Really? Har inte läst på något utom just Crafars bok men någon skillnad borde det ju ändå göra? Man förflyttar ju tyngdpunkten, typ som att sätta sig längre bak på sadeln... Sen låter det konstigt att världseliten gör något för att de ska se snyggt ut under race
Man blockerar de som försöker klämma sig om på innern, sedan går man ut och tar en snabb och fin linje genom kurvan. Om man inte blockerar så kan någon galning smita in och bromsa som ett mongo, och sno linjen genom kurvan så man måste gå brett istället för den goa snabba linjen.
Men även när de vet att ingen ligger nära bakom (så som det ofta ser ut i MotoGP, tyvärr) så åker de på samma sätt, då borde det ju vara onödigt och ta längre tid.
"Here's the surprise: When asked - as usual - at the pre-race press conference at the Sachsenring why he takes his foot off the peg - Rossi gave his standard answer, that he didn't know, but that it felt a natural thing to do, and it felt like it helped him brake. But he also revealed a fascinating detail: When he and Jeremy Burgess look at the data, and compare the corners where he does his signature leg wave with the same corner when he leaves his foot on the peg, there is no difference at all. The data shows exactly the same braking time and force, the same weight distribution, no difference whatsoever."
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
Tveksam till det. Dels kastar de inte bara ut benet utan det sker rätt mjukt, dels är detta inget man ser bland mindre erfarna förare.Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
3. Ingen, inte ens Rossi vet varför, jag tror han halkade av pinnen en gång och råkade få en riktigt bra tid det varvet och sen har det bara rullat på. Att alla andra gör det är för att han gör det. . . .
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |