Funderingar runt klassindelningen NEC/REC

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I Endurance VM har man 120% kvalgräns.

Om man skulle kört samma kvalgräns så om dom dom snabbaste på Knutstorp skulle göra en 1.03-tid, så ska man inte vara långsammare än 1.17 för att få köra där. Låter som en rätt så snällt och säker tid att få klara av. Då blir man bara varvad ungefär vart 6:e varv isf.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I Endurance VM har man 120% kvalgräns.

Om man skulle kört samma kvalgräns så om dom dom snabbaste på Knutstorp skulle göra en 1.03-tid, så ska man inte vara långsammare än 1.17 för att få köra där. Låter som en rätt så snällt och säker tid att få klara av. Då blir man bara varvad ungefär vart 6:e varv isf.
Ja det är en bra regel som ändå ger goda marginaler, dock är det mest i REC som man ser dom riktigt stora fartskillnaderna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ja det är en bra regel som ändå ger goda marginaler, dock är det mest i REC som man ser dom riktigt stora fartskillnaderna.
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.

Kvaltiden på Knudan i REC var lite drygt 1:07 vilket ger 1:20 som max kvaltid. Då hade vi fått 23 team till start förra helgen istället för 24 (tror iofs det sista temat hade agerat annorlunda i kvalet om regeln funnits). Titta på de snabbaste varvtiderna i REC-rejset, de varierar mellan 1:05 och 1:14 så riktigt så ojämnt tycker jag inte det är generellt sett.

Hade man tillämpat regeln i NEC, där kvaltiden i blött var 1:10, så hade alla team över 1:24 fått stå vid räcket.

20 22 Team22.se 1:25.970
21 17 Union Racing Kalmar 1:26.595
22 52 racertobbe.com 1:28.628
23 66 TMB Racing Åland 1:28.943
24 88 Arlandi Racing Team 1:30.469
25 63 Team Radical Riders Racing 1:33.273
26 99 Hyperpro Racing Team 1:33.437
27 41 Team MC-Huset Malmö 1:42.376
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.

Kvaltiden på Knudan i REC var lite drygt 1:07 vilket ger 1:20 som max kvaltid. Då hade vi fått 23 team till start förra helgen istället för 24 (tror iofs det sista temat hade agerat annorlunda i kvalet om regeln funnits). Titta på de snabbaste varvtiderna i REC-rejset, de varierar mellan 1:05 och 1:14 så riktigt så ojämnt tycker jag inte det är generellt sett.

Hade man tillämpat regeln i NEC, där kvaltiden i blött var 1:10, så hade alla team över 1:24 fått stå vid räcket.

20 22 Team22.se 1:25.970
21 17 Union Racing Kalmar 1:26.595
22 52 racertobbe.com 1:28.628
23 66 TMB Racing Åland 1:28.943
24 88 Arlandi Racing Team 1:30.469
25 63 Team Radical Riders Racing 1:33.273
26 99 Hyperpro Racing Team 1:33.437
27 41 Team MC-Huset Malmö 1:42.376

Njae nu körde vi blötkvalet med gamla slicks och det är väl inte rättvisande, dessutom tar många team det väldigt lugnt då kvalet inte innebär utkvalning i dagsläget.

Kör man över 120% under race är min tanke, Sölis körde 1.14 i blött med regndäck, Sugo och jag klarar 1.20 bara vi har rätt däck.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar.
Man skall hindra de snabba från att vara med av hänsyn till de långsamma. Och fortfarande kalla det för racing... :confused:

Återigen, var försiktig mend vad du önskar dig. Om man plockar bort de snabba förarna ur REC så kan resultatet bli att många inte får köra alls. Plocka bort alla gubbar du anser inte har i REC att göra från de 25 team som kom till start på Knutstorp. Räkna sedan hur många team som finns kvar. Det är inte gratis att arrangera en tävling av detta slag.

Träna mer och gnäll mindre :7peta :krama
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Hade funkat fin fint i REC om vi då också kan få in en regel som ser till att inte en massa överdrivet snabba förare lattjar runt och tränar omkörningar. (menar alltså att dessa sänker snabbaste tiden jämfört med normalstandarden i serien). Tycker att man bara ska få tävla i en av serierna och att ERF-organisationen ska flytta upp/ner de teamen som är för bra/dåliga för respektive serie.

Kvaltiden på Knudan i REC var lite drygt 1:07 vilket ger 1:20 som max kvaltid. Då hade vi fått 23 team till start förra helgen istället för 24 (tror iofs det sista temat hade agerat annorlunda i kvalet om regeln funnits). Titta på de snabbaste varvtiderna i REC-rejset, de varierar mellan 1:05 och 1:14 så riktigt så ojämnt tycker jag inte det är generellt sett.

Hade man tillämpat regeln i NEC, där kvaltiden i blött var 1:10, så hade alla team över 1:24 fått stå vid räcket.

20 22 Team22.se 1:25.970
21 17 Union Racing Kalmar 1:26.595
22 52 racertobbe.com 1:28.628
23 66 TMB Racing Åland 1:28.943
24 88 Arlandi Racing Team 1:30.469
25 63 Team Radical Riders Racing 1:33.273
26 99 Hyperpro Racing Team 1:33.437
27 41 Team MC-Huset Malmö 1:42.376

Mycket intressant läsning. Så intressant att jag gick igenom alla kvaltiderna och kom fram till följande om 120% reglen funnits.

NEC Race 1 - Alla kvalade in
REC Race 1 - 3 team utkvalade
NEC Race 2 - Alla kvalade in
REC Race 2 - 4 team utkvalade
NEC Race 3 - 1 team utkvalade (Men de var ändå utanför tävlan)
NEC Race 4 - Alla kvalade in
REC Race 4 - Alla kvalade in
NEC Race 5 - 9 team utkvalade
REC Race 5 - 1 team utkvalade

Så jag håller väl med Madicken att det är inte så stor fartskillnad igentligen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mycket intressant läsning. Så intressant att jag gick igenom alla kvaltiderna och kom fram till följande om 120% reglen funnits.

NEC Race 1 - Alla kvalade in
REC Race 1 - 3 team utkvalade
NEC Race 2 - Alla kvalade in
REC Race 2 - 4 team utkvalade
NEC Race 3 - 1 team utkvalade (Men de var ändå utanför tävlan)
NEC Race 4 - Alla kvalade in
REC Race 4 - Alla kvalade in
NEC Race 5 - 9 team utkvalade
REC Race 5 - 1 team utkvalade

Så jag håller väl med Madicken att det är inte så stor fartskillnad igentligen.

Intressant läsning. Om inte fartskillnaden är problemet, varför ska man då stänga serien för snabba förare?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så jag håller väl med Madicken att det är inte så stor fartskillnad igentligen.

Du tittar dock på de bästa tiderna av den bästa föraren i varje team. Skillnaden ner till de lite långsammare varven av teamens långsammaste förare lär vara mycket större!

Intressant läsning. Om inte fartskillnaden är problemet, varför ska man då stänga serien för snabba förare?

Nej, och och dom snabbaste förarna kan omöjligen vara det stora problemet vad gäller fartskillnader. Säg att en riktigt vass förare är 3-4 sekunder per varv snabbare än normen i REC, så är det inte dom 3-4 sekunderna som är problemet vad gäller fartskillnader ner till dom som kör 20 sekunder långsammare (eller 23-24 sekunder då).

Och är det någon som har klagat?? Jag har inga problem alls med långsammare förare, och jag har inte hört någon av dom som tar det lite lugnare som har nått problem med att bli omkörda heller...
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Intressant läsning då jag själv funderar på att börja köra.
Delvis håller med o samtidigt har jag svårt att se problemet. De få gångerna jag kört på bana är inte de långsamma ekipagen problemet då de kör väldigt förutbestämt och man lätt passerar dem.
De är ju dem som kör snäppet sämre än en själv som e jobbiga o komma runt.... :huvet

Om jag minns rätt så varvades långsammaste föraren i SP redan på varv 4. Denne var varvad 3 ggr innan rejset var över, men vad jag kunde se såg det aldrig farligt ut. Men jag kan tänka mig att det var "besvärande" i vissa fall.

Men?... Består inte tjusningen i rejsing av att köra om någon annan?
Det är väl det som skiljer agnarna från vetet samtidigt som alla har roligt. :)

Ni som är snabba, ta med ett par öl o besök tältet med de långsammare teamen o snacka lite "tips"... Det hade ju jag uppskattat iaf :D
Sedan kan jag hålla med om att det aldrig e fel m en gnutta självinsikt, men jag tror man kör därefter?!
 
Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Intressant läsning. Om inte fartskillnaden är problemet, varför ska man då stänga serien för snabba förare?

Snabbare förare är välkomna i REC, men team som består av mer än 50% NEC förare tycker inte jag borde få köra i REC. Ungefär samma regel som att teamet inte få förändras med mer än 50% mellan sässongerna.

1.6 Team

För att det skall anses vara samma Team skall 50% av Teamet bestå av samma sammansättning nästa säsong.


Att de 5 snabbaste/långsammaste ska byta mellan REC/NEC kanske är lite lite. Såhär blir det om man kollar de 10 snabbaste/långsammaste i REC/NEC.

Race 1 kvaltider.
REC top 10 - 1:40.586 - 1:48.338
NEC last 10 - 1:47.500 - 1:52.993

Race 2 kvaltider.
REC top 10 - 49.075 - 52.750
NEC last 10 - 51.158 - 55.240

Race 4 kvaltider.
REC top 10 - 1:11.797 - 1:14.911
NEC last 10 - 1:15.743 - 1:22.241

Race 5 kvaltider är inte jämförbara för det regnade på NEC.

Du tittar dock på de bästa tiderna av den bästa föraren i varje team. Skillnaden ner till de lite långsammare varven av teamens långsammaste förare lär vara mycket större!...

Så snat så, men det är det som är lättast att jämföra. Det skulle vara bättre om det är teamets genomsnittsliga kvaltitd istället för den snabbaste som gäller.
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750

Och är det någon som har klagat?? Jag har inga problem alls med långsammare förare, och jag har inte hört någon av dom som tar det lite lugnare som har nått problem med att bli omkörda heller...

Jag har inte heller hört någon säga att han/hon skulle ha problem med att bli omkörd. Däremot har jag hört att vissa har problem med de som är långsammare i REC. Gällande NEC tror jag inte att det problemet finns..


Delvis håller med o samtidigt har jag svårt att se problemet. De få gångerna jag kört på bana är inte de långsamma ekipagen problemet då de kör väldigt förutbestämt och man lätt passerar dem.
De är ju dem som kör snäppet sämre än en själv som e jobbiga o komma runt.... :huvet

Om jag minns rätt så varvades långsammaste föraren i SP redan på varv 4. Denne var varvad 3 ggr innan rejset var över, men vad jag kunde se såg det aldrig farligt ut. Men jag kan tänka mig att det var "besvärande" i vissa fall.

Men?... Består inte tjusningen i rejsing av att köra om någon annan?
Det är väl det som skiljer agnarna från vetet samtidigt som alla har roligt. :)


Kan bara instämma, bra skrivet btw :tummenupp
 
Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Angående nerklassningen från NEC. De 5 teamen med lägst poäng. Det blir ju lite felvisande.

Dessa fem i NEC har minst poäng.

# 20 SSR
- Teamet är nerlagt och har bara kört ett race

#345 Suzuki VM Endurance Team Denmark, Suzuki GSX 1000
- Teamet har bara kört ett race

#81 Borg Endurance Team, Yamaha R1
- Teamet har bara kört ett race

#16 MaBe Racing, Suzuki GSR 1000
- Teamet har bara kört ett race

#152 2 stupid 2 quit, Honda CBR 1000
- Teamet har startat i 2 race och aldrig gått i mål
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Så snat så, men det är det som är lättast att jämföra. Det skulle vara bättre om det är teamets genomsnittsliga kvaltitd istället för den snabbaste som gäller.
Så gjorde man i kvalen när det bara fanns en serie. Då snittade man teamets förares bästa tid i kvalet.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Snabbare förare är välkomna i REC, men team som består av mer än 50% NEC förare tycker inte jag borde få köra i REC. Ungefär samma regel som att teamet inte få förändras med mer än 50% mellan sässongerna.

1.6 Team

För att det skall anses vara samma Team skall 50% av Teamet bestå av samma sammansättning nästa säsong.


Att de 5 snabbaste/långsammaste ska byta mellan REC/NEC kanske är lite lite. Såhär blir det om man kollar de 10 snabbaste/långsammaste i REC/NEC.

Race 1 kvaltider.
REC top 10 - 1:40.586 - 1:48.338
NEC last 10 - 1:47.500 - 1:52.993

Race 2 kvaltider.
REC top 10 - 49.075 - 52.750
NEC last 10 - 51.158 - 55.240

Race 4 kvaltider.
REC top 10 - 1:11.797 - 1:14.911
NEC last 10 - 1:15.743 - 1:22.241

Race 5 kvaltider är inte jämförbara för det regnade på NEC.



Så snat så, men det är det som är lättast att jämföra. Det skulle vara bättre om det är teamets genomsnittsliga kvaltitd istället för den snabbaste som gäller.


Mycket siffror, men jag frågade varför man ska stänga för NEC-förare, inte hur tiderna såg ut under säsongens race. Du tycker att serien ska stänga ute NEC-förare och jag undrar, varför?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har inte heller hört någon säga att han/hon skulle ha problem med att bli omkörd. Däremot har jag hört att vissa har problem med de som är långsammare i REC. Gällande NEC tror jag inte att det problemet finns..

Kan bara instämma, bra skrivet btw :tummenupp

Tack.

Skall man göra om klassindelning efter kvaltider får man problemet med att köra tävlingen över två dagar. Vem skall köra när och vem kör 40-50 mil till en tävling man riskerar (?) att inte få köra alls?
Förra helgens sol och regn ger helt olika förutsättningar oavsett erfarenhet.

Ps. Fått ihop hojen? Ds.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Enda riktiga anledningen till att stänga ute NEC/Snabba team från REC som jag kan urläsa ur allt detta är att förare blir sura för att dom hamnar längre ner i resultatlistorna/inte får några pokaler. Och om det är enda anledningen så tycker jag inte det är mycket att bråka om.

Tycker det skulle bli illa först om team kvalades ut pga "NEC"-team men den situationen får vi ju hoppas inte uppstår...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hahahaha... Är det ingen som då frågar föraren vad i hela friden den gör på banan?
Åskådare kan inte berätta för tävlingsledningen hur dom skall göra, det måste komma in synpunkter från förare & funkisar annars händer ingenting.

Saknar man självinsikt så förstår man inte problemen.

Snyggt, snabbt & säkert är inte så enkelt som det låter.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Tack.

Skall man göra om klassindelning efter kvaltider får man problemet med att köra tävlingen över två dagar. Vem skall köra när och vem kör 40-50 mil till en tävling man riskerar (?) att inte få köra alls?
Förra helgens sol och regn ger helt olika förutsättningar oavsett erfarenhet.

Ps. Fått ihop hojen? Ds.

Återigen, bra skrivet!


PS. Jodå, det behövs bara ett nytt kåpstag och lite finputsning på kåporna så är vi good to go till Anderstorp! DS.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top