Frugan säger ifrån (Hojköp!)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dee_cati skrev:
2126338 Svårt val.... Om min sambo skulle be mig att inte köra hoj så skulle jag nog inte sluta men jag skulle få göra en sjuhelsikes kompromiss.
Men samtidigt förstår jag henne, hur många är det inte som dör varje år på en hoj...
Men samtidigt, varför gå omkring och vara rädd hela tiden? Du kan dö va brusten artär i knoppen eller bli påkörd av ett fyllo vid hemköp. Förklara det för henne och fråga samtidig vad hon kan tänka sig ge upp för din skull.
Det händer fler allvarliga olyckor med hästar än med hojar! :fakta Visserligen färre dödsolyckor...

Alex85

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
på ingång..
kanske kan du kompromissa med henne.. istället för att köpa det snabbaste kanske något i mellanklassen?... :gnissla

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Jag har samma dilemma. :va Men inte ricktigt. Det handlar om olika prioteringar. Jag vill bli en gammal återfalls knutte och köpa en Ducati. Min fru sen tio år tillbaka vill att vi köper en sommarstuga i Turkiet. Helst när Istanbul Park så vi har nära till F1, MotoGP,DTM med mera.

Mina + i diskutionen:
Det är mina bonus pengar jag köper hojen för.
Jag vill haaa... :hoppa

Frugans - i diskutionen:
40 års kris. Du kommer endå inte ha tid att köra den. Hur många gånger använde du båten förra sommaren. Ja just det, inte en enda.
Kostnad underhåll rep, försäkring med mera....

Frugans + för sommar stuga:
Stiger i värde. Bra att sälja när det är dax att leva på våra värdelösa pensioner. Billigt att flyga dit. 1000:- med Tyrkisk air Kastrup.
Bra klimat, troligtvis snart med i EU, stigande fastighets marknad.
Totalt sätt en mycket bättre investering en en hoj.

Tror inte att jag vinner denna diskution. Blir till att skaffa lite fler bonusar och köpa sommarstugan och sen hojen.

Hör med din fru vilka prioateringar hon har. Lös dem och köp sen hoj. :tummenupp

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Honda cb 900 1982
jag har gjortet med gräl men utan skilsmässoprat

Jag köpte hoj för 28 år sedan o fick en sjuhelsikesuppläxning av halva släkten
:rolleyes: jaha sa jag då börjar jag väl o röka!? nåt vill jag hitta på :huvet
jag köpte hojen i alla fall och har kvar fugan o 3 ungar visserligen över 20 år
men jag står på mig :tummenupp
köp du hojen o kör lugnt "allt är ju farligt numera" odisskutabelt så är det bara
mvh cbx bert ps helt naturligt att din tjej är rädd om dig . men vilken hobby är tillåtet att ha??
ja nu har jag sagt mitt kör försiktigt med hojen mvh bert :tummenupp
krama frugan varje dag o ha det bra tja
:tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kimen skrev:
2126376 Jag har samma dilemma. :va Men inte ricktigt. Det handlar om olika prioteringar. Jag vill bli en gammal återfalls knutte och köpa en Ducati. Min fru sen tio år tillbaka vill att vi köper en sommarstuga i Turkiet. Helst när Istanbul Park så vi har nära till F1, MotoGP,DTM med mera.

Mina + i diskutionen:
Det är mina bonus pengar jag köper hojen för.
Jag vill haaa... :hoppa

Frugans - i diskutionen:
40 års kris. Du kommer endå inte ha tid att köra den. Hur många gånger använde du båten förra sommaren. Ja just det, inte en enda.
Kostnad underhåll rep, försäkring med mera....

Frugans + för sommar stuga:
Stiger i värde. Bra att sälja när det är dax att leva på våra värdelösa pensioner. Billigt att flyga dit. 1000:- med Tyrkisk air Kastrup.
Bra klimat, troligtvis snart med i EU, stigande fastighets marknad.
Totalt sätt en mycket bättre investering en en hoj.

Tror inte att jag vinner denna diskution. Blir till att skaffa lite fler bonusar och köpa sommarstugan och sen hojen.

Hör med din fru vilka prioateringar hon har. Lös dem och köp sen hoj. :tummenupp
Det är väl bättre att du själv får inse att du inte har så särskilt mycket tid för att köra hoj isf? Då är det ditt eget beslut och då känns det lättare för dig att sälja när hojen stått oanvänd nästan hela sommaren.

Annars blir det lätt så att ju mer hon gnäller, desto mera vill du ha en motorcykel och ha kvar den länge.

Men sommarstuga i Turkiet??? Låter lite som andelslägehet på spanska solkusten... :gnissla

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skaffa ny dem finns ju på postorder!
Om hon ej kan köpa att du har ett intresse utan har dig lindat kring ett finger så e det ej äkta kärlek!
Äkta kärlek märker man när man hittat=)
Dvs jag får göra vad fan jag vill!=)
Hon älskar mig ändå!

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Ta med kärringen på¨en provtur, åk ut till nåt mysigt fik med solnedgång och skapa stämning, sen så slår du till med, tänkt dig vad skönt att bara kunna sticka iväg på hojen och unna OSS det här när vi vill :)
Sen säger du det att med en honda fireblade så får hon ju massor med hästar, lågt jag vet :brinnerup

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hoztic skrev:
2126360 Det händer fler allvarliga olyckor med hästar än med hojar! :fakta Visserligen färre dödsolyckor...

Jo men det är en kvinna han ska samtala med här. Då hjälper det inte med vettiga argument, det krävs något som får henne att framstå som smart och att hon får känslan av att hon har rätt. Annars är det kört.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Mattias skrev:
2126296 Du skulle bara ha gjort det. Det är enklare att be om ursäkt än att be om lov.

Mattias is da man. Listen and learn. På riktigt alltså, helt rätt inställning.

Hon kommer över det, eventually. Gör hon inte det - vill du verkligen dela ditt liv med en person som inte förstår dina fundamentala behov bättre ?

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Man eller mus???

Allvarligt... fråga henne om hon verkligen älskar dej? Gör hon det vill hon INTE se dej olycklig utan hoj, eller kör den raka linjen, du gör vad fan du vill med dina pengar, vill hon köpa andelslägenhet i Turkland så köper väl du din Retta när du vill.

Valpen

Älska dig själv när ingen annan gör det
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R såld...husaberg super motard såld..Fiddy Ten7, Honda CBR 600fs
Helt ärligt grabbar..jag är ingen mansgris men är det inte läge för oss snart att sätt ner foten och bestämma lite själva...
hur många lever inte i ett förhållande där tjejen har bestämt hur det ser ut hemma, vilka kläder DU skall ha på dig, vilka ni ska umgås med etc.
Det pratas mycket om jämnställdhet för för tiden men det känns just på såna här punkter som om det är vi som skulle behöva lite jämnställdhet.

Med alll respekt för att hon är rädd om dig..men du har arbetat ihop dom pengarna och du skall förvalta dom på bästa sätt...köp din hoj!

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
"Får inte"?

Har du råd utan att det påverkar en gemensam ekonomi är det väl bara att köpa? Jag förstår inte vad som är problemet.

/H

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Det är ju svårt att förbjuda dig en sådan här sak tycker jag. Så kan man ju inte ha det i en relation. Sen har jag all förståelse för att hon är orolig och inte vill.
Vad gav hon för anledning till sitt nej?
Tror du inte att du kan förklara för henne att detta är viktigt för dig och prata igenom det med henne?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
BigPhil skrev:
2126309 Hästar! Hon hade en häst i många år. Idag äger hon ingen men jag sade för mindre en ett par månader sead att det vore OK att köpa, OM hon fixade nån att fixa stallet etc.

P

Eh? Hur kan hon motivera sitt nej med ditt ja på Hästar??

Jamenar vafasen, 5-700kg, med EGEN vilja och UTAN bromsar, eeh.. Vad är farligast?

Nä, hon får nog allt komma med nåt annat än risken om det nu är det som bromsar.
Är det ekonomin är det dock en annan sak när man är gift och delar på allt...

Samtidigt.. Underhållskostnaden på en häst kontra en hoj är fördel hojen, oavsett märke..
Tro mig
:hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dee_cati skrev:
2126400 Jo men det är en kvinna han ska samtala med här. Då hjälper det inte med vettiga argument, det krävs något som får henne att framstå som smart och att hon får känslan av att hon har rätt. Annars är det kört.
Just ja, lätt att glömma som oberoende singel :huvet
Det kanske vore läge att byta taktik, å säga att han inte vill köpa hoj, och därmed basta! Då kanske han blir tvingad :hihi

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
BigPhil skrev:
2126293 Så, hade fixat en ny CBR1000RR, svart/röd, bra rabatt och ännu bättre finansiering!

SKulle skriva på idag... (Annars utgår rabatten och den låga räntan)

Min älskade fru kommer hem från en resa och blir helt ställd när hon inser att mitt hojköp skulle bli en verklighet.

Vi sitter och snacka och hon blir ledsen (vi har råd, jag in inte 25 längre och skulle INTE heller köra som en 25 åring) men nej, hon vill inte.

Vad fan ska man göra? Inga svar som innehåller ordet "skillsmässa" tack.

Phil

Din fru kommer omedvetet att hata dig om hon ser att du inte kan stå för det du vill.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024