Det ska vara svartflagg. Något annat är otänkbart.Well, det finns iaf potential för förbättringar...
Det ska vara svartflagg. Något annat är otänkbart.Well, det finns iaf potential för förbättringar...
Ja det är en bra regel som ändå ger goda marginaler, dock är det mest i REC som man ser dom riktigt stora fartskillnaderna.I Endurance VM har man 120% kvalgräns.
Om man skulle kört samma kvalgräns så om dom dom snabbaste på Knutstorp skulle göra en 1.03-tid, så ska man inte vara långsammare än 1.17 för att få köra där. Låter som en rätt så snällt och säker tid att få klara av. Då blir man bara varvad ungefär vart 6:e varv isf.
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.Ja det är en bra regel som ändå ger goda marginaler, dock är det mest i REC som man ser dom riktigt stora fartskillnaderna.
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.
Kvaltiden på Knudan i REC var lite drygt 1:07 vilket ger 1:20 som max kvaltid. Då hade vi fått 23 team till start förra helgen istället för 24 (tror iofs det sista temat hade agerat annorlunda i kvalet om regeln funnits). Titta på de snabbaste varvtiderna i REC-rejset, de varierar mellan 1:05 och 1:14 så riktigt så ojämnt tycker jag inte det är generellt sett.
Hade man tillämpat regeln i NEC, där kvaltiden i blött var 1:10, så hade alla team över 1:24 fått stå vid räcket.
20 22 Team22.se 1:25.970
21 17 Union Racing Kalmar 1:26.595
22 52 racertobbe.com 1:28.628
23 66 TMB Racing Åland 1:28.943
24 88 Arlandi Racing Team 1:30.469
25 63 Team Radical Riders Racing 1:33.273
26 99 Hyperpro Racing Team 1:33.437
27 41 Team MC-Huset Malmö 1:42.376
Man skall hindra de snabba från att vara med av hänsyn till de långsamma. Och fortfarande kalla det för racing...Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar.
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.
Kvaltiden på Knudan i REC var lite drygt 1:07 vilket ger 1:20 som max kvaltid. Då hade vi fått 23 team till start förra helgen istället för 24 (tror iofs det sista temat hade agerat annorlunda i kvalet om regeln funnits). Titta på de snabbaste varvtiderna i REC-rejset, de varierar mellan 1:05 och 1:14 så riktigt så ojämnt tycker jag inte det är generellt sett.
Hade man tillämpat regeln i NEC, där kvaltiden i blött var 1:10, så hade alla team över 1:24 fått stå vid räcket.
20 22 Team22.se 1:25.970
21 17 Union Racing Kalmar 1:26.595
22 52 racertobbe.com 1:28.628
23 66 TMB Racing Åland 1:28.943
24 88 Arlandi Racing Team 1:30.469
25 63 Team Radical Riders Racing 1:33.273
26 99 Hyperpro Racing Team 1:33.437
27 41 Team MC-Huset Malmö 1:42.376
Mycket intressant läsning. Så intressant att jag gick igenom alla kvaltiderna och kom fram till följande om 120% reglen funnits.
NEC Race 1 - Alla kvalade in
REC Race 1 - 3 team utkvalade
NEC Race 2 - Alla kvalade in
REC Race 2 - 4 team utkvalade
NEC Race 3 - 1 team utkvalade (Men de var ändå utanför tävlan)
NEC Race 4 - Alla kvalade in
REC Race 4 - Alla kvalade in
NEC Race 5 - 9 team utkvalade
REC Race 5 - 1 team utkvalade
Så jag håller väl med Madicken att det är inte så stor fartskillnad igentligen.
Så jag håller väl med Madicken att det är inte så stor fartskillnad igentligen.
Intressant läsning. Om inte fartskillnaden är problemet, varför ska man då stänga serien för snabba förare?
Intressant läsning. Om inte fartskillnaden är problemet, varför ska man då stänga serien för snabba förare?
Du tittar dock på de bästa tiderna av den bästa föraren i varje team. Skillnaden ner till de lite långsammare varven av teamens långsammaste förare lär vara mycket större!...
Och är det någon som har klagat?? Jag har inga problem alls med långsammare förare, och jag har inte hört någon av dom som tar det lite lugnare som har nått problem med att bli omkörda heller...
Delvis håller med o samtidigt har jag svårt att se problemet. De få gångerna jag kört på bana är inte de långsamma ekipagen problemet då de kör väldigt förutbestämt och man lätt passerar dem.
De är ju dem som kör snäppet sämre än en själv som e jobbiga o komma runt....
Om jag minns rätt så varvades långsammaste föraren i SP redan på varv 4. Denne var varvad 3 ggr innan rejset var över, men vad jag kunde se såg det aldrig farligt ut. Men jag kan tänka mig att det var "besvärande" i vissa fall.
Men?... Består inte tjusningen i rejsing av att köra om någon annan?
Det är väl det som skiljer agnarna från vetet samtidigt som alla har roligt.
Så gjorde man i kvalen när det bara fanns en serie. Då snittade man teamets förares bästa tid i kvalet.Så snat så, men det är det som är lättast att jämföra. Det skulle vara bättre om det är teamets genomsnittsliga kvaltitd istället för den snabbaste som gäller.
Snabbare förare är välkomna i REC, men team som består av mer än 50% NEC förare tycker inte jag borde få köra i REC. Ungefär samma regel som att teamet inte få förändras med mer än 50% mellan sässongerna.
1.6 Team
För att det skall anses vara samma Team skall 50% av Teamet bestå av samma sammansättning nästa säsong.
Att de 5 snabbaste/långsammaste ska byta mellan REC/NEC kanske är lite lite. Såhär blir det om man kollar de 10 snabbaste/långsammaste i REC/NEC.
Race 1 kvaltider.
REC top 10 - 1:40.586 - 1:48.338
NEC last 10 - 1:47.500 - 1:52.993
Race 2 kvaltider.
REC top 10 - 49.075 - 52.750
NEC last 10 - 51.158 - 55.240
Race 4 kvaltider.
REC top 10 - 1:11.797 - 1:14.911
NEC last 10 - 1:15.743 - 1:22.241
Race 5 kvaltider är inte jämförbara för det regnade på NEC.
Så snat så, men det är det som är lättast att jämföra. Det skulle vara bättre om det är teamets genomsnittsliga kvaltitd istället för den snabbaste som gäller.
Jag har inte heller hört någon säga att han/hon skulle ha problem med att bli omkörd. Däremot har jag hört att vissa har problem med de som är långsammare i REC. Gällande NEC tror jag inte att det problemet finns..
Kan bara instämma, bra skrivet btw
jajjemen
Åskådare kan inte berätta för tävlingsledningen hur dom skall göra, det måste komma in synpunkter från förare & funkisar annars händer ingenting.Hahahaha... Är det ingen som då frågar föraren vad i hela friden den gör på banan?
Tack.
Skall man göra om klassindelning efter kvaltider får man problemet med att köra tävlingen över två dagar. Vem skall köra när och vem kör 40-50 mil till en tävling man riskerar (?) att inte få köra alls?
Förra helgens sol och regn ger helt olika förutsättningar oavsett erfarenhet.
Ps. Fått ihop hojen? Ds.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |