Full fart i kurvan ?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Är knäskrap och fotpinneslipning = max fart genom kurvan ? Eller går det att köra ännufortare med en annan/rätt teknik ? Då har jag redan flyttat röven och hänger. Ger aphäng ännu mera fart elller räcker det med att flytta sig "normalt"? Grabbarna i MotoGP hänger ju inte så där värst jättemycket egentligen.

sandstream

Guest
Det skiljer mellan ett racedäck och ett gatdäck och de är gjorda för att klara olika krafter. Man kan lägga ner mer med racedäck.

Det finns en tråd om skillnaden mellan däck som du kan söka efter eller så kanske någon annan kan tipsa om vad tråden heter.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Jag tror att du har svarat på din egen fråga. Om det gick fortare med aphäng så skulle ju den tekniken användas. Teoretiskt så lutas hojen mindre vid aphäng, alltså kan man dra slutsatsen att hojens lutning är betydelselöst för greppet.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sandstream skrev:
Det skiljer mellan ett racedäck och ett gatdäck och de är gjorda för att klara olika krafter. Man kan lägga ner mer med racedäck.

Det finns en tråd om skillnaden mellan däck som du kan söka efter eller så kanske någon annan kan tipsa om vad tråden heter.

Så här utan att tänka till så låter det märkligt att det går att lägga ner mera med race däck. Jag tänker på att vinkeln på hojen innan diverse saker skrapar i måste vara lika oavsett vilket däck man använder. Men det kanske är ett för hållande som ändrar sig med däcks val, eller så tänker jag helt fel.

Men för att återgå till huvudfrågan, är det maxfart när det skrapar i med de specifika konfigurationerna ? Och sen kan man öka farten med hjälp av däcksval, dämpar inställningar och fjädrings justering.

Kawapeter

Här snackar vi HK/KG
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
ZX10-R
Kawwa skrev:
Är knäskrap och fotpinneslipning = max fart genom kurvan ? Eller går det att köra ännufortare med en annan/rätt teknik ? Då har jag redan flyttat röven och hänger. Ger aphäng ännu mera fart elller räcker det med att flytta sig "normalt"? Grabbarna i MotoGP hänger ju inte så där värst jättemycket egentligen.

Gäller ha rätt spårval!! Har man det ultimata spårvalet så går det fortast, sen spelar ju hoj , däck osv roll oxå.

Tjing!! :tummenupp

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kawapeter skrev:
Gäller ha rätt spårval!! Har man det ultimata spårvalet så går det fortast, sen spelar ju hoj , däck osv roll oxå.

Tjing!! :tummenupp

Så slutsatsen blir : Vid skrap har man nått högsta kurvhastighet. Vill man köra ännu fortare så måste man ändra på hojens inställningar och/eller leta annat spår genom kurvan.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kawwa skrev:
Vafaan, dom är ju ledade och viker undan så det skall väl inte behövas ?

nä, gör som Roller istället.. krasha :D ta BORT DOM
Slipa pinnar gör att man har TRE punkter i backen istället 2, och jag kan ju säja att fästet på den 3:e i mitten INTE är mycket att hänga i julgranen.

Vad som händer när du slipar pinnar är att du lättar på marktrycket både från fram & bakdäcket.... gör en Roller så släpper däcken o man hamnar utanför banan... jag har själv gjort precis samma sak som Roller två gånger... så jag vet hur det går till :yoparty

Jag har även fått en fotpinne avslagen pga den där jävla fegispinnen fjädrade ut i nåt litet hål i asfalten och fastnade....

Christier Miinin kör utan fotpinnarna i asfalten och gjorde nytt banrekord i år på Sviestad.... använd andra däck/teknik så behöver man inte... men jag har förstått att det är "posör" saker som gäller också....

Varför skrapar man i knät egentligen? jo för att veta hur långt till man kan luta... men det finns fler orsaker, när man ligger jääääävligt hårt ner och däck/däcken släpper så behövs det inte mycket kraft att få upp den igen, man trycker till för kung o fosterland utåt med knät så vips åker hojen upp på hjulen igen :hihi
jag har faktiskt provat det själv och det funkar, kom upp på hjulen igen, vingligt som fan men krashade inte

my 5 cents

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
KawaChris skrev:
Jag tror att du har svarat på din egen fråga. Om det gick fortare med aphäng så skulle ju den tekniken användas. Teoretiskt så lutas hojen mindre vid aphäng, alltså kan man dra slutsatsen att hojens lutning är betydelselöst för greppet.

Det beror väl ändå på däcket form? Jag tycker ju att mest gummi i backen borde ge bäst grepp, och hur mycket gummi som greppar vid en viss vinkel borde vara olika på olika däck. Kan du förklara din slutsats lite?

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Kawwa skrev:
Så slutsatsen blir : Vid skrap har man nått högsta kurvhastighet. Vill man köra ännu fortare så måste man ändra på hojens inställningar och/eller leta annat spår genom kurvan.

Nja.. Du kan ju höja fotpinnarna och dra in knäet närmare hojen så kan du luta mer..
Men som tidigare så skiljer greppet mellan gatdäck och racedäck.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag är ingen rr-förare men resonerar i alla fall så här:
Vid ett visst nedlägg (ev arschelhäng etc är nu så att säga inräknat i "mängden" nedlägg) går det åt en viss centrifugalkraft för att hindra att knarren ramlar inåt i böjen. Nedlägget ska ju balanseras mot centrifugalkraften.
Om fotpinnarna (eller nåt annat på hojen) begränsar nedlägget så åker man ju alltså så fort som hojen (dvs markfrigången) tillåter _i_ böjen. Att byta till andra däck lär ju inte hjälpa i just detta läge eftersom det ändå är markfrigången som begränsar. Kanske om man hittar andra däck som till följd av högre profil ger mer markfrigång men dessa däck har säkert andra ofördelaktiga egenskaper.
Jag stryker under 'i' här ovan därför att andra däck (med mer fäste) kanske kan ge fördelar när man åker _in_ i eller _ut_ ur böjen i form av mer fäste = bromsa senare eller accelerera tidigare.

Mina åsikter men som sagt, jag är ingen rr-förare.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
tror fasen inte det går att luta mer med ett rejsslicks jämfört med ett macadam om markfrigången är ett problem redan med touringdäcket..

Nu är det ju lite skillnad på räcers och gatcyklar, det där med markfrigång alltså..

/B

sandstream

Guest
Saxat från en anna tråd och nu kanske en del förstår att det är skillnad mellan gathojar med gatdäck och racehojar med race däck.

Are a SAFETY feature
By: James R. Davis

When your bike is leaned over at a 45 degree angle in a curve you are putting exactly 1g of lateral force on your tires (and about 40% more weight.) But you have seen that motorcycle racers lean their bikes about 50 degrees in virtually every curve they encounter on the track. You are GOOD and wonder why the damn motorcycle manufactures design their bikes with such low pegs making it almost impossible for you to lean farther than 45 degrees without ending up low-siding the bike.

The only thing keeping your tires from sliding out from under you is traction. Street legal tires, if warmed up (but not too hot), will lose traction when a lateral force of 1.1 g's, or LESS, is applied to them. Cold tires or overly hot ones don't have even that much traction potential.

Racers use bikes that allow them to lean at least 50 degrees before any part of the bike other than the tires can touch the ground. At a 50 degree lean angle their tires are contending with 1.2 g's of lateral force. YOUR tires would have lost traction before that happened.

Motorcycle racing tires are built with special compounds designed to provide upwards of 1.3 g's of traction capability. [Formula One Race car tires can handle as much as 4.0 g's - yes, THEY can make a tighter turn than any motorcycle.]

When you hear your pegs screaming at you because they are dragging they are telling you that any more lean and you will be testing the abrasion resistance of your riding gear.

This is good, no?

Think long and hard before jacking up the suspension of your bike or of using non-standard tire profiles so you can avoid dragging your pegs in those corners. Better, unless you are on a race track, stay away from 45 degree leans altogether.

Som svar på den inledande frågan så är skrapen från knän och fotpinnar inget som garanterar att du kör genom en kurva med högsta möjliga fart utan bara en varning om att ändrar du fjädring etc för att kunna lägga ner mer så lär du syna backen.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
PacMan skrev:
Det beror väl ändå på däcket form? Jag tycker ju att mest gummi i backen borde ge bäst grepp, och hur mycket gummi som greppar vid en viss vinkel borde vara olika på olika däck. Kan du förklara din slutsats lite?

Om man antar att däckformen är rund så blir det ju samma anläggningsyta. Det är möjligt att olika däck är olika lämpliga för nedlägg pga sin form.. Min poäng var att om det handlar om samma anläggningsyta vid olika nedlägg så borde det inte löna sig med aphäng.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det som nästan glömts bort i den här tråden är inställningar på hoj och förare. Med rätt chassie styr hojen bättre dvs svänger mer med mindre lut eller iaf upplevs som sådan. Att jobba med sittställningen är ocskå viktigt då man kan göra stor skillnad genom att flytta framåt/bakåt på hojen.

Att fotpinnarna tar i säger inte mycket alls vilket Håkans exempel med Miniin visar.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa