Funderar på varför man kör eller poserar...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har lånat sporthoj i några dagar vid flera tillfällen. Gillar den hysteriska accelerationen, men resten? Jag kan (vågar) köra lika snabbt på min offroadare, jag kan köra längre samma dag, får med regnkläder osv osv.
Finns 3-4 stycken vägar som är kul med sporthoj i sthlmstrakten, och de är belamrade med..... andra sporthojar.

Jag har valt hoj lite efter hur jag kör: planlöst. Motorväg, landsväg och sen upp i skogen om jag ser nån intressant öppning. Sen kör man tills det tar stopp typ. Inte många som kör såhär, så jag kör mest själv. Med småttingar hemma har man dessutom inte så stora möjligheter till att planera, så man sticker ut med kort varsel när tillfälle ges.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Ensamåker helst bara för den själsliga medicin det är. Ingen telefon, dator eller annat skit, bara jag, hojen och nästa böj. Klyschigt som fan, men så är det.

Kan väl åka i grupp också och ligger då helst bland de sista. I gruppåkning blir det ju mest fråga om transport till fikat liksom och ger mig inte lika mycket.
Sen brukar det ju alltid finnas en självutnämnd ordningspolis också som alltid ska paja flytet och stämningen med styrande å ställande.
För att inte tala om den obligatoriska nötpåsen som inte borde köra hoj öht. Vinglar, bromsar hela tiden och är allmänt livsfarlig..
Nä, solo är bäst.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Den största motiveringen till gruppkörning eller i mitt fall 2-4st är att om oturen är framme så finns det folk som kan hjälpa dig direkt!
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Edit:
Glömde ju anledningen... Jag kör motorcykel av samma anledning som varför jag flyger avancerat, dyker djupt och klättrar i berg. Den oslagbara kombinationen mellan upplevelse av världen och euforin som aktiviteten utlöser, med den samtidiga bonusen av ökad självinsikt som hjärnrensningen under tiden ger.

This +1
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Har lånat sporthoj i några dagar vid flera tillfällen. Gillar den hysteriska accelerationen, men resten? Jag kan (vågar) köra lika snabbt på min offroadare, jag kan köra längre samma dag, får med regnkläder osv osv.
Finns 3-4 stycken vägar som är kul med sporthoj i sthlmstrakten, och de är belamrade med..... andra sporthojar.

Jag har valt hoj lite efter hur jag kör: planlöst. Motorväg, landsväg och sen upp i skogen om jag ser nån intressant öppning. Sen kör man tills det tar stopp typ. Inte många som kör såhär, så jag kör mest själv. Med småttingar hemma har man dessutom inte så stora möjligheter till att planera, så man sticker ut med kort varsel när tillfälle ges.

Några fler repor ska vi väll få till i år?!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det som lockar mig mest med motorcykel är friheten, den är svår att uppnå om man inte har stora mängder med pengar (så att man kan flyga eller åka snabba båtar exempelvis). För mig spelar det egentligen inte så stor roll vad för hoj jag har, bara den kan röra sig framåt.

Vad det gäller posörer, både de som står bredvid sina hojar och ser coola ut och galningar/stuntåkare så handlar det egentligen enbart om 2 saker: uppmärksamhet och behov av kickar. Dessa är inga som nöjer sig med en vässad mattsvart 740 med flygplansvinge och japanljuddämpare utan de har ett större behov än så.

De båda skaffar sig kickarna och uppmärksamheten genom sin image. Skillnaden är att de som står och hänger vid sina hojar köper sin image och får kickarna genom att stå och se coola ut och dra till med lite skryt medan galningar/stuntåkare köper en del av sin image medan de skapar resten och får kickarna genom skapandet (åka på bakhjul inne i centrum, dra ifrån polisen, stå och burna utanför mcdonalds etc).

Många här i tråden pratar om att de kör själva eller med vänner och undviker gruppkörningar så jag tänkte ge lite variation och nämna att jag både kör själv, med vänner och gruppkörningar där jag inte känner någon. Tycker alla 3 är roliga fast på olika sätt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är jag, en fantastisk maskin, och de fyra elementen.
Ouppmärksamheten som leder till säker död eller skador för livet.
Järnkollen över sig själv, sitt fordon och sin omgivning.
Berusningen som är som en nyförälskelse varje dag.
Och ändå måste man hela tiden ha tur. Tur att inte den drogade
bilföraren som sneddade helt oberäkneligt över och förbi mitt körfält
körde rakt in i mig i 70km/h och dödade mig.
Tur att han siktade en meter framför mig, och höll sig där.
Tur att jag hade insikt att förstå att taxichaffisen som tittar åt
ett annat håll och skiter i mig vid väjningsplikten kommer att köra
rätt ut; turen att mina bromsar då funkar så bra, och taxin som aldrig
kommer att veta vad som aldrig hände den gången.
Men färden fortsätter och förälskelsen är kvar.

Ibland undrar jag vad jag gör på sporthoj.com.
Min motorcykel är en liten skit på 400cc och är från 1984.
Accelerationen är skit och toppfarten är ett skämt, i jämförelse.
Kåporna är lite sneda och spruckna.
Tanken är lite bucklig.
Men hon läcker ingen olja och hon växlar som smör, helt perfekt.
Hennes 29 år gamla motor går som ett urverk, all el funkar problemfritt
och hennes bromskraft är inget mindre än fenomenal, fortfarande.
En gång var jag tvungen att bromsa henne hårt för att inte krocka med bilen framför, vid ett plötsligt trafikstopp på Essingeleden, och hon krävde inte mycket för att gå från 80km/h till stillastående. Hon stannade lugnt och fint och neg lite skönt i framgaffeln.

Hon var den mest påkostade av sitt slag och sin kubik på sin tid, och det märks.
Mest la de på ramen och motorn, resten på instrumentering, sittbekvämlighet, kåpa och sånt. Hon var bra för sin tid, och känns fortfarande som ett precisionsbygge av kaliber. Hon varvar ända till 11500, och låter som ett litet monster när man gasar på.
Hon är bra på grus, tar kurvor som en liten djävul, och drar hårt på raksträckor
som en slags representant för vad 80-talet kunde göra med mindre kubik á la RD350.

Att bara sätta sig i sadeln, slå på tändningen, starta och glida iväg sakta mot Örbyleden är något jag kan leva på årets alla dagar. Att gasa på i höga varv och höra ljudet från 8K+ varv är liksom att höra Pavarotti och kompisar kasta sig upp i höga c. Eller Elvis dra nån av sina stora 70-tals ballader. Detta obeskrivliga ljud.

I motorvägsfart, 110+, gör hon mig lugn, för hon är stabil som ett ånglok och är byggd för dessa farter. Aldrig någonsin något wobbel, inga vibrationer och kåpan gör sitt jobb utan aber. Kör jag kurvig landsväg kan jag svänga henne nästan som en riktig räser, hennes stenstyva chassi är gjort för det, höga markfrigång, fotpinnar som är fjädrade uppåt. Jag kan också njuta av att sitta i världens skönaste sadel, köra lugnt och kasta många blickar på sjöarna och skogarna jag passerar. Jag kan stanna och förfriska mig, ta en cigg och stå och glo på henne en stund. Kanske köra henne över till andra sidan av vägen, ställa henne mot bakgrunden av en ovanligt vacker sjöutsikt, och stå och titta en stund. På både henne och sjön.

Jag kan köra var som helst och bara njuta av min motorcykel, jag kan också fullständigt glömma motorcykeln och bara njuta av landskapen jag susar förbi. Men min motorcykel förhöjer njutningen av alla vägar och alla landskap. Med henne är det en njutning att vara på vilken väg som helst.

Och faran. Kraschar hon kraschar jag. Vi kommer båda att dö. Så vi håller koll.
Jag kommer att jämföra alla framtida motorcyklar med henne.
Spelar ingen roll vilken prestanda de har, hur känns det att köra dem?

Jag vill inte ens gå in på hur det är att ha en underbar kvinna som passagerare där bak, som kramar mig extra hårt när vi passerar nåt extra vackert ställe, eller när vi tar en kurva extra härligt, eller hur hon känner både spänning, fara och samtidigt trygghet med mig vid styret, upplevelsen, sexigheten, kunskaperna och skickligheten, och ansvaret hon lägger på mig över hennes liv i varje sekund av färden, hur jag instruerar henne i att följa med i kurvorna, att hon måste hålla i mig, vid midjan hela tiden för låg tyngdpunkt, så att jag känner att hon är med så att jag inte blir nervös, hur jag tränar henne i att hålla i tanken vid hård inbromsning...

Min post är sentimental för att motorcykel är 99% sentiment för mig.
Jag vet inte hur många gånger jag tackat nej till "men vi ska ju ta bilen dit, hoppa in, det är ju enklare"
-aldrig i livet. Ni tar bil, jag tar på mig kläder och skit och kör min hoj, även i spöregn. Hellre.
Jag är biten för livet. Sadeln, styret, kopplingshandtaget, växlarna, bromsarna, luften, sjöarna, skogarna, vägarna som svänger.

I sommar kommer jag har ABBA-låten Eagle i hörlurarna när jag kör land och rike runt, vet inget som summerar motorcykel så som den låten:

I dream I'm an eagle
I dream I can spread my wings
Flying high like a bird in the sky
I'm an eagle that rides on the breeze
High, high, what a feeling to fly
Over mountains and forests and seas
And to go anywhere that I please


https://www.youtube.com/watch?v=dDI7x1nwTUw
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har lånat sporthoj i några dagar vid flera tillfällen. Gillar den hysteriska accelerationen, men resten? Jag kan (vågar) köra lika snabbt på min offroadare, jag kan köra längre samma dag, får med regnkläder osv osv.
Finns 3-4 stycken vägar som är kul med sporthoj i sthlmstrakten, och de är belamrade med..... andra sporthojar.

Jag har valt hoj lite efter hur jag kör: planlöst. Motorväg, landsväg och sen upp i skogen om jag ser nån intressant öppning. Sen kör man tills det tar stopp typ. Inte många som kör såhär, så jag kör mest själv. Med småttingar hemma har man dessutom inte så stora möjligheter till att planera, så man sticker ut med kort varsel när tillfälle ges.

Du kan inte köra (lika) snabbt med en offroadare - pungt. Du kan inte köra lika snabbt med en supermoto ens en gång eller en streetfighter. Jag har testat.

Varför skulle du kunna köra längre och varför skulle man inte kunna få med regnkläder på en sporthoj ? Inte så att räckvidden är superkort.

Det finns rätt gott om bra vägar i Sthlm och varför hålla sig bara i Sthlm ? En sporthoj kan man köra upp på släpet, dra iväg den till en bana och köra järnet där. Det går också att bara dra iväg längre bort.

Ärligt talat, hur ofta kör du in i ett hål i skogen i Sthlm och hur många sådans intressanta avstickare finns det ? Inte så att vi bor längs Paris Dakaar sträckan...

Annars finns det ingen anledning att begränsa sig. Finns tid och plats för allt här i livet så varför inte ha en sporthoj OCH en offroadare ? Jag skulle nog kunna tänka mig en fet Touratech pimpad äventyrshoj ..för att uppleva äventyr och köra t ex till Sydafrika eller besöka mitt gamla land Ryssland.
 

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Tullinge
Hoj
Såld :(
Det är jag, en fantastisk maskin, och de fyra elementen.
Ouppmärksamheten som leder till säker död eller skador för livet.
Järnkollen över sig själv, sitt fordon och sin omgivning.
Berusningen som är som en nyförälskelse varje dag.
Och ändå måste man hela tiden ha tur. Tur att inte den drogade
bilföraren som sneddade helt oberäkneligt över och förbi mitt körfält
körde rakt in i mig i 70km/h och dödade mig.
Tur att han siktade en meter framför mig, och höll sig där.
Tur att jag hade insikt att förstå att taxichaffisen som tittar åt
ett annat håll och skiter i mig vid väjningsplikten kommer att köra
rätt ut; turen att mina bromsar då funkar så bra, och taxin som aldrig
kommer att veta vad som aldrig hände den gången.
Men färden fortsätter och förälskelsen är kvar.

Ibland undrar jag vad jag gör på sporthoj.com.
Min motorcykel är en liten skit på 400cc och är från 1984.
Accelerationen är skit och toppfarten är ett skämt, i jämförelse.
Kåporna är lite sneda och spruckna.
Tanken är lite bucklig.
Men hon läcker ingen olja och hon växlar som smör, helt perfekt.
Hennes 29 år gamla motor går som ett urverk, all el funkar problemfritt
och hennes bromskraft är inget mindre än fenomenal, fortfarande.
En gång var jag tvungen att bromsa henne hårt för att inte krocka med bilen framför, vid ett plötsligt trafikstopp på Essingeleden, och hon krävde inte mycket för att gå från 80km/h till stillastående. Hon stannade lugnt och fint och neg lite skönt i framgaffeln.

Hon var den mest påkostade av sitt slag och sin kubik på sin tid, och det märks.
Mest la de på ramen och motorn, resten på instrumentering, sittbekvämlighet, kåpa och sånt. Hon var bra för sin tid, och känns fortfarande som ett precisionsbygge av kaliber. Hon varvar ända till 11500, och låter som ett litet monster när man gasar på.
Hon är bra på grus, tar kurvor som en liten djävul, och drar hårt på raksträckor
som en slags representant för vad 80-talet kunde göra med mindre kubik á la RD350.

Att bara sätta sig i sadeln, slå på tändningen, starta och glida iväg sakta mot Örbyleden är något jag kan leva på årets alla dagar. Att gasa på i höga varv och höra ljudet från 8K+ varv är liksom att höra Pavarotti och kompisar kasta sig upp i höga c. Eller Elvis dra nån av sina stora 70-tals ballader. Detta obeskrivliga ljud.

I motorvägsfart, 110+, gör hon mig lugn, för hon är stabil som ett ånglok och är byggd för dessa farter. Aldrig någonsin något wobbel, inga vibrationer och kåpan gör sitt jobb utan aber. Kör jag kurvig landsväg kan jag svänga henne nästan som en riktig räser, hennes stenstyva chassi är gjort för det, höga markfrigång, fotpinnar som är fjädrade uppåt. Jag kan också njuta av att sitta i världens skönaste sadel, köra lugnt och kasta många blickar på sjöarna och skogarna jag passerar. Jag kan stanna och förfriska mig, ta en cigg och stå och glo på henne en stund. Kanske köra henne över till andra sidan av vägen, ställa henne mot bakgrunden av en ovanligt vacker sjöutsikt, och stå och titta en stund. På både henne och sjön.

Jag kan köra var som helst och bara njuta av min motorcykel, jag kan också fullständigt glömma motorcykeln och bara njuta av landskapen jag susar förbi. Men min motorcykel förhöjer njutningen av alla vägar och alla landskap. Med henne är det en njutning att vara på vilken väg som helst.

Och faran. Kraschar hon kraschar jag. Vi kommer båda att dö. Så vi håller koll.
Jag kommer att jämföra alla framtida motorcyklar med henne.
Spelar ingen roll vilken prestanda de har, hur känns det att köra dem?

Jag vill inte ens gå in på hur det är att ha en underbar kvinna som passagerare där bak, som kramar mig extra hårt när vi passerar nåt extra vackert ställe, eller när vi tar en kurva extra härligt, eller hur hon känner både spänning, fara och samtidigt trygghet med mig vid styret, upplevelsen, sexigheten, kunskaperna och skickligheten, och ansvaret hon lägger på mig över hennes liv i varje sekund av färden, hur jag instruerar henne i att följa med i kurvorna, att hon måste hålla i mig, vid midjan hela tiden för låg tyngdpunkt, så att jag känner att hon är med så att jag inte blir nervös, hur jag tränar henne i att hålla i tanken vid hård inbromsning...

Min post är sentimental för att motorcykel är 99% sentiment för mig.
Jag vet inte hur många gånger jag tackat nej till "men vi ska ju ta bilen dit, hoppa in, det är ju enklare"
-aldrig i livet. Ni tar bil, jag tar på mig kläder och skit och kör min hoj, även i spöregn. Hellre.
Jag är biten för livet. Sadeln, styret, kopplingshandtaget, växlarna, bromsarna, luften, sjöarna, skogarna, vägarna som svänger.

I sommar kommer jag har ABBA-låten Eagle i hörlurarna när jag kör land och rike runt, vet inget som summerar motorcykel så som den låten:

I dream I'm an eagle
I dream I can spread my wings
Flying high like a bird in the sky
I'm an eagle that rides on the breeze
High, high, what a feeling to fly
Over mountains and forests and seas
And to go anywhere that I please


https://www.youtube.com/watch?v=dDI7x1nwTUw

Jösses. Blir ju nästan tårögd. vilken poesi!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag tycker det är kul att köra hoj, -räcker inte det ?
:va
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Det är jag, en fantastisk maskin, och de fyra elementen.
Ouppmärksamheten som leder till säker död eller skador för livet.
Järnkollen över sig själv, sitt fordon och sin omgivning.
Berusningen som är som en nyförälskelse varje dag.
Och ändå måste man hela tiden ha tur. Tur att inte den drogade
bilföraren som sneddade helt oberäkneligt över och förbi mitt körfält
körde rakt in i mig i 70km/h och dödade mig.
Tur att han siktade en meter framför mig, och höll sig där.
Tur att jag hade insikt att förstå att taxichaffisen som tittar åt
ett annat håll och skiter i mig vid väjningsplikten kommer att köra
rätt ut; turen att mina bromsar då funkar så bra, och taxin som aldrig
kommer att veta vad som aldrig hände den gången.
Men färden fortsätter och förälskelsen är kvar.

Ibland undrar jag vad jag gör på sporthoj.com.
Min motorcykel är en liten skit på 400cc och är från 1984.
Accelerationen är skit och toppfarten är ett skämt, i jämförelse.
Kåporna är lite sneda och spruckna.
Tanken är lite bucklig.
Men hon läcker ingen olja och hon växlar som smör, helt perfekt.
Hennes 29 år gamla motor går som ett urverk, all el funkar problemfritt
och hennes bromskraft är inget mindre än fenomenal, fortfarande.
En gång var jag tvungen att bromsa henne hårt för att inte krocka med bilen framför, vid ett plötsligt trafikstopp på Essingeleden, och hon krävde inte mycket för att gå från 80km/h till stillastående. Hon stannade lugnt och fint och neg lite skönt i framgaffeln.

Hon var den mest påkostade av sitt slag och sin kubik på sin tid, och det märks.
Mest la de på ramen och motorn, resten på instrumentering, sittbekvämlighet, kåpa och sånt. Hon var bra för sin tid, och känns fortfarande som ett precisionsbygge av kaliber. Hon varvar ända till 11500, och låter som ett litet monster när man gasar på.
Hon är bra på grus, tar kurvor som en liten djävul, och drar hårt på raksträckor
som en slags representant för vad 80-talet kunde göra med mindre kubik á la RD350.

Att bara sätta sig i sadeln, slå på tändningen, starta och glida iväg sakta mot Örbyleden är något jag kan leva på årets alla dagar. Att gasa på i höga varv och höra ljudet från 8K+ varv är liksom att höra Pavarotti och kompisar kasta sig upp i höga c. Eller Elvis dra nån av sina stora 70-tals ballader. Detta obeskrivliga ljud.

I motorvägsfart, 110+, gör hon mig lugn, för hon är stabil som ett ånglok och är byggd för dessa farter. Aldrig någonsin något wobbel, inga vibrationer och kåpan gör sitt jobb utan aber. Kör jag kurvig landsväg kan jag svänga henne nästan som en riktig räser, hennes stenstyva chassi är gjort för det, höga markfrigång, fotpinnar som är fjädrade uppåt. Jag kan också njuta av att sitta i världens skönaste sadel, köra lugnt och kasta många blickar på sjöarna och skogarna jag passerar. Jag kan stanna och förfriska mig, ta en cigg och stå och glo på henne en stund. Kanske köra henne över till andra sidan av vägen, ställa henne mot bakgrunden av en ovanligt vacker sjöutsikt, och stå och titta en stund. På både henne och sjön.

Jag kan köra var som helst och bara njuta av min motorcykel, jag kan också fullständigt glömma motorcykeln och bara njuta av landskapen jag susar förbi. Men min motorcykel förhöjer njutningen av alla vägar och alla landskap. Med henne är det en njutning att vara på vilken väg som helst.

Och faran. Kraschar hon kraschar jag. Vi kommer båda att dö. Så vi håller koll.
Jag kommer att jämföra alla framtida motorcyklar med henne.
Spelar ingen roll vilken prestanda de har, hur känns det att köra dem?

Jag vill inte ens gå in på hur det är att ha en underbar kvinna som passagerare där bak, som kramar mig extra hårt när vi passerar nåt extra vackert ställe, eller när vi tar en kurva extra härligt, eller hur hon känner både spänning, fara och samtidigt trygghet med mig vid styret, upplevelsen, sexigheten, kunskaperna och skickligheten, och ansvaret hon lägger på mig över hennes liv i varje sekund av färden, hur jag instruerar henne i att följa med i kurvorna, att hon måste hålla i mig, vid midjan hela tiden för låg tyngdpunkt, så att jag känner att hon är med så att jag inte blir nervös, hur jag tränar henne i att hålla i tanken vid hård inbromsning...

Min post är sentimental för att motorcykel är 99% sentiment för mig.
Jag vet inte hur många gånger jag tackat nej till "men vi ska ju ta bilen dit, hoppa in, det är ju enklare"
-aldrig i livet. Ni tar bil, jag tar på mig kläder och skit och kör min hoj, även i spöregn. Hellre.
Jag är biten för livet. Sadeln, styret, kopplingshandtaget, växlarna, bromsarna, luften, sjöarna, skogarna, vägarna som svänger.

I sommar kommer jag har ABBA-låten Eagle i hörlurarna när jag kör land och rike runt, vet inget som summerar motorcykel så som den låten:

I dream I'm an eagle
I dream I can spread my wings
Flying high like a bird in the sky
I'm an eagle that rides on the breeze
High, high, what a feeling to fly
Over mountains and forests and seas
And to go anywhere that I please


https://www.youtube.com/watch?v=dDI7x1nwTUw


Kan bara le, applådera och lyfta på hatten 5ggr i rad för detta rent av poetiska inlägg! Otroooligt bra skrivet! Känner igen mig i varje mening, varje ord och varje bokstav av det du skrev!

Wow.... :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
DÖÖÖÖÖH.

JAG kan inte köra snabbare med en sporthoj, och jag känner faktiskt inte heller att jag VILL köra ännu snabbare. Dessutom kör jag GARANTERAT snabbare med en offroadare offroad. men du har såklart testat detta med din sportis och hävdar att du kan köra snabbare offroad med den?

Jag kan köra längre för att hojen är bekvämare, och har bättre väderskydd. Den har dessutom bättre lastmöjligheter. Skulle kunna få med mig en persisk matta och en kristallkrona om jag nu skulle vilja/behöva ha med mig det.

Varför lasta upp hojen på en kärra överhuvudtaget förresten, när man kan köra dit på hoj?
Just ja, de där sporthojarna är ju bara gjorda för att gå snabbt, det där med komfort tänkte man inte på.

Ja du, hur många avstickare/hål finns det inom en dags körning från stockholm?
10000 kanske? hur ofta svänger jag av in på såna? Tja, varje gång jag kör hoj?

Som det är nu har jag inte tid att köra hoj flera dagar i sträck, och jag har heller inte tid att rulla upp hojjen på en kärra för att köra bana, så därför behöver jag en multihoj som jag bara kan gå ner i garaget och starta, och sen köra i princip precis dit/där jag vill.

Du kan inte köra (lika) snabbt med en offroadare - pungt. Du kan inte köra lika snabbt med en supermoto ens en gång eller en streetfighter. Jag har testat.

Varför skulle du kunna köra längre och varför skulle man inte kunna få med regnkläder på en sporthoj ? Inte så att räckvidden är superkort.

Det finns rätt gott om bra vägar i Sthlm och varför hålla sig bara i Sthlm ? En sporthoj kan man köra upp på släpet, dra iväg den till en bana och köra järnet där. Det går också att bara dra iväg längre bort.

Ärligt talat, hur ofta kör du in i ett hål i skogen i Sthlm och hur många sådans intressanta avstickare finns det ? Inte så att vi bor längs Paris Dakaar sträckan...

Annars finns det ingen anledning att begränsa sig. Finns tid och plats för allt här i livet så varför inte ha en sporthoj OCH en offroadare ? Jag skulle nog kunna tänka mig en fet Touratech pimpad äventyrshoj ..för att uppleva äventyr och köra t ex till Sydafrika eller besöka mitt gamla land Ryssland.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tror det här med att köra/posera har lite med åldern att göra också.
I unga år tror jag många använder sin hoj som identitetsförstärkare.
Sen när man blir äldre är hojen mer en getaway.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
DÖÖÖÖÖH.

JAG kan inte köra snabbare med en sporthoj, och jag känner faktiskt inte heller att jag VILL köra ännu snabbare. Dessutom kör jag GARANTERAT snabbare med en offroadare offroad. men du har såklart testat detta med din sportis och hävdar att du kan köra snabbare offroad med den?

Jag kan köra längre för att hojen är bekvämare, och har bättre väderskydd. Den har dessutom bättre lastmöjligheter. Skulle kunna få med mig en persisk matta och en kristallkrona om jag nu skulle vilja/behöva ha med mig det.

Varför lasta upp hojen på en kärra överhuvudtaget förresten, när man kan köra dit på hoj?
Just ja, de där sporthojarna är ju bara gjorda för att gå snabbt, det där med komfort tänkte man inte på.

Ja du, hur många avstickare/hål finns det inom en dags körning från stockholm?
10000 kanske? hur ofta svänger jag av in på såna? Tja, varje gång jag kör hoj?

Som det är nu har jag inte tid att köra hoj flera dagar i sträck, och jag har heller inte tid att rulla upp hojjen på en kärra för att köra bana, så därför behöver jag en multihoj som jag bara kan gå ner i garaget och starta, och sen köra i princip precis dit/där jag vill.

Man kör upp hojen på ett släp eftersom man KÖR hojen på en bana och inte förflyttar sig från a till b. Lite skillnad mellan SH och kromsläde eller sk "äventyrshoj". Det kan då hända att man druttar omkull och måste komma hem på något sätt för hojen är okörbar.

Jag har kört på sporthoj Sthlm - Malmö - Sthlm i ett svep. Det stämmer att jag inte tog med mig någon matta eller kristallkrona, men det räckte med Amex och liten rygga. Det gick utmärkt och det gick snabbt som fan. Hyggligt långt för att vara sporthoj ändå.

En viktig sak....Någon multihoj har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Vad som finns närmast idag är hojmodeller som inte är jävligt bra på något alls eftersom de är kompromisser.

Du motsäger dig själv när du talar om komfort och långa sträckor och lastmöjligheter i samma veva som du konstanterar att du inte har möjlighet att köra hoj flera dagar på raken. Vad finns det för poäng med komnfort, lastmöjligheter och en vindruta från en bil om du ändå kör bara dagssträckor ?

Jag är inte på något sätt någon SH evangelist. Jag har en tung motard, en streetfighter och en renodlad sh...skulle kunna tänka mig en "äventyrshoj" om jag nu planerade ett äventyr med veckor ute i "fält". En sak som inte finns på kartan dock är...CUSTOM.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen


Jag vill inte döda eran diskussion men ni kommer knappast nå något längre.
Alla hojar har sina fördelar oavsett om man tar längre turer eller kortare, du kan KÖRA hoj oavsett modell, årgång, kubik, hudfärg, kön, osv :tungan

Det är en underbar upplevelse att pressa en sporthoj på bana, där den främst hör hemma.
Så fort du använder en hoj utanför sitt "område" så blir det en kompromiss, oavsett modell.
En sporthoj passar inte på grusväg, en motard funkar dåligt på motorväg..


NoRegrets: Det låter som du är en SH evangelist eftersom du försöker bevisa att någon tycker "fel" och har gjort ett dåligt val. Lika populärt som jehovas...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top