Fun Bike

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag köpte en helt ny hoj (Busa -08) där för länge sedan. Efter flera veckor ringde de och talade om att ägarbytet snart skulle vara klart och att det inte fanns någon anledning att vara orolig. Jag hade inte varit orolig och inte ens tänkt på att jag inte hade fått regpapper på hojen. :va En gissning är att de inte själva ägde hojen utan att den t.ex. var leasad och det behövde clearas innan hojen kunde reggas på mig.

Det hade kanske kunna bli problematiskt om jag hade kvaddat hojen för det är kanske inte säkert att en försäkring som man har beställt gäller om man inte står som ägare på fordonet och det har gått lång tid sedan försäkringen tecknades.

Jag var nöjd med affären med dem och fick över förväntan bra för ett inbyte, en Gixxer 1000 -03 som jag hade köpt ny via piratimportören Actionsports. In de som tog över i Fellingsbro (Eurowheels) utan av grundaren som hade MC-butik i Valskog.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja du ser! I min värld är det ett bedrägligt beteende att ta betalt för en vara som kunden sen inte via fordonsregistret de faktum äger!

Kan man försäkra ett fordon man inte äger? Låter konstigt, då borde man ju kunna få ersättning för en skada vid en olycka trots att man inte äger fordonet i fråga?!
Konkar firman, vad händer då? Konkursförvaltaren kommer ju att se att här finns en ny Busa, som du inte via fordonsregistret kan visa att du är ägare till!
Nej jag blir förbannad när jag hör sånt här!
Så här jobbar INTE en seriös firma!!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja du ser! I min värld är det ett bedrägligt beteende att ta betalt för en vara som kunden sen inte via fordonsregistret de faktum äger!

Kan man försäkra ett fordon man inte äger? Låter konstigt, då borde man ju kunna få ersättning för en skada vid en olycka trots att man inte äger fordonet i fråga?!

Jag känner två oberoende personer som lämnat ifrån sig bilar till bedragare där ägarbytet inte skett och problemet för dessa har varit tvärtom:
De är skyldiga att fortsätta ha fordonet försäkrat eftersom det kan förekomma i trafik, den ene fick dessutom betala många parkeringsböter innan saker löste sig och det tog flera år för båda.

Det enda man mig veterligen måste passa sig för som köpare är när fordonet har en registrerad kreditspärr (står i Bilregistret) eftersom man då på något magiskt sätt ärver skulden på fordonet.
Eller så går ägarbytet inte igenom. Vad vet jag. Men det är en varningsklocka.

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Skumt, jag har köpt 3 hojjar från dem (Nya och begagnade). Aldrig varit något problem! Servicen i verkstaden är toppen (Inga lösa skruvar efteråt som ex. DinMC), säljavdelningen gör bra ifrån sig!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte en helt ny hoj (Busa -08) där för länge sedan. Efter flera veckor ringde de och talade om att ägarbytet snart skulle vara klart och att det inte fanns någon anledning att vara orolig. Jag hade inte varit orolig och inte ens tänkt på att jag inte hade fått regpapper på hojen. :va En gissning är att de inte själva ägde hojen utan att den t.ex. var leasad och det behövde clearas innan hojen kunde reggas på mig.

Det hade kanske kunna bli problematiskt om jag hade kvaddat hojen för det är kanske inte säkert att en försäkring som man har beställt gäller om man inte står som ägare på fordonet och det har gått lång tid sedan försäkringen tecknades.

Jag var nöjd med affären med dem och fick över förväntan bra för ett inbyte, en Gixxer 1000 -03 som jag hade köpt ny via piratimportören Actionsports. In de som tog över i Fellingsbro (Eurowheels) utan av grundaren som hade MC-butik i Valskog.

Såvitt jag förstått det så är majoriteten av de begagnade hojarna där saker de säljer på provision, och de själva äger dem inte. Och nej, en försäkring du tagit i ditt namn på ett fordon du inte står på är helt värdelös och gäller inte.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Konkar firman, vad händer då? Konkursförvaltaren kommer ju att se att här finns en ny Busa, som du inte via fordonsregistret kan visa att du är ägare till!
Nej jag blir förbannad när jag hör sånt här!
Så här jobbar INTE en seriös firma!!

Ägande i samband med fordonsaffärer har nog lite olika betydelse. Har man kvitto på att fordonet är till fullo betalt så äger man det. Men om registreringen inte har gått genom så är den registrerade ägaren t.ex. skattskyldig för forodonet. Struntar han i att betala skatten övegår den till mig när fordonet är registerat, har jag för mig. Hur försäkringsolaget agerar om något händer vete sjutton men det kan nog bli problem.

Sedan finns ju t.ex. fall att man säljer ett fordon och skickar in registreingshandlingar med rätt datum för ägarbyte men det inte verkställs. Det kan bero på att köparen t.ex. inte är myndig. I ett sådant fall kommer givetvis krav på fordonsskatt till säljaren. Så det bästa är absolut att se till att alla papper sköts by the book i samband med fordonsbyte men det finns alltid risker och fallgropar för båda parter om en väljer att krångla.

Jag sålde en HD för ett tag sedan och råkade kolla upp vad som händer om den blir stulen under provkörning. I ett sådant läge är man i princip rättslös om jag fattade det rätt. Så när köpparen kom var han tvungen att Swisha över hela beloppen innan provkörning och att han skulle få tillbaka det om han inte var nöjd med hojen efter provkörning. Det informerade jag om via SMS i förväg. Det var inga problem, han överförde hela beloppet när han fick se hojen. När han kom tillbaka efter en så pass lång provtur att jag började bli orolig för att han hade kraschat sa han - jag vill inte ha tillbaka några pengar ! Killen blev stormförtjust i hojen som var fin och gick mycket bra.

Jag fick dessutom betydlig mer betalt för hojen än jag hade köpt den för ett år innan :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skumt, jag har köpt 3 hojjar från dem (Nya och begagnade). Aldrig varit något problem! Servicen i verkstaden är toppen (Inga lösa skruvar efteråt som ex. DinMC), säljavdelningen gör bra ifrån sig!

Jag har inte köpt nån hoj alls av dem, men intrycket efter att sambon försökte sälja hojen genom dem gör att jag inte kommer köpa en hoj där.

Verkstaden däremot verkar funka bra, inte upptäckt några konstigheter när jag lämnat in hojar där hittills. Har lite samma tveksamma erfarenheter från DinMCs verkstad, där kommer jag aldrig lämna in en hoj igen.

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Tråkig läsning men tyvärr vanligt att man som kund blir sur på att en försäljare gör fel! Finns väl stolskott på nästan varenda mc firma i Sverige. Sen finns de väl ofta två sidor av myntet? Jag har dock bra erfarenheter av Ragnar på Funbike och köpt hojar av honom ändå sen när han jobbade på Lelles mc :tummenupp

Åsa P

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2016
Hoj
Yamaha xv 1100 virago -95
Jag skickade mail till FunBike där jag skrev att: Enligt KO har jag rätt att häva köpet eftersom ni inte levererar i tid. Senast under denna vecka vill jag ha svar på mailet och vad ni kommer att göra åt situationen.
Fick efter ett par dagar svar och en massa ursäkter att sänkningssatsen ligger fortfarande som restorder.
Så efter 2 mån hävde jag köpet och jag fick min handpenning tillbaka efter lite tjat. Får nu leta efter en annan Kawasaki ZR-7.

yam660r

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
X11 + XTZ660 + Dr350
Jag skickade mail till FunBike där jag skrev att: Enligt KO har jag rätt att häva köpet eftersom ni inte levererar i tid. Senast under denna vecka vill jag ha svar på mailet och vad ni kommer att göra åt situationen.
Fick efter ett par dagar svar och en massa ursäkter att sänkningssatsen ligger fortfarande som restorder.
Så efter 2 mån hävde jag köpet och jag fick min handpenning tillbaka efter lite tjat. Får nu leta efter en annan Kawasaki ZR-7.

Bra där. Bara att ryta i så händer det lite. (Tyvärr)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Beställde toe slider till stövlarna online där i November, månad senare skickade jag förfrågan om orderstatus
likaså 11 januari ..

IDAG såg jag (inte här) att dom kursat.. nu e det "bara" 244 kronor... men ändå. suck

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år