Funderingar runt klassindelningen NEC/REC

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det diskuteras en del om vilka team som borde köra vad, dom snabbaste REC teamen klarar lätt av att köra även i NEC, men dom långsammaste teamen har en del att lära innan dom ger sig på NEC.

Varvtider på tex Knudan torrt ligger ungefär på 1.03-1.12 i NEC, team som kör 1.20-1.30 i torrföre på Knudan kan bli en säkerhetsrisk i NEC då det uppstår för många varvningar.

Varken NEC eller REC är rena A eller B licens klasser och det är bara bra, men man bör nog ha lite självinsikt och kika på sina egna varvtider innan man bestämmer sig för ett wild card i NEC.

Själv är jag bland dom långsammare i NEC och funderar på att fläta korgar nästa år istället.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag har själv hört det klagas av snabbare förare på att "flera tjejer" är långsamma i REC serien. Visst sker det varvningar i REC men vilken serie ska man i så fall köra i om man vill börja tävla på rookie-nivå och bli bättre?
Alla måste väl börja någonstans?!
Jag tänker i alla fall köra REC även nästa år oavsett om jag är snabbare eller inte.

Gällande REC team i NEC så visst, är man tillräckligt snabb absolut.
Jag kommer själv aldrig att köra i NEC så länge jag inte kan räkna mig och teamet till topp 10 i REC. Jag är som sagt inte bland de snabbaste men jag inser mina begränsningar. Det ska vara roligt för alla att vara på banan!
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Jag har själv hört det klagas av snabbare förare på att "flera tjejer" är långsamma i REC serien. Visst sker det varvningar i REC men vilken serie ska man i så fall köra i om man vill börja tävla på rookie-nivå och bli bättre?
Alla måste väl börja någonstans?!
Jag tänker i alla fall köra REC även nästa år oavsett om jag är snabbare eller inte.

Gällande REC team i NEC så visst, är man tillräckligt snabb absolut.
Jag kommer själv aldrig att köra i NEC så länge jag inte kan räkna mig och teamet till topp 10 i REC. Jag är som sagt inte bland de snabbaste men jag inser mina begränsningar. Det ska vara roligt för alla att vara på banan!

Det som många vänder sig mot verkar vara att en del är så långsamma att det blir säkerhets problem. När man kommer ikapp så långsamma förare att de har problem med att hänga med saftey caren så kanske de borde ha tränat en hel del innan de började att tävla. Alla kanske inte vet sina begränsningar så väl som dig.

Inom alla idrotter tränar man för att bli bättre så att man kan konkurera.

Väljer man att läga pengar på att börja med att tävla i REC istället för att träna så tycker jag man är fel ute.

Visst är det skoj att tävla men man måste också tänka på de medtävlare som är snabbare och vill vidare till NEC.

För att återgå till GSXR1100000 rrrrrrr:s fråga.

Det jag tycker att man kan ha i åtanke till nästa års reglemente är att man kanske ska begränsa antalet NEC förare i ett REC team till en förare. Vill man ändå ställa upp i REC med fler NEC förare i teamet så kan man göra som man gjorde med Humlans senior team man låter dem delta men utom tävlan.
Så att man kan fylla startfältet.

Ang. fartskillnader så kanske man ska se över om det finns någon lämplig % regel för att undvika de allra långsammaste förarna så att de kan lägga pengarna på träning istället för tävling.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det som många vänder sig mot verkar vara att en del är så långsamma att det blir säkerhets problem. När man kommer ikapp så långsamma förare att de har problem med att hänga med saftey caren så kanske de borde ha tränat en hel del innan de började att tävla.
Ja det är kanske för enkelt att ta licens och genast börja tävla, man borde se över rutinerna redan där.

Kanske träningslicens som omvandlas till tävlingslicens när man är mogen för race.

Frågan är hur man skulle kunna genomföra detta rent praktiskt :va

Spårval, tempo och respekt för medtävlare/flaggor är sådant som kommer med tiden, vissa rookies ser inte ens gulflaggorna.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ja det är kanske för enkelt att ta licens och genast börja tävla, man borde se över rutinerna redan där.

Kanske träningslicens som omvandlas till tävlingslicens när man är mogen för race.
Äh, det där håller jag inte med om... Jag hade aldrig kört på Knudan innan REC förra veckan. Har inte kört speciellt mycket alls denna säsongen mer än licenskurs, en halv bandag och REC på Gåsen innan Knudan. Satte 1.11 som bästa tid nu under racet, kanske inte superbra, men jag anser mig ändå som rätt okej till mina förutsättningar sett.

Tror att det mer har att göra med hojkänsla, visst mått av talang och några skruvar lösa fast med ett vettigt säkerhetstänk. Typ.

Visst, övning ger färdighet, men ändå...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Äh, det där håller jag inte med om... Jag hade aldrig kört på Knudan innan REC förra veckan. Har inte kört speciellt mycket alls denna säsongen mer än licenskurs, en halv bandag och REC på Gåsen innan Knudan. Satte 1.11 som bästa tid nu under racet, kanske inte superbra, men jag anser mig ändå som rätt okej till mina förutsättningar sett.

Tror att det mer har att göra med hojkänsla, visst mått av talang och några skruvar lösa fast med ett vettigt säkerhetstänk. Typ.

Visst, övning ger färdighet, men ändå...
Då har du ju något som vissa saknar, talang tror jag att dom sa.

1.11 är klart godkänt :tummenupp
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Efterom allt i slut och botten är pengar så är det nog så att sålänge startfälten inte är fulla i NEC eller REC så kan team från NEC köra med REC och REC team köra wildcard med NEC. Att hyra bana i 2 dagar kostar en massa pengar så jag tror inte att det kommer bli mycket skillnad till nästa år.

Isåfall skulle det vara så att alla team/förare kvalade på lördagen och medeltiden per team räknades. Sedan delar man 50/50 på startfältet.
De snabbare får köra 6 timmar på lördagen och de långsammare får köra 4 timmar på söndagen. Hur man gör med poängen har jag ingen aning.

Detta är oxå ett dåligt system eftersom det då blir en 2dagars för vissa team men det kan vara delar av min tankegång som går att använda.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Då har du ju något som vissa saknar, talang tror jag att dom sa.

1.11 är klart godkänt :tummenupp
Tackar!

Jag tycker ivf att de fartskillnader som råder inte påverkar mig, iallafall inte negativt. Skrev i en annan tråd att jag tyckte att det var sporrande som fan att försöka hänga på HET senior, eller den där spökföraren i MCdoktorns team. :hihi

Nästa år blir vi giftiga - frågan är om namnet DAMP räjZing kommer att bestå. :tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tackar!

Jag tycker ivf att de fartskillnader som råder inte påverkar mig, iallafall inte negativt. Skrev i en annan tråd att jag tyckte att det var sporrande som fan att försöka hänga på HET senior, eller den där spökföraren i MCdoktorns team. :hihi

Nästa år blir vi giftiga - frågan är om namnet DAMP räjZing kommer att bestå. :tungan
Körde Würstenkopf REC :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nä, det var nog inte han. Men snacket i depån som jag lyckades snappa upp var att #70 hade en ex-superbikeförare utan namn. Spöklikt!

:tungan

Edit: Jag låg före honom honom ändå! ;)
Aha då var det inte han :D

Snyggt kört iaf, hoppas att ni laddar hårt på torpet så ni kan köra NÄCK nästa år.

Snabbt, snyggt och säkert ska det vara, då blir alla glada.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Det som många vänder sig mot verkar vara att en del är så långsamma att det blir säkerhets problem. När man kommer ikapp så långsamma förare att de har problem med att hänga med saftey caren så kanske de borde ha tränat en hel del innan de började att tävla. Alla kanske inte vet sina begränsningar så väl som dig.

Inom alla idrotter tränar man för att bli bättre så att man kan konkurera.

Väljer man att läga pengar på att börja med att tävla i REC istället för att träna så tycker jag man är fel ute.

Visst är det skoj att tävla men man måste också tänka på de medtävlare som är snabbare och vill vidare till NEC.


Jag håller helt fullt ut med dig. Har man svårt för att hänga med SC så borde man kanske ta sig en funderare på om man borde tävla öht.
Att bara tävla utan att träna alls är väl inte direkt en bra strategi för att bli bättre. Om jag talar för mig själv så har jag inget som helst problem med de förare som är snabbare än mig (vilket är många).

Vad jag lagt märke till finns det ingen i REC som kör så långsamt att det blir till en säkerhetsfråga, även om det skiljer en hel del mellan de snabbaste och de långsammaste. Men å andra sidan är det väl kanske inte upp till mig att avgöra, utan de snabbaste förarna får väl avgöra om de anser att RECen är så pass ojämn att de upplever tävlingarna som farliga..

Tanken är ju ändå att det ska vara roligt (och så säkert som möjligt) för alla på banan!
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tävlingsledningen måste våga svartflagga farligt långsamma ekipage. När man inte ens håller full gas på rakorna ska man inte köra RR överhuvudtaget. Pungt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tävlingsledningen måste våga svartflagga farligt långsamma ekipage. När man inte ens håller full gas på rakorna ska man inte köra RR överhuvudtaget. Pungt.
Finns det förare som inte vågar gasa full på rakorna i REC?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top