Frysa kott?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hur paverkas kott nar man fryser det? Paverkas smak/konsistens namnvart?

Jag har genom googling listst ut ungefar vad som hander i kottet nar det fryses/tinar, men jag har inte hittat nagot om man verkligen marker skillnad.

For tillfallet ater jag uteslutande farskt kott fran lokal slaktare, och tankte kopa ett storre parti, men har ingen erfarenhet om att frysa det. Vill ju inte forstora maten.. :)

Tack

Du förstör inte köttet genom att frysa det. Hela min uppväxt fylldes frysen på med älgkött i oktober/november och sen åt vi av det till nästa år.

Möjligen att någon mästerkock kan känna skillnad, särskilt om man tinar/fryser/tinar/fryser. Frys in i lagom bitar med andra ord.

Jag fryser ofta ner kött, både färs, nöt och fläsk. Tycker alltid att det smakat helt ok, inget större märkbart fel på det iallafall:)

Jag skulle givetvis hellre äta färsk oxfilé än frusen men när det gäller huvuddelen av det kött man äter så kvittar det då man ändå gör allt från färs till grytor på det.

Jag skulle givetvis hellre äta färsk oxfilé än frusen men när det gäller huvuddelen av det kött man äter så kvittar det då man ändå gör allt från färs till grytor på det.

Alltsa om man skall koka gryta osv kan det ju inte gora nagon skillnad, men jag tanker saklart pa en finare kottbit som skall pa grillen, t-ben tex

Jag skall inte borja kopa hela tjurar och fylla frysen, men jag kan kopa mindre boxar med kott som kan ta ett par tre veckor innan allt blir uppatet.

Steker du sönder köttet spelar det ingen roll men om du vill ha lite smak och köttsaft kvar så frys inte,jag lyckas inte få en tinad bit saftig iaf.

Färs handlar jag i storpack och fryser,blir bara pastasås och biffar med en massa grädde i ändå.

...jag lyckas inte få en tinad bit saftig iaf.

Det gäller att tina långsamt, helst i kylen. Tinar man i vattenbad eller annat, för att man har bråttom brukar det kunna bli trist.

Däremot skulle jag väl tänka en extra gång innan jag frös in stora mängder fin biff & filé..

Det mesta kött du äter på fina krogen har varit fryst, ytterst lite kött säljs ofryst och av det som säljs fryser man in en stor del av på restaurangerna.

Där smakar köttet utmärkt, så alltså går det utmärkt att förvara kött fruset, det har gjorts i hundratals år hittils, så varför skulle det inte gå nu?

Förra veckan var det en fråga om hur man tinade saker som har varit frusna, har hemkunskapen varit avskaffad länge i skolorna?
Har folk aldrig råkat vara i köket när mamma har lagat mat?

Kan man inte fråga mamma/mormor/farmor, ni vet såna där gamla manniskor
som levde på tiden innan man köpte små pytsar med dagens middag på väg hem från arbetet....

Last edited:
Steker du sönder köttet spelar det ingen roll men om du vill ha lite smak och köttsaft kvar så frys inte,jag lyckas inte få en tinad bit saftig iaf.

Färs handlar jag i storpack och fryser,blir bara pastasås och biffar med en massa grädde i ändå.

Jag har inget problem med att få köttet saftigt efter frysen heller, så antingen steker eller tinar du konstigt.

Det mesta kött du äter på fina krogen har varit fryst, ytterst lite kött säljs ofryst och av det som säljs fryser man in en stor del av på restaurangerna.
Du tror eller vet? De restauranger jag valjer nar jag ar sugen pa stek, gor det garanterat inte. Men det ar ju mojligt att det gors, jag forstar dock inte vitsen. Det torde ju vara omojligt att grilla fran fruset..

Där smakar köttet utmärkt, så alltså går det utmärkt att förvara kött fruset, det har gjorts i hundratals år hittils, så varför skulle det inte gå nu?

Förra veckan var det en fråga om hur man tinade saker som har varit frusna, har hemkunskapen varit avskaffad länge i skolorna?
Har folk aldrig råkat vara i köket när mamma har lagat mat?

Kan man inte fråga mamma/mormor/farmor, ni vet såna där gamla manniskor
som levde på tiden innan man köpte små pytsar med dagens middag på väg hem från arbetet....
Alltsa.. jo jag gick pa hemkunskap, att vi laste teori om fruset kott eller gjorde tester pa fruset vs ofruset kan jag inte minnas

att det GAR finns naturligtvis inget tvivel om, fragan var hur bra det blir :)

Jag skulle säga att det är ok att frysa kött, men låt det inte ligga för länge i frysen (två-tre månader, max). Egentligen redan innan så lång tid har gott blir det rätt torrt (frystorkat, liksom) och trist, men där nånstans drar iaf jag gränsen.

Det går att hålla fryst upp till ett år utan att det påverkas, är det riktigt magert kött typ älg kan det ligga ännu längre.
Köttet skall givetvis förpackas väl, gärna invirat i plastfolie eller vakumpåse för att minska risken för frostskador/uttorkning.
Tina köttet gör man med fördel i kylskåpet, alla försök att forcera upptinandet torkar ut köttet.

Du tror eller vet? De restauranger jag valjer nar jag ar sugen pa stek, gor det garanterat inte. Men det ar ju mojligt att det gors, jag forstar dock inte vitsen. Det torde ju vara omojligt att grilla fran fruset..

Jag vet.

Du tror att dina restauranger springer ner till slaktarn på hörnet när du beställer din köttbit, men så är inte fallet, dom har stora frysrum fulla med kött, dom tar fram den mängd kött dom tror går åt en kväll och låter det tina, det som inte går åt gör dom i bästa fall något annat av (maler till färs, grytbitar eller annat), men många fryser om det tyvärr.

Förvisso stod jag i disken, men det var inget dom smög med.

Men folk vill gärna tro att köttbiten dom betalt 360:- för aldrig har varit in i frysen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick