Funderingar om Honda vakuumförgasare och dess funktion

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat att förgasarna i hojen och synkat dom. Den svarar ordentligt bättre på gasen nu men det finns en lite "tvekan" på att få upp varven om man gasar fullt från tomgång men inte som tidigare då den motade. Fattar jag rätt då jag läser i handboken då det gäller justeringen av pilotskruvarna att man skall justera ner tomgången så lågt man kan och sen justera skruvarna till man når högsta varvtalet på motorn? Tycker att det knappt ger någon märkbar skillnad då man justerar dessa skruvar, lite händer men inte mycket.

Kan nog nu misstänka att nåt snäpp större munstycken skulle vara bra, utan att veta kan jag nog misstänka att detta kan vara en följd av det nya öppnare avgassystemet men nu går i alla fall hojen betydligt bättre har dock inte testkört utan måste få skruvat ihop den men det vara så jäkla varmt runt motorn efter synkningen att få dit skruvarna till vakuumhålen i toppen och övre motorfästet.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mailade med bra i gasen och fick tips på att testa öka på storleken på munstyckena och nu verkar den gå nästan hundra, få en liten dipp mellan 2000 till 3000 rpm vid snabbt gaspådrag dock så hjälper det att "dutta" några gånger med gasen innan man ger fullt för att motorn skall svara genom hela registret.

Dock är det stor skillnad på gången mot tidigare, har öka main jet från 72 till 78 och secondary jet från 105 till 115.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Man skall väl inte ropa hej än men nu verkar det nära, shimsade upp nålarna efter ytterligare några mail med bra i gasen tog två brickor som jag hade liggandes så det blev 0.83 mm under nålarna och då verkar hojen svara genom hela registret. Har dom bara varvat i garaget då det är hällregn nu men nu går den mycket bättre än tidigare.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!