Funderar på varför man kör eller poserar...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du motsäger dig själv när du talar om komfort och långa sträckor och lastmöjligheter i samma veva som du konstanterar att du inte har möjlighet att köra hoj flera dagar på raken. Vad finns det för poäng med komnfort, lastmöjligheter och en vindruta från en bil om du ändå kör bara dagssträckor ?

Tror inte du läst någon av mina gamla resetrådar? Där har jag iaf hur jag beskrivit hur jag KÖR hoj. Inte lastar skiten på en kärra, kör till en bana och drar några varv där, sen lastar hojen och kör hem igen.
Sthlm-Malmö-Sthlm är heller ingen sträcka i min värld :hihi

Just nu är jag småbarnsförälder och de få gångerna jag har tid att köra hoj så vill jag inte behöva lasta den på en kärra för att kunna ta mig nånstans och köra den. Jag vill köra där jag har lust, just då. Därav multihoj.


Jag ser inget behov alls av en sporthoj. Vill jag köra i 200 så kan jag göra det på min egen. Ser ingen anledning att köra ännu snabbare. På krokig väg är jag heller inte snabbare med sporthoj, och för övrigt är slingriga vägar ofta belagda med en hastighetsbegränsning om ca 70 km/h. Ser överhuvudtaget ingen anledning att köra snabbare än 100 där även under särskilda omständigheter.

Tror nästan ALLA, banåkare borträknat kan prestera minst lika bra med "icke sporthoj" på allmän väg.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag använder hojen som njutfordon, dvs ut på lite snabba kurviga vägar och sen lite random rödljusrace vid lämplig tidpunkt, träffa nya och gamla bekanta vid nåt stopp på vägen (oftast sveavägen) och sen hemåt sent eller en passering för att kolla nåt bilrace.
Ja, jag är en gammal 80'tals ligist men det är vad jag tycker är kul fortfarande :yoparty:yoparty

orka bränna runt en hel dag bara för att cruisa ut på fika på bystan, det går bort, då tar jag hellre bilen för att vara borta en hel dag. :glömdet

Men dagskörning har ju varit kul nån gång :hej
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag vill inte döda eran diskussion men ni kommer knappast nå något längre.
Alla hojar har sina fördelar oavsett om man tar längre turer eller kortare, du kan KÖRA hoj oavsett modell, årgång, kubik, hudfärg, kön, osv :tungan

Det är en underbar upplevelse att pressa en sporthoj på bana, där den främst hör hemma.
Så fort du använder en hoj utanför sitt "område" så blir det en kompromiss, oavsett modell.
En sporthoj passar inte på grusväg, en motard funkar dåligt på motorväg..


NoRegrets: Det låter som du är en SH evangelist eftersom du försöker bevisa att någon tycker "fel" och har gjort ett dåligt val. Lika populärt som jehovas...


Jag kör även en motard..och en Streetfighter. Mina SH mil är i sammanhanget rätt marginella. Men det är klart att jag fokuserar just på de...det heter ju "sporthoj.com" vilket gör förkärlek för sporthoj lika självklar som en mormon i Utah.

...Du har inte läst hur dikussionen började helt enkelt.
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag kör även en motard..och en Streetfighter. Mina SH mil är i sammanhanget rätt marginella. Men det är klart att jag fokuserar just på de...det heter ju "sporthoj.com" vilket gör förkärlek för sporthoj lika självklar som en mormon i Utah.

...Du har inte läst hur dikussionen började helt enkelt.

Jag skippar de religiösa parallellerna så framgår det förmodligen tydligare vad jag menar.
I en argumentation som handlar om personligt tyckande/känslor är det orimligt att påpeka att någon känner "fel". Det är som att du älskar yamaha och jag kawasaki, och du försöker övertyga mig att jag har fel och jag ska gilla yamaha istället.

Det är en helt meningslös diskussion eftersom det enligt min mening grundar sig i att du( i det här fallet) blir provocerad av att någon gillar något annat, och därmed ska omvända personen. Nu kanske du förstår varför jag relaterade till jehovas eftersom de oftast vill omvända andra istället för att respektera deras befintliga inställning.

Nu har vi kommit av ämnet lite men hoppas ni förstår relevansen, när det gäller bilmärken är det här oftast ännu tydligare och kan förknippas men hur man vill framhäva sig själv och sin identitet men det är ett helt annat ämne.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag är posör, men jag kör även hoj :hihi
Blir ungefär 2000 mil / år och det är blandat grus asfalt och bana.

Man kan göra båda och jag tvivlar att det har med åldern att göra om man har snygga dekaler och en tvättad hoj...

Posera/Fika på Svea/Rosenhill ( prata med polare eller likasinnade ) är ju en del av grejen.
Bomba->fika/posera-> bomba osv...
Sen finns det ju folk som har noll social kompitens och föredrar en dator för att kommunicera.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det är jag, en fantastisk maskin, och de fyra elementen.
Ouppmärksamheten som leder till säker död eller skador för livet.
Järnkollen över sig själv, sitt fordon och sin omgivning.
Berusningen som är som en nyförälskelse varje dag.
Och ändå måste man hela tiden ha tur. Tur att inte den drogade
bilföraren som sneddade helt oberäkneligt över och förbi mitt körfält
körde rakt in i mig i 70km/h och dödade mig.
Tur att han siktade en meter framför mig, och höll sig där.
Tur att jag hade insikt att förstå att taxichaffisen som tittar åt
ett annat håll och skiter i mig vid väjningsplikten kommer att köra
rätt ut; turen att mina bromsar då funkar så bra, och taxin som aldrig
kommer att veta vad som aldrig hände den gången.
Men färden fortsätter och förälskelsen är kvar.

Ibland undrar jag vad jag gör på sporthoj.com.
Min motorcykel är en liten skit på 400cc och är från 1984.
Accelerationen är skit och toppfarten är ett skämt, i jämförelse.
Kåporna är lite sneda och spruckna.
Tanken är lite bucklig.
Men hon läcker ingen olja och hon växlar som smör, helt perfekt.
Hennes 29 år gamla motor går som ett urverk, all el funkar problemfritt
och hennes bromskraft är inget mindre än fenomenal, fortfarande.
En gång var jag tvungen att bromsa henne hårt för att inte krocka med bilen framför, vid ett plötsligt trafikstopp på Essingeleden, och hon krävde inte mycket för att gå från 80km/h till stillastående. Hon stannade lugnt och fint och neg lite skönt i framgaffeln.

Hon var den mest påkostade av sitt slag och sin kubik på sin tid, och det märks.
Mest la de på ramen och motorn, resten på instrumentering, sittbekvämlighet, kåpa och sånt. Hon var bra för sin tid, och känns fortfarande som ett precisionsbygge av kaliber. Hon varvar ända till 11500, och låter som ett litet monster när man gasar på.
Hon är bra på grus, tar kurvor som en liten djävul, och drar hårt på raksträckor
som en slags representant för vad 80-talet kunde göra med mindre kubik á la RD350.

Att bara sätta sig i sadeln, slå på tändningen, starta och glida iväg sakta mot Örbyleden är något jag kan leva på årets alla dagar. Att gasa på i höga varv och höra ljudet från 8K+ varv är liksom att höra Pavarotti och kompisar kasta sig upp i höga c. Eller Elvis dra nån av sina stora 70-tals ballader. Detta obeskrivliga ljud.

I motorvägsfart, 110+, gör hon mig lugn, för hon är stabil som ett ånglok och är byggd för dessa farter. Aldrig någonsin något wobbel, inga vibrationer och kåpan gör sitt jobb utan aber. Kör jag kurvig landsväg kan jag svänga henne nästan som en riktig räser, hennes stenstyva chassi är gjort för det, höga markfrigång, fotpinnar som är fjädrade uppåt. Jag kan också njuta av att sitta i världens skönaste sadel, köra lugnt och kasta många blickar på sjöarna och skogarna jag passerar. Jag kan stanna och förfriska mig, ta en cigg och stå och glo på henne en stund. Kanske köra henne över till andra sidan av vägen, ställa henne mot bakgrunden av en ovanligt vacker sjöutsikt, och stå och titta en stund. På både henne och sjön.

Jag kan köra var som helst och bara njuta av min motorcykel, jag kan också fullständigt glömma motorcykeln och bara njuta av landskapen jag susar förbi. Men min motorcykel förhöjer njutningen av alla vägar och alla landskap. Med henne är det en njutning att vara på vilken väg som helst.

Och faran. Kraschar hon kraschar jag. Vi kommer båda att dö. Så vi håller koll.
Jag kommer att jämföra alla framtida motorcyklar med henne.
Spelar ingen roll vilken prestanda de har, hur känns det att köra dem?

Jag vill inte ens gå in på hur det är att ha en underbar kvinna som passagerare där bak, som kramar mig extra hårt när vi passerar nåt extra vackert ställe, eller när vi tar en kurva extra härligt, eller hur hon känner både spänning, fara och samtidigt trygghet med mig vid styret, upplevelsen, sexigheten, kunskaperna och skickligheten, och ansvaret hon lägger på mig över hennes liv i varje sekund av färden, hur jag instruerar henne i att följa med i kurvorna, att hon måste hålla i mig, vid midjan hela tiden för låg tyngdpunkt, så att jag känner att hon är med så att jag inte blir nervös, hur jag tränar henne i att hålla i tanken vid hård inbromsning...

Min post är sentimental för att motorcykel är 99% sentiment för mig.
Jag vet inte hur många gånger jag tackat nej till "men vi ska ju ta bilen dit, hoppa in, det är ju enklare"
-aldrig i livet. Ni tar bil, jag tar på mig kläder och skit och kör min hoj, även i spöregn. Hellre.
Jag är biten för livet. Sadeln, styret, kopplingshandtaget, växlarna, bromsarna, luften, sjöarna, skogarna, vägarna som svänger.

I sommar kommer jag har ABBA-låten Eagle i hörlurarna när jag kör land och rike runt, vet inget som summerar motorcykel så som den låten:

I dream I'm an eagle
I dream I can spread my wings
Flying high like a bird in the sky
I'm an eagle that rides on the breeze
High, high, what a feeling to fly
Over mountains and forests and seas
And to go anywhere that I please


https://www.youtube.com/watch?v=dDI7x1nwTUw

Word! Har hängt på SH sedan 04 och få inlägg får mig att haja till...ditt var ett undantag:tummenupp, kopplat till en av ABBAs mest underskattade låtar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du är för gammal för att posera, ut i geggan med dig.

Jag är posör, men jag kör även hoj :hihi
Blir ungefär 2000 mil / år och det är blandat grus asfalt och bana.

Man kan göra båda och jag tvivlar att det har med åldern att göra om man har snygga dekaler och en tvättad hoj...

Posera/Fika på Svea/Rosenhill ( prata med polare eller likasinnade ) är ju en del av grejen.
Bomba->fika/posera-> bomba osv...
Sen finns det ju folk som har noll social kompitens och föredrar en dator för att kommunicera.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En BMW 1200GSA i Ståckholm är att vara posör :hihi

Näää. Jag är också för gammal. Hinner ju fan knappt köra längre.

Hojjen ligger fö ute på annons. Skall köpa en bögputsad 1000RR och ett skinnställ som smiter åt på de rätta ställena och sen tillbringa sommarkvällarna nere vid Donken. Mer har jag inte tid med.
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Näää. Jag är också för gammal. Hinner ju fan knappt köra längre.

Hojjen ligger fö ute på annons. Skall köpa en bögputsad 1000RR och ett skinnställ som smiter åt på de rätta ställena och sen tillbringa sommarkvällarna nere vid Donken. Mer har jag inte tid med.

Mycket ballare att posera på en gam-hoj, sugen på en slingshot igen.
Ny hoj med nytt ställ är ganska fjantigt :D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Enda hoj jag skulle kunna tänka mig posera med är Moto Guzzi eller möjligen Ducati, är ju inte några andra hojar som är sexiga.

Å andra sidan skulle ju mitt poserande omedelbart neutralisera denna sexighet, för vem vill se en fet 40-åring posera?
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
bild (3).jpg

Tråkigt när folk börjar jämföra hojar, man köper väl det man själv gillar bäst... i alla fall jag :)

Hade för övrigt min premiär idag, 3 mil i +3 grader, kyligt men oj vad underbart!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kör för att jag mår bra av det, många mil ensam men en hel del i grupp.

Det ena utesluter inte det andra tycker jag, men det är det kurviga i gott sällskap som får mig att må bäst.

Men den förlängda hemfärden från jobbet i dag fastän det inte var varmt var en bra tömning av dagens stress.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top