Fun-Bike i konkurs

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Går att fynda men nog inte på den sajten kanske. Köpte på en annan sajt när "AliMoto" konkade brallorna på bilden för runt 400:- med frakt och utpriset på dom är/var runt 4K.

View attachment 458671
I början gick det ju att göra fynd då alla inte visste att det fanns.

Jag bjöd på ett begagnat boggiesläp nyligen på klaravik och det gick lite över min budget men fortfarande 10-15kkr under marknadsvärde så visst går det att göra fynd men det är sällsynt. Som företagare är det säkert bättre om man handlar lite i de övre skikten.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
I början gick det ju att göra fynd då alla inte visste att det fanns.

Jag bjöd på ett begagnat boggiesläp nyligen på klaravik och det gick lite över min budget men fortfarande 10-15kkr under marknadsvärde så visst går det att göra fynd men det är sällsynt. Som företagare är det säkert bättre om man handlar lite i de övre skikten.
Precis. Jag gav upp när jag var tvungen ge nästan 50K totalt på ett utrop på Funbikes auktion. Utan firma så ligger man risigt till på större partier ?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Enda gången jag tycker det är intressant med dessa auktioner är när jag har en polare i närheten som kan hämta upp det. *klipp*
Funkar ju normalt sett bra, men i det här fallet spelar det ingen roll om man bor granne med konkursboet, man kan helt enkelt inte inte välja att hämta prylarna själv...
frakt.jpg

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Precis. Jag gav upp när jag var tvungen ge nästan 50K totalt på ett utrop på Funbikes auktion. Utan firma så ligger man risigt till på större partier ?
Inte bara partier för mig utan jag kan surfa kvarndammen och hitta en hjullastare som jag inte behöver men som "bara" kostar 275kkr :3freak

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funkar ju normalt sett bra, men i det här fallet spelar det ingen roll om man bor granne med konkursboet, man kan helt enkelt inte inte välja att hämta prylarna själv...
View attachment 458673
Går på de som ligger under den andra "kategorin" men det är dom dyrare/skrymmande utropen. Men känns som att den här auktionen ska man nog glömma.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
OT: Att ha blivit åtalad är inget annat än att en åklagare gett tumme upp när polisen lämnat vidare en förundersökning. Åtalad är ej lika med dömd. Åtalet kan ha gällt alltifrån fortkörning som ej erkänts på plats till mord.

Flertalet åtalade för misshandel exempelvis har blivit friade efter att tingsrätt bedömt handlingen som nödvärn. Eller skadegörelse som bedömts som nöd.

Min poäng är att man inte ska dra för stora växlar på att någon blivit åtalad. Därmed inte sagt att Gregor kommer finnas oskyldig till brott.
Absolut. Men det gamla uttrycket ”ingen rök utan eld” stämmer tyvärr otroligt ofta! Håller med dig, dra inte stora växlar av ett åtal, men små är nog klokt att dra.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Den lilla traktorkillen i oss dör aldrig....
Det finns mycket man behöver på den sidan... Jag såg egen pistmaskin, egen sopbil, egen stegbil i vackert röd färg. Eller kanske en grisbil??? Om man skall åka och handla närodlat i storpack.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
En spontan reaktion är.....hur många crosshjälmar kan en butik ha !?!....måste ju vara hundratals..:unsure:
....och MC byxor i antal så man kan gödsla med dem, sålde de bara jackor där?

Däremot får jag ge hatten av för verkstadsutrustningen, såsom hyllor, bänkar, verktygstavlor mm.... herre jösses, ingen som snålat där(y)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mer än hundra hjälmar måste dom haft för O'Neal crosshjälmarna säljs i parti om uppskattningsvis 100 st.

Budet på dom ligger på på 34+8 kkr, alltså 42000 kr för ett uppskattat antal hjälmar, som är flera år gamla.
Om det verkligen är 100st så är det alltså 420 kr/st + moms för gamla plasthjälmar.
Och jag antar att det kommer högre bud imorgon. Vem ser en affär i att betala det?
En handlare skulle iofs kunna betrakta hjälmarna lite som rekvisita och utfyllnad i sin butik även om han inte räknar med att sälja allt.

Köper man årets modell hos grossist så borde rimligt pris ligga runt 600 kr/st och ska man köpa 100st på ett bräde så ska ju priset vara bättre än så.

Jag trodde det skulle vara få intresserade och kunna bli bra pris på en sånt parti men tydligen inte. Är det månne Funbikes ägare som ligger bakom som köpare för att fortsätta med samma varor i nytt bolag med mindre skulder?

Och hur kan auktionsfirman vara så lat och bekväm så att dom inte ens kan räkna antalet hjälmar? Samma med partiet Schubert hjälmar.

Last edited:

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Minns Funbike när dom låg på stenby och faktiskt sålde nya hojar. Det var en mycket trevlig butik.
Personalen var hjälpsam och serviceinriktad.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mer än hundra hjälmar måste dom haft för O'Neal crosshjälmarna säljs i parti om uppskattningsvis 100 st.

Budet på dom ligger på på 34+8 kkr, alltså 42000 kr för ett uppskattat antal hjälmar, som är flera år gamla.
Om det verkligen är 100st så är det alltså 420 kr/st + moms för gamla plasthjälmar.
Och jag antar att det kommer högre bud imorgon. Vem ser en affär i att betala det?
En handlare skulle iofs kunna betrakta hjälmarna lite som rekvisita och utfyllnad i sin butik även om han inte räknar med att sälja allt.

Köper man årets modell hos grossist så borde rimligt pris ligga runt 600 kr/st och ska man köpa 100st på ett bräde så ska ju priset vara bättre än så.

Jag trodde det skulle vara få intresserade och kunna bli bra pris på en sånt parti men tydligen inte. Är det månne Funbikes ägare som ligger bakom som köpare för att fortsätta med samma varor i nytt bolag med mindre skulder?

Och hur kan auktionsfirman vara så lat och bekväm så att dom inte ens kan räkna antalet hjälmar? Samma med partiet Schubert hjälmar.
Det blir väll samma sak som alla hjälmar från duells konkursen. Har varit stående annonser nya crosshjälm på blocket sedan dess. Tror många köper ett parti och hoppas kunna göra pengar sen sitter med hela garaget fullt med skit som inte går att sälja

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Minns Funbike när dom låg på stenby och faktiskt sålde nya hojar. Det var en mycket trevlig butik.
Personalen var hjälpsam och serviceinriktad.
Var låg de nu senast? Jag trodde de låg kvar på Stenby, men det var ett par år sedan jag var där. Vill dock minnas att de låg ute på Erikslund på den tiden jag fortfarande bodde i Västerås.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
En spontan reaktion är.....hur många crosshjälmar kan en butik ha !?!....måste ju vara hundratals..:unsure:
....och MC byxor i antal så man kan gödsla med dem, sålde de bara jackor där?

Däremot får jag ge hatten av för verkstadsutrustningen, såsom hyllor, bänkar, verktygstavlor mm.... herre jösses, ingen som snålat där(y)
Det där med klädlager är nog ingen bra affär. Massa pengar i bundet kapital som minskar i värde för varje säsong. Förutom renodlade affärer såsom Handelsboden tror jag det är väldigt svårt att tjäna några pengar på kläder i en mc-butik i dag. Alla de med stora sortiment av kläder i Malmö-trakten har gått under, tänker främst på MC-Huset och Br. Hörberg. Båda två med stora klädesavdelningar.

Bara att ha ett sortiment av Rukka för både dam och herr i de flesta storlekar måste ju kosta väldigt mycket att lagerhålla. Sen sitta på 100 hjälmar, övriga märken, jeans, skydd etc. Det blir snabbt miljonbelopp som omsätts trögt förutom de vanliga storlekarna och nya modellerna. Sen sitter man där med ett par osålda Rukka-brallor för 9000 kr i storlek S. För liten omsättning helt enkelt, och hyllvärmarna blir snabbt många i hyllorna.

Nä jag tror att framtiden för mc-butikerna är service och nyförsäljning/inbyte/säljuppdrag av hojar. Speciellt när färre och färre vill ha med Blocket att göra. Snart är "PCP"/leasing här också på allvar för hojar, samma som med bilar och i UK är PCP på MC jättestort.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Ja hur fasen tänker PS auction angående service avgift och frakt???

Hittade en jacka för några hundra spänn, en jacka jag köpte ny för 15 år sedan (Retro?)
Avgift och frakt 711kr!?! .. :3freak

Nej tack PS......

Som nämnts ovan måste ju service i kombination med att köpa in rätt grejer vara nycken till framgång för en MC butik.
Med köpa in menar jag minimera felinvesteringar i det längsta så man inte blir sittande med förmycket bundet kapital, i Funbikes lager är det ju intressant hur man kan ha par enstaka jackor till mängder av byxor som knappt matchar?!?

Nu är jag inte på något sett revisor och har ingen aning om eventuella fördelar med stort lagervärde men visst hade de väl varit bättre att chockdumpa priserna på dessa byxor långt mycket tidigare än konkursen var ett faktum, 80-90% rabatt och på så sett dragit till sig folk med merförsäljning på det...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC