Funderingar runt klassindelningen NEC/REC

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Mycket siffror, men jag frågade varför man ska stänga för NEC-förare, inte hur tiderna såg ut under säsongens race. Du tycker att serien ska stänga ute NEC-förare och jag undrar, varför?

Som jag skrev. NEC förare är välkomna i REC, men team som består av mer än 50% NEC förare tycker inte jag borde få köra i REC. Jag tycker den är ok om teamen är utanför tävlan och avstår från poäng och pokal om där ändå är plats. Annars är det ok för flera NEC team att "träna" i REC och ta alla pallplatserna så inga i REC kan få pokal.

/M.In åsikt
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vem skall köra när och vem kör 40-50 mil till en tävling man riskerar (?) att inte få köra alls?

Fråga spanjoren som blev utkvalad på EM i KGA.

Utkvalning är en del av sporten. Om man inte tror sig reda ut att köra i ett hyggligt tempo så ska man träna istället.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Som jag skrev. NEC förare är välkomna i REC, men team som består av mer än 50% NEC förare tycker inte jag borde få köra i REC. Jag tycker den är ok om teamen är utanför tävlan och avstår från poäng och pokal om där ändå är plats. Annars är det ok för flera NEC team att "träna" i REC och ta alla pallplatserna så inga i REC kan få pokal.

/M.In åsikt

Ah, där har vi den springande punkten - pokaler och poäng! ;)
Det kan väl vara värt att tänka över just det du föreslår. Men då ska vi inte hävda att det ligger några andra anledningar bakom...
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Fråga spanjoren som blev utkvalad på EM i KGA.

Utkvalning är en del av sporten. Om man inte tror sig reda ut att köra i ett hyggligt tempo så ska man träna istället.

Jo då man vet att det är en del av förutsättningarna så är man nog också mer förberedd. Kvalining är ju i sig inget ovanligt men väljer man att inte hålla en sport öppen för så många som möjligt så blir kraven på arrangemanget så mycket mer komplext.

Varje tävling man inte vinner eller placerar sig, är en träning till nästa tävling. :D

Inte för den delen sagt att det inte kan bli så. Frågan är vem som vinner på det o vad?!
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Svårt att styra vem som kör vad, plötsligt dyker det upp ett gäng I REC med 2snabba ur inget som på Gelleråsen.

Pokaler eller ej så gäller väl det som Darwin sagt att detta är väl ingen välgörenhets inrättning :hihi
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man skall hindra de snabba från att vara med av hänsyn till de långsamma. Och fortfarande kalla det för racing... :confused:

Återigen, var försiktig mend vad du önskar dig. Om man plockar bort de snabba förarna ur REC så kan resultatet bli att många inte får köra alls. Plocka bort alla gubbar du anser inte har i REC att göra från de 25 team som kom till start på Knutstorp. Räkna sedan hur många team som finns kvar. Det är inte gratis att arrangera en tävling av detta slag.

Träna mer och gnäll mindre :7peta :krama
Jag ska träna mer :)

Frågeställningen är mångfacetterad, ska försöka förklara vad jag menar:

1. Jag tror du missuppfattar mig lite (inte första gången heller :tungan )
Jag vill inte ha bort de snabba förarna från REC, ett lag måste få bestå av både snabba och mindre snabba förare. Det jag vill ha bort är de som använder REC som lekstuga eller träningspass för sina andra satsningar. Vi som kör i REC kör där för att vi vill placera oss så bra som möjligt i vår serie. Vi vill ha kamp, spänning och jämna rejs på ungefär samma villkor, precis som alla efterlyser i all motorsport eller annan tävlingsverksamhet.

2. I några fall har de allra snabbaste kört väldigt vårdslöst i sin kamp att vinna REC mot "polarna" som också varit o lekt RR kungar, tagit omkörningar i tighta luckor för dom känner att dom måste hinna om. Detta drabbar oss som inte är lika vana vid ett så pass högt tävlingstempo. Jag var själv på väg av på Falken och fick en fotviftning som ursäkt.
Nu säger jag inte att alla gör såhär men det har förekommit. Detta gör det farligare än nödvändigt att köra.

3. REC står för Rookie Endurance Challenge och i mina ögon är det detta serien är, något för nybörjare, för folk som vill prova på (oavsett snabbhet). Låt det få vara det, en instegsserie, lite billigare, lite kortare rejs, lite (väldigt lite) mindre prestige. En serie där man kan testa på hur det är att tävla. Kom inte o säg "kör bandagar istället" för det gå inte att jämföra. Tävling är alltid tävling.

Detta är inte riktat till dig Bingo utan allmänt:
Varför är det så svårt att förstå att jag som som kör i REC vill att de snabbaste klassas upp till NEC och att de långsammanste i NEC klassas ner till REC? :va
Diskussionen var denssamma i denna tråd och då var det inte kallat "gnäll" http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163914

Hur ser ni som kör i NEC på att 10-15 REC team dyker upp som wild cards på Anderstorp för att träna upp oss inför vår final? Det är ju ett perfekt tillfälle att öva på banan dagen innan "vår" stor dag. 6 timmar "tävlingsträning".
60 team till start så risken att bli utkvalad är inte så stor.
Eller att flera Pro Superbiketeam anmäler sig till NEC så dom kan göra tester inför säsongen 2008? Hade det varit okej?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Snabb/långsam säkerhet: Det behöver väl inte vara så blodigt med alla åsikter. Kan man inte bara säga att om ubersnabba förare kommer för att träna och ha skoj i en NEC eller REC tävling och märker att dom är otroligt mycket snabbare än dom andra då ta lite extra hänsyn vid omkörningar. Det är ju inte VM det här. Då skulle alla vara glada plus flera team som delade på banhyran.

Om också varje team-chef som bjuder in en "ubersnabb sprint-race-nisse" också tar ansvaret att påminna den nya föraren att loppen inte slutar efter 15 varv men gärna ska hålla på i 6 eller 4 timmar och att man därför har råd att ta hänsyn vid omkörningar. Ja, då ville allt vara bra eller hur?

Det är inte VM, och det är roligare att folk är på banan istället för sandfållan. Om inte annat så är det trist för dom snabba att ligga bakom safty car och tappa sitt försprång till bakomvarande kollega. Så ta lite mer hänsyn och nybörjarna blir mindre nervösa.

Ovanstående var bara kommentar till det säkerhetsmässiga. Det där med poäng och pokaler är nog en annan diskussion och lite svårare att enas om tror jag.

Om varje inlägg startade med att säga att inlägget diskuterar säkerheten eller serie-poängen, så vore det lättare att förstå. Det är trots allt två olika saker.

Plus...

Om arrangörerna verkligen genomförde iden dom tog upp på Karlskoga att straffa det team som kommer bakifrån, orsakar kontakt och kör ett annat team av banan så skulle nog flera ta bättre hänsyn. Bara för att man är snabb behöver man inte tränga av någon annan. Då borde man ha överskott till en snygg og fin omkörning.

Hur man tar hand om vingliga förare som knappt har styrfart och vinglar kors och tvärs över banan har jag inget förslag till just nu. Men det kan också vara ett problem om en jeppe kör både långsamt och konstiga spår. Jeppen i fråga borde ju tas ut och sändas på träning innan återkomst till REC/NEC. Men vem bestämmer att en långsam förare kör "konstiga" spår. Kanske +20% kvaltid, eller +30% om en SBK-kille sätter pole, eller +20% efter top-fem, eller...

/Kris
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snabb/långsam säkerhet: Det behöver väl inte vara så blodigt med alla åsikter. Kan man inte bara säga att om ubersnabba förare kommer för att träna och ha skoj i en NEC eller REC tävling och märker att dom är otroligt mycket snabbare än dom andra då ta lite extra hänsyn vid omkörningar. Det är ju inte VM det här. Då skulle alla vara glada plus flera team som delade på banhyran.

Om också varje team-chef som bjuder in en "ubersnabb sprint-race-nisse" också tar ansvaret att påminna den nya föraren att loppen inte slutar efter 15 varv men gärna ska hålla på i 6 eller 4 timmar och att man därför har råd att ta hänsyn vid omkörningar. Ja, då ville allt vara bra eller hur?

Det är inte VM, och det är roligare att folk är på banan istället för sandfållan. Om inte annat så är det trist för dom snabba att ligga bakom safty car och tappa sitt försprång till bakomvarande kollega. Så ta lite mer hänsyn och nybörjarna blir mindre nervösa.

Ovanstående var bara kommentar till det säkerhetsmässiga. Det där med poäng och pokaler är nog en annan diskussion och lite svårare att enas om tror jag.

Om varje inlägg startade med att säga att inlägget diskuterar säkerheten eller poängen, så vore det lättare att förstå. Det är trots allt två olika saker.

/Kris
Precis vad jag menar, säkerheten är det tråden handlade om från ruta ett, visa hänsyn och glöm inte bort att detta är for fun.

ERF skall köras med ett stort smil :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hur ser ni som kör i NEC på att 10-15 REC team dyker upp som wild cards på Anderstorp för att träna upp oss inför vår final? Det är ju ett perfekt tillfälle att öva på banan dagen innan "vår" stor dag. 6 timmar "tävlingsträning".
60 team till start så risken att bli utkvalad är inte så stor.
Eller att flera Pro Superbiketeam anmäler sig till NEC så dom kan göra tester inför säsongen 2008? Hade det varit okej?

Förstår dina åsikter, men för att svara på dessa frågor så är det "Helt ok" på bägge.

Fulla startfält är kul och så länge REC-teamen som dyker upp i NEC kör skapligt fort är det inget problem. Blir det många team och risk för utkvalning så får de långsammaste åka hem = som det ska vara i en "A"-tävling.

På den andra frågan så är det också ok, och det har hänt flera gånger i år + att flera förare som kör alla tävlingar är gamla Veidec/STCC-förare. NEC ska ju vara A-serien och har man som ambition att vinna den så får man väl vara beredd på att sveriges bästa förare dyker upp och fightas mot dig.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Varför är det så svårt att förstå att jag som som kör i REC vill att de snabbaste klassas upp till NEC och att de långsammanste i NEC klassas ner till REC? :va
Det förstår alla och önskas av alla. Men det faller på att det är praktiskt ogenomförbart med dagens reglemente. Det betyder inte att det är ogenomförbart på sikt. Man kan t ex basera "klasstillhörighet" (NEC eller REC) på fler meriter än bara resultat i ERF.

Det där om att en del snabba förarna kör hänsynslöst är inte så mycket att säga om. Det bara att lämna in en protest. Det kan man inte acceptera, oavsett serie. Däremot blir det lite knasigt när det gnälls om att vissa har för mycket fart. Att köra fort är vad det handlar om, racing. Att REC skulle vara en serie bara för dem som inte har racetempo är ett missförstånd. Det är lite svårt att fatta var den vanföreställningen kommer från.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Förstår dina åsikter, men för att svara på dessa frågor så är det "Helt ok" på bägge.

Fulla startfält är kul och så länge REC-teamen som dyker upp i NEC kör skapligt fort är det inget problem. Blir det många team och risk för utkvalning så får de långsammaste åka hem = som det ska vara i en "A"-tävling.

På den andra frågan så är det också ok, och det har hänt flera gånger i år + att flera förare som kör alla tävlingar är gamla Veidec/STCC-förare. NEC ska ju vara A-serien och har man som ambition att vinna den så får man väl vara beredd på att sveriges bästa förare dyker upp och fightas mot dig.

Är lite dubbel moral i ditt inlägg.
Då är det ju inte ok att "vem som helst" dyker upp och kör NEC och om jag förstått det rätt så var det den frågan som ställdes.
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Fulla startfält är kul och så länge REC-teamen som dyker upp i NEC kör skapligt fort är det inget problem. Blir det många team och risk för utkvalning så får de långsammaste åka hem = som det ska vara i en "A"-tävling.

Om inte fartskillnaden spelar någon roll som det framförts i denna eller likande tråd innan , varför skulle den plötsligt göra det om REC team vill vara wildcard i NEC? ;)

Undrar dessutom hur man kan tävla utom tävlan när reglerna säger att "endast serieanmälda lag" får delta??
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är lite dubbel moral i ditt inlägg.
Då är det ju inte ok att "vem som helst" dyker upp och kör NEC och om jag förstått det rätt så var det den frågan som ställdes.
Du övertolkar nog. Det säger sig väl självt att det inte är lämpligt att blanda förare som hör till Sverige-eliten med förare som inte vågar gasa fullt ens på rakorna.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Förstår dina åsikter, men för att svara på dessa frågor så är det "Helt ok" på bägge.

Fulla startfält är kul och så länge REC-teamen som dyker upp i NEC kör skapligt fort är det inget problem. Blir det många team och risk för utkvalning så får de långsammaste åka hem = som det ska vara i en "A"-tävling.

På den andra frågan så är det också ok, och det har hänt flera gånger i år + att flera förare som kör alla tävlingar är gamla Veidec/STCC-förare. NEC ska ju vara A-serien och har man som ambition att vinna den så får man väl vara beredd på att sveriges bästa förare dyker upp och fightas mot dig.

Nu är ju inte NEC Sveriges snabbaste serie. Det är ok om STCC killar kommer och kör. Med en smula mera hänsyn än hemma i STCC serien. Och så är det för det mesta.

Om någon vill mäta sina krafter med Sveriges snabbaste STCC förare så kan denne någon delta i STCC. NEC/REC kan aldrig ge status som STCC. Det är lite att lura sig själv: Jag vann NEC samtidigt som några från STCC körde, ergo är jag en av Sveriges snabbaste. Då borde man delta i STCC för att bevisa att det verkligen stämmer. Tror inte att Jimmy-L skryter med en NEC vinst, men han har nog kul på banan ändå.

Det finns andra serier än NEC/REC till blodigt allvar. NEC/REC är mer "for fun" och flera delar räkningen för banhyra. Visst det är tävling, men inte blodigt allvar. Och visst är STCC killar välkomna. Jag har aldrig haft problem med STCC killar som susar förbi mig. Bara kul. Eller HET som susar förbi. Inga problem. Men om det händer enstaka gånger att snabba "jeppar" klipper någon vid omkörning så är ju det inte kul, och det behöver inte vara så.

Har nämnts tidigare att man kunde ge straff till dom som kommer bakifrån och kör annat team av banan.


Och lite allmän historelektion:
----------------------------
NEC är inte en A-serie. NEC kommer från "ERF = Endurance Racing for Fun" som är en serie för "alla" i stil med korpen. Denna serie blev så populär i 2006 att alla fick inte plats på banan samtidigt. Därför delade man upp 2007 serien i två grupper på två dagar för att alla skulle få köra. Man kunde sagt att alla med jämna startnummer skulle köra dag 1 och udda startnummer ska köra dag 2. Nu valde man den klassiska sportmetoden att försöka dela upp i "dom lite snabbare" och "dom lite långsammare".

Det skapar lite förvirring, men det är forfranade inte VM eller STCC. Och jag tycker det är NEC/REC stora fördel och charm, att många blandade förmågor finns på plats. Dom flesta är glada och trevliga och man kan snacka med vem som helst. Ingen är upptagen, sur och sammanbiten för nu ska VM eller SM vinnas.

Det finns mer "competitive" serier i Sverige eller hur.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000


Hur ser ni som kör i NEC på att 10-15 REC team dyker upp som wild cards på Anderstorp för att träna upp oss inför vår final? Det är ju ett perfekt tillfälle att öva på banan dagen innan "vår" stor dag. 6 timmar "tävlingsträning".
60 team till start så risken att bli utkvalad är inte så stor.
Eller att flera Pro Superbiketeam anmäler sig till NEC så dom kan göra tester inför säsongen 2008? Hade det varit okej?

Inga problem! Pro Superbike använder redn idag NEC som träning, men dom har inte mycket att hämta över ett 6-timmars race.

Om du får ett wildcard till finalen så är du varmt välkommen! Jag lovar att vinka när jag kör om!:tummenupp
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Inga problem! Pro Superbike använder redn idag NEC som träning, men dom har inte mycket att hämta över ett 6-timmars race.

Om du får ett wildcard till finalen så är du varmt välkommen! Jag lovar att vinka när jag kör om!:tummenupp

Jepp. Precis. Det har hänt at det kommit ubersnabba STCC förare som kört skitfort. Men inte fattat att man ska köra i flera timmar och därför klotat till slut när 110% körning inte håller så länge. Blir ingen vinst med den taktiken. Så fanns det andra STCC förare som kört fort och fattat galoppen i flera timmar.

Inga problem med flera förare med en aning hänsyn till varandra.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Det jag tycker är lite tråkigt är när elitserien spelar med korpserien för att ta poäng/pokaler. Jag har inget emot snabbare lag från högre serier men då kan de vara helt utanför tälvan (inga poäng/pokal).
 

MC Doktorn

Guest
Men oavsett vad alla tycker var och är det inte tanken att NEC team ska köra i REC serien.
Detta har ju direktör Brånalt tydligt sagt, det är väl bättre att vända sig till honom för att reda ut saken.

Men vi har sett att det finns regler med undantag.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det jag tycker är lite tråkigt är när elitserien spelar med korpserien för att ta poäng/pokaler. Jag har inget emot snabbare lag från högre serier men då kan de vara helt utanför tälvan (inga poäng/pokal).
Öht bör poängsystemet i NEC ses över om man skall fortsätta med samma "seriesystem" som idag. De team som (kommer att) flyttas ner är de team som kört minst antal deltävlingar - inte nödvändigtvis de som är långsammast. Man bör vikta prestation i högre grad än deltagande om man skall ha en A- och en B-serie. I högre grad än idag alltså.

I övrigt tycker jag att poäng och pokaler skall man förtjäna på egna meriter, inte genom ett underligt uteslutningssystem.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Men oavsett vad alla tycker var och är det inte tanken att NEC team ska köra i REC serien.
Finns det verkligen NEC-team som kör i REC då? Är det inte bara en eller ett par ur några NEC-team som kör i REC, fast i ett annat team? Finns det något exempel på att alla i ett NEC-team kör i samma team i REC?

Och åter igen. Det är mycket tveksamt om förarunderlaget räcker till för två helt separata serier. Plocka bort NEC-förarna ur REC så kan vi få en återgång till hur det var tidigare år, dvs en serie och utkvalningar.

Lösningen på ett problem saknar sällan biverkningar. Kolla i baljan innan ni hystar ut badvattnet. Ungen kan sitta kvar i den :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top