"Fuck you" ficklampor

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
hade jag haft lampor, eller nåt annat för den delen, som behövde laddbara batterier så hade jag redan haft den digitala hemma. Lampan jag köpte senast är laddbar och laddningen sker så att säga i lampan. bara att ansluta en kabel.

Köpte i4 för ett bra tag sedan främst till 18650 och AA hemma och i bilen men jag har laddat 18650 två gånger på mer än ett år så det känns inte riktigt motiverat. :D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ang laddare och om ni har en del batterier.

Skaffa en med kapacitetstestningsläge så ni kan gruppera batterierna i Ny/bra/dåliga så får ni mest ur dom.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har ångest över vilken pannlampa jag ska beställa. Antingen Olight H35 eller Armytek Wizard Pro. Usch alla dessa val.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Orkar du skriva lite kort? Byter du både lyskälla och batterier? Såg detta kit: http://www.aliexpress.com/item/Ultr...FqnAIEUr&cpt=1416927551793&is_dl_target_url=y

Känns dumt att sen bara driva det med 3 d batterier. Skulle gärna hitta ett komplett kit för ombyggnad. Är också beredd att betala för rätt grejer.

Har inte kommit så långt ännu. Magliten står där och skäms och jag har inte tid att göra om den.
Men tanken är att få in 18650batterier, älskar dessa. Bygga en kassett som passar i röret. Om röret på magliten kapas eller ej är inte bestämt. Finns vissa snygga custombyggen där man helt kapat av röret så det är under 10cm långt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har ångest över vilken pannlampa jag ska beställa. Antingen Olight H35 eller Armytek Wizard Pro. Usch alla dessa val.

Jag impulsköpte en Zebra(så klart...:tungan) H600II

Testa den igår lite under promenaden med barnen. Men i kväll blir eldprovet. Ska jaga vildsvin i natt.
Då har jag med min H600W Mk1 och H600II sen tar jag med SC600 MK1 som handlampa.
Det jag såg igår då jag jämförde den mot min SC som Peakar 750lumen är att skillnaden är enormt liten. H600 MK2 ska ju lysa 1020 lumen. Jag hoppas att den nya PID styrningen ska göra mej glad i mörkret.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har inte kommit så långt ännu. Magliten står där och skäms och jag har inte tid att göra om den.
Men tanken är att få in 18650batterier, älskar dessa. Bygga en kassett som passar i röret. Om röret på magliten kapas eller ej är inte bestämt. Finns vissa snygga custombyggen där man helt kapat av röret så det är under 10cm långt.
Samlar mod att beställa detta med 5a drivning. 2800 lumens. Vill dock ha den i en 3d lampa. Har du tips på ett billigare kit?

http://www.candlepowerforums.com/vb...-FS-MT-G2-Mag-Mod-with-Voltage-Monitor-Option
Jag impulsköpte en Zebra(så klart...:tungan) H600II

Testa den igår lite under promenaden med barnen. Men i kväll blir eldprovet. Ska jaga vildsvin i natt.
Då har jag med min H600W Mk1 och H600II sen tar jag med SC600 MK1 som handlampa.
Det jag såg igår då jag jämförde den mot min SC som Peakar 750lumen är att skillnaden är enormt liten. H600 MK2 ska ju lysa 1020 lumen. Jag hoppas att den nya PID styrningen ska göra mej glad i mörkret.
Hittade ett demoex av en armytek wixard pro med cool white 1200 lumens. Fick bli en sån. Kollade zebra men tvekade. Var köpte du?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska åka till Kenya nästa vecka och tänkte köpa en ficklampa. Utan att behöva läsa igenom tråden vad finns det för smidiga alternativ på marknaden. Vill ha en behändig en som har bra ljusstyrka och spridning av ljuset. Har även funderingar på en pannlampa som alternativ. En ficklampa har jag troligtvis större gläde av.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Får bjuda på den :tummenupp

Fick rekommendationen av en i mitt ressällskap och ytterligare en annan person som varit i Kenya tidigare. Ska bl a på safari. Den kommer garanterat till användning.
Vad får det kosta och vilka batterier föredrar du? Udda bra eller vanliga billiga?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lika bra att köpa kvalitet. Runt en tusenlapp kanske är en vettig nivå.

Ja då är möjligheterna oändliga. Själv har jag Fenix PD35, vet att många är nöjda med Olight m22. Problemet är att de använder ovanliga 18650 batterier eller mer vanliga men ändå in i varje tjorre cr123. Rekommenderas att köpa laddare och laddningsbara batterier om den ska användas mycket. Annars är det leta ficklampa som tar vanliga aa, men draget är inte i närheten av dom med riktiga batterier.

Köper du armytek eller zebra får du pannlampa och ficklampa i ett. Huvudet är vinklat på dom...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja då är möjligheterna oändliga. Själv har jag Fenix PD35, vet att många är nöjda med Olight m22. Problemet är att de använder ovanliga 18650 batterier eller mer vanliga men ändå in i varje tjorre cr123. Rekommenderas att köpa laddare och laddningsbara batterier om den ska användas mycket. Annars är det leta ficklampa som tar vanliga aa, men draget är inte i närheten av dom med riktiga batterier.

Köper du armytek eller zebra får du pannlampa och ficklampa i ett. Huvudet är vinklat på dom...

Ska kolla upp tipsen. Säljer någon väletablerad kedja någon av alternativen du föreslagit.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Kolla flasholics.

Tips , ganska dyra inköp men dom håller ihop väldigt lång tid,har garantier.
Listar två alternativ - hyfsat dyrt och lite billigare - men inte gratis.

Alla tar R6 batterier

Lite högbudget

Fenix LD22 som stavlampa - lite top off the line R6

Pannlampa HP25 , bra fan med mycket val ljusmässigt

Sen

Lågbudget , ja lite billigare men fortfarande hyfsat vassa med bra kvalite

Ld09 , stavlampa

Hp01 , pannlampa

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Samlar mod att beställa detta med 5a drivning. 2800 lumens. Vill dock ha den i en 3d lampa. Har du tips på ett billigare kit?

http://www.candlepowerforums.com/vb...-FS-MT-G2-Mag-Mod-with-Voltage-Monitor-Option

Hittade ett demoex av en armytek wixard pro med cool white 1200 lumens. Fick bli en sån. Kollade zebra men tvekade. Var köpte du?

Det är ju det där kittet man vill ha, ett utav få som lyser ordentligt i en maglite. Ska ha några länkar hemma på delar som jag kikade på. Återkommer i frågan.

Jag köper mina zebra direkt på zebralight.com
Grymt bra lyse i min nya H600II. Gillade skarpt den nya PID styrningen. Det betydde i mitt fall full effekt i hela tiden då det var -1 grad ute. Precis som jag vill ha det. Dock lyser den inte mer än mina äldre på endast 750lumen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vill ha en behändig en som har bra ljusstyrka och spridning av ljuset. Har även funderingar på en pannlampa som alternativ. En ficklampa har jag troligtvis större gläde av.

Alla "riktiga" ficklampor ställer du styrkan på. Jag gillar ljusbilden mina Zebra ger, ca 100m men med ganska mycket spill ljus. Så hela ytan framför dej blir upplyst.
Safari så skulle jag tänka till vad gäller färgtonen på ljuset. Jag använder och kommer använda min H600W som har naturellt ljus. Då ser man färger och ting mycket bättre än i kallt blått ljus.
Jag kör till 99% med pannlampa. Har efter massa år som ficklampsbög aldrig förstått mej på pannlampa innan jag skaffade dom jag har. Nu kan jag inte begripa när jag ska använda handlampa.
Ska du ha ljus så är 18650 det batteriet du ska använda. Mest pang för pengen, men kräver att du kan ladda ibland. Dock så ska du tänka på att ska du flyga med dom så måste dom ligga i sina transportcase. Max två om två och jag är tveksam om du får köra dom som handbagage.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja, och 2 300 (ink batterier, 1200 mA) är ju inte skitmycket om man räknar per lumen. Visst man kan torska på moms men det får man hoppas man slipper. Är det bara ljus man vill kan man ju köpa nån ultrafire och byta drivning som jag förstår det. Men det hade varit kul med just en maglite.

Återkom gärna

Det är ju det där kittet man vill ha, ett utav få som lyser ordentligt i en maglite. Ska ha några länkar hemma på delar som jag kikade på. Återkommer i frågan.

Jag köper mina zebra direkt på zebralight.com
Grymt bra lyse i min nya H600II. Gillade skarpt den nya PID styrningen. Det betydde i mitt fall full effekt i hela tiden då det var -1 grad ute. Precis som jag vill ha det. Dock lyser den inte mer än mina äldre på endast 750lumen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning