Fullgas/högvarvproblem GSXR750

almn

Vridmomentsberoende
Gick med
29 May 2003
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderrace
Jag har en -90 GSXR 750, orginal, inga trimgrejer.
Den har gått hur bra som helst för mig i tre år men i början på sommaren så fick den problem på fulgas och högvarv.

På låga varv och mellanregistret och med max halv gas så går den bra men så fort man vrider i mer eller försöker varva ur den så upplever jag att den inte orkar. Men om man då håller full gas och den inte svarar, släpper ner gasen mot hälften eller under så ökar den i hastighet och varv igen.

Jag har fått en del tips på bränslefel eller vakkumfel och det är kollat.
:fakta Detta är nu gjort:
-bytt tändkablar och tändstift
-bytt luftfilter
-bytt bränslekran till en beg. från en mc-skrot
-tändsystemet uppmätt av MC-Teknik - inget fel.
-förgasarna urplockade och genom gångna av MC-Teknik - inget fel

Cykeln toppar nu max ca 170 och sen är det stopp

Vad göra? Var kan problemet ligga? :confused:
:bow Mycket, MYCKET tacksam om det är nån som har en ide till lösning. :bow
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Att den går bättre när du tippar av på gasen brukar innebära att den går snålt. Du kan ju även ha problem medhål i trottelgummina så att trottlarna inte reser fullt.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
det är lätt att någon bränsleslang från tanken veckar sig om du inte har på orginal spiralfjädrarna på slangarna
 

Sessnan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Tl1000r -98
ja du...

Antingen är det dax att skrota hojen eller så måste den suga tjuvluft från toppen.. Testa med ett litet topplockspacknings byte om detta inte redan har gjort så ska du se att hojen kommer att spinna som en katt igen!

/jocke
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tror inte på tjuvluft, borde isf märkas mer på lägre gas. För lite soppa troligt. Kanske dålig tillrinning. Borde rinna minst 1/2 l/min. Ju närmare fuggarna du kan kolla desto bättre. Klämd slang kan ju ändra sig om du börjar rota. Vakum i tanken ? Glömt montera luftfiltret ? Kollat att det verkligen är på alla cyllar ? T.ex. genom att läsa stift. Otroligt det skulle vara en enskild förg om det gäller alla cyllar.
/u
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Kolla så att bränslepumpen går som den ska!! På min sexhundra glömde jag att koppla in den emellanåt och med mycket soppa i tanken fick jag exakt de symptom du beskriver. Kul på kvalet på Sviestad.....

Annars tror jag också på klämda/igensatta slangar vare sig det är luftningen till tanken eller bränsleledningen...
 

almn

Vridmomentsberoende
Gick med
29 May 2003
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderrace
Det sitter ingen bränslepump på min, bara en vakkumkran.

Om det kan vara till nån hjälp så kom felet smygandes en gång när vi var ute och körde, det blev bara mer och mer.
 

almn

Vridmomentsberoende
Gick med
29 May 2003
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderrace
Om det skulle vara topplocks packningen som läker kan man då märka det med ett kompa prov?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tror inte på toppackningen, för skjuter man den så brukar cykeln ändå gå bra på topp men vara svårstartad och inte gå på alla fyra när den är kall. Du kan göra ett kompprov och se.
 

almn

Vridmomentsberoende
Gick med
29 May 2003
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderrace
Jag söker, tack för all hjälp hittils :bow
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
almn skrev:
280559 Jag har en -90 GSXR 750, orginal, inga trimgrejer.
Den har gått hur bra som helst för mig i tre år men i början på sommaren så fick den problem på fulgas och högvarv.

På låga varv och mellanregistret och med max halv gas så går den bra men så fort man vrider i mer eller försöker varva ur den så upplever jag att den inte orkar. Men om man då håller full gas och den inte svarar, släpper ner gasen mot hälften eller under så ökar den i hastighet och varv igen.

Jag har fått en del tips på bränslefel eller vakkumfel och det är kollat.
:fakta Detta är nu gjort:
-bytt tändkablar och tändstift
-bytt luftfilter
-bytt bränslekran till en beg. från en mc-skrot
-tändsystemet uppmätt av MC-Teknik - inget fel.
-förgasarna urplockade och genom gångna av MC-Teknik - inget fel

Cykeln toppar nu max ca 170 och sen är det stopp

Vad göra? Var kan problemet ligga? :confused:
:bow Mycket, MYCKET tacksam om det är nån som har en ide till lösning. :bow

Bumpar denna tråd lite...
Min 95:a har samma symtom, köpte den för 3v sedan, ibörjan kunde jag inte dra fullgas på 5-6 utan den "sinade" vid 10k, släppte jag gasen ökade den lite igen, sedan i fredags så drog jag på fullt igen och helt plötsligt går den ej över 7-8k ?? Har nu rivit fuggarna och hittat 3 !!! olika munstycken, 110, 112,5, 112,5 och 115. Blev rekad att sätta i 120 på alla och prova.
Tycker fortfarande att det verkar skumt att den bara slutade gå över ett visst varv ?? Den går fint på lågvarv.
Mycket tacksam för ideer o synpunkter.
Mvh Magnus
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top