Funderar på att lägga av efter bara en säsong...

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Prova en hoj med lite mer personlighet; en Ducce, eller en BMW-boxer, eller en v-twin från en av de stora fyra, eller varför inte en Moto-Guzzi?!

Då tror jag att du lösar ditt problem! :tummenupp

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Hmm, sista åren har varit lite tunga i östra Östergötland med krascher, dödsfall och stölder. Så hojåkandet har i år varit betydligt mindre i den här regionen än vanligt. Och gruppkörningar är ju en del av hojåkandet, så håll koll i Norrköpings och Linköpingstrådarna, det brukar vara rätt mycke körningar som annonseras där.

Jag själv har det senaste året haft -två stöldförsök med stora skador som följd -mekaniskt haveri -fullbordad stöld -krasch med personskador och -skrotad hoj. Så även jag som började köra hoj -78 börjar fundera...

Som många tidigare talare sagt: En nyare r-hoj kommer inte till sin rätt på gatan, det måste till bana för att man skall ha full glädje av den. Så mitt råd är att prova på bankörning ett antal gånger, fastnar du inte för den typen av körning byt då hojen till något mer gatanpassat. Någon där du får fart/kontroll upplevelsen vid en betydligt lägre hastighet. Motard, ER6, Speed3, superduke etc.

sandstream

Guest
Att köra själv är som att onanera = trevligt men inte samma sak som...
Att köra i grupp är som att ha samlag = fan så mycket roligare.

Om du inte gillar samlag föreslår jag den bästa typen av onani = banåkning :tummenupp

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
Åk till en handlare, förklara läget å be om att få provköra några andra hojar av annan typ. Testa gärna en BMW R1200GS. Ganska trevlig hoj, även om jag är mer inne på sporthojar...

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Håller med många ovan att är man ett gäng så blir det mkt roligare att åka.
Hojåkningen är ju en jättestor social bit liksom och iaf för mig en enormt stor del av den totala känslan.

Gör som Gixxertiger skriver, dra iväg till det lokala fiket och insup den sociala atmosfären.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2365617 Att köra själv är som att onanera = trevligt men inte samma sak som...
Att köra i grupp är som att ha samlag = fan så mycket roligare.

Om du inte gillar samlag föreslår jag den bästa typen av onani = banåkning :tummenupp
Menade du inte gruppsex :va

FireSalle skrev:
2365220 80-tals GSX1100 till ny CBR1000RR var kanske ett stort steg om man inte kört hoj på 10 år?
enduroemil skrev:
2365503 Återfalls knutte och CBR 1000 RR. Bra kombination :näsblod
Förmodligen bättre än att som 18-åring sätta sig på en 1000RRRRR

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
newstead skrev:
2365898 Menade du inte gruppsex :va

Förmodligen bättre än att som 18-åring sätta sig på en 1000RRRRR

Håller med att en 18 åring inte har nåt på en sån hoj att göra. Det säger jag inte i mot men en hoj med 170 hk på 170kg är inte nåt alla "återfalls" knuttar kan.

BigPhil skrev:
2365944 Jäpp, jag väljer mina "åker fort" stunder. Förbi skolor, etc.

P

Det är bra att du vet vad du kör. Du vet dina begränsningar osv :)

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
newstead skrev:
2365898Förmodligen bättre än att som 18-åring sätta sig på en 1000RRRRR
Jo, men det var inte det som det handlade om eller? Jag kan inte minnas att jag någonsin förespråkat 1000RRRRR eller ens en 'vanlig' CBR1000RR till någon 18-åring.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
enduroemil skrev:
2365981Det säger jag inte i mot men en hoj med 170 hk på 170kg är inte nåt alla "återfalls" knuttar kan.
En sån hoj har betydligt mer kapacitet än vad t.ex. jag klarar att utnyttja trots att jag kört hoj de allra flesta dagar under de senaste tio åren. Det betyder dock inte att jag inte klarar av att köra den på ett sätt som är lika trafiksäkert som med en GS 500 eller liknande. Det handlar helt enkelt om omdöme och att inse sina begränsningar. :)

FireSalle skrev:
2365988 Jo, men det var inte det som det handlade om eller? Jag kan inte minnas att jag någonsin förespråkat 1000RRRRR eller ens en 'vanlig' CBR1000RR till någon 18-åring.
Nej, det har du inte gjort. Du påpekade att steget från en GSX1100 från 80-talet till en CBR 1000 RR kanske var lite väl stort. Jag menade helt enkelt att han (BigPhil) har trots allt kört hoj tidigare och steget behöver inte alls vara särskilt stort så länge man kör med huvudet i kombination med högerhanden :)

Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
Av det som jag läst så kan jag bara konstatera du är förgammal för en sporthoj .. kanske skall rikta blicken mot en cromsugga ?? alternativt en Honda GW

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
BigPhil skrev:
2365168 Ja, jag är en "återfallsknutte" som ha köpt en ny CBR1000RR och all personligutrustning. Hade en GSX1100 på 80 talet och åkte varje dag, i princip året runt (bodde i London). Jag tyckte att det vore kul att börja åka igen och har nu aft hojen i kanske tre månader.

Problemet är att det ät inte ALLS lika kul som jag kommer ihåg. Hojen är det inget fel med. Jag tycker bara att det är, fan, inte lika kul att åka som jag minns. Jag åkte till Le Mans och Bol d Or varje år under typ 10 år, så jag var ingen "finåkare" och gjorde en massa dumheter, det är en mirakel att jag är här, men nu funderar jag på att sälja hela paketet efter bara tre månader.

Vad är det som saknas? (ungdom? :-D)

Phil:confused:

Ta dig till en bandag, och träffa andra likasinnade, trevliga människor med stort mc intresse, sen utnyttja hojen fullt ut eller rättare sagt utnyttja hojen till dina begränsingar:tummenupp

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Instabil skrev:
2366070 Av det som jag läst så kan jag bara konstatera du är förgammal för en sporthoj .. kanske skall rikta blicken mot en cromsugga ?? alternativt en Honda GW

Arrrrrrrrgggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

ALDRIG i livet, ALDRIG.

P

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
BigPhil skrev:
2366162 Arrrrrrrrgggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

ALDRIG i livet, ALDRIG.

P

Av mina erfarenheter så är det roligare att åka med någon,
skönt att komma ut ibland rensa huvudet och bara köra (solo körning)...

mc resor är trevliga har jag märkt, kul att ha ett mål och se något samtidigt som man kör kurviga vägar, kan bara hålla med föregående talare sällskap är trevligare :)

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
BigPhil skrev:
2365168 Ja, jag är en "återfallsknutte" som ha köpt en ny CBR1000RR och all personligutrustning. Hade en GSX1100 på 80 talet och åkte varje dag, i princip året runt (bodde i London). Jag tyckte att det vore kul att börja åka igen och har nu aft hojen i kanske tre månader.

Problemet är att det ät inte ALLS lika kul som jag kommer ihåg. Hojen är det inget fel med. Jag tycker bara att det är, fan, inte lika kul att åka som jag minns. Jag åkte till Le Mans och Bol d Or varje år under typ 10 år, så jag var ingen "finåkare" och gjorde en massa dumheter, det är en mirakel att jag är här, men nu funderar jag på att sälja hela paketet efter bara tre månader.

Vad är det som saknas? (ungdom? :-D)

Phil:confused:

Att bara tröska omkring på måfå är helt kass redan efter någon månad, det måste finnas någon roligare anledning att åka än att bara riskera körkortet eller värre ändå, köra i touringtempo hela tiden. Använd hojen t o f jobbet hur tråkigt det än kan låta, men det är bättre än bil och ger bra rutin och träning. Umgås med kompisar med hoj och spänna bågen lite till och vara med på banåkningar. Ett säkert kort att se fram emot är t.ex. att göra en årlig resa till Nurburg Ring i Juni när vädret är som bäst i Eifel-området. Många är med i SMC och kör på deras bandagar på Kinekulle, Gelleråsen, Midlanda mm. Om man satsar lite på kvalitet och spänning och skippar eventuell meningslös körning är det alltid väldigt kul. Om man inte har några inslag av banåkning är det bättre med en mer touringbetonad maskin. Jag har båda typerna och väljer hoj efter typ av körning. Som någon annan har sagt tidigare i tråden, det är kul med en billig hoj också som man kan piska fullt och busa med utan att behöva tänka ett dugg på att den blir repig eller tappar i värde. Med en gammal hoj är det också väldigt kul att hänga på eller t o m köra snabbare än nya sporthojar, det motsatta är motsvarande tråkigt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln