Funderar på att köpa en cbr 929

Poggarn

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 900rr 96:a
Har haft en R6 men nu är det dags att byta upp sej lite hade jag tänkt! För större motor är väll = mera skoj! =)

Har tittat runt väldigt mycket och har fastnat för en cbr 929. Va först inne på en 900 rr men sen så såg jag att 929 har ju faktiskt nästan 30hk till och är mycket snyggare så får nog bli en sån! =) Tänkte kolla lite hära vad ni har för erfarenheter av den hojen, fördelar/ nackdelar. vad man bör tänka vid köp,fel som är vanliga på den osv.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jämfört med sina konkurrenter gsxr 1000 k1 samt r1 så är de lite seg i maskin. Saknar lite effekt speciellt mot gixxern.

chassiet är inte speciellt vasst om du tänker åka bana med den. Tar lätt i både fotpinnar motorkåpor och kåpor.

Men de är en jävligt fin allround hoj. Bra pris, håller bra, Bra förvaringsfack bak om du skall åka å bada. Bra bromsar.

Men den saknar r1ans kvickstyrdhet å sukkans motor kan man kortfattat säga. Men har istället humanare körställning. Fin gatmaskin.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ta gärna en titt i 929 tråden!! Finns en hel del som folk har diskuterat och info som kan vara till din hjälp! :tummenupp

Enligt mig så är 929 en mkt fin maskin!! :yoparty
Jag bytte upp mig från en cbr 600 till en 929rr-01.

jämfört med sina konkurrenter gsxr 1000 k1 samt r1 så är de lite seg i maskin. Saknar lite effekt speciellt mot gixxern.

chassiet är inte speciellt vasst om du tänker åka bana med den. Tar lätt i både fotpinnar motorkåpor och kåpor.

Men de är en jävligt fin allround hoj. Bra pris, håller bra, Bra förvaringsfack bak om du skall åka å bada. Bra bromsar.

Men den saknar r1ans kvickstyrdhet å sukkans motor kan man kortfattat säga. Men har istället humanare körställning. Fin gatmaskin.

Det är första gången jag hör någon säga att chassiet på 929 "Tar lätt i både fotpinnar motorkåpor och kåpor". :va

Nu har jag aldrig kört bana med min 929 så jag kan inte yttra mig, men blev bara lite förvånad.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hade en sån för några år sen...saknar den fortfarande ibland. Inte bäst på nåt , men är jäkligt bra på allt ! Mycket trevlig hoj !!
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Hade en 01;a direkt efter jag haft en R1;a och kan konstatera att den är så bra på allt att den faktiskt blev lite trist att åka på!! Den är som en volvo 940, bra på allt men inte bäst på nåt.
Sålde den till förmån för en ducati, den är jävligt bra på en del saker och helt kass på andra....
 

Kneedrag

Guest
Om du bara vill ha en smidig hoj med lite mer motor än din r6 så kommer 929 passa dig perfekt.
Men gillar du att köra bana ,köra ganska aktivt på landsväg och hatar att folk passerar dig pga svag motor = tråkig motor på 929 så:hihi titta på något annat
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
929an är en riktigt bra gathoj.. speicellt med bagage som en 245a..

åkt bana med min någon gång och faktiskt har både fotpinnar och motorkåpor tagit i.. men inte ofta man åker likadant på gata som bana..

men som freestyle sa så är det en ruggit bra allroundhoj, med bra sittställning, bra baggageutrymme och sen ser den bra ut oxå...

mvh robban
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Om du bara vill ha en smidig hoj med lite mer motor än din r6 så kommer 929 passa dig perfekt.
Men gillar du att köra bana ,köra ganska aktivt på landsväg och hatar att folk passerar dig pga svag motor = tråkig motor på 929 så:hihi titta på något annat

Så dålig är den faktiskt inte. Som vanligt är det nog piloten som avgör mer än materialet. Visst, på bana kanske den inte är optimal även om jag tycker det går undan med min även där, men på landsväg kan det ju omöjligt vara hojen som begränsar. Eller? :)
 

Kneedrag

Guest
Så dålig är den faktiskt inte. Som vanligt är det nog piloten som avgör mer än materialet. Visst, på bana kanske den inte är optimal även om jag tycker det går undan med min även där, men på landsväg kan det ju omöjligt vara hojen som begränsar. Eller? :)

Jo så dålig är den, provkörde en 929 då jag vart lite sugen på en och de ser rätt ok ut i designen (tidslös).
Kom då från min killes dåvarande hoj en zx9r med acra burk endast. Det var som natt och dag ,natt hela tiden på 929 :( . Köpte en GSXR 1000 01 istället
och jävlar villken skillnad. Där har man power hela tiden från botten till rödmarkeringen.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Jo så dålig är den, provkörde en 929 då jag vart lite sugen på en och de ser rätt ok ut i designen (tidslös).
Kom då från min killes dåvarande hoj en zx9r med acra burk endast. Det var som natt och dag ,natt hela tiden på 929 :( . Köpte en GSXR 1000 01 istället
och jävlar villken skillnad. Där har man power hela tiden från botten till rödmarkeringen.

Ja, om du säger det så. Jag håller inte med, men det kanske är dax för mig att provköra lite andra hojar då.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Men gillar du att köra bana ,köra ganska aktivt på landsväg och hatar att folk passerar dig pga svag motor = tråkig motor på 929 så:hihi titta på något annat

Struntprat. Jag hade en 954:a (inte särskilt stor skillnad mot en 929:a) som jag körde hur mycket aktiv landsväg och bana med som helst mellan 2002-2004, och inte fan är det en "tråkig" motor i den. Visst, inte samma pulver som i en Gixxer, men fasen så mycket smidigare.

Att Hondorna skulle vara tråkiga för att de "bara är bra" på det mesta är bara en klyscha. Det är bra hojar, pungt.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jo så dålig är den, provkörde en 929 då jag vart lite sugen på en och de ser rätt ok ut i designen (tidslös).
Kom då från min killes dåvarande hoj en zx9r med acra burk endast. Det var som natt och dag ,natt hela tiden på 929 :( . Köpte en GSXR 1000 01 istället
och jävlar villken skillnad. Där har man power hela tiden från botten till rödmarkeringen.

Njae....:) ...att gsxr har en rå o brutal motor är allmänt känt. Det hade de redan på de första gsxr-modellerna i mitten på 80-talet. Håller fullkomligt med om att där finns effekt , men med en ngt spetsigare karaktär än på 929'an.
Det som gör att 929'an kan upplevas "tråkig" efter ett tag är att den drar så jämnt. Inga toppar eller dalar i effektkurvan utan den drar jämnt hela vägen.

Men att 150 hk skulle vara slött ? Hmmmm......:hihi
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Struntprat. Jag hade en 954:a (inte särskilt stor skillnad mot en 929:a) som jag körde hur mycket aktiv landsväg och bana med som helst mellan 2002-2004, och inte fan är det en "tråkig" motor i den. Visst, inte samma pulver som i en Gixxer, men fasen så mycket smidigare.

Att Hondorna skulle vara tråkiga för att de "bara är bra" på det mesta är bara en klyscha. Det är bra hojar, pungt.

Jag säger AMEN till det här! PUNKT! :tummenupp :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tråkig motor? SEN NÄR HAR EN JÄVLA SPORTHOJ VARIT TRÅKIG? För att motorn har ett snällt register behöver det inte byta att den knäpper många på käften rakt fram :)

Har aldrig förstått detta med att hojen är så bra att den blir tråkig. Det är väl det vi alla är ute efter, en så bra hoj som möjligt = kul.

Det är säkerligen ett bra köp. Jag hade också sneglat på ZX9R:en i samma årsmodell.

Jo så dålig är den, provkörde en 929 då jag vart lite sugen på en och de ser rätt ok ut i designen (tidslös).
Kom då från min killes dåvarande hoj en zx9r med acra burk endast. Det var som natt och dag ,natt hela tiden på 929 :( . Köpte en GSXR 1000 01 istället
och jävlar villken skillnad. Där har man power hela tiden från botten till rödmarkeringen.

Man vill ju gärna veta hur pass bra du kör som påstår att en 929 är "dålig". Att du inte tycker att den passar dig är en annan sak, men att säga att den är dålig är skrattretande.

Jag har märkt att 929orna ligger rätt så högt i pris. Spara ihop en 10-15 tusen till så kan du få en 954 för dem pengarna. Mycket finare och lite bättre på allt.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är man inte ute efter att bli världsmästare så är 929an alldeles utmärkt för allmän banåkning och gata...
Åkte med Madhonda till Kinekulle när hon åket med sin dit och inte verkade hon ha tråkigt.
Har pillat på några i verkstan dessutom och det är rakt igenom Honda Kvalité.
Men det jag tror man menar med tråkigt här år nog när maskinen inte gör konsiga skutt och går sönder kors å tvärs.
Att jämföra EN 929 med en annan hoj och därmed veta allt om den känns i min värld lite märkligt.
testa flera likadana hojar och du märker att ingen är den andra lik pga yttre åverkan och differenser från fabrik.

929an är inget dåligt köp om du inte köper en stuntkörd från tex gävle (står här i verkstan för renovering) som suger i sig bensin i vevhuset.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag har provkört både 929:a och 954:an tycker att de va tråkiga bägge två. Ingen karaktär i effekt registret, känns stora och klumpiga. Mer som en sport touring än en racer. Iofs min åsikt.

Det bästa är väl att vänta till våren så man kan provåka lite olika hojar och se vad man gillar bäst.

Jag hade lätt valt en gsxr 1000 om det är i prisklassen runt en 929:a du letar hoj i. Den har bra chassie, bra bromsar och grym motor.

Jag hade iofs kollat lite på Gsxr 750 00-03 med, en sån har jag haft och med pc III och helstystem så gick den som ett skållat o..on.... och köper man en 00 eller 01:a så är de felreggade i effekt med så de är billiga att försäkra :tummenupp


///Micke
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Både 929:an och 954:an är riktigt riktigt lätta.

954:an har en torrvikt på 167 kg, inte illa pinkat alls. Jag tyckte den var väldigt kvickstyrd och den skakade på styret ganska vilt. Nästan så att man bör ha en styrdämpare på 954:an.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Ja, det mesta har ju redan skrivits men kan väl fylla på lite ändå...

Motorn drar jämnt och fint genom hela registret men inget extra på topp. Så de som skriver att den är tråkig menar nog att det inte finns nån ketchup-effekt, om man nu är ute efter det. Den är ganska lättkörd skulle jag vilja påstå så det beror på vad man är ute efter. Lite on/off effekt är det på insprutningen men inte så det stör. Att man inte hänger på zx9'an alls (som för övrigt har en grym motorkaraktär) om det är vad Tina menar, så stämmer det inte riktigt.. Hur en motor upplevs jämfört med hur den faktiskt går är rätt stor skillnad. Den går inte bäst av 1000 hojarna men så stor skillnad är det inte.. Det kommer röra på sig jämfört med r6'an.

Om bankörning är en stor del av ditt körande bör du kanske överväga en annan hoj, alternativt ställbara fotpinnar. Du får ligga på bra hårt för att skrapa sido- och motorkåpor så det är nog inget problem. Men har du kört en del bana tidigare kommer förmodligen 929'an kännas lite tyngre och trögare jämfört med din r6'a så jag vet inte om det är det bästa valet med avseende på ren bankörning.

Styrkorna hos 929'an är helt klart gatkörningen. MYCKET packutrymme, komfortabel sittställning, neutral och fin styrning. Har nån gång upplevt lite styrfladder i utgången av kurvor med väldigt hårt gaspådrag, men det har varit i kombination med lite sämre asfalt så den är nog inte sämre än nån annan.


En väldigt bra kompromiss helt enkelt med betoning på gata, som du inte kommer hitta några direkta brister på. MEN det är ingen ren racer och vill du ha det samt kör 5-10 bandagar per år så kanske du ska leta vidare.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top