"Fuck you" ficklampor

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kör till 99% med pannlampa. Har efter massa år som ficklampsbög aldrig förstått mej på pannlampa innan jag skaffade dom jag har. Nu kan jag inte begripa när jag ska använda handlampa.
Ska du ha ljus så är 18650 det batteriet du ska använda. Mest pang för pengen, men kräver att du kan ladda ibland. Dock så ska du tänka på att ska du flyga med dom så måste dom ligga i sina transportcase. Max två om två och jag är tveksam om du får köra dom som handbagage.

Jag valde att köpa en pannlampa att ta med på resan istället för en ficklampa. Gjorde det enkelt för mig. Gick in på naturkompaniet och tittade på deras utbud. Gick hem och läste lite omdömen och köpt tillslut en Black Diamond Spot 2014. Bra förhållande mellan pris/prestanda. Såg dock att man hade ReVolt modellen till rabatterat pris. Antagligen en utgående modell. Kanske skulle köpt den istället. Sämre prestanda, men man slipper köpa nya batterier eftersom man kan ladda upp den via USB. Får fundera på den saken.

Åker redan på onsdag så jag har inte tid att vara allt för kräsen.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag valde att köpa en pannlampa att ta med på resan istället för en ficklampa. Gjorde det enkelt för mig. Gick in på naturkompaniet och tittade på deras utbud. Gick hem och läste lite omdömen och köpt tillslut en Black Diamond Spot 2014. Bra förhållande mellan pris/prestanda. Såg dock att man hade ReVolt modellen till rabatterat pris. Antagligen en utgående modell. Kanske skulle köpt den istället. Sämre prestanda, men man slipper köpa nya batterier eftersom man kan ladda upp den via USB. Får fundera på den saken.

Åker redan på onsdag så jag har inte tid att vara allt för kräsen.
Jag orkar inte gå in och läsa där. Lumens, diod och batterier?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag orkar inte gå in och läsa där. Lumens, diod och batterier?

Blev inte tid till att göra något byte eller fundera mer över det. Kör på Spot modellen jag köpte. Ett prisvärt alternativ med bra prestanda enligt tester på nätet.

Spot modellen (ej uppladdningsbara) har 130 lumens, LED och 3 st AAA batterier. Den uppladdningsbara Revolt (2013 års modell) har 110 lumens (med standard batterier), LED och (medföljer 3 st uppladdningsbara AAA batterier samt standard AAA batterier). Enligt uppgift ger de uppladdningsbara batterierna sämre ljusstyrka och sämre uthållighet jmf vanliga AAA batterier.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Enligt uppgift ger de uppladdningsbara batterierna sämre ljusstyrka och sämre uthållighet jmf vanliga AAA batterier.

Jo om du köper billiga skit batterier.
Eneloop är dom AA batterier du vill ha. Inga minnen och en grym prestanda. Finns även I AAA.
Jag kör deras svarta Xtrem? Men dom vanliga vita är "bäst I test" så att säga. Xtrem tål färre laddningar och är på fler mAh än dom vita med hur många cycler som hellst.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag valde att köpa en pannlampa att ta med på resan istället för en ficklampa.

Synd att du bor I Hbg. Annars hade du kunnat låna pannlampa och batterier samt laddare av mej.
Jag åker ingenstans I världen utan mina lampor... :) Jepp 100% mörkrädd.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Någon som testat?

875.jpg

Kanske ingen fakk you-lampa men sprang på denna i butik igår, tyvärr inlåst i glasmonter och till överpris.

Nördarna i ämnet tycker väl inte att det är värsta värsta men de jag haft har väl ändå fungerat hyggligt och focusfunktionen är ju kanon.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Måste köpa en bra och rejäl pannlampa till sambon i födelserdagspresent. Blev tipsad om en Magicshine för 1300:- på xxl.se.
Någon som har något annat tips på en bra pannlampa?:fakta

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Måste köpa en bra och rejäl pannlampa till sambon i födelserdagspresent. Blev tipsad om en Magicshine för 1300:- på xxl.se.
Någon som har något annat tips på en bra pannlampa?:fakta
Vilken typ av batteri? Ett eller flera? Flod spot?

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jaha dax att handla lite till flickvännen som ville ha en bättre ficklampa då hon sett mina lysa.

Jag har dock inte hållit mig uppdaterad på utvecklingen, 18650 lär väl vara det som gäller antar jag samt att hon behöver en laddare förutom lampan, eller hur ser det ut med USB varianternas batteriförsämring över tid?

Har man lösa 18650 är det ju bara att byta batteriet så har man perfekta batterier igen.

Laddmässigt är Nitecore d4/i4 eller d2/i2 fortfarande ett vettigt val eller finns det bättre?

Är lite kluven ang ficklampa eller pannlampa, hon har sagt ficklampa men jag föredrar själv pannmodellen numera,
har bla. denna som inte är snordyr och har funkat bra
http://roslagensjaktofritid.se/fick...iversial-lampa/h3-warboy-xm-l2-u3-1000-lumen/

Hon gillade min Olight M20SX och även Xtar klonen som har hållt bra över åren, men finns det någon som har ett bättre alternativ?

Den behöver inte lysa med en miljon lumen i 10 sekunder, då är 2-300 lumen i några timmar samt gärna kunna lysa som en gammal glödlamsficklampa väldigt länge bättre.

Inköpsställen förutom ebay och banggood?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Flashoholics uk är en bra leverantör om man söker äkta grejer och inge kopior.
Priset är väl ofta ganska standard , man kan söka där på batterityp,märke och ficklampstyp

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Funderar på rubriken...var inte trådskaparen ute efter en Fleshlight? :va :D

Verkar vara bra drag i XHP70 så det kommer nog sitta i min nästa ficklampa.
När det gäller 18650 batterier så är det bra att läsa betyg från tidigare beställare, fuskas oerhört med hur mycket milliampere dom ger så tidigare bedömning är helt avgörande när jag beställer fortsättningsvis.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jo celltypen är ju avgörande på batterisidan, har kört panasonic det sista och Samsung skall vara ok sägs det även om jag inte testat dem själv

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Har testat en del lampor och det är nog inte mycket som smiskar Olight Javelot, M3XS-UT.
LED: 1 st Cree XP-L.
Maxljus: 1200 lumen och med en räckvidd på 1 km.
Robust är bara förnamnet, i flygplansaluminium, stryktålig och vattentät. Batteri: 2 st laddbara Li-Ion 3.7V 18650 eller 3-4 st CR123A.

Dyr, men duktigt bra!

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Står 1200 när man läser på om lampan men när jag tittar här så funderar man lite på den siffran http://flashlightwiki.com/Cree#XP-L

Well, i just Olight-lyktan tror jag dem. Jag kör den aldrig i turboläget, utan medium som sägs leverera mer måttliga 576 lumen. Och det är en riktig dräpare. Har hängt den på moppestyret några gånger och även den mest oupplysta vägen blev...pja, ljus, typ....

http://www.valostore.se/produkt/olight_m3xs/

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har testat en del lampor och det är nog inte mycket som smiskar Olight Javelot, M3XS-UT.
LED: 1 st Cree XP-L.
Maxljus: 1200 lumen och med en räckvidd på 1 km.
Robust är bara förnamnet, i flygplansaluminium, stryktålig och vattentät. Batteri: 2 st laddbara Li-Ion 3.7V 18650 eller 3-4 st CR123A.

Dyr, men duktigt bra!

Lite väl mycket FU lampa tror jag hon vill nog ha lite mindre men jag blev lite sugen :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning