Funderingar kring RR beteende.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Really? Har inte läst på något utom just Crafars bok men någon skillnad borde det ju ändå göra? Man förflyttar ju tyngdpunkten, typ som att sätta sig längre bak på sadeln... Sen låter det konstigt att världseliten gör något för att de ska se snyggt ut under race

Japp, var med i någon video på MotoGP-sidan.
Känner förarna att det funkar bättre så, så kan de ju göra det för att det känns bättre. Det behöver inte motsvaras av någon reell skillnad, mer än att när det känns bättre vågas det mer.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Man blockerar de som försöker klämma sig om på innern, sedan går man ut och tar en snabb och fin linje genom kurvan. Om man inte blockerar så kan någon galning smita in och bromsa som ett mongo, och sno linjen genom kurvan så man måste gå brett istället för den goa snabba linjen.

Men även när de vet att ingen ligger nära bakom (så som det ofta ser ut i MotoGP, tyvärr) så åker de på samma sätt, då borde det ju vara onödigt och ta längre tid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men även när de vet att ingen ligger nära bakom (så som det ofta ser ut i MotoGP, tyvärr) så åker de på samma sätt, då borde det ju vara onödigt och ta längre tid.

Och sen kommer den där gången när man "vet" att det inte ligger nån bakom, och helt plötsligt dyker det upp nån gynnare och snor linjen från ingenstans.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Foten tror jag är mer psykologiskt, precis som att man sätter ner foten när man cyklade när man var liten eller bromsade hårt med moppen.

Dessutom blir det ju lite svårare att bromsa om Rossi när hans långa ben är ivägen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om Rossis fot...

"Here's the surprise: When asked - as usual - at the pre-race press conference at the Sachsenring why he takes his foot off the peg - Rossi gave his standard answer, that he didn't know, but that it felt a natural thing to do, and it felt like it helped him brake. But he also revealed a fascinating detail: When he and Jeremy Burgess look at the data, and compare the corners where he does his signature leg wave with the same corner when he leaves his foot on the peg, there is no difference at all. The data shows exactly the same braking time and force, the same weight distribution, no difference whatsoever."

Från The Truth Behind The Rossi Leg Wave
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
1. Mig veterligen är det för att bromsvätskans densitet blir tunnare när vätskan blir varm, vilken det kan bli vid mycket hårda inbromsningar vid t ex bankörning. Det kan göra att den läcker ut och som någon redan påpekat så är den hal som fan och dessutom frätande om jag inte missminner mig.

Övriga två punkter låter jag andra spekulera i.
 

Michael.S

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Varberg
Hoj
Superduke -08 / CBR600RR -03
Rossi benet ska väl vara för bättre motverka den sladd som kan uppstå då du rånitar bromsen och sen är på väg in I nedlägget.
enligt Simon Crafar :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.

Min tanke med, typ som att man kan rädda situationen om man bromsar omkull när man har benet mot marken.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
Tveksam till det. Dels kastar de inte bara ut benet utan det sker rätt mjukt, dels är detta inget man ser bland mindre erfarna förare.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det jag läst är att man får högre tryck på bakhjulet så man slipper ha det så mkt i luften, tror det är motovudu (crafar) som tar upp det.
i själva inbromsningen få 10kg extra "downforce" baktill för att det inte ska bli så mkt inbromsningingsdans...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top