Funderar på hojbyte

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Jag har nu haft min BMW R1100S i 4 år, den har fungerat perfekt men jag funderar nu på att byta den mot något som är lite mer rejsbetonat men som ändå har charm som twinnar har enligt mitt tycke. Priset får gärna ligga runt 70 papp beroende på skick och jag skall kunna försäkra den för max 8000 halvförsäkring/helår. Mina funderingar går mot Honda VTR 1000 F eller kanske hellre Honda VTR 1000 SP1. Jag har inget behov att köra passagerare även om det är bra om det går i nödfall. Innan jag köpte BMWn körde jag en Honda Fireblade 00a som jag sålde 2002 och den fungerade bra sittställningsmässigt. Nå vart vill jag med detta meddelande, jo jag har inte haft tillfälle att ens provsitta en SP1a och just nu är det den modellen som passar in i mina ekonomiska ramar och tilltalar mitt hjärta mest (det är inte bara förnuftet som styr!). Är en SP1a ett bra val? Hojen skall funka för att pendla till jobbet (5 mil enkel resa) samt på Rörken och även stor bana någon gång om året.
bild på Honda SP1

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är du säker på att det är twin som gäller ? Du hittar samma vrid och bättre effekt i en radfyra. Visserligen inte samma goa muller, men väl ett avgrundsvrål som väcker döda och skrämmer småbarn/hästar/gamla gummor... ;)

Du kan då också spara en hel del tusenlappar genom att välja en lite vanligare hoj som ligger bra till försäkringsmässigt och i inköp. Enda fördelen på bana ska vara att en twin är lättare, men vad gäller gathojar så är det inte alltid sant och du kan lika gärna köpa en preppad 600 med ett chassi som man normalt bara har våta drömmar om :D

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
TomK skrev:
2240166 Är du säker på att det är twin som gäller ? Du hittar samma vrid och bättre effekt i en radfyra.

Du kan då också spara en hel del tusenlappar genom att välja en lite vanligare hoj som ligger bra till försäkringsmässigt och i inköp. Enda fördelen på bana ska vara att en twin är lättare, men vad gäller gathojar så är det inte alltid sant och du kan lika gärna köpa en preppad 600 med ett chassi som man normalt bara har våta drömmar om :D

Ja Tom, du har rätt i det du skriver, men jag har väl blivit lite skadad av att ha kört en twin i 4 år, dessutom en hoj som inte är en dussinhoj och jag gillar att hojen inte är som alla andra (dock mer eller mindre i orginalskick).

En 600 är helt rätt för bana mm, men nackdelen är den silkeslena gången av en radfyra. Jag inbillar mig att jag skulle sakna de snälla vibrationerna som ger liv åt maskinen och dess muller.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Varför inte 3-cylindrigt? Vid gaspådrag får du ett avgrundsvrål som får de flesta kroppsdelar att spritta i extas samtidigt som du får en härlig banmaskin med ett drag som får asfalten att krulla sig i utgången av depåkurvan på Gelleråsen! :crash

Max 70-tusen sade du? Du får köpa min! :D

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Simba skrev:
2240130 Innan jag köpte BMWn körde jag en Honda Fireblade 00a som jag sålde 2002 och den fungerade bra sittställningsmässigt.

Beträffande körställningen så tror jag det skiljer en del mellan VTR:en och Firebladen som du hade. Titta på bilder på hojarna från sidan så ser du att styrhalvorna sitter längre bort och längre ner på en VTR. Kan kanske bli lite jobbigt i längden om du ska pendla med hojen, men å andra sidan är det ju bara att höja farten så kommer du fram fortare. :D

I övrigt så tror jag nog att SP1:an är en finfin hoj och ser jag fram emot att möta en när jag åker till jobbet på morgnarna, så se nu till att slå till. Jag provkör gärna!

Ett par matnyttiga länkar om du inte redan har koll på dem:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112088&highlight=vtr

http://www.vtr.nu/

Bifogat

• 2001Red_1024x768 (Medium).jpg
    2001Red_1024x768 (Medium).jpg
    76.3 KB · Visningar: 42
  • SP1_800x600 (Medium).jpg
    SP1_800x600 (Medium).jpg
    85.3 KB · Visningar: 44
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Köp en preppad banmoppe som alla säger så gjorde jag=)
Självklart skall den även gå att ställa på!
Fick så mycket godis med att jag fattar mig på hälften:tummenupp

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
n'Lasse skrev:
2240419
Satsa på en preppad R6:a för bana och en fet HD (är detta att svära i kyrkan ) för muller och vibrationer!

Varför inte 3-cylindrigt? Vid gaspådrag får du ett avgrundsvrål som får de flesta kroppsdelar att spritta i extas samtidigt som du får en härlig banmaskin med ett drag som får asfalten att krulla sig i utgången av depåkurvan på Gelleråsen! :crash

Max 70-tusen sade du? Du får köpa min! :D

Jag har inte kört en R6a för den delen, men, jag har ju redan ägt två radfyror, visst går de bra, kanske om jag får tillfälle att prova en R6a, att jag kan fastna för en sådan.

3-pip? Ja men den som väcker mitt intresse mest är den nya 675an men den faller bort eftersom den är för dyr i inköp. Jag kan heller inte köpa 2 vettiga hojar för 70 papp.

Penguin skrev:
2240427 Beträffande körställningen så tror jag det skiljer en del mellan VTR:en och Firebladen som du hade. Titta på bilder på hojarna från sidan så ser du att styrhalvorna sitter längre bort och längre ner på en VTR. Kan kanske bli lite jobbigt i längden om du ska pendla med hojen, men å andra sidan är det ju bara att höja farten så kommer du fram fortare. :D

I övrigt så tror jag nog att SP1:an är en finfin hoj och ser jag fram emot att möta en när jag åker till jobbet på morgnarna, så se nu till att slå till. Jag provkör gärna!

Du har nog rätt Penguin, det är mer fakirställning på en SP1:a, men i typ 30 min kanske man kan orka, annars får jag se till att träna upp rygg och magmuskler lite mer. :tungan Med lite tur kanske man kan provsitta en på Rörken. Du är inte ensam om att ställa dig i kö för att provköra om jag köper en, du står som nr 2 i kön. :banana

Man lever bara en gång och hur svårt kan det vara att sälja en Spetta vidare om de kostar ner mot 60 papp?

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Simba skrev:
2240441
Du har nog rätt Penguin, det är mer fakirställning på en SP1:a, men i typ 30 min kanske man kan orka, annars får jag se till att träna upp rygg och magmuskler lite mer. :tungan Med lite tur kanske man kan provsitta en på Rörken. Du är inte ensam om att ställa dig i kö för att provköra om jag köper en, du står som nr 2 i kön. :banana

Man lever bara en gång och hur svårt kan det vara att sälja en Spetta vidare om de kostar ner mot 60 papp?

Jag tror att en VTR är ett helrätt köp. :tummenupp

Ring och pruta:

http://www.blocket.se/vi/8422295.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/8382316.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/8398957.htm?ca=11_s

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Simba skrev:
2240579 Hmm, det vattnas, jag är svag för tjejer i rött... :hihi VFR800an var röd och min R1100S är det med.

Lyssna inte på de där tomtarna... du vet ju vad du vill ha. :hihi
De är högljudda, rassliga, hårda, bökiga, slöa och tunga. Dessutom så får man renovera motorn var fjortonde mil... så säger alla andra iallfall.

:D

//D

Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Taz skrev:
2246670 Lyssna inte på de där tomtarna... du vet ju vad du vill ha. :hihi
De är högljudda, rassliga, hårda, bökiga, slöa och tunga. Dessutom så får man renovera motorn var fjortonde mil... så säger alla andra iallfall.

:D

//D

Jag har inte givit upp hoppet på en SP1a men Aprillia RSV Mille finns även med i bilden om jag bara kan hitta en vettig försäkring till den, LF vill bara trafikförsäkra den då jag inte har hemförsäkringen där, SalusAnsvar där jag har hemförsäkringen hos kostar det över 10 papp då räknat med att jag bara har påställt 4 månader om året! Jag får fortsätta och ringa runt lite. Ducati är ju lockande som alternativ men tveksam om ekonomin tål det, finns ju många fler i familjen som vill vara med och spendera slantarna...

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Simba skrev:
2248281 Jag har inte givit upp hoppet på en SP1a men Aprillia RSV Mille finns även med i bilden om jag bara kan hitta en vettig försäkring till den, LF vill bara trafikförsäkra den då jag inte har hemförsäkringen där, SalusAnsvar där jag har hemförsäkringen hos kostar det över 10 papp då räknat med att jag bara har påställt 4 månader om året! Jag får fortsätta och ringa runt lite. Ducati är ju lockande som alternativ men tveksam om ekonomin tål det, finns ju många fler i familjen som vill vara med och spendera slantarna...

För mig är (var, tills Folksam kom med Sprutthojsförsäkringen) TryggHansa billigast på Duccen. Ring båda dem och fråga.

Sen är ju Duccar duktigt övervärderade av sina ägare, det är egentligen inte alls snuskdyrt att äga en. Tunga klumpar och låg effekt... Mitt råd, PRUTA, PRUTA och sen prutar du lite till. :banana

Fundera över vilken hoj som tilltalar dig mest estetiskt... provkör den, vilken hoj som tilltalar dig ljudmässigt sett, provkör den, vilken hoj som tilltalar dig praktiskt sett, provkör den och så sen provkör du den som du helst vill prutta runt på banan med. Jämför dem, ta en stoor (eller flera) singelmalt och fundera lite. Dagen efter, i whiskybakfylledimmorna, köper du den du kom fram till dagen innan. :hihi

Allvarligt. Tänk igenom vad du vill med hojen. Köper du med hjärtat så får du säkert göra avkall på något, man kan nog inte få allt. Men du vill inte kasta längtansfulla blickar på den hoj du kunnat köpa när den rullar förbi, men du avstod för att du trodde den var för dyr eller för att du hade hört från andra om hur dålig den är.

Jag tror inte att du blir nöjd med en kompromiss.

Jag har själv ägt en stor bunt hojar sen -99 och hittat saker jag älskat med dem men alltid saknat något... jag börjar inse att jag inte hittar allt jag vill ha i en och samma hoj. Det enda som genomsyrar min ägandelista är att jag aldrig ägt en fyrcylindrig hoj... Det är kanske där svaret ligger...?

Honda VTR1000f -99 (svart, köptes ny i Düsseldorf)
Triumph 955i -01 (blå)
Husaberg FE400 -97 (gul)
Suzuki Sv650s -00 (röd)
Triumph 955i -00 (gul)
Triumph 955i -01 (den blå igen)
Aprilia SL1000 Falco -00 (röd, uttagen -03)
KTM 620sc -01 (orange)
Ducati 900SSie -00 (svart)
Ducati 996 bp -00 (röd)
Ducati 996s -01 (röd)
(samt gummans 800 Monster)

//D

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Taz skrev:
2248476Fundera över vilken hoj som tilltalar dig mest estetiskt... provkör den, vilken hoj som tilltalar dig ljudmässigt sett, provkör den, vilken hoj som tilltalar dig praktiskt sett, provkör den och så sen provkör du den som du helst vill prutta runt på banan med. Jämför dem, ta en stoor (eller flera) singelmalt och fundera lite. Dagen efter, i whiskybakfylledimmorna, köper du den du kom fram till dagen innan. :hihi

Allvarligt. Tänk igenom vad du vill med hojen. Köper du med hjärtat så får du säkert göra avkall på något, man kan nog inte få allt. Men du vill inte kasta längtansfulla blickar på den hoj du kunnat köpa när den rullar förbi, men du avstod för att du trodde den var för dyr eller för att du hade hört från andra om hur dålig den är.

Jag tror inte att du blir nöjd med en kompromiss.

Jag har själv ägt en stor bunt hojar sen -99 och hittat saker jag älskat med dem men alltid saknat något... jag börjar inse att jag inte hittar allt jag vill ha i en och samma hoj. Det enda som genomsyrar min ägandelista är att jag aldrig ägt en fyrcylindrig hoj... Det är kanske där svaret ligger...?

Honda VTR1000f -99 (svart, köptes ny i Düsseldorf)
Triumph 955i -01 (blå)
Husaberg FE400 -97 (gul)
Suzuki Sv650s -00 (röd)
Triumph 955i -00 (gul)
Triumph 955i -01 (den blå igen)
Aprilia SL1000 Falco -00 (röd, uttagen -03)
KTM 620sc -01 (orange)
Ducati 900SSie -00 (svart)
Ducati 996 bp -00 (röd)
Ducati 996s -01 (röd)
(samt gummans 800 Monster)

//D

Hojen skall jag köpa med hjärtat inom de ekonomiska ramar jag har att röra mig inom. 70 papp och 8000 i försäkringspremie för halvförsäkring.

Touring är uteslutet, mer rejs istället. Fakirställning, hellre det än mot det upprätta hållet, men jag måste stå ut en halvtimme i stöten.
Räckvidd per tank, ja runt 18 mil är väl helt acceptabelt.
Passagerarplats är inget måste men nödsäte är ett plus.

Frugan har givit sitt medgivande att jag får satsa på en hoj bara för mig i ett par år innan touringsuget kommer tillbaka och barnen är lite äldre så nu gäller det att passa på! Om 2-3 år kan det vara dax att återvända till sporttouringsegmentet igen, typ Honda VFR eller motsvarande.

Jag skall enbart använda hojen till att pendla till jobbet i Enköping alt Stockholm samt körning på gokartbanor typ Rörken och eventuellt ett par besök på stor bana per år.

Jag kommer köra max 600 mil om året men har gärna hojen påställd i åtminstone 6 månader. Semestermånaden juli brukar falla bort då vi ofta är bortresta med enbart bil.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
n'Lasse skrev:
2248541 Låter rejshoj helt klart. Med kraschkåpor och hela kittet!

Tror vi söker samma hoj du och jag... :)

Det verkar så, men du verkar vara inne på en radfyra, men det är inte jag i första hand, har i och för sig inte provat en R6 på Rörken.

Jag tror jag skulle sakna gott vrid och sång från en twin...

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Simba skrev:
2248619 Det verkar så, men du verkar vara inne på en radfyra, men det är inte jag i första hand, har i och för sig inte provat en R6 på Rörken.

Jag tror jag skulle sakna gott vrid och sång från en twin...
Vi borde göra en djupanalys av detta över en öl eller två... tre... fyra... femm...... schexx......
:fyllisar

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
n'Lasse skrev:
2248660 Vi borde göra en djupanalys av detta över en öl eller två... tre... fyra... femm...... schexx......
:fyllisar
Ja, vi skulle behöva gå till botten med detta! :fyllisar :D :tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...