Fryser om händerna

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Så länge handskarna är tillverkade för MC körning så skulle jag inte stirra mig blind på CE och skydd, sitter ingenting viktigt i en hand och det enda man vill undvika är att skrapa upp handen, kör man en R-hoj kan man väl börja fundera lite mer på skydden.
Tråkigt att förlora finmotorik i handen och inte ens kunna hålla i en gaffel.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Firman var inte så bra på att rekommendera handskar. Det är självklart att kragen ska gå upp över ärmarna så det inte glipar. Handskarna ska inte sitta tajt.

Har du större händer än frun kanske hon kan testa dina handskar. Har ni skidhandskar som ni inte fryser i när ni åker slalom kan ni testa dom.
Jag har skidhandskar när jag cyklar på vintern. Är det kallare än -7 så fryser jag efter ett par timmar. I mina hojhandskar blir jag svettig när det är varmt, som idag 20-22 grader. Ena paret är Halvarsson och det andra är ett par Course från xl moto. I vintras gick det bra att åka motorcykel med dom i 20 mil och 3-5 grader.
Så testa lite alternativ så ska ni se att det går att åka hoj utan att frysa om händerna.

Ilpkz

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2017
Hoj
VTR VX XVS
Hej på er.
Satsa på ett par halvfodrade handskar med relativtvt höga kragar.
Slutade att röka själv för 2 år sen , känsnlan och fryskänlslan har blivit
bra mycket bättre. Gumman röker tyvärr fortfarande , och lider fortfarande av vita fingrar.
OBS , behöver inte vara relaterat . Men tänk på att inte ta för små handskar i storlek.
Dom Ska passa runt handtageti många mil , så det ska vara skönt.
KZ

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag fryser väldigt lätt om händerna och får vita fingrar på höst och vår fast det fortfarande är plusgrader.
Jag har 3 par MC handskar, ett par tunna för soliga dagar ett par täta skinnhandskar och ett par Richa fodrade handskar.
Nu för tiden har jag två par med mig när jag kör och det är dom tunna samt dom fodrade Gore-Tex Richa.
skinnhandskarna har jag slutat använda för dom var för täta och stängde in fukten vilket i längden ger kalla händer.
Regnar det så har jag överdragshandskar men Gore-Tex tål ändå lite kortare skurar.

Jag tycker du ska köpa dig ett par fodrade Gore-Tex handskar. är du inte nöjd med dom på hojen så kan du ha dom som vanliga vinterhandskar istället.
Så länge handskarna är tillverkade för MC körning så skulle jag inte stirra mig blind på CE och skydd, sitter ingenting viktigt i en hand och det enda man vill undvika är att skrapa upp handen, kör man en R-hoj kan man väl börja fundera lite mer på skydden.

Notrigtrider kan vara inne på ett spår med att hålla fast sig för hårt.

Vad spelar det för roll vilken hojtyp man kör? Gör det mindre ont att skrapa upp händerna om inte halva hojen består av plastkåpor?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tråkigt att förlora finmotorik i handen och inte ens kunna hålla i en gaffel.
Ja visst är det så, men köper du ett par MC handskar så är dom gjort för MC körning, att analysera att en vadderad handske har ett gummiskydd när en racinghandske har ett hårdare knogskydd och stå och väga dessa mot varandra tycker jag är sekundärt. Köra omkring och vara kall på någon kroppsdel ser jag som den absolut största faran i trafiken.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Vad spelar det för roll vilken hojtyp man kör? Gör det mindre ont att skrapa upp händerna om inte halva hojen består av plastkåpor?

Nu hade jag ju inte riktigt tänkt mig att man kunde åka omkring i Lovikkavantar på en 125cc, Jag tänkte mer på att om du vurpar i 200 är väl hårda skydd på handen mer viktigt än att göra samma sak i 100 knyck, det viktiga är väl att det är handskar gjorda för MC körning.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Du har fått många tips redan, här kommer ett till: Rukka R-Star, relativt smidiga skinnhandskar med Gore-Tex. Vinterfodrade men med möjlighet att välja hur mycket isolering man har på undersidan av handen genom alternativa "fickor" att sticka in handen i. Lite dyra men sköna (på mina händer), vattentäta och ganska varma. Inte smidiga som sporthandskar men nästan lika bra skydd :)

https://www.youtube.com/watch?v=kGbMpOdcCJM

https://www.fc-moto.de/sv/Rukka-R-Star-GORE-TEX-Glove

Ska tilläggas att de trots allt ligger mest på hyllan sedan jag skaffade hoj med handtagsvärmare...

/Roger

Last edited:

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tack för all feedback!

Handtagsvärmare verkar ju vara en allmänt uppskattad produkt. Skälet till att jag är lite avigt inställd till det är för att bägge hojarna är helt nya och att ställa sig och börja skära bort handtagen känns "fel" på nåt sätt även om det hade varit bättre. Kanske reviderar uppfattning rätt snart iofs...
De värmande överdragen verkar ju dock praktiska, men bygger inte de väldigt mycket så att det ett otroligt tjockt handtag att hålla i?

Sen har jag en fråga i skillnad mellan skinn och textil ur skydds/värme synpunkt om vi bortser från vinterfodrade produkter? För jag börjar ju inse att det förmodligen är storlek på handskarna kombinerat med de korta muddarna på dem som orsakar problemen.
Det verkar ju enklare att få till en vattenresistent eller till och med tät handske i textil, men hur pass negativt inverkar det på skyddet?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Testa åk med vanliga vinterhandskar, som inte sitter så hårt? Om du inte fryser då så kan det ju vara läge att köpa riktiga handskar som sitter lösare än era nuvarande! Kör försiktigt :)

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Kör med BMW Goretex sommar handskar året runt , när tempen närmar sig ca 10 gr då sätter jag på handtagsvärmarna (aldrig mer en hoj utan handtagsvärmare) .
Har säkert haft dessa i 5år & det är dom skönaste handskar jag har ägt , funkar i alla väder & aldrig blivit blöt pga regn .

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Jag tar mig an tipset och testar ett par vinterhandskar först, så får vi se hur det känns!

Jag skulle inte vilja kalla mig själv för snål (vem vill det) men jag drar mig ju lite för att köpa ett par handskar för 3000 som jag inte vet med säkerhet löser mitt problem, så jag vill ju gärna vara säker innan.
Hur stor skillnad är det mellan olika märken?
Sharkspeed säljer ju handskar för 300kr med skydd, är de totalt värdelösa eller vad förklarar en prislapp på +10ggr till hos andra märken?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Värmehandtag är fanimej bättre än bacon. Åk å tjöp på en gång, du kommer aldrig att vilja kliva av hojen.

Jag vet inte hur det är på din hoj men på min behövde jag inte klippa originalgreppen, det räckte med att tråckla av dom efter att ha lossat dom (vad man nu ska spara sånt för?)

Köp ett par sjyssta handskar som går över jackan också. Man kan inte ha för många handskar ändå.

Är du snål, lat och hatar bacon så åker du till biltema och köper ett par styrmuffar för 129:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Snoskoter/Styrmuffar-universal-2000020295/

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Värmehandtag är fanimej bättre än bacon. Åk å tjöp på en gång, du kommer aldrig att vilja kliva av hojen.

Jag vet inte hur det är på din hoj men på min behövde jag inte klippa originalgreppen, det räckte med att tråckla av dom efter att ha lossat dom (vad man nu ska spara sånt för?)

Köp ett par sjyssta handskar som går över jackan också. Man kan inte ha för många handskar ändå.

Är du snål, lat och hatar bacon så åker du till biltema och köper ett par styrmuffar för 129:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Snoskoter/Styrmuffar-universal-2000020295/

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Styrmuffarna har jag tittat på men dom är ju grisfula ????

Provade idag med ett par vanliga tunna läderhandskar som jag normalt sett har till typ en överrock på hösten (ni vet säkert typen jag menar) och det var bättre än mina vanliga mc-handskar så jag antar att det var just hur hårt de satt samt hur lång mudden är. För mudden var inte tillräckligt lång på de jag provade nu heller men längre än de jag tidigare nyttjat och det var ju betydligt trevligare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Styrmuffarna har jag tittat på men dom är ju grisfula ????

Provade idag med ett par vanliga tunna läderhandskar som jag normalt sett har till typ en överrock på hösten (ni vet säkert typen jag menar) och det var bättre än mina vanliga mc-handskar så jag antar att det var just hur hårt de satt samt hur lång mudden är. För mudden var inte tillräckligt lång på de jag provade nu heller men längre än de jag tidigare nyttjat och det var ju betydligt trevligare.

CFr har redan föreslagit Halvarsons Advance i # 6. Borde kunna klara Era händer. Och vara tillräcligt snygga...
http://jofama.se/mcsm/sv/produkt/advance/
Och det är inte långt till Malung. Om de har någon fabriksförsäljning.

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Lika gott att skaffa värmehantag, ska man köra höst och vår också är det kanon.
Gillar tunna handskar, ger mer känsla i mckörningen. Har med mig tjockare handskar, handtagsvärmen pallar inte att hålla händerna varm med tunna handskar under 5 grader.
Och i natt 22/7 var det 4,6 grader.........

Kör bara med läderhandskar, viktigt att fetta in handskarna med lädersmorning för viss vattentålighet.
Och när det går igenom stannar jag för att sätta fast kirurghandskar under.
Oftast hinner man genom regnet innan regnet hinner genom handskarna, Norge undantaget.

Annars får man göra som under mopedtiden på vinterhalvåret, handskarna på avgasröret och händerna krampaktigt kramande på kylflänsarna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för all feedback!

Handtagsvärmare verkar ju vara en allmänt uppskattad produkt. Skälet till att jag är lite avigt inställd till det är för att bägge hojarna är helt nya och att ställa sig och börja skära bort handtagen känns "fel" på nåt sätt även om det hade varit bättre. Kanske reviderar uppfattning rätt snart iofs...
De värmande överdragen verkar ju dock praktiska, men bygger inte de väldigt mycket så att det ett otroligt tjockt handtag att hålla i?

Sen har jag en fråga i skillnad mellan skinn och textil ur skydds/värme synpunkt om vi bortser från vinterfodrade produkter? För jag börjar ju inse att det förmodligen är storlek på handskarna kombinerat med de korta muddarna på dem som orsakar problemen.
Det verkar ju enklare att få till en vattenresistent eller till och med tät handske i textil, men hur pass negativt inverkar det på skyddet?

Jag brukar köpa värmeelement avsedda för mc-handtag och plocka loss och återanvända de handtag som sitter på hojen redan. Det bygger någon mm eller två på diametern på handtaget.

Silverridge

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Jag brukar köpa värmeelement avsedda för mc-handtag och plocka loss och återanvända de handtag som sitter på hojen redan. Det bygger någon mm eller två på diametern på handtaget.

Är det överdragen du menar nu eller menar du modifiering av befintliga?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men vafan, kan folk inte klä sig länge heller?

MC-körning sker oftast utomhus. Då måste man klä sig efter detta. Det innebär bla varma handskar som dessutom bör ha skydd. Sedan har ingenjörerna konstruerat värmehandtag och hojar utan borde inte ens få säljas norr om Skåne.
Handskar skall ha mudd som går över handlederna och värmehandtag köper man hos handlare som säljer snöskotertillbehör. Kostar 300 spänn.

Spraya startgas in under handtagen så har du någon sekund på dig att lossa dem smidigt. På med värmeplattorna och sedan tillbaks på samma sätt. Njut sedan av komforten men glöm inte att klä dig rätt i grunden.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...