Funderingar på glidare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är dom riktigt små finns det ju med inbyggt skötbord också:

baby-on-board-panniers-motorcycle.jpg

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hej på er vänner. Det är så här att jag har funderingar på glidare men har svårt att bestämma mig då jag inte har någon alls erfarenhet av dem. Vad säger ni?
Suzuki LS Savage 650
Maruder
Intruder
Enda kravet är att den har sissy bar då jag ska köra barnen

finns det någon som kan skicka tips och länk på vad ni tycker vilken man skulle köpa
VN800 är en fin kamrat. Driftsäker, bättre drag än många andra i klassen, skön att köra, svänger helt ok och har en snygg motor med trevligt motorljud.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det någon särskild anledning till att du vill ha en med mindre kubik? Jag har kört både Virago 535, Kawa Vulcan 1500 och mina nuvarande Harley på 1.6 respektive 2.1 liter, och jag skulle absolut välja en V-twin med lite mer motor, åtminstone över en liter. Du får ut så otroligt mycket mer åkkomfort ur en hoj med lite mer bottenvrid, och inte minst mulligare ljud. Glidare i de flesta former är relativt tunga, trötta, svampiga och med undermåliga bromsar. Att då dessutom kombinera det med karaktären på en småkubikare, varva satan och växla stup i kvarten till tonerna av en surrig dammsugare, är inte roligt någonstans... Har du däremot lite motor med en trevlig ljudkaraktär så finns det ju vissa andra fördelar som väger upp glidarnas tråkigare särdrag, men det förutsätter ju lite att du gillar utseendet, ljudet och den gungiga gången till att börja med... Sen tycker jag också att utseendemässigt så tenderar hojarna med lite större motor att bli mer proportionerliga och i mitt tycke snyggare.

Jag föreslår Yamaha Dragstar 1100 eller Wildstar 1600:

Just I fallet Wildstar tycker jag att Yamaha lyckades riktigt bra, den ser ut som en glidare ska göra enligt mig. Kolla bara på motorn, den är snygg, ser proportionerlig ut i förhållande till tank och linjer i övrigt, den passar in och fyller ut sin plats helt enkelt. Och det ser rätt kaxigt ut med fläskiga stötstångstuber:
wildstar engine.jpg

Jämför det med Intruder 1400:
intruder engine.jpg
Motorn är hög, smal, tunn och naken, det ser bara oproportionerligt ut med den pluttiga tanken och högt bakparti med all luft under bakskärmen. Den är hög över tank och motor, låg över sadeln och sen hög igen över baken. Formspelet lirar liksom inte, den ser märkligt krumryggad ut som om den fått sig en knäck mitt på... :va

Och Savage är inte rätt någonstans:

savage engine 2.jpg
:zpy

En annan viktig aspekt är hur stor du själv är. Glidare med större motor tenderar att vara ganska mycket större överlag, är du lång så kanske du helt enkelt inte får plats på en liten glidare.

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Eller en hoj du inte kommer att ångra, den heter Honda VTX 1800
eller Yamaha Warrior 1700.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller en hoj du inte kommer att ångra, den heter Honda VTX 1800
eller Yamaha Warrior 1700.
Om tanken är att skjutsa småkids så vet jag inte om jag skulle rekommendera "powercruisers" som Warrior, VTX, Meanstreak med flera. Det fordrar nog en rejälare bönpall med ordentlig sissy än vad dessa hojar normalt försedda med... Men warrior är absolut en ball hoj, en sån har jag själv velat ha men snöade in på HD istället.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om tanken är att skjutsa småkids så vet jag inte om jag skulle rekommendera "powercruisers" som Warrior, VTX, Meanstreak med flera. Det fordrar nog en rejälare bönpall med ordentlig sissy än vad dessa hojar normalt försedda med... Men warrior är absolut en ball hoj, en sån har jag själv velat ha men snöade in på HD istället.
Måste väl vara en rätt smal sak att beställa och skruva på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja är det något som är bra med glidarsegmentet är det utbudet av skruva-på skit.

Vissa saker är ju oerhört praktiska och bra, men 80% är kromade döskallar, fejkade antenner med lysdioder och skit, men det finns mycket av det i alla fall

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vet inte hur mycket det finns just till powercruisers då de inte precis är avsedda att vara touringmaskiner, så utbudet av bekvämlighetstillbehör kan vara begränsat... Men vem vet. Ska man skjutsa på just en warrior skulle jag nog rekommendera både sissy och även en helt ny sadel då bönpallen på originalet är typ obefintlig. Wildstar däremot har ju jämförelsevis en skinnfåtölj monterad original :hihi Warrior är dessutom i runda slängar dubbelt så dyr som en Wildstar, och om man dessutom måste köpa till en ny sadel + sissy så springer det ju iväg lite...

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte hur mycket det finns just till powercruisers då de inte precis är avsedda att vara touringmaskiner, så utbudet av bekvämlighetstillbehör kan vara begränsat... Men vem vet. Ska man skjutsa på just en warrior skulle jag nog rekommendera både sissy och även en helt ny sadel då bönpallen på originalet är typ obefintlig. Wildstar däremot har ju jämförelsevis en skinnfåtölj monterad original :hihi Warrior är dessutom i runda slängar dubbelt så dyr som en Wildstar, och om man dessutom måste köpa till en ny sadel + sissy så springer det ju iväg lite...
Ingen av dem är ju några effekvidunder, och många literklubbor har ju bönpall som får powercrusers att se ut som rena soffor i jämförelse, så sissy bar är väl mest för att ha nånstans att surra all packning. Och ska man bara köra runt en liten sväng och inte åka touring duger de väl ypperligt för passagerarstolen. :hihi
Vill man att de man skjutsar ska sitta bekvämt på ordentliga touringsvängar får man ju köpa Electra glide eller liknande atlantångare.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ingen av dem är ju några effekvidunder, och många literklubbor har ju bönpall som får powercrusers att se ut som rena soffor i jämförelse, så sissy bar är väl mest för att ha nånstans att surra all packning. Och ska man bara köra runt en liten sväng och inte åka touring duger de väl ypperligt för passagerarstolen. :hihi
Vill man att de man skjutsar ska sitta bekvämt på ordentliga touringsvängar får man ju köpa Electra glide eller liknande atlantångare.
Så är det förvisso, jag tänkte mer på att TS ursprungliga fundering handlade om just det här med att skjutsa kids. Hade det bara varit fråga om att man vill ha en cool glidare så absolut, powercruisers helt klart ett bra förslag. Men om ett grundkrav är "den ska ha sissy då jag ska skjutsa barnen" och TS själv är inne på småkubikare så tänker jag att det är lite fel ände att börja i att föreslå en warrior... :gnissla

Jo, jag vet. Damen sover för det mesta när vi kör långt (Min Ultra är en variant av Electra Glide) :hihi

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Om barnet kan hålla ett bastant grepp om föraren eller i hans jacka och då kan man skippa ryggstödet.
Fart är reglerbart på styrets högra sida så storleken på motorn kvittar.
Svenska hojåkare gillar kubik i massor och för eller senare så äger man en 1000+ hoj.

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Om du tänker skjutsa barn så kan en begagnad skoter vara ett bra alternativ. Billig att köpa och enkel att göra sig av med skulle de tappa intresse. Dessutom kan du parkera överallt, tex på lekplatsen, utan att någon höjer på ögonbrynen. Gott om förvaring för saft, bullar, skötväska etc... Om du känner för att vara outlaw så kan du även köra på cykelbanor.

Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har en VN 900. Större än en småglidare, mindre än en powercruiser. Power, not so much (50hk på 275kg). Men, den är ändå lättsvängd, jag har kört knix på gokartsbana med den, och det funkar ganska bra, om än inte så fort. Bekväm Mustang-sadel som jag köpte av Saarela.

Det är dessutom en billig hoj att äga och köra, helförsäkring helår 679kr, den tar ca 0,4l/mil, däcken håller hur länge som helst.

Det är faktiskt en trevlig maskin, även om jag kör lite mer med min BMW F800R.

IMG_5083.JPG

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ännu en trådskapare som drar igång ett självspelande piano.
Återkoppling på alla svar?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om barnet kan hålla ett bastant grepp om föraren eller i hans jacka och då kan man skippa ryggstödet.
Fart är reglerbart på styrets högra sida så storleken på motorn kvittar.
Svenska hojåkare gillar kubik i massor och för eller senare så äger man en 1000+ hoj.
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dragstar 1100 måste det finnas gott om det således fruktansvärt många när alla gubbar skulle ha glidare

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag inledde hojåkandet med en glidare. Det jag saknade var möjligheten att avlasta vikten från ryggslutet så jag rekommenderar något med fotplattor eller ett överskott av fotpinnar.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Bra
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?
Bra sagt, barnet måste förstå varför det är viktigt att hålla i sig.
Tycker själv när man ser nåt smått bakom föraren om det är så väldigt lämpligt.
" Andra krockar men inte jag, eftersom jag är försiktig " Jo tjena.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC