC kollektivet..

Och kör man på fel sida av gatan - kör man över sin förmåga - och sånt är pinsamt!

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Statistik kan man enkelt mistra med.. MEN, det tar inte bort det faktum att 32% av dödsolyckorna 2006 var yngre personer på sporthojer - och en stor del av dessa fixade det själv med aldels för hög hastighet och ofta på fel sida av gatan..

Hade några intressanrta tuimmewr med ett försäkringsbolag i veckan - och var nog ganska överraskad över att sporthojs premier är så låga som dom är...

Öhh, glöm inte att sporthojer endast är under 10% av MC kollektivet..

Och kör man på fel sida av gatan - kör man över sin förmåga - och sånt är pinsamt!

Håller med dig till punkt och pricka om fel sida av vägen.
Många skulle behöva köra bana med instruktör för att lära sig det hela med IDEALSPÅR.
Följer man det är det som en härlig dag på sjön, annars är det som en storm på sjön och man får kämpa för att inte trilla ur båten.Dessa fina ord kom från Karl-Axel 79 år Instruktör på Gotland Ring.
:yoparty

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det olustiga i ditt fall är att alla skyller dom höga premierna på SportHojarna.
Rätta mig om jag har fel, men medelåldern på dom som omkom i trafiken på mc förra året var visst 42 år.Mertalet av dem som strök med satt på Kromslädar.Varför har då dom så mycket billigare försäkring?
Håller med dig att köra med insidan, men för det mesta måste man ju vara på sin vakt och köra åt andra trafikanter med.
Tack för ordet.:tummenupp

En majoritet åker ju custom så procentuelt sett så står sporthojarna för en betydligt större andel olyckor

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Prova köra bana några gånger. Sen är det inte roligt längre att åka gata.

Om du nu testat och inte tyckte det var roligt så körde du för långsamt.

Det är skitkul att köra bana, men såvida du inte bor precis intill en bana och har delrättigheter i den kan du aldrig köra lika mycket hoj på bana som du kan i trafiken.

Dessutom kostar det flis i form av tid och soppapengar att sitta o pendla 20,30, 40? mil till en bana. Bra komplement, men never ever att jag slopar gatåkat till förmån för enbart banåka. Mitt och många med mig har ett körbehov som är alldeles för stort för det.

Hur ofta kör du hoj på bana, 3-4 gånger i månaden? Jag kör gärna hoj 20+ gånger i månaden.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Gud vad tråkigt för er 08:eek:r och bara han en väg att köra på:va Det finns ju folk som inte har annat för sig än att brumma samma väg fram och tebaka flera ggr om dagen, nej då skulle jag nog sälja hojen, för det är snudd på att bli indoktrinerad..välkommen till Västmanland:tummenupp

Kan nog verka så eftersom det är ett evigt snack om den där vägsträckan men faktum är att det finns hur mkt vägar som helst kring Stockholm så det finns ingen annledning att varken sälja hojen eller åka till Västmanland.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
En majoritet åker ju custom så procentuelt sett så står sporthojarna för en betydligt större andel olyckor
Ehh jag sa ju att medelåldern på dom som strök med förra året var 42 år, sitter mertalet av dessa på sporthoj borde ju medelåldern vara betydlygt lägre:huvet
Men så klart, medierna ger en sporthoj mer uppmärksamhet om det varit en olycka.För det är ju ett ämne som säljer.
Att sen gubbar på ålderns höst köper en kromsläde och använder sig av sin körkortsbehörighet som dom fick i Kornflakespaketet det är ju ingen fara.:confused:
Min farsa och morsa (57 resp 55 år) har A-behörighet utan att sett en mc:arsele
Den generationen är ju det som drar upp statistiken.Varför då hoppa på alla sporthojar:confused:
:tuttar

Men om man går ännu längre och gör en undersökning om vilket märke på mc det är som klotar mest kanske vi kan utesluta det märket från våra köp,oavsett modell.Då får vi ner statistiken ganska snabbt.Nån som ens har brytt sig att forska i det ämnet?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ehh jag sa ju att medelåldern på dom som strök med förra året var 42 år, sitter mertalet av dessa på sporthoj borde ju medelåldern vara betydlygt lägre:huvet :tuttar

Men med "procentuellt sett" menade nog Mjölnaren det faktum att det är en betydligt större procentandel av de yngre på sporthoj som grävs ned varje år än av äldre på glidarhoj. Men visst måste även äldre på glidare belysas också, men det tycker jag också görs i media. Jag skulle tro att 70-80% av hojarna i Sverige är anonyma japanska glidarhojar med "äldre" förare.

/J

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Men med "procentuellt sett" menade nog Mjölnaren det faktum att det är en betydligt större procentandel av de yngre på sporthoj som grävs ned varje år än av äldre på glidarhoj. Men visst måste även äldre på glidare belysas också, men det tycker jag också görs i media. Jag skulle tro att 70-80% av hojarna i Sverige är anonyma japanska glidarhojar med "äldre" förare.

/J
Jag upprepar mig igen, 42 år i medel.Dessutom är sporthpjarna mindre än 10% av hojmarknaden, skulle då sporthojsdöden med yngre förare vara störst så skulle ju medelåldern på dom nedgrävna vara större.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag upprepar mig igen, 42 år i medel.Dessutom är sporthpjarna mindre än 10% av hojmarknaden, skulle då sporthojsdöden med yngre förare vara störst så skulle ju medelåldern på dom nedgrävna vara större.

Du förstår inte vad jag menar. Jag tar ett mer jordnära exempel:
Det är procentuellt sett farligare att bli skjutsad av en genomnsnittlig ung sporthojsförare än av en genomsnittlig 50-åring på glidarhoj.

/J

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Du förstår inte vad jag menar. Jag tar ett mer jordnära exempel:
Det är procentuellt sett farligare att bli skjutsad av en genomnsnittlig ung sporthojsförare än av en genomsnittlig 50-åring på glidarhoj.

/J
:felämne
Har vi ens talat om skjutsning.:confused:
Dessutom såg jag en tråd om statistik för ett tag sen som visade positiv a siffror för sporthojsåkare när det gäller lågt antal olyckor gentemot hela mc.kollektivet.Faktum är att fortfarande är det äldre förare som drar upp statistiken.Om nu dom flesta av dessa sitter på R-hojar så förstår jag att det är flest sporthojar som stryker med. men det är nog knappast troligt.Jag söker efter den tråden och länkar så får du se.:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
:felämne
Har vi ens talat om skjutsning.:confused:

Dessutom såg jag en tråd om statistik för ett tag sen som visade positiv a siffror för sporthojsåkare när det gäller lågt antal olyckor gentemot hela mc.kollektivet.Faktum är att fortfarande är det äldre förare som drar upp statistiken.Om nu dom flesta av dessa sitter på R-hojar så förstår jag att det är flest sporthojar som stryker med. men det är nog knappast troligt.Jag söker efter den tråden och länkar så får du se.:tummenupp

Det var ju bara ett exempel för att åskådliggöra vad jag menade....

Saken är ju den att även om de absoluta olyckstalen med äldre på hoj har gått upp så är det forfarande en lägre procentandel av de äldre förarna som är inblandade i olyckor än bland yngre.

Jag har för mig (ånyo som bara som exempel) att för ett år sedan vart ca 46% av alla nyförsålda R1:eek:r försäkringsärenden redan det första året. Och det är inte företrädesvis äldre med fådda körkort som kör sådana...

Jag tror att många av de yngre är vansinnigt duktiga på att köra hoj, både på fram och bakhjulet desutom! :D. Men det som gör att äldre inte har lika stor kraschrisk per capita beror på att de inte gärna tar så stora risker... De "sticker inte in foten i buren" helt enkelt. En defensiv feg körstil med kanhända sämre fordonskontroll är nog faktiskt lyckosammare i trafikmiljö än stor förarbegåvning parat med en thrillseeking attityd.

Så jag tror att SMC börjar svänga om till att utbilda oss äldre i körteknik och de yngre i riskbeteende. Hittills har ju utbildningen av yngre mest varit inriktad på bättre körtteknik. Det undrar man ju om det behövs när de flesta 18-åringar kan åka flera 100 meter på bakhjulet samt knäskrapa redan första sommaren med kortet.
Jag tittar gärna på rapporten du vill visa! :tummenupp

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det finns EN sporthoj med EN förare på 20 år och hundra Kromslädar med förare på 90 år, och en sporthoj och en kromsläde kör omkull, så har 100% av sporthojarna kört omkull, medans 1% av kromslädarna har det, och medelåldern på dom som har klotat blir 55 år...

Om två kromgubbar slirar omkull, och en sporthojsyngling så har fortfarande 100% av sporthojarna klotat, 2% av kromsofforna och medelåldern blir 66.6

Om tre kromgubbar och en sporthoj klotar har 100% av sporthojarna klotat, 3% av glidarna och medelåldern blir 72.5

Om 4 st... RÄKNA SJÄLV

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Om det finns EN sporthoj med EN förare på 20 år och hundra Kromslädar med förare på 90 år, och en sporthoj och en kromsläde kör omkull, så har 100% av sporthojarna kört omkull, medans 1% av kromslädarna har det, och medelåldern på dom som har klotat blir 55 år...

GUW! Du är nog en av de mest pedagodiska jag känner till här på SH! :tummenupp

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Det var ju bara ett exempel för att åskådliggöra vad jag menade....

Saken är ju den att även om de absoluta olyckstalen med äldre på hoj har gått upp så är det forfarande en lägre procentandel av de äldre förarna som är inblandade i olyckor än bland yngre.

Jag har för mig (ånyo som bara som exempel) att för ett år sedan vart ca 46% av alla nyförsålda R1:eek:r försäkringsärenden redan det första året. Och det är inte företrädesvis äldre med fådda körkort som kör sådana...

Jag tror att många av de yngre är vansinnigt duktiga på att köra hoj, både på fram och bakhjulet desutom! :D. Men det som gör att äldre inte har lika stor kraschrisk per capita beror på att de inte gärna tar så stora risker... De "sticker inte in foten i buren" helt enkelt. En defensiv feg körstil med kanhända sämre fordonskontroll är nog faktiskt lyckosammare i trafikmiljö än stor förarbegåvning parat med en thrillseeking attityd.

Så jag tror att SMC börjar svänga om till att utbilda oss äldre i körteknik och de yngre i riskbeteende. Hittills har ju utbildningen av yngre mest varit inriktad på bättre körtteknik. Det undrar man ju om det behövs när de flesta 18-åringar kan åka flera 100 meter på bakhjulet samt knäskrapa redan första sommaren med kortet.
Jag tittar gärna på rapporten du vill visa! :tummenupp

Letar febrilt, men om jag minns rätt så var det enl statsen Sh-åkarna som var minst i sammanhanget och därför utgjorde den minst representerade gruppen i dödsolyckstalet.Men detta blir ju självfallet så eftersom dom utgör som sagt mindre än 10 % av mc-kollektivet.Men det är ju med statistik, man kan ju tolka den som man vill.Hittade en stats som visade att mc-åkare har ökar markant, men inte olyckssiffrorna.Alltså har mc-kollektivet fått ner sina olycksiffror.Finns många sköna sett att se på statsen.
Nu ere god nattt för i kväll.:pannkyss

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GUW! Du är nog en av de mest pedagodiska jag känner till här på SH! :tummenupp

Man bugar allra ödmjukast, man gör så gott man kan...

Jag ska förövrigt iväg och titta på en järnsporre på onsdag, kan
hända att jag börjar köra kromsoffa, om priset blir rätt...

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r

Att sen gubbar på ålderns höst köper en kromsläde och använder sig av sin körkortsbehörighet som dom fick i Kornflakespaketet det är ju ingen fara.:confused:
Min farsa och morsa (57 resp 55 år) har A-behörighet utan att sett en mc:arsele
Den generationen är ju det som drar upp statistiken.Varför då hoppa på alla sporthojar:confused:
:tuttar

Ett litet tips till dig, läs på innan du uttalar dig.

De som fick A-behörighet på köpet är idag ca 50 år eller äldre men de är inget stort säkerhetsmässigt problem. De absolut flesta som fick A-behörighet på köpet och som börjar köra hoj idag kör mycket försiktigt och de är klart underrepresenterade i olycksstatistiken speciellt jämfört med förare på sporthoj.

KjellF

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Man bugar allra ödmjukast, man gör så gott man kan...

Jag ska förövrigt iväg och titta på en järnsporre på onsdag, kan
hända att jag börjar köra kromsoffa, om priset blir rätt...

Vad kul! Handlar du den så får vi starta en sportstertråd!
Kromsoffa! :mad:
/J

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Letar febrilt, men om jag minns rätt så var det enl statsen Sh-åkarna som var minst i sammanhanget och därför utgjorde den minst representerade gruppen i dödsolyckstalet.Men detta blir ju självfallet så eftersom dom utgör som sagt mindre än 10 % av mc-kollektivet.Men det är ju med statistik, man kan ju tolka den som man vill.Hittade en stats som visade att mc-åkare har ökar markant, men inte olyckssiffrorna.Alltså har mc-kollektivet fått ner sina olycksiffror.Finns många sköna sett att se på statsen.
Nu ere god nattt för i kväll.:pannkyss

Olyckstråden sid 19 inlägg 377, 378 och 379. Jag orkar inte kopiera :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC