Funderar på enduro...

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
sålt sporthojen och köpt bil... funderar nu på att komplettera med en enduro.

Är inte helt okunnig på att mecka men helt oerfaren vad gäller enduro/cross.

Förutom olja/filter vad är den vanligaste servicen? Ventiler? Hur ofta?

Nu säger väl de flesta att det beror på hur hårt man kör.

Men jag undrar bara i runda slängar.

Fungerar en XT 660 R som enduro? (Långa serviceintervaller!!)

:banana

tacksam för era svar!

/Jonas

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
XT 660 är ett lok, det är ingen rolig endurocykel, den går ha till mycket, men är inte bra på nått....

Satsa hellre på en renodlad endurocykel/cross, då kommer du ha roligare o inte trötta o sälja som många tyvärr gör....

Köper du 4-takt så har du ventiler o hela den biten o hålla efter, vilket kan göra lite elaka spår i plånkoken om det krånglar, men i mina ögon är det värt det, beror ju på vad du som person uppskattar för motorkaraktär, 2-takt är ju smidigare att serva o äga, helt enkelt en smaksak! :)

Robber

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
2006 Yamaha R1
Hej!

Första frågan från mig är vad du menar med enduro? Har själv kört och tävlat i några år och jag hade nog inte valt den cyckel du funderar på, för tung och klumpig. Kör själv en Husaberg 550 FE som är gränsfall i skogen men funkar ok. Om du funderar mer på grusåka är nog XT perfekt.
En ren endurohoj kräver lite mer kärlek avseende mek, min Husa kör jag ex ventiljustering efter ca 15tim, byter olja efter ca 5tim, filter efter 10tim. Beroende modell kan antal timmar diffa. Är dock inga problem att göra det själv.
Väljer man en två takt är det inte lika mycket mek, byta olja regelbundet och kanske kolv en gång om året.
Så du får fundera på hur du tänkt nyttja hojen, grussmiska eller skogsåka? :va
/R

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Köp hellre en "riktig" cross/enduro, hade själv inga speciella mekarkunskaper då jag köpte min första ktm 400. Har sen dess haft både 450 och 525. Beroende på vilken typ av körning det blir så rekommenderar jag nog 400 kanske en 450 om du åker lite öppnare spår och sånt.

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Tja. Mycket av mekandet numera handlar om att tvätta, fetta och smörja. Moderna cyklar är pålitliga motormässigt och kräver inte så mycket så länge man sköter olje- och luftfilterbyte bra. 2-taktare ett och annat kolvbyte om du kör mycket. Fyrtaktare är det som du nämner ventiljustering. Oftast går det köra 30-40 timmar. Yamahas 400/450 är kända för att inte behöva justera spelet alls när de öppnas.

Min KTM 450 (cross) har gått ca 30 timmar, funderar inte på ventilkoll ännu.

Palle

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Vill du serva lite men fortfarande kunna åk afort i skogen finns det bara två alternativ idag, KTM 250EXC eller Ktm 300EXC. 2-t enduro med minimala servicekostnader. Du byter olja i lådan var 6:e timme, rengör luftfilter efter varje körning och sedan är det bara att tanka och köra. Kolvbyte får du ju iof göra också, men räkna med minst 30timmar på en kolv. Säkert mycket längre om du är nybörjare.

Vill du ha något som kräver mer service men funkar lite bättre på väg kan du ju kolla på 450 osv. XT660 är ingen Enduro.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Beroende på hur mycket pengar du vill lägga ner - 125 2T eller 250 4T. Om du aldrig har åkt enduro (eller cross) förut, fundera inte ens på något större.

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Beroende på hur mycket pengar du vill lägga ner - 125 2T eller 250 4T. Om du aldrig har åkt enduro (eller cross) förut, fundera inte ens på något större.

Fan va skönt med någon som äntligen har greppart det där med kubiken.
Det är en jävla skillnad på hoj och hoj liksom:tummenupp

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
250 4-t är det bästa för en nybörjare gärna med recluse (slirkoppling)!

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Åker själv ktm450 4t med rekluse. och ja tror de är de absolut vettigaste för en nybörjare i skogen. 250 kräver mer varv och bestämdhet annars orkar de inte när de blir backigt. en 450 med rekluse kan du ligga på 2an nästan överallt och när de går för långsamt så slirar den på koplingen (rekluse) istället för å dö eller inte orka som en 250 gör.

dessutom är de bra ork även på grusväg med en 450 där 250 in kan bli lite klen. bara mina tankar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Resultat från Bikes endurotest från nr 4/2010:

1. KTM 250EXC (2-takt)
2. KTM 125EXC (2-takt)
3. Husqvarna TE310 (4-takt)

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda 250
Om du vill prova på Enduro tycker jag att du inte skall slänga för mycket pengar på en maskin som du konstant måste serva. Jag började köra med en Honda XR 250, sen en Suzuki DR 350 efter det en XR 400 och sen en Yamaha TT600. Tänk på att ju större kubik desto längre orangutang-armar får du i skogen. Plasttank är ett måste, du repar sönder en plåttank på en kvart samt gör goa bucklor om du vurpar. Jag skulle rekomendera en mindre 4-takts hoj (gärna luft/oljekyld) för att slippa mycket mek (tycker själv att de motorerna är mer robusta). De hojarna jag haft var det absolut inget krångel med så länge man bytte olja/filter samt luftfilter. Var dum nog att köpa en Husqvarna 510 och den var fasen inte skoj att köra med i skogen och konstanta ventilproblem.

Draco

Gick med
25 May 2009
Hoj
Om du vill prova på Enduro tycker jag att du inte skall slänga för mycket pengar på en maskin som du konstant måste serva. Jag började köra med en Honda XR 250, sen en Suzuki DR 350 efter det en XR 400 och sen en Yamaha TT600. Tänk på att ju större kubik desto längre orangutang-armar får du i skogen. Plasttank är ett måste, du repar sönder en plåttank på en kvart samt gör goa bucklor om du vurpar. Jag skulle rekomendera en mindre 4-takts hoj (gärna luft/oljekyld) för att slippa mycket mek (tycker själv att de motorerna är mer robusta). De hojarna jag haft var det absolut inget krångel med så länge man bytte olja/filter samt luftfilter. Var dum nog att köpa en Husqvarna 510 och den var fasen inte skoj att köra med i skogen och konstanta ventilproblem.
de hojarna funkar inget vidare till seriös enduro, köp en riktig hoj så tröttnar du inte pga att du har en skithoj!

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda 250
Jo visst, men om någon vill prova på roadracing så kanske man inte ska sätta honom på en H-D, eller?
Det var en vettig jämförelse *host*
Jag bara rekomenderar en mindre 4-takts maskin istället för den XT660R som TS frågar om det är ett bra val. Sen om han känner för att justera ventilspel varje 30:e körtimma så kan han väl köpa sig en KTM 450. Grejen är att JAG inte skulle rekomendera honom att köpa en sådan bara för att få pröva på att köra hoj i skogen.

that's all ..

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Mycket prat om "ventiljustering" på fyrtaktare men jag skulle vilja påstå att det inte handlar om så mycket justering, endast kontroll.
Är inne på min andra fyrtaktare (första en 400, andra en 450) och endast kontrollerat ventilspelet men aldrig behövt justera. Samma för min bror som är inne på sin tredje 250 4t.
(ventilspelet skall justeras med shims på våra cyklar, vet inte om det spelar roll, men..)

Mesta tiden lägger man på att tvätta, byta handtagsarmar, byta bromsbelägg, justera fjädring, byta handtagsgrepp, byta dekaler, fixa med hjälmlampa, bygga kåsalyse, tvätta kläder, laga punkor och kränga däck. oljebyte tar man var 10:e timma och det tar en halvtimme. ventilkollen tar man var 20.e timma och då passar man på att tvätta rent under tanken och det kanske tar 2 timmar med oljebyte och allt.

Så jag skulle inte vara så bekymrad över servicearbete, det är inte det som tar tid.

För övrigt rekomenderar jag en 250 4t (modern vattenkyld med elstart) till en nybörjare. -Klart vanligaste motionärs-cykeln. En större maskin tröttar bara ut dig. (ja, jag har själv en 450 men i ärlighetens namn skulle det gå bättre med en mindre). Äldre luftkylda maskiner passar utmärkt på grusväg men är inte så glädjande i skogen, börjar man med en sådan är risken stor att man tröttnar på att köra i skogen innan man ens kommit igång ordenligt.

Last edited:

Draco

Gick med
25 May 2009
Hoj
På min 450 -08 kontrollerade jag ventilspelet efter 5H, 15H, 50H, därefter kontroll var 50H. tar väl ca 1 H varje gång, en piss i mississippi om man lägger ihop all mektid som allt annat tar, så sluta tjata om att ventiler är så himla krångligt! är man inte beredd att meka lite ska man inte köra enduro... däremot att meka med gammal SKIT kan få vem som helst att tröttna

• Gilla
Reaktioner: SGM

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Ska du köra enduro så ska du KÖPA en enduro och inget annat. Köper du en cross kommer du tröttna och tycka allt är skit direkt.
Fjädringen är A & O när det kommer till enduro, hojen spelar mindre roll så länge den är konstruerad för ändamålet.
Lättast hoj för en nybörjare är nog en 250 2t. Lättservat, billigt och trevligt att åka på.

250 4t är lättkört, men den kräver ändå lite av föraren. Aktiv körning helt enkelt.
Ktm 400 är bara slänga i 2:an eller 3:an och du kan köra var som helst. Kräver inte aktiv körning utan det är bara puttra runt med den, effekten är direkt på hjulet, så den är väldigt lättkörd. Med rekluse är den helt suverän för en nybörjare. Dock väger den ca 10kg mer än 250 4t.

Service, ja det är service på vilken maskin än väljer, och ja det kan bli dyrt om prylarna inte är skötta. Men annars är det olja, växellådsolja, filter, luftfilter, kolla ventiler. Sen är det tvätta, smörja, bytta slitdelar som belägg, handtag, däck etc.

Jävligt rolig hobby/motions träning där det inte spelar någon roll om du vill tävla eller "bara vara dig själv för en stund" :D

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Började motionera för ca ett och ett halvt år sedan. Då på en KTM 400 sx,alltså en cross. Köpte senare en Husqvarna 250 te. En stor skillnad på fjädring och snällare motorkaraktär. Iof klenare ork i 250:an men mycket lättare att använda. Märks även på fäste bak tycker mellan 18och 19 framförallt på berg/sten. Sedan kolla hur åtkomligheten är för servicen iallafall om du väljer fyrtakt. Dom nyare hojarna från 07 är väl ganska bra på det överlag. Swdan är det som dom andra skriver tycker jag. Tvätt å tvätt och ännumera tvätt samt byte av div smådelar som går åt. Själva servicen är en liten del av underhållet.
Men det är värt det. :D

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...